Ενέργεια

ΡΑΕ: Σε διαβούλευση η πρόταση του ΑΔΜΗΕ για το τέλος της Αγοράς Εξισορρόπησης - Η νέα μεθοδολογία

ΡΑΕ: Σε διαβούλευση η πρόταση του ΑΔΜΗΕ για το τέλος της Αγοράς Εξισορρόπησης - Η νέα μεθοδολογία
Η μεθοδολογία προσδιορίζει τον τρόπο υπολογισμού του Επιτρεπόμενου Εσόδου και του Απαιτούμενου Εσόδου  του ΑΔΜΗΕ για την λειτουργία των Αγορών, προκειμένου να υπολογιστεί το Τέλος Αγοράς Εξισορρόπησης

Η πρόταση του ΑΔΜΗΕ για τη νέα μεθοδολογία καθορισμού του απαιτούμενου και του επιτρεπόμενου εσόδου του Διαχειριστή για τη λειτουργία της Αγοράς Εξισορρόπησης, δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση από τη ΡΑΕ, έως τη Δευτέρα 22 Μαΐου.  Η πρόταση του ΑΔΜΗΕ εφόσον εγκριθεί θα ισχύσει για την καθορισμό του Τέλους της Αγοράς Εξισορρόπησης από το 2024 και μετά, αφού για την ρυθμιστική περίοδο 2022-2025, το Επιτρεπόμενο Έσοδο της Αγοράς Εξισορρόπησης έχει ήδη καθοριστεί.

Πρέπει να σημειωθεί ότι ο ΑΔΜΗΕ εισπράττει από τους συμμετέχοντες τέλη για την παροχή υπηρεσιών στο πλαίσιο λειτουργίας των Αγορών που διαχειρίζεται. Η μεθοδολογία προσδιορίζει τον τρόπο υπολογισμού του Επιτρεπόμενου Εσόδου (Allowed Revenue) και του Απαιτούμενου Εσόδου (Required Revenue) του ΑΔΜΗΕ για την λειτουργία των Αγορών, προκειμένου να υπολογιστεί το Τέλος Αγοράς Εξισορρόπησης.
Το Απαιτούμενο Έσοδο Αγοράς Εξισορρόπησης περιλαμβάνει τις δαπάνες καθώς και ποσοστό απόδοσης επί των απασχολούμενων κεφαλαίων που ανακτώνται μέσω του Τέλους Αγοράς Εξισορρόπησης, το οποίο επιβάλλεται στους Παρόχους Υπηρεσιών Εξισορρόπησης και στα Συμβαλλόμενα Μέρη με Ευθύνη Εξισορρόπησης.

Η νέα μεθοδολογία ενσωματώνει:

Τον καθορισμό Επιτρεπόμενου και Απαιτούμενου Εσόδου βάσει εύλογων και αποδοτικών δαπανών
Την παροχή κινήτρου για επενδύσεις.
Την παροχή επαρκούς βεβαιότητας στον ΑΔΜΗΕ προκειμένου να διαθέτει τα αναγκαία κεφάλαια για την κάλυψη των εύλογων και αποδοτικών λειτουργικών του δαπανών, την υλοποίηση των αναγκαίων επενδύσεων και τη διασφάλιση μιας εύλογης απόδοσης επί των απασχολούμενων που σχετίζονται με τις υποχρεώσεις του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ για τις Αγορές.

Οι παράμετροι που χρησιμοποιούνται για τον προσδιορισμό του Επιτρεπόμενου Εσόδου είναι:

Λειτουργικές δαπάνες, ελεγχόμενες και μη ελεγχόμενες
Νέες επενδύσεις και επενδύσεις σε εξέλιξη,
Νέα πάγια που εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν, θα τεθούν σε εμπορική λειτουργία και θα ενταχθούν στο Ρυθμιστικό Μητρώο Παγίων (ΡΜΠ) και τα οποία θα αφορούν στις υποχρεώσεις του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ για τις Αγορές
Αξία των παγίων στοιχείων που πρόκειται να αποσυρθούν λόγω πώλησης ή μεταβίβασης από τη Ρυθμιστική Περιουσιακή Βάση και αφορούν στις υποχρεώσεις του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ για τις Αγορές
Αξία των Συμμετοχών και των Επιχορηγήσεων
Προϋπολογιζόμενο αναγκαίο Κεφάλαιο Κίνησης

Η μεθοδολογία που προτείνει ο ΑΔΜΗΕ προβλέπει και τη δυνατότητα έκτακτης αναθεώρησης του Επιτρεπόμενου Εσόδου Αγοράς Εξισορρόπησης η οποία ενεργοποιείται μετά από σχετικό αίτημα του Διαχειριστή ή με απόφαση ΡΑΕ, εφόσον συντρέχει μία ή περισσότερες από τις ακόλουθες περιπτώσεις:

i. Περίπτωση στην οποία ο Διαχειριστής κατά τη διάρκεια της ΡΠ καλείται να ανταποκριθεί στην κάλυψη έκτακτων και σημαντικών δαπανών λειτουργίας και συντήρησης, οι οποίες δεν μπορούσε να είχαν προβλεφθεί κατά τη σύνταξη του Επιχειρησιακού Σχεδίου και των σχετικών προϋπολογιστικών μελετών για το Επιτρεπόμενο Έσοδο των ετών της ΡΠ. Αντίστοιχα, ανάλογη περίπτωση είναι και αυτή της σημαντικής περικοπής λειτουργικών δαπανών εντός της ΡΠ, λόγω εξωγενών παραγόντων. Τέτοιες περιπτώσεις περιορίζονται γενικά σε μη ελεγχόμενες λειτουργικές δαπάνες που προκύπτουν από γεγονότα ανωτέρας βίας και αλλαγές στις υποχρεώσεις του Διαχειριστή που είναι νομικά δεσμευτικές.
ii. Περίπτωση στην οποία έχουν μεταβληθεί σημαντικά τα οικονομικά, νομικά ή πραγματικά δεδομένα που είχαν ληφθεί υπόψη κατά την έγκριση του Επιτρεπόμενου Εσόδου Αγοράς Εξισορρόπησης.

Στην περίπτωση που η διαδικασία της έκτακτης αναθεώρησης ξεκινήσει μετά από αίτημα του Διαχειριστή, αυτός οφείλει να το υποβάλλει εγγράφως και να περιλάβει σε αυτό:

i. Αναλυτική τεκμηρίωση των λόγων που καθιστούν την αναθεώρηση αναγκαία.
ii. Στοιχεία που αποδεικνύουν ή υποστηρίζουν ότι οι δαπάνες δεν δύναται να είχαν προβλεφθεί κατά τον καθορισμό του Επιτρεπόμενου Εσόδου και ότι, ελλείψει της αναθεώρησης, ο οικονομικός αντίκτυπος θα υπερέβαινε το 2% του ετήσιου Επιτρεπόμενου Εσόδου.
iii. Αναλυτική εισήγηση με τις προτεινόμενες προς αναθεώρηση τιμές του Επιτρεπόμενου Εσόδου.
iv. Εκτίμηση των επιπτώσεων στην ομαλή λειτουργία του Διαχειριστή, στην περίπτωση που δεν γίνει δεκτό το αίτημα της έκτακτης αναθεώρησης.
Σημειώνεται τέλος ότι η απόφαση της ΡΑΕ πρέπει να τεκμηριώνεται η απόρριψη του αιτήματος του Διαχειριστή να αιτιολογείται πλήρως ενώ η μη έκδοση απόφασης από τη ΡΑΕ δεν συνεπάγεται τη σιωπηρή αποδοχή του αιτήματος.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης