Ανασκόπηση της τιμολόγησης του συστήματος αποθήκευσης ενέργειας της μπαταρίας (PV Tech Power)
Αυτό είναι ένα αξιοσημείωτο επίτευγμα, ειδικά ενόψει της γεωπολιτικής αναταραχής, των αυξημένων επιτοκίων και των απίστευτα γεμάτων ουρών διασύνδεσης.
Πρόκειται για συμπέρασμα που προκύπτει από ένα απόσπασμα ενός κύριου άρθρου του Dan Shreve (Αντιπρόεδρος Market Intelligence στην Clean Energy Associates) που συμπεριλήφθηκε αρχικά στον τόμο 37 του PV Tech Power (τριμηνιαίο περιοδικό της Solar Media που καλύπτει τις βιομηχανίες ηλιακής ενέργειας και αποθήκευσης).
Ο Dan Shreve εξετάζει τη δυναμική της τιμολόγησης βοηθώντας την αποθήκευση σε όλο και μεγαλύτερα ύψη.
Η αγορά έχει δείξει εμπιστοσύνη και είναι έτοιμη για περαιτέρω ανάπτυξη, με τετραπλάσια αύξηση στις ετήσιες εγκαταστάσεις (πιθανή έως το 2030). Ο λόγος είναι απλός: η τιμολόγηση.
Ως αρχή, η CEA διαπίστωσε ότι η τιμολόγηση ενός εμπορευματοκιβωτίου συνεχούς ρεύματος (DC) ESS που αποτελείται από κυψέλες φωσφορικού σιδήρου λιθίου (LFP) χωρητικότητας 20 ποδιών (3,7 MWh), που παραδόθηκε με δασμούς που καταβάλλονται στις ΗΠΑ από την Κίνα, μειώθηκε από 270 $/kWh στα μέσα του 2022 σε 180 $/kWh μέχρι το τέλος του 2023.
Οι ανισορροπίες προσφοράς και ζήτησης
Η τιμολόγηση του ανθρακικού λιθίου μειώνεται περισσότερο από 80% από την κορύφωσή της το 2022.
Οι ανισορροπίες προσφοράς/ζήτησης ευθύνονται και στο ακόλουθο διάγραμμα φαίνεται πώς αναπτύχθηκαν οι εκτιμήσεις τρίτων σχετικά με αυτές τις ανισορροπίες τα τελευταία 3 χρόνια.
Για παράδειγμα, τον Δεκέμβριο του 2021, η S&P Global προέβλεψε την παγκόσμια προσφορά λιθίου για το 2023 στους 762.000 τόνους, με μικρό πλεόνασμα 9.000 τόνων σε σχέση με τη ζήτηση.
Μέχρι το τέλος του 2022, οι εκτιμήσεις για την προσφορά για το 2023 είχαν αυξηθεί σε 864.000 τόνους, τα πλεονάσματα ήταν μηδενικά και αναμένονταν μακροπρόθεσμες ελλείψεις.
Η αγορά μετατοπίστηκε δραματικά το 2023 και η τελευταία εκτίμηση της S&P καθόρισε την παγκόσμια προσφορά λιθίου σε 968.000 τόνους, που αντιστοιχεί σε πλεόνασμα της αγοράς 95.000 τόνων. Ένα μακροπρόθεσμο πλεόνασμα ανθρακικού λιθίου είναι πλέον η συναίνεση του κλάδου.
Η ταλάντευση της προσφοράς αιφνιδίασε ολόκληρη την αγορά.
Οι περισσότεροι ειδικοί του κλάδου εκτίμησαν εσφαλμένα τον ρυθμό επέκτασης της προσφοράς από τα υπάρχοντα ορυχεία λιθίου, τη φθίνουσα δυναμική ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων (EV) και την τρομακτική αγοραστική συμπεριφορά σε αυτό το ακόμα νεανικό τμήμα εμπορευμάτων.
Για παράδειγμα, αν και οι ανισορροπίες προσφοράς/ζήτησης οδήγησαν στην αστάθεια των τιμών από το 2021 έως το 2023, το μέγεθος αυτών των τιμών επιδεινώθηκε από την αποθήκευση και την απομάκρυνση των αποθεμάτων εντός της αλυσίδας αξίας των μπαταριών ιόντων λιθίου.
Συνέπειες μάχης προμηθευτών κυψελών μπαταριών EV
Οι προμηθευτές κυψελών μπαταριών EV (ειδικά εκείνοι στην Κίνα), βρίσκονται εδώ και χρόνια σε μια έντονη μάχη για το μερίδιο αγοράς.
Οι φόβοι για κρίσιμες ελλείψεις πρώτων υλών σε μια εποχή που η παγκόσμια ζήτηση EV πέτυχε ρυθμούς ανάπτυξης +60% ενθάρρυναν την παράλογη αγοραστική συμπεριφορά.
Το αποτέλεσμα ήταν μια αύξηση 270% στο κόστος του ανθρακικού λιθίου από το 3ο τρίμηνο του 2021 έως το 4ο τρίμηνο του 2022.
Η κατάργηση του κινήτρου της Κίνας για νέα ενεργειακά οχήματα το 2023, οι παρατεταμένες ανησυχίες για το εύρος τιμών μεταξύ των δυτικών καταναλωτών και η παγκόσμια αύξηση των επιτοκίων έχουν ως αποτέλεσμα έναν «απογοητευτικό» ρυθμό ανάπτυξης (31%) στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων.
Καθώς η ζήτηση έπεσε, οι προμηθευτές έμειναν στην κορυφή των αποθεμάτων και έτσι κινήθηκαν επιθετικά στην τιμή για να επαναφέρουν τους ισολογισμούς τους σε τάξη.
Η σημασία του Savvy ESS στα EV
Οι κατασκευαστές του Savvy ESS αναγνωρίζουν την κρίσιμη σημασία της παρακολούθησης του ευρύτερου τομέα των EV παράλληλα με τη δική τους αγορά.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν περίπου το 80% της παγκόσμιας ζήτησης μπαταριών ιόντων λιθίου και οι αρνητικές επιπτώσεις στο τμήμα ESS όσον αφορά την τιμολόγηση των πρώτων υλών είναι σημαντικές, καθώς οι προμηθευτές εμπορευματοκιβωτίων συνεχούς ρεύματος εφαρμόζουν γενικά τιμολόγηση με δείκτη πρώτων υλών στις προτάσεις τους.
Ως εκ τούτου, οι κατασκευαστές και οι εταιρείες ολοκλήρωσης ESS θα πρέπει να προσέχουν τον σχεδόν μεσοπρόθεσμο κίνδυνο πτώσης της ζήτησης EV, καθώς θα μπορούσαν να αφήσουν χρήματα στο τραπέζι.
Το επόμενο κύμα υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων θα χρειαστεί επαναφορά των επιτοκίων, διάθεση ηλεκτρικών οχημάτων χαμηλότερου κόστους και επέκταση της υποδομής φόρτισης, τα οποία θα απαιτήσουν χρόνο.
Η BNEF μόλις υποβάθμισε (ξανά) την παγκόσμια πρόβλεψή της για EV για το 2024 κατά 775.000 οχήματα.
Πτώση τιμών στην αγορά ESS
Οι συμμετέχοντες στην αγορά ESS εισήλθαν στο 2024 με ενθουσιασμό και αυτοπεποίθηση, με την εντύπωση ότι οι συνθήκες της αγοράς είχαν ηρεμήσει και ότι θα μπορούσαν επιτέλους να γράψουν εντολές αγοράς.
Αυτή η ευφορία καταργήθηκε τη στιγμή που έλαβε χώρα το Intersolar North America 2024, καθώς η τιμή του ανθρακικού λιθίου 20$/κιλό έπεσε στα 14$/κιλό.
Ο αντίκτυπος του λιθίου στην τιμολόγηση του συστήματος ESS έχει τεκμηριωθεί, αλλά δεν εξηγεί πλήρως την έκταση της τρέχουσας τιμολόγησης στην αγορά.
Η CEA υποστηρίζει εδώ και μήνες ότι οι κατασκευαστές και οι εταιρείες ολοκλήρωσης ESS αρχίζουν να αξιολογούν άλλους οδηγούς τιμών για την αγορά κοντέινερ DC, συμπεριλαμβανομένου του αντίκτυπου του κόστους ενεργών υλικών ανόδου, της αυξημένης απόδοσης κατασκευής μονάδων μπαταρίας, της προόδου της τεχνολογίας κυψελών μπαταρίας και των περιθωρίων κέρδους προμηθευτών γενικά.
Στην περίπτωση των μπαταριών, η λειτουργική κλίμακα επέτρεψε στους παραγωγούς να εισαγάγουν αυτοματισμό για να χειριστούν εργασίες όπως η ταξινόμηση κυψελών, η στοίβαξη κυψελών, η εγκατάσταση ζυγών και η συγκόλληση ηλεκτρικών συνδέσεων.
Η τεχνολογική πρόοδος στον τομέα ESS θα συμβάλει επίσης σε μια σταθερή πτωτική τροχιά τιμών για δοχεία μπαταριών DC.
Η αλυσίδα αξίας ESS παραμένει εστιασμένη στις εξελικτικές εξελίξεις στην πανταχού παρούσα πρισματική κυψέλη μπαταρίας LFP, όπως αποδεικνύεται από τη μετάβαση της μαζικής αγοράς από τις κυψέλες μπαταρίας 280Ah σε +300Ah.
Ο IRA δεν είναι αλεξίσφαιρος…
Ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA) είναι κεντρικός στα τρέχοντα σχέδια ενεργειακής μετάβασης των ΗΠΑ.
Οποιεσδήποτε αλλαγές στη δομή του ή στην αξία των μηχανισμών κινήτρων του θα μπορούσαν να έχουν επιζήμιες επιπτώσεις τόσο στον εγχώριο τομέα ESS όσο και στον τομέα EV.
Μια νέα διοίκηση θα μπορούσε να εμποδίσει την υλοποίησή του μέσω εκτελεστικής δράσης με την παρακράτηση δανείων και επιχορηγήσεων ή ακόμη και με την αναθεώρηση των οδηγιών του Υπουργείου Οικονομικών για κανόνες που δεν έχουν οριστικοποιηθεί.
Ένα νέο Κογκρέσο θα μπορούσε ενδεχομένως να επανεξετάσει την πίστωση φόρου επένδυσης, την πίστωση φόρου παραγωγής ή την πίστωση νέου καθαρού οχήματος.
Η κατάργηση αυτών των διατάξεων θα επηρεάσει την τιμολόγηση και τη ζήτηση για κυψέλες μπαταριών, μονάδες και δοχεία DC στις ΗΠΑ.
www.worldenergynews.gr