Ενέργεια

Motor Oil: Μελέτη από την ΡΑΑΕΥ και πρόταση για την ακριβή Ρεβυθούσα - Τι ζητά για τις δημοπρασίες LNG

Motor Oil: Μελέτη από την ΡΑΑΕΥ και πρόταση για την ακριβή Ρεβυθούσα - Τι ζητά για τις δημοπρασίες LNG
Γιατί οι χρήστες πληρώνουν σε τιμές συμφόρησης χωρίς να υφίστανται πραγματικά τέτοιες συνθήκες και μάλιστα τη στιγμή που με την κοινωνικοποίηση, οι υπηρεσίες αεριοποίησης επιδοτούνται κατά 50% από όλους τους χρήστες του ΕΣΦΑ;

Το υψηλό κόστος των δημοπρασιών Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου και των υπηρεσιών αεριοποίησης παρά το γεγονός ότι οι εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας είναι κατά 50% κοινωνικοποιημένες, θέτει η εταιρία Motor Oil με αφορμή τη συμμετοχή της στη δημόσια διαβούλευση που διενήργησε η ΡΑΑΕΥ για την τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ και των Εγχειριδίων Δημοπρασιών ΥΦΑ και Εξισορρόπησης.

Η εταιρία διαπιστώνει πως σε ότι αφορά το LNG έχει δημιουργηθεί αγορά δυο ταχυτήτων με τους μικρότερους χρήστες να πληρώνουν αυξημένο κόστος κατά 51% σε σχέση με τους μεγάλους και προτείνει να γίνει απολογιστική μελέτη από τη ΡΑΑΕΥ για τα πραγματικά έσοδα του ΔΕΣΦΑ από δημοπρασίες LNG και τις υπηρεσίες αεριοποίησης, ώστε να υπάρξει απόλυτη διαφάνεια σχετικά με την πραγματική ταρίφα που πληρώνουν μικροί και μεγάλοι χρήστες της Ρεβυθούσας.

Αναλύοντας τη διαφορά κόστους μεταξύ μικρών και μεγάλων χρηστών της Ρεβυθούσας η Motor Oil σημειώνει ότι το κόστος της ετήσιας αεριοποίησης είναι 0,53 ευρώ/MWh, της 18ημερης 0,8 ευρώ/MWh και ημερήσια 1,58 ευρώ/MWh, ενώ οι τιμές αυτές επιβαρύνονται με διάφορους τρόπους όπως αγορά αποθηκευτικού χώρου, αγορά επιπλέον υπηρεσιών για διατήρηση ΥΦΑ από 18 σε 30 ημέρες κλπ. Και όλα αυτά όπως λέει, την ώρα η χρησιμοποίηση των υποδομών της Ρεβυθούσας βρίσκεται για το 2023 στο 45%.

«Δημιουργείται το εύλογο ερώτημα, αναφέρει η Motor Oil, γιατί οι χρήστες πληρώνουν σε τιμές συμφόρησης χωρίς να υφίστανται πραγματικά τέτοιες συνθήκες και μάλιστα τη στιγμή που με την κοινωνικοποίηση, οι υπηρεσίες αεριοποίησης επιδοτούνται κατά 50% από όλους τους χρήστες του ΕΣΦΑ».
Κατά την άποψη της εταιρίας οι παρεμβάσεις στον Κώδικα και στο Εγχειρίδιο Δημοπρασιών πρέπει να εστιαστούν στη μείωση του κόστους για τους χρήστες μέσω της λειτουργίας της δευτερογενούς αγοράς και προς στην κατεύθυνση αυτή προτείνει:

H πρόταση της Motor Oil

Πρώτον
τη δημιουργία μια ενδιάμεσης Φάσης μεταξύ της Α΄ και Β΄ Φάσης της δημοπρασίας ΥΦΑ κατά την οποία θα μπορούν οι χρήστες που έχουν εξασφαλίσει χρονοθυρίδες να εκχωρούν μέρος αυτών σε άλλους. Έτσι θα μπορεί ο κάθε χρήσης που έχει εξασφαλίσει χρονοθυρίδα ΥΦΑ ή μέρος αυτής να βελτιστοποιεί το χαρτοφυλάκιο του κλείνοντας στη Β΄ Φάση τη μακροχρόνια δυναμικότητα που του αναλογεί.

Δεύτερον εκχώρηση μέρους της χρονοθυρίδας ΥΦΑ από ένα χρήστη σε άλλον σε μεταγενέστερο στάδιο από τη δέσμευσή της. Συνοδευτικά με την εκχώρηση θα μπορούσε εάν ο Κώδικας και το Εγχειρίδιο Δημοπρασιών το επέτρεπαν να μπορούν οι χρήστες να βελτιστοποιήσουν το κόστος αεριοποίησης μετατρέποντας την ακριβή αεριοποίηση σε φθηνότερη. Ωστόσο ο Κώδικας ΕΣΦΑ δεν προβλέπει τη δυνατότητα ενοποίησης συεχούς μακροχρόνιας δυναμικότητας κατά την εκχώρηση μέρους χρονοθυρίδας μεταξύ των χρηστών. Συνεπώς ο χρήσης ΥΦΑ στον οποίο εκχωρήθηκε η χρονοθυρίδα έχει αυξημένο κόστος αφού αναγκάζεται να χρησιμοποιεί τη βραχυχρόνια δυναμικότητα που αντιστοιχεί στη χρονοθυρίδα ΥΦΑ.

Τέλος η εταιρία προτείνει να πραγματοποιηθεί απολογιστική μελέτη από τη ΡΑΑΕΥ για τα πραγματικά έσοδα του Διαχειριστή από δημοπρασίες ΥΦΑ και τις υπηρεσίες αεριοποίησης και να δημοσιευτεί ώστε να υπάρχει απόλυτη διαφάνεια αναφορικά με την πραγματική ταρίφα που πληρώνουν μικροί και μεγάλοι χρήστες της εγκατάστασης ΥΦΑ της Ρεβυθούσας και να αποτελέσει τη βάση για διάλογο και υλοποίηση προτάσεων για βελτιστοποίηση

Εξισορρόπηση

Τέλος σχετικά με τις τροποποιήσεις στο Εγχειρίδιο Εξισορρόπησης ώστε να υπολογίζεται η τιμή υποκατάστασης ως η μεσοσταθμική τιμή αερίου συν ή πλην την μικρή προσαρμογή για τον υπολογισμό της Οριακής Τιμής Αγοράς ή Πώλησης αντίστοιχα, η Motor θεωρεί ότι είναι ένα σωστό βήμα για την κάλυψη των αναγκών του συστήματος σε αέριο εξισορρόπησης, χωρίς να επηρεάζονται οι Οριακές τιμές του Συστήματος και να λαμβάνουν τιμές εκτός των επιπέδων της αγοράς.
Αναφορικά με το Εγχειρίδιο των Δημοπρασιών ΥΦΑ η εταιρία θεωρεί ότι η τροποποίηση που προτείνεται δεν αλλάζει την ουσία και δεν διορθώνει τα προβλήματα των δημοπρασιών χρονοθυρίδων και υπηρεσιών αεριοποίησης του ΕΣΦΑ.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης