Δώδεκα χώρες δεν θα πιάσουν τους κλιματικούς στόχους  - Θα αναγκαστούν να αγοράσουν δικαιώματα CO2 δεκάδων δισ. ευρώ

Δώδεκα χώρες δεν θα πιάσουν τους κλιματικούς στόχους  - Θα αναγκαστούν να αγοράσουν δικαιώματα CO2 δεκάδων δισ. ευρώ

Γερμανία και η Ιταλία οι δύο χώρες με τις χειρότερες επιδόσεις, με τη Γαλλία να ακολουθεί κατά πόδας - Ανάλυση του Enegypost

 

Η επίτευξη των κλιματικών στόχων  για το 2030 στην ΕΕ αποτελεί το μεγάλο στοίχημα για τις χώρες μέλη με αρκετές από αυτές να μην καταφέρνουν να “κόψουν το νήμα”. Δώδεκα χώρες της ΕΕ κινδυνεύουν να χάσουν τους εθνικούς τους στόχους με μεγάλη διαφορά, σύμφωνα με μελέτη της T&E. 

Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αγοράσουν πιστώσεις άνθρακα σε τόσο μεγάλη κλίμακα, που θα αφήσουν άλλους να προσπαθούν να πιάσουν από τους δικούς τους στόχους και να αντιμετωπίσουν δικαστικές υποθέσεις. 

 Η Γερμανία και η Ιταλία είναι οι δύο χώρες με τις χειρότερες επιδόσεις, με τη Γαλλία να τις ακολουθεί με πολύ μικρή διαφορά. Η Γερμανία θα πρέπει να πληρώσει στις χώρες  πάνω από 16 δισ. ευρώ για να αγοράσει πιστώσεις και η Ιταλία 15 δισ. ευρώ, σε μια εποχή που οι προϋπολογισμοί τους είναι οδυνηρά περιορισμένοι.

 Οι χώρες αντιμετωπίζουν μια σαφή επιλογή: να πληρώσουν δισεκατομμύρια στους γείτονές τους για το χρέος άνθρακα ή να εφαρμόσουν νέες πολιτικές. Αυτές οι νέες πολιτικές θα πρέπει να επικεντρωθούν γύρω από την ηλεκτροδότηση των οχημάτων και τη μόνωση των κτιρίων, εκτιμά  η T&E.

 Χωρίς άμεση δράση, δώδεκα χώρες της ΕΕ θα χάσουν τους εθνικούς τους στόχους για το κλίμα σύμφωνα με τον Κανονισμό Καταμερισμού Προσπάθειας (ESR), όπως αναφέρει νέα μελέτη που αναλύει τα εθνικά σχέδια για το κλίμα. Επτά ακόμη χώρες κινδυνεύουν να μην επιτύχουν τους στόχους τους.

Η Γερμανία και η Ιταλία είναι οι δύο χώρες με τις χειρότερες επιδόσεις. Η Γαλλία θα επιτύχει τον στόχο της μόνο με πολύ μικρή διαφορά – αλλά οποιαδήποτε οπισθοδρόμηση των πολιτικών, ή ακόμα και ένας πολύ κρύος χειμώνας που οδηγεί σε υψηλότερη κατανάλωση ενέργειας, σημαίνει ότι θα μπορούσε να πέσει στην κόκκινη ζώνη. Υπάρχει ακόμη χρόνος για να διορθωθούν οι κυβερνητικές πολιτικές προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι του 2030.


Ιταλία_Γερμανία.png

 

Η αποτυχία της Γερμανίας και της Ιταλίας 

 Η Γερμανία και η Ιταλία θα αποτύχουν να επιτύχουν τους κλιματικούς στόχους τους με μια σημαντική διαφορά (10 και 7,7 ποσοστιαίες μονάδες αντίστοιχα), διαπιστώνει η μελέτη. Ως αποτέλεσμα, θα μπορούσαν να καταναλώσουν όλες τις διαθέσιμες πιστώσεις άνθρακα που απομένουν για άλλες χώρες. Μόνο η Γερμανία θα χρειαστεί το 70% των διαθέσιμων πιστώσεων[. Οι άλλες χώρες που δεν συμμορφώνονταν θα μπορούσαν να μην έχουν δικαιώματα αγοράς και να αντιμετωπίσουν δικαστικές υποθέσεις.

 Η Sofie Defour, διευθύντρια για το κλίμα στην T&E, εξηγεί: «Η Γερμανία και η Ιταλία καταναλώνουν όλες τις διαθέσιμες πιστώσεις άνθρακα από τους γείτονές τους, αφήνοντάς τους εγκλωβισμένους και σε κίνδυνο νομικών διαδικασιών. Η γερμανική κυβέρνηση θα πρέπει σύντομα να αντιμετωπίσει τους πολίτες της που ζητούν ακόμη περισσότερα χρήματα και βαθαίνουν ακόμη περισσότερο τη δημοσιονομική κρίση, για να αντισταθμίσουν τις αδύναμες πολιτικές τους».

 Εάν οι κατανομές επρόκειτο να διαπραγματευτούν στα 129 ευρώ, την τιμή του άνθρακα που προβλέπει το Bloomberg στους τομείς του ETS το 2030, η Γερμανία θα πρέπει να πληρώσει στις χώρες  έως και 16,2 δισεκατομμύρια ευρώ για να αγοράσει πιστώσεις. Και αυτό σε μια περίοδο που η χώρα ξετυλίγεται από μια δημοσιονομική κρίση και όπου η κυβέρνηση θα πρέπει να καλύψει μια τρύπα 40 δισεκατομμυρίων ευρώ στον προϋπολογισμό της το 2025.

 Από την πλευρά της, η Ιταλία βρίσκεται επί του παρόντος σε καλό δρόμο για την αποτυχία του στόχου της κατά 7,7 ποσοστιαίες μονάδες, που ισοδυναμεί με λογαριασμό 15,5 δισ. ευρώ. Ωστόσο, οι δύο χώρες μπορούν ακόμα να επιτύχουν τους στόχους τους εφαρμόζοντας νέα μέτρα για την αύξηση της χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων, τη μόνωση των κτιρίων και πολλά άλλα.

 

Έλλειψη πιστώσεων άνθρακα

 Οι χώρες που δεν έχουν τους στόχους τους μπορούν να αγοράσουν πιστώσεις άνθρακα από εκείνες που τους πληρούν. Η τιμή των πιστώσεων αποφασίζεται διμερώς μεταξύ των χωρών. Ωστόσο, η T&E προειδοποιεί ότι χωρίς άμεση δράση, θα υπάρξει έλλειψη πιστώσεων, λόγω του γεγονότος ότι τόσες πολλές χώρες πρόκειται να χάσουν τους στόχους τους. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε πόλεμο προσφορών για τις πιστώσεις το 2030 και να ανεβάσει τις τιμές τους.

Οι χώρες που θα συγκεντρώσουν το μεγαλύτερο πλεόνασμα είναι η Ισπανία, η Ελλάδα και η Πολωνία, δείχνει επίσης η ανάλυση. Η Ισπανία είναι πιθανό να υπερβεί τον στόχο της για το 2030 κατά 7 ποσοστιαίες μονάδες. Η ισπανική κυβέρνηση θα μπορούσε να λάβει 10 δισεκατομμύρια από χώρες που δεν πιάσουν τον στόχο. 

Πέντε χώρες, μεταξύ αυτών η Γαλλία και η Ολλανδία, έχουν υποβάλει σχέδια που αρκούν μόνο για να επιτύχουν τον στόχο τους – αλλά οποιαδήποτε αποδυνάμωση των πολιτικών σημαίνει ότι αυτές οι χώρες θα μπορούσαν να πέσουν στην κόκκινη ζώνη και να πρέπει να πληρώσουν πιστώσεις άνθρακα.

 

Οδικές μεταφορές, κτίρια, μικρή βιομηχανία, απορρίμματα, γεωργία

 Σύμφωνα με τον κανονισμό καταμερισμού προσπαθειών, τα κράτη μέλη πρέπει να επιτύχουν τους κλιματικούς στόχους για πέντε βασικούς τομείς: οδικές μεταφορές, κτίρια, μικρή βιομηχανία, απόβλητα και γεωργία. Οι στόχοι σχεδιάστηκαν σύμφωνα με το ΑΕΠ μιας χώρας, με τις πλουσιότερες χώρες να πρέπει να επιτύχουν υψηλότερους στόχους μείωσης των εκπομπών. Ο συνολικός στόχος για την ΕΕ είναι -40% έως το 2030 (σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2005) και στους πέντε τομείς. Η προθεσμία για μια χώρα για να υποβάλει τα Εθνικά της Σχέδια Ενέργειας και Κλίματος (NECP), στα οποία περιγράφεται ο τρόπος με τον οποίο σκοπεύει να επιτύχει τον στόχο, ήταν η 30η Ιουνίου.

 Η T&E ανέλυσε τα σχέδια NECP και τις πιο πρόσφατες προβλέψεις για τον υπολογισμό των πιθανών μειώσεων εκπομπών και των 27 χωρών της ΕΕ. Κατά τη συγκέντρωση των εθνικών σχεδίων που υποβάλλονται από τις χώρες, οι εκπομπές στους τομείς του ESR προβλέπεται να μειωθούν μόνο κατά 35,5% το 2030 (σε σύγκριση με το 2005). Αυτό υπολείπεται κατά 4,5 ποσοστιαίες μονάδες από τον στόχο της ΕΕ -40%.

 

 Η Transport & Environment (T&E) είναι η ευρωπαϊκή ομοσπονδία ΜΚΟ πράσινων μεταφορών.

 

www.worldenergynews.gr

 

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης