Ενέργεια

Τα πολλά μέτωπα που δημιούργησε ο ΔΕΣΦΑ απέναντι στην αγορά

Τα πολλά μέτωπα που δημιούργησε ο ΔΕΣΦΑ απέναντι στην αγορά

Στην έκδοση τιμολογίων με Wacc 9,14% για την πρώτη δημοπρασία προχώρησε ο ΔΕΣΦΑ

 

“Οι τιμές φυσικού αερίου ή θα κρατηθούν τεχνικά υψηλότερα ή οι διαχειριστές δικτύων θα ζητάνε μεγάλα WACCS και περισσότερα χρόνια κοινωνικοποίησης των έργων τους για να είναι βιώσιμα”. Το σχόλιο που πρώιμα εξέφρασε ανεπίσημα παράγοντας της αγοράς με το που ξεκίνησε η χαμηλή διακύμανση των τιμών φυσικού αερίου στον Ολλανδικό κόμβο του ΤΤF και την υποχώρηση της ζήτησης φυσικού αερίου που έθεσε υπό αμφισβήτηση την βιωσιμότητα των σχεδιαζόμενων νέων FSRU την Ελλάδα και την Ευρώπη συνολικότερα , επιβεβαιώνεται πλήρως τουλάχιστον στα καθ’ ημάς.


Ο ΔΕΣΦΑ έχει ήδη εισηγηθεί στη ΡΑΑΕΥ αναθεώρηση του Wacc για την επόμενη ρυθμιστική περίοδο 2024-2027 στο 9,14% από 7,44% που έκλεισε το 2022 αλλά και κοινωνικοποίηση της Ρεβυθούσας σε ποσοστό 50%. Και τα δύο ζητήματα έχουν φέρει σε ρήξη την ΡΑΑΕΥ και τον ΔΕΣΦΑ και έχουν προκαλέσει αντιδράσεις στους κόλπους της αγοράς, αφού οι απαιτήσεις του Διαχειριστή μεταφράζονται σε αυξημένο κόστος για τους χρήστες και για τους τελικούς καταναλωτές. Το ύψος του Wacc που προτείνει ο ΔΕΣΦΑ χαρακτηρίζεται αδικαιολόγητα υψηλό από τη ΡΑΑΕY η οποία φέρεται να αποδέχεται μια αναθεώρηση στα επίπεδα του 8%, με αποτέλεσμα το ζήτημα να παραμένει σε εκκρεμότητα οδηγώντας σε αδυναμία προσδιορισμού των τιμολογίων χρήσης συστήματος.

Οσο για την κοινωνικοποίηση της Ρεβυθούσας σε ποσοστό 50% έχει προκαλέσει αντιδράσεις τόσο από την Gastrade (που κατασκευάζει το FSRU Αλεξανδρούπολης), όσο και την Motor Oil (η οποία σχεδιάζει μία επίσης ανάλογη υποδομή ανοιχτά των εγκαταστάσεων του διυλιστηρίου, στον Κόλπο των Αγίων Θεοδώρων). Με τη διατήρηση του ποσοστού κοινωνικοποίησης στο επίπεδο του 50% η Ρεβυθούσα, σύμφωνα με το επιχείρημα των δύο εταιριών αποκτά σαφές οικονομικό πλεονέκτημα έναντι των άλλων τερματικών σταθμών FSRU και άρα υπονομεύεται η οικονομική βιωσιμότητά τους. Παρέμβαση για το θέμα έχει κάνει και ο ACER ο οποίος εκτιμά ότι το ποσοστό του 50% κοινωνικοποίησης είναι πολύ υψηλό.

Δημοπρασία

Και ενώ η ΡΑΑΕΥ δεν έχει εγκρίνει WACC για την ρυθμιστική περίοδο 2024-2027 με αποτέλεσμα να μην μπορεί να εγκρίνει και τιμολόγια, ο ΔΕΣΦΑ σε μια ασυνήθιστη πρακτική το Σάββατο 3 Ιουνίου προχώρησε στην έκδοση τιμολογίων για τη δέσμευση δυναμικότητας στα τρία σημεία εισόδου- εξόδου του συστήματος φυσικού αερίου (Σιδηρόκαστρο, Νέα Μεσημβρία και Αγ. Τριάδα), εν όψει της πρώτης δημοπρασίας που είναι υποχρεωμένος από το ευρωπαϊκό πλαίσιο να πραγματοποιήσει την Δευτέρα 3 Ιουλίου. Το παράδοξο είναι ότι για τον καθορισμό των τιμολογίων έλαβε υπόψη του την δική του πρόταση για το αυξημένο Wacc (9,14%) κάτι που ερμηνεύτηκε από πολλούς και ως προσπάθεια να φέρει προ τετελεσμένων την αρμόδια Αρχή.

Για μια παρόμοια πρακτική εγκαλείται και στον τρόπο που χειρίστηκε την υπηρεσία LNG Truck Loading, για την τροφοδοσία απομακρυσμένων από το δίκτυο φυσικού αερίου περιοχών και βιομηχανιών, αυτή τη φορά απέναντι στους Δήμους Ελευσίνας και Μεγάρων και τις λιμενικές αρχές της περιοχής. Από τις 19 Νοεμβρίου ο ΔΕΣΦΑ είχε ανακοινώσει τις διαθέσιμες χρονοθυρίδες για την φόρτωση των φορτηγών από το διάστημα 15 Φεβρουαρίου έως και 31 Δεκεμβρίου του 2023. Παράλληλα υπέγραψε με χρήστες της υπηρεσίας και συγκεκριμένα τις εταιρίες Motor Oil, ΔΕΠΑ Εμπορίας και Blue Grid έναντι των οποίων έμεινε έκθετος αφού δεν κατάφερε να λειτουργήσει την υπηρεσία με αποτέλεσμα να εγείρεται ζήτημα αποζημιώσεων από τους χρήστες.


Τελεσίγραφο

Η Motor Oil μάλιστα ζήτησε την παρέμβαση της ΡΑΑΕΥ για το θέμα η οποία και είχε θέσει τελεσίγραφο στο ΔΕΣΦΑ να λειτουργήσει την υπηρεσία έως τις 19 Μαίου, κάτι που δεν κατέστη δυνατό. Ο λόγος είναι ότι ο ΔΕΣΦΑ είχε καταφέρει νωρίτερα να θέσει απέναντί του τις τοπικές κοινωνίες και τις Δημοτικές Αρχές της Ελευσίνας και των Μεγάρων , αφού δεν ακολούθησε τη συνήθη διαδικασία της διαβούλευσης για τη χρήση των προβλητών των λιμανιών τους, αλλά και δεν είχε καταθέσει στο Λιμεναρχείο, ως όφειλε κατά τον ΟΛΕ, τις απαιτούμενες μελέτες ασφαλείας.

Η υπηρεσία έχει ¨παγώσει¨ καθώς μεσολάβησαν οι εθνικές εκλογές πριν το θέμα πάρει και πολιτικές διαστάσεις. Το πως θα εξελιχθεί παραμένει ένα μεγάλο ερωτηματικό αφού θα ακολουθήσουν οι Δημοτικές εκλογές και το ζήτημα το έχουν σηκώσει πολύ οι Δημοτικές Αρχές της περιοχής. Ο Δήμος Μεγάρων έχει απειλήσει ακόμη και με “μπλόκο” στη Ρεβυθούσα σε περίπτωση που γίνει χρήση της προβλήτας στο Πέραμα. Η ρήξη του ΔΕΣΦΑ με την τοπική κοινωνία είναι αξιοσημείωτη μετά από δεκαετίες συνεργασίας και ειρηνικής συνύπαρξης των κατοίκων με τις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας και για πολλούς είναι αποτέλεσμα μιας αποικιοκρατικού τύπου πρακτικής που επιχειρεί να επιβάλλει τα τελευταία χρόνια η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ....

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης