Ανανεώσιμες & Βιώσιμη Ανάπτυξη

Το σχέδιο της Ευρώπης για την αύξηση της χωρητικότητας αποθήκευσης

Το σχέδιο της Ευρώπης για την αύξηση της χωρητικότητας αποθήκευσης

Οι προβλέψεις για τη «γηραιά ήπειρο» μέχρι το 2028 - Montel

Η Ευρώπη σχεδιάζει να αυξήσει τη χωρητικότητα αποθήκευσης ενέργειας των μπαταριών την επόμενη δεκαετία για να βοηθήσει στην εξάλειψη του άνθρακα από την οικονομία, αλλά οι κατασκευαστές έργων πρέπει να πλοηγηθούν σε διαφορετικές πολύπλοκες αγορές για να βελτιστοποιήσουν τα έσοδα για οικονομική επιβίωση.

Ήδη γίνονται εκτιμήσεις σε βάθος δεκαετίας (και πλέον) για το τι μέλλει γενέσθαι στον συγκεκριμένο τομέα τόσο για τη «γηραιά ήπειρο», όσο και ανά χώρα.

Η χρήση μπαταριών για την αποθήκευση ενέργειας θεωρείται κλειδί για τη βελτίωση της ευελιξίας του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας και την απόσβεση της υψηλής αστάθειας στις βραχυπρόθεσμες αγορές που προκαλείται από το ταχέως αυξανόμενο μερίδιο των διακοπτόμενων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

«Τα σταθερά συστήματα αποθήκευσης ενέργειας μπαταριών (BESS) θα πρέπει να πλοηγούνται συνεχώς μεταξύ των διαφορετικών αγορών της επόμενης ημέρας, της ενδοημερήσιας και των βοηθητικών αγορών για να βελτιστοποιήσουν πότε θα φορτωθούν και πότε θα εγχυθούν.

Το να μεταπηδήσεις ανάμεσα σε διαφορετικές αγορές και χρονοδιαγράμματα για να χρησιμοποιήσεις την μπαταρία όπου η ζήτηση είναι αυτή τη στιγμή η υψηλότερη για το ενεργειακό σύστημα, είναι η πιο έξυπνη στρατηγική, νομίζω», δήλωσε στο Montel ο Nicklas Backer (επικεφαλής στρατηγικής στη σουηδική εταιρεία ανάπτυξης μπαταριών Ingrid Capacity).

Η αύξηση της χωρητικότητας BESS έχει ως συνέπεια να συναγωνίζονται για έσοδα εταιρείες που λειτουργούν συστήματα αποθήκευσης στις διάφορες αγορές εξισορρόπησης ισχύος σε όλη την Ευρώπη.

Σε αυτές περιλαμβάνονται οι Modo Energy, Zenobe, Field, Neoen, Giga Storage και Semper Power.


Αναμένεται αύξηση στη χωρητικότητα της Ευρώπης - Η κατάσταση σε 4 χώρες

Η χωρητικότητα BESS της Ευρώπης πρόκειται να επταπλασιαστεί σε 260 GWh έως το 2028, σύμφωνα με τις προβλέψεις της SolarPower Europe.

Σύμφωνα όμως με το ηλιακό λόμπι, ο τομέας εξακολουθεί να αντιμετωπίζει περιορισμούς στην ανάπτυξή του, όπως ανεπαρκή σήματα αγοράς, διπλή χρέωση δικτύου και περιοριστικές πολιτικές δικτύου για υβριδικές εγκαταστάσεις ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Προέτρεψε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να προωθήσουν την ευελιξία στις αγορές προμηθειών και τα τιμολόγια δικτύου χρόνου χρήσης και να χρησιμοποιήσουν δημοπρασίες μακροπρόθεσμων συμβολαίων για να υποστηρίξουν τις επενδύσεις αποθήκευσης μπαταριών.

Ζήτησε επίσης τον τερματισμό της διπλής χρέωσης του δικτύου για την αποθήκευση ενέργειας όπου καταβάλλονται τέλη δικτύου τόσο για την αποθήκευση όσο και για την απόσυρση ενέργειας.

Η Γερμανία έχει εγκαταστήσει μέχρι στιγμής αυτόνομα συστήματα μπαταριών με χωρητικότητα ισχύος 1,4 GW και χωρητικότητα αποθήκευσης 1,8 GWh, αλλά το σχέδιο ανάπτυξης του δικτύου μεταφοράς 2037-2045 προβλέπει συνολική χωρητικότητα ισχύος 23,7 GW έως το 2037.

Στη Γαλλία, η χωρητικότητα αποθήκευσης μπαταριών κλίμακας δικτύου ήταν 900 MW στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2024, αλλά ο TSO RTE προβλέπει ότι αυτό θα μπορούσε να φτάσει τα 6 GW έως το 2030, προκειμένου να ανταποκριθεί στις ανάγκες του δικτύου.

Στη Σουηδία, η εγκατεστημένη χωρητικότητα αποθήκευσης μπαταρίας ήταν περίπου 440 MW τον Ιανουάριο, αλλά ο συγκεντρωτικός οργανισμός CheckWatt προβλέπει ότι αυτή θα μπορούσε να φτάσει τα 2,2 GW μέχρι το τέλος του έτους και μεταξύ 6-10 GW έως το 2030.

Η επιχειρησιακή χωρητικότητα αποθήκευσης μπαταριών του Ηνωμένου Βασιλείου ήταν 3,5 GW στα τέλη του 2023, ενώ η χωρητικότητα των έργων υπό κατασκευή έφτασε τα 3,8 GW, σύμφωνα με το λόμπι RenewableUK.

Συνολικά, ο αγωγός έργων μπαταριών της χώρας ανήλθε συνολικά σε 84,8 GW, αυξημένος κατά περίπου 70% σε ετήσια βάση. Η χώρα στοχεύει 30 GW ευελιξίας έως το 2030 για να εξασφαλίσει ότι ο εφοδιασμός σε ηλεκτρική ενέργεια θα εξισορροπηθεί με τη ζήτηση.

 The New York State Public Service Commission on Thursday extended the timeframe for utilities to contract with energy storage developers.

Διαφορετικές ροές εσόδων

Υπάρχουν 4 κύριες ροές εσόδων που είναι διαθέσιμες για τις επενδύσεις BESS.

Αυτές είναι: α) το πρωτεύον αποθεματικό περιορισμού συχνότητας (FCR) το οποίο χρησιμοποιούν οι TSO (διαχειριστές συστήματος μεταφοράς) για τη διόρθωση βραχυπρόθεσμων ανισορροπιών στο δίκτυο,

β) οι δευτερεύουσες αποθεματικές αγορές,

γ) η αγορά αρμπιτράζ και

δ) η αγορά χωρητικότητας στην οποία περιλαμβάνονται μακροπρόθεσμες συμβάσεις (υπογράφηκε για να διασφαλιστεί ότι υπάρχει επαρκής διαθέσιμη ενέργεια εάν εξαντληθούν τα πρωτογενή και δευτερεύοντα αποθέματα).

Αρχικά, οι επενδύσεις της BESS στη Γαλλία επικεντρώθηκαν αποκλειστικά στο FCR, αλλά καθώς η χωρητικότητα της μπαταρίας σε αυτό το απόθεμα αυξανόταν, οι τιμές μειώθηκαν.

Οι ωριαίες τιμές στο FCR της Γαλλίας ήταν κατά μέσο όρο 17,41 ευρώ/MWh το 2021, 22,23 ευρώ/MWh το 2022 και 7,42 ευρώ/MWh το 2023, σύμφωνα με στοιχεία της Montel Analytics. Από τις αρχές του 2024, οι ωριαίες τιμές ήταν κατά μέσο όρο μόνο 3,57 ευρώ/MWh.

«Ως αποτέλεσμα, έχετε τώρα έργα μπαταριών που αναπτύσσονται με έσοδα άλλα από το FCR. Η πρώτη πηγή εισοδήματος τώρα όπου στρέφονται όλοι οι προγραμματιστές είναι το δευτερεύον αποθεματικό που άνοιξε φέτος», δήλωσε ο Alexis Gleron (επικεφαλής της εταιρείας ενεργειακών υπηρεσιών Augmented Energy) στο Montel.

Η ιστορία είναι η ίδια και στη Σουηδία. Οι πολύ υψηλές τιμές στην αγορά FCR οδήγησαν τις επενδύσεις της BESS τα τελευταία χρόνια, αλλά αυτές οι τιμές έπεσαν κατακόρυφα τον Αύγουστο λόγω της αύξησης της προσφοράς BESS και αιολικών πάρκων.

  ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ_-_ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ_9.jpg

Περιορισμένος όγκος

Ο κορεσμός του FCR οδήγησε τους κατασκευαστές μπαταριών να εξετάσουν πιο προσεκτικά το δευτερεύον απόθεμα ή το αποθεματικό αυτόματης αποκατάστασης συχνότητας (aFRR) στο οποίο υπάρχουν δύο αξιολογήσεις τιμών: μία για προσθήκη ή έγχυση ισχύος στο σύστημα (καθημερινή) και μία για αφαίρεση ή τροφοδοσία από το σύστημα (καθημερινή).

Τον Ιούνιο, οι ωριαίες ημερήσιες ανοδικές τιμές ήταν κατά μέσο όρο 33,65 ευρώ/MWh και οι ημερήσιες τιμές ανήλθαν σε 36,11 ευρώ/MWh.

Από τις αρχές Σεπτεμβρίου, οι μέσες τιμές ημερήσιας αύξησης ήταν 47,45 EUR/MWh ενώ οι ημερήσιες τιμές ήταν 47,8 MWh EUR, σύμφωνα με στοιχεία της Montel Analytics.

«Όπως το FCR, έτσι και το aFRR έχει περιορισμένο όγκο», είπε ο Gleron.


Κίνδυνοι αυθαιρεσίας

Η τρίτη πιθανή ροή εσόδων είναι η διαπραγμάτευση στην αγορά αρμπιτράζ στην οποία οι χειριστές BESS φορτώνουν τα συστήματα μπαταριών τους όταν οι τιμές είναι χαμηλές και επαναφέρουν ρεύμα στο δίκτυο όταν οι τιμές είναι υψηλές.

Στη Σουηδία, η ωριαία αστάθεια των τιμών στις αγορές της επόμενης ημέρας και εντός της ημέρας επέτρεψε στην κατασκευάστρια εταιρεία BESS, Ingrid Capacity να κερδίσει χρήματα με αυτόν τον τρόπο, αλλά ο επικεφαλής στρατηγικής της πιστεύει ότι το να βασίζεται αποκλειστικά στις συναλλαγές arbitrage αποτελεί μεγάλο κίνδυνο.


Κάντο… όπως το Ηνωμένο Βασίλειο

Στην κορεσμένη αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου, οι χειριστές μπαταριών κοιτάζουν τον μηχανισμό εξισορρόπησης της χονδρικής αγοράς (BM) για να βελτιώσουν τα έσοδά τους.

Ένας αυξανόμενος αριθμός έργων αποθήκευσης μπαταριών εξασφαλίζει 15ετείς συμφωνίες στο κυβερνητικό σχέδιο αγοράς χωρητικότητας το οποίο θα μπορούσε να αντιπροσωπεύει μια εγγυημένη ροή εσόδων.

Η μεγαλύτερη απόδοση στο BM οδήγησε το λεγόμενο ποσοστό παράλειψης (ο ρυθμός με τον οποίο οι μπαταρίες μεταβιβάζονται στον μηχανισμό όπως οι TSO καλεί άλλες τεχνολογίες), να πέσει σε περίπου 40% από +80%.

Οι μπαταρίες αποστέλλονταν για ρεκόρ 1,4 GWh όγκου προσφοράς κάθε μέρα τον Αύγουστο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Modo Energy.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης