Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Μετά το πετρέλαιο, το φυσικό αέριο και τον άνθρακα, η παγκόσμια έλλειψη χτυπά το ντίζελ

Μετά το πετρέλαιο, το φυσικό αέριο και τον άνθρακα, η παγκόσμια έλλειψη  χτυπά το ντίζελ
Οι εισαγωγές ντίζελ από τις ΗΠΑ και την Ασία στις οποίες βασίζεται η Ευρώπη έχουν περιοριστεί τις τελευταίες εβδομάδες λόγω της υψηλότερης εγχώριας κατανάλωσης

Οι παγκόσμιες προμήθειες ντίζελ μειώνονται καθώς τα διυλιστήρια αγωνίζονται να συμβαδίσουν με την ταχεία ανάκαμψη της ζήτησης μετά την πανδημία, επιδεινώνοντας την οξεία παγκόσμια έλλειψη ενέργειας που έχει ήδη εκτοξεύσει τις τιμές του φυσικού αερίου, του άνθρακα και του αργού πετρελαίου στα ύψη.

Σε μια εποχή που οι παγκόσμιες κεντρικές τράπεζες ανησυχούν για τους ρυθμούς πληθωρισμού που δεν παρατηρήθηκαν εδώ και δεκαετίες, οι ελλείψεις ντίζελ θα ανέβαζαν περαιτέρω το κόστος των καυσίμων και των μεταφορών και θα ασκούσαν μεγαλύτερη ανοδική πίεση στις τιμές λιανικής.

Σύμφωνα με το Reuters οι εισαγωγές ντίζελ από τις ΗΠΑ και την Ασία στις οποίες βασίζεται η Ευρώπη έχουν περιοριστεί τις τελευταίες εβδομάδες λόγω της υψηλότερης εγχώριας κατανάλωσης για την μεταποίηση και των καυσίμων για οδικούς σκοπούς.

Τα αποθέματα πετρελαίου, τα οποία περιλαμβάνουν ντίζελ και πετρέλαιο θέρμανσης, που φυλάσσονται σε ανεξάρτητες αποθήκες στην περιοχή διύλισης και αποθήκευσης Άμστερνταμ-Ρότερνταμ-Αμβέρσας (ARA) της Ευρώπης μειώθηκαν την περασμένη εβδομάδα κατά 2,5%, σύμφωνα με στοιχεία της ολλανδικής εταιρείας συμβούλων Insights Global.

Μειωμένα αποθέματα

Τα περιφερειακά αποθέματα ήταν στο χαμηλότερο επίπεδο για αυτή την εποχή από το 2008, σύμφωνα με τα στοιχεία, ενώ τα χερσαία αποθέματα μεσαίων αποσταγμάτων της Σιγκαπούρης υποχώρησαν επίσης σε πολυετή χαμηλά στα8,21 εκατομμυρίων βαρελιών.

«Η ζήτηση για ντίζελ φαίνεται να βελτιώνεται στη (βορειοδυτική Ευρώπη), αλλά η χαμηλότερη ικανότητα διύλισης σε σύγκριση με την προ-COVID και τα χαμηλά επίπεδα εισαγωγών κρατούν την αγορά υπό σοβαρή πίεση», δήλωσε ο Lars van Wageningen της Insights Global.

Οι τιμές φορτίου ντίζελ στη βορειοδυτική Ευρώπη έφτασαν τα 114 δολάρια/βαρέλι τη Δευτέρα, το υψηλότερο επίπεδο από τον Σεπτέμβριο του 2014, ενώ τα περιθώρια του αργού έφτασαν σε υψηλά δύο ετών την περασμένη εβδομάδα.

Οι αναλυτές της Morgan Stanley σημειώνουν ότι οι τιμές του ντίζελ έφτασαν περίπου τα 180 δολάρια το βαρέλι το 2008, λόγω της «υπερβολικά στενής» αγοράς μεσαίου αποστάγματος καθώς το Brent αυξήθηκε κοντά στα 150 δολάρια/βαρέλι. «Η επανάληψη αυτού δεν είναι η βασική μας περίπτωση, αλλά είναι αξιοσημείωτο ότι οι τιμές του ντίζελ ακολουθούν στενά την περίοδο 2007-08 τους τελευταίους μήνες», είπαν, προσθέτοντας ότι ανέμεναν οι τιμές του αργού να φτάσουν τα 100 δολάρια/βαρέλι το δεύτερο εξάμηνο. του τρέχοντος έτους.

Την περασμένη εβδομάδα, μια χειμερινή καταιγίδα δοκίμασε τη διαθεσιμότητα καυσίμων στις ΗΠΑ, με ορισμένες επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας να ετοιμάζονται να χρησιμοποιήσουν περισσότερο μαζούτ για να καλύψουν τη ζήτηση, ενώ η Νότια Κορέα και η Ινδία δεν μπόρεσαν να καλύψουν το κενό προσφοράς που άφησε η πρόσφατη καταστολή της Κίνας στις εξαγωγές διυλισμένων προϊόντων λόγω τις δικές τους οικιακές ανάγκες.

Η στενή προσφορά έχει ωθήσει τις ασιατικές τιμές ντίζελ στο υψηλότερο επίπεδο από τον Σεπτέμβριο του 2014.

Τα διυλιστήρια

Τα διυλιστήρια γενικά ανταποκρίνονται σε υψηλά περιθώρια και χαμηλά αποθέματα αυξάνοντας την παραγωγή. Ωστόσο, το παγκόσμιο συγκρότημα διύλισης πετρελαίου βρίσκεται υπό πίεση, με την παραγωγική ικανότητα να μειώνεται για πρώτη φορά σε 30 χρόνια πέρυσι, καθώς τα lockdowhs αντιστάθμισαν τις νέες προσθήκες, δήλωσε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας τον περασμένο μήνα.

Η αύξηση της παραγωγής ντίζελ θα απαιτούσε επίσης ταχύτερους από τους κανονικούς ρυθμούς επεξεργασίας αργού στα διυλιστήρια, με εξοπλισμό κατάντη διαμορφωμένο ώστε να μεγιστοποιεί τις μεσαίες αποδόσεις αποστάγματος σε βάρος των ελαφρών.

Αντίθετα, ορισμένα διυλιστήρια -ιδιαίτερα στις ΗΠΑ- εξακολουθούν να λειτουργούν εργοστάσια με ρυθμούς χαμηλότερους από τον μέσο όρο της πενταετίας για να αποφύγουν την παραγωγή υπερβολικών αεροπορικών καυσίμων, όπου η ζήτηση εξακολουθεί να υστερεί στα επίπεδα του 2019, αφήνοντας τις εταιρείες να δυσκολεύονται να εντοπίσουν έναν ξεκάθαρο τρόπο για την ανανέωση των αποθεμάτων ντίζελ βραχυπρόθεσμα.

«Δεδομένης της πίεσης από τους επενδυτές να μειώσουν τις επενδύσεις σε ορυκτά καύσιμα και τις συζητήσεις για αιχμή της ζήτησης πετρελαίου, αυτό το σκηνικό πιθανότατα μειώνει το κίνητρο για επενδύσεις σε νέα ικανότητα διύλισης», δήλωσε ο αναλυτής της UBS Giovanni Staunovo.

«Με τη ζήτηση καυσίμων που είναι πιθανό να αυξηθεί τα επόμενα 10-15 χρόνια και την προσφορά να μην μπορεί να συμβαδίσει, θα περίμενα μεγαλύτερη αστάθεια (της τιμής των καυσίμων) στο μέλλον», πρόσθεσε.

Η σύσφιξη των ευρωπαϊκών προμηθειών ώθησε το εξαμηνιαίο spread ντίζελ της περιοχής σε περισσότερα από 100 δολάρια ο τόνος τη Δευτέρα, τη μεγαλύτερη υποχώρησἠ του στην ιστορία.

Αυτό σημαίνει ότι οι άμεσες τιμές είναι υψηλότερες από τις μελλοντικές τιμές συμβολαίου, αντανακλώντας τη βραχυπρόθεσμη ζήτηση που ενθαρρύνει τους εμπόρους να απελευθερώσουν πετρέλαιο από την αποθήκευση για να το πουλήσουν.

Ωστόσο, οι προκαταρκτικές ροές ντίζελ και πετρελαίου στην Ευρώπη από το ανατολικό Σουέζ, τη Ρωσία, τη Βαλτική και τις ΗΠΑ αυτό το μήνα είναι επί του παρόντος στους 1,66 εκατ. τόνους, αναθεωρημένοι από τις προηγούμενες προσδοκίες 1,83 εκατ. τόνων, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv, και σε σύγκριση με 4,6 εκατ. τόνους τον Ιανουάριο.

«Έχουμε δει ελάχιστες εξαγωγές ντίζελ από την ακτή του Κόλπου των ΗΠΑ και η μηδενική αποθήκευση παίζει σε καθαρά πλοία», είπε ένας μεσίτης καθαρών δεξαμενόπλοιων των ΗΠΑ.


www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης