Ενέργεια

ΣΕΕΠΕ: Ζητεί άρση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους - Στα 450 εκατ. ευρώ οι ζημιές του κλάδου

ΣΕΕΠΕ: Ζητεί άρση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους - Στα 450 εκατ. ευρώ οι ζημιές του κλάδου

Αυξητική τάση στις ελλειματικές παραδόσεις

 

Την άρση του πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους των εταιριών εμπορίας καυσίμων ζητεί ο Σύνδεσμος του κλάδου, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για μέτρο που στρεβλώνει τον ανταγωνισμό, ενισχύει την παραβατικότητα που ενδημεί και αυξάνεται, αλλά και στραγγαλίζει τις εταιρίες οι οποίες τα τελευταία χρόνια έχουν συσσωρεύσει ζημιές ύψους 450 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΟΒΕ που παρουσιάστηκαν σε συνέντευξη τύπου του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) για το 2022, το μικτό περιθώριο κέρδους των εταιριών στην εσωτερική αγορά δεν διασφαλίζει τη βιωσιμότητά τους, καθώς από το 2016 συμπιέζεται σε επίπεδα χαμηλότερα του 5% (4,6% το 2017, 4% το 2018, 4,3% το 2019, 4,5% το 2020, 4,4% το 2021, 3% το 2022). Σήμερα το καθαρό περιθώριο κέρδους των επιχειρήσεων του κλάδου αγγίζει μόλις το 0,5%.
Εξάλλου για 7 συνεχή έτη (2010-2016) ο κλάδος σημείωνε διαρκώς ζημιές (καθαρά κέρδη μετά από φόρους χωρίς αεροπορικά καύσιμα και διεθνείς πωλήσεις). Μετά από μια μικρή ανάπαυλα, το 2020 ο κλάδος πέρασε και πάλι σε αρνητική θέση (ζημιές 34,5 εκατ. ευρώ), εξαιτίας της πανδημίας, ενώ συσσωρευμένες ζημιές από το 2010 φθάνουν τα 450 εκατ ευρώ.

Ασφυκτικό πλαίσιο λειτουργίας

Όπως τονίστηκε στη συνέντευξη τύπου από τον πρόεδρο του Συνδέσμου Γιάννη Αληγιζάκη η εφαρμογή του πλαφόν, η οποία συμπιέζει περαιτέρω το ήδη χαμηλό μικτό περιθώριο αγνοεί την αύξηση του πληθωρισμού (κατά περίπου 10 μονάδες την τελευταία διετία), την πολύ μεγάλη αύξηση του χρηματοοικονομικού κόστους από τις αυξήσεις επιτοκίων, την αύξηση των μεταφορικών που δόθηκε στα βυτιοφόρα ή που παρουσιάζεται στα πλοία με την αύξηση των ρυμουλκών και των καυσίμων.
Όπως είπε χαρακτηριστικά, «το πλαφόν, κάτω από τις σημερινές συνθήκες, δημιουργεί ένα ασφυκτικό πλαίσιο λειτουργίας για τις νόμιμες επιχειρήσεις, θέτοντας εν αμφιβόλω όχι μόνο τις μελλοντικές επενδύσεις τους, αλλά και την ίδια τη βιωσιμότητά τους. Παράλληλα, τροφοδοτεί τον αθέμιτο ανταγωνισμό με τις παραβατικές επιχειρήσεις, οι οποίες λειτουργούν σχεδόν ανεξέλεγκτες».

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το ΕΜΠ σχετικά με τις ελλειμματικές παραδόσεις στην Αττική, φαίνεται ότι υπάρχει σημαντικά αυξητική τάση σε σχέση με το 2021. Η απόκλιση στην αντλία σε σχέση με τις ποσότητες παράδοσης εκτιμάται ότι μπορεί και να ξεπερνάει το 10% και καταγράφεται σε τουλάχιστον ένα στα δέκα πρατήρια καυσίμων στην Ελλάδα, όταν η φυσιολογική μέση απόκλιση πρέπει να είναι στο 1%.

Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του Συνδέσμου Χρήστο Τζιόλα παρά το γεγονός ότι η ελληνική αγορά έχει τον τρίτο υψηλότερο συντελεστή πρατηρίων ανά 1000 αυτοκίνητα στην Ευρώπη (1,1), πρόκειται για μία ιδιαίτερα προβληματική και μικρή αγορά που έχει κύρια χαρακτηριστικά την αυξημένη παραβατικότητα και την ισχυρή κρατική παρέμβαση. Είναι χαρακτηριστικό ότι πλέον στη χώρα μας δεν δραστηριοποιείτε ούτε μία πολυεθνική εταιρία ενώ έχει καταγραφεί δραστική μείωση των πρατηρίων από 8.500 το 2012 σε 5.500 σήμερα.

Σε τρεις άξονες τα μέτρα

Για την αντιμετώπιση αυτή της ιδιαίτερα δύσκολης κατάστασης που έχει δημιουργηθεί ο ΣΕΕΠΕ θεωρεί ότι το κράτος πρέπει να ενεργήσει άμεσα σε τρία επίπεδα:

  • Στην άρση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους το οποίο δημιουργεί στρεβλώσεις στην αγορά με αποτέλεσμα τελικά ο καταναλωτής να πληρώνει πιο ακριβά το προϊόν.
  • Αντιμετώπιση και περιορισμό της παραβατικότητας τόσο στο παράνομο εμπόριο καυσίμων όσο και στην απόκλιση στις ποσότητες μεταξύ δεξαμενής και αντλίας
  • Αυστηροποίηση των ποινών για όσους παρανομούν.

Ο ΣΕΕΠΕ έχει καταθέσει πρόταση στην Κυβέρνηση για την επίλυση όλων των ζητημάτων με την εγκατάσταση ενός ολιστικού συστήματος ψηφιακής παρακολούθησης, σε πραγματικό χρόνο των εισροών-εκροών καυσίμων σε όλη την αλυσίδα διακίνησης καυσίμων.
Σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ η εγκατάσταση του συστήματος αυτού είναι ο μόνος τρόπος για να αντιμετωπιστεί η παραβατικότητα στον κλάδο καθώς μέχρι σήμερα η διενέργεια τυχαίων ελέγχων από τις αρχές έχουν αποφέρει ελάχιστα αποτελέσματα.
Ήδη η υλοποίηση του έχει καθυστερήσει πολύ και όπως είπαν οι επικεφαλής του Συνδέσμου θα ήταν ευχαριστημένοι αν η λειτουργία του ξεκινήσει μέσα στο 2025.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης