Ενέργεια

Αυξάνει τις τιμές του πετρελαίου η Κίνα στα 88,5 δολ – Ο ρόλος των πετροχημικών στη ζήτηση πετρελαίου

Αυξάνει τις τιμές του πετρελαίου η Κίνα στα 88,5 δολ – Ο ρόλος των πετροχημικών στη ζήτηση πετρελαίου
Η ζήτηση πετρελαίου της Κίνας αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται τα επόμενα χρόνια κυρίως επειδή η χώρα μεταφέρει επιθετικά τον τομέα των πετροχημικών της
Σχετικά Άρθρα
Η Κίνα είναι έτοιμη να αυξήσει τις τιμές λιανικής πώλησης της βενζίνης και του ντίζελ ώστε να αντιστοιχηθεί με τις διεθνείς τιμές του αργού πετρελαίου, ανέφερε το Xinhua, επικαλούμενο την Εθνική Επιτροπή Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων - το κεντρικό όργανο οικονομικού σχεδιασμού της χώρας.

Σύμφωνα με το Oil Price, το αργό πετρέλαιο τύπου Brent έχει ανέβει περίπου 10 δολάρια ανά βαρέλι από την αρχή του έτους και το West Texas Intermediate διαπραγματεύεται τώρα περίπου 12 δολάρια ανά βαρέλι υψηλότερα από ό,τι στις αρχές Ιανουαρίου.

Η αύξηση των τιμών αντανακλά τη σύσφιξη της παγκόσμιας προσφοράς και τις καλύτερες προοπτικές για τη ζήτηση.

Ως αποτέλεσμα, οι τιμές της βενζίνης και του ντίζελ στην κινεζική αγορά θα αυξηθούν κατά 28 δολάρια ανά τόνο περίπου, όπως δήλωσε η Εθνική Επιτροπή Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων, δίνοντας παράλληλα οδηγίες στα διυλιστήρια να συνεχίσουν να διασφαλίζουν την κρατική προμήθεια καυσίμων.

Μετά το 2030 η μείωση της ζήτησης

Νωρίτερα φέτος, η China National Petroleum Corporation (CNPC) προέβλεψε ότι η ζήτηση προϊόντων πετρελαίου στη χώρα θα μπορούσε να κορυφωθεί μέχρι το επόμενο έτος, λόγω της προόδου της ενεργειακής μετάβασης.

Η ζήτηση για καύσιμα συγκεκριμένα, θεωρείται ότι θα αρχίσει να μειώνεται από το 2030, δήλωσε τον περασμένο μήνα το Ινστιτούτο Οικονομικών και Τεχνολογικών Ερευνών της CNPC, αν και τα καύσιμα που προέρχονται από το πετρέλαιο θα παραμείνουν τα πλέον χρησιμοποιούμενα μέχρι το 2035.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φαίνεται να είναι ο κύριος παράγοντας που οι ερευνητές της CNPC θεωρούν ότι καθορίζει το μέλλον της ζήτησης πετρελαίου, αλλά η αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα έχει αρχίσει να μειώνεται.

Μετά από χρόνια ισχυρής ανάπτυξης, η αγορά έχει ήδη τα σημάδια ότι πλησιάζει το σημείο κορεσμού, οδηγώντας τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να εξετάσουν τη διεθνή επέκταση για την αύξηση των κερδών τους.

Η ζήτηση πετρελαίου, εν τω μεταξύ, έσπασε ένα ακόμη ρεκόρ πέρυσι και θεωρείται ότι θα παραμείνει ισχυρή και φέτος, εν μέσω ενδείξεων επιτάχυνσης της οικονομικής δραστηριότητας, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία της CNPC, η ζήτηση πετρελαίου στην Κίνα αυξήθηκε πέρυσι κατά 11,5% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, με τη ζήτηση προϊόντων πετρελαίου να αυξάνεται κατά 9,5%.

Τα πετροχημικά οδηγούν το 90% της αύξησης της ζήτησης πετρελαίου της Κίνας

Πέρυσι, το Bloomberg προκάλεσε μεγάλη αναταραχή στους ενεργειακούς κύκλους όταν προέβλεψε ότι η παγκόσμια ζήτηση για καύσιμα κίνησης θα κορυφωθεί το 2027.

Σύμφωνα με το τότε ρεπορτάζ, η ζήτηση για καύσιμα θα φθάσει στο ιστορικό υψηλό των 49 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως μόλις σε τρία χρόνια από τώρα, προτού εισέλθει σε τελική πτώση, με τα ηλεκτρικά οχήματα να αναμένεται να εκτοπίσουν την εκπληκτική ζήτηση πετρελαίου κατά 20 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως έως το 2040, δηλαδή 10 φορές περισσότερο από την τρέχουσα εκτίμηση.

Το Bloomberg ανέφερε επίσης ότι η ζήτηση βενζίνης και ντίζελ για τις οδικές μεταφορές έχει ήδη κορυφωθεί στις ΗΠΑ και την Ευρώπη και πρόκειται να κορυφωθεί στην Κίνα κατά το τρέχον έτος.

Αφότου ολοκληρώθηκε το πρώτο τρίμηνο του 2024, τώρα όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα στον μεγαλύτερο καταναλωτή ορυκτών καυσίμων στον κόσμο, την Κίνα.

Οι κινεζικές εισαγωγές αργού πετρελαίου αυξήθηκαν κατά 5,1% σε ετήσια βάση τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο, λόγω της αυξανόμενης ζήτησης καυσίμων κατά τη διάρκεια των διακοπών του Σεληνιακού Νέου Έτους.

Οι αφίξεις πετρελαϊκών φορτίων στην Κίνα ανήλθαν συνολικά σε 10,74 εκατομμύρια βαρέλια ανά ημέρα (bpd) τους δύο πρώτους μήνες του 2024, έναντι 10,4 εκατομμυρίων bpd την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ωστόσο, η περίοδος Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου δείχνει και σημαντική επιβράδυνση από τις αφίξεις αργού πετρελαίου 11,39 εκατ. βαρελιών ανά ημέρα τον Δεκέμβριο του 2023.

Είναι δύσκολο να προβλεφθεί πώς θα εξελιχθεί η ζήτηση τους επόμενους μήνες, αν και τα κινεζικά διυλιστήρια, τα τελευταία χρόνια, έχουν εντείνει τις αγορές όταν οι τιμές είναι σχετικά χαμηλές και έχουν πατήσει φρένο όταν το πετρέλαιο σκαρφαλώνει πάνω από τα 80 δολάρια ανά βαρέλι.

Η έκρηξη των ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα μπορεί να μην είναι αρκετή για να ακυρώσει την αύξηση της ζήτησης πετρελαίου λόγω μιας άλλης έκρηξης σε μια βασική πετρελαϊκή βιομηχανία: τα πετροχημικά.

Η ζήτηση πετρελαίου της Κίνας αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται τα επόμενα χρόνια κυρίως επειδή η χώρα μεταφέρει επιθετικά τον τομέα των πετροχημικών της, εκτοπίζοντας άλλους μεγάλους παίκτες όπως την Ιαπωνία, την Ευρώπη, τη Νότια Κορέα και τον Περσικό Κόλπο.

Οι συνέπειες στο κλίμα

Μια νέα γενιά ιδιωτικών διυλιστηρίων, όπως η Hengli Petrochemical και η Rongsheng Petrochemical, έχει εμφανιστεί στην Κίνα, δαπανώντας δισεκατομμύρια δολάρια για την κατασκευή εργοστασίων που ειδικεύονται σε χημικά προϊόντα και όχι σε βενζίνη και ντίζελ.

Πράγματι, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας ανέφερε ότι το 90% της αυξημένης ζήτησης πετρελαίου της Κίνας από το 2021 έως το 2024 προέρχεται από χημικές πρώτες ύλες όπως το υγραέριο, το αιθάνιο και η νάφθα.

Μεταξύ του 2018 και του 2023, η παραγωγή συνθετικών ινών μόνο στην Κίνα αυξήθηκε κατά 21 εκατομμύρια μετρικούς τόνους -αρκετά για να φτιαχτούν περισσότερα από 100 δισεκατομμύρια μπλουζάκια ετησίως.

Οι αναλυτές έχουν σημειώσει ότι αυτή η μετάβαση προς τα πετροχημικά μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις στο κλίμα και θα μπορούσε ενδεχομένως να οδηγήσει σε σημαντική μείωση των εκπομπών.

Ενώ τα πετρελαϊκά καύσιμα πρέπει να καίγονται για να χρησιμοποιηθούν, εκπέμποντας αμέσως εκπομπές στην ατμόσφαιρα, τα πετροχημικά τείνουν να διατηρούν τον άνθρακα κλειδωμένο στις μοριακές τους δομές και έτσι μπορούν εύκολα να ανακυκλωθούν.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης