Ενέργεια

EnergyPost: Η επιτάχυνση υποδομών LNG απειλή, για τους κλιματικούς στόχους

EnergyPost: Η επιτάχυνση υποδομών LNG απειλή, για τους κλιματικούς στόχους

Έκθεση της γερμανικής κυβέρνησης προκαλεί αντιδράσεις

 

Η γερμανική κυβέρνηση θέλει να εξασφαλίσει ένα σημαντικό «απόθεμα ασφαλείας» της νέας δυναμικότητας εισαγωγής LNG, για να διασφαλίσει ότι η χώρα - και τα γειτονικά κράτη - θα λάβουν επαρκή εφοδιασμό φυσικού αερίου τα επόμενα χρόνια σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύει το EnergyPost.

Επίσης η έκθεση επισημαίνει ότι απαιτείται πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα σε περίπτωση αστοχιών λόγω ατυχημάτων, δολιοφθορών ή άλλων εξωτερικών παραγόντων που δεν ελέγχονται από τη Γερμανία ή την ΕΕ αλλά τα γεγονότα έδειξαν ότι οι μονομερείς εξαρτήσεις στον τομέα της ενέργειας από χώρες όπως η Ρωσία ήταν ένα επικίνδυνο λάθος. Σύμφωνα με άρθρο του Julian Wettengel ανταποκριτή στο CLEW η έκθεση δέχεται αντιδράσεις από ειδικούς καθώς και από επικριτές που λένε ότι τα σχέδια είναι υπερβολικά, με αποτέλεσμα η νέα χωρητικότητα LNG να "κλειδώσει" τα ορυκτά καύσιμα και θα λειτουργήσει αντίθετα στην επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές.

Προσωρινή προστασία LNG

Η κυβέρνηση της Γερμανίας βλέπει την ανάγκη για σημαντική πλεονάζουσα δυναμικότητα εισαγωγών υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) προκειμένου να διασφαλίσει τον εφοδιασμό της περιοχής σε περίπτωση ατυχημάτων ή δολιοφθορών σε ορισμένες υποδομές της, όπως αγωγούς από τη Νορβηγία, αναφέρει έκθεση του υπουργείου Οικονομίας. Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι ο πόλεμος της Ρωσίας εναντίον της Ουκρανίας «άλλαξε τις παραμέτρους της δομής της ενεργειακής ασφάλειας» και στο μέλλον η γερμανική ενεργειακή υποδομή πρέπει να είναι πιο εύρωστη και ανθεκτική με γνώμονα την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη.

«Η επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία μας έκανε να συνειδητοποιήσουμε πόσο επικίνδυνες είναι οι μονομερείς εξαρτήσεις και ότι μας κοστίζουν», δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας Robert Habeck. «Θα ήμασταν ανόητοι αν δεν διδαχθούμε από αυτό». Έτσι, η κυβέρνηση έχει στόχο να κάνει τη Γερμανία «πιο εύρωστη», για παράδειγμα μέσω της επέκτασης και της αποδοτικότητας των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, αλλά και με τη βοήθεια της υποδομής εισαγωγής LNG.

«Όπως άλλες ευρωπαϊκές χώρες προμηθεύουν τη Γερμανία με τις υποδομές τους, η Γερμανία πρέπει επίσης να μπορεί να προμηθεύει τους γείτονές της», ανέφερε η έκθεση, την οποία είχε ζητήσει η επιτροπή προϋπολογισμού της Bundestag (κοινοβούλιο). Η κυβέρνηση είπε ότι αναλαμβάνει πρόσθετες ανάγκες εφοδιασμού από την Τσεχική Δημοκρατία, τη Σλοβακία και την Αυστρία καθώς και την Ουκρανία και τη Μολδαβία.

Με αρκετούς πλωτούς τερματικούς σταθμούς εισαγωγής και τρία σταθερά λιμάνια στην ξηρά, η Γερμανία θα μπορούσε να έχει ένα « απόθεμα ασφαλείας» περίπου 30 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων (bcm) ετησίως από το 2027, αναφέρει η έκθεση.

«Η άποψη της γερμανικής κυβέρνησης είναι ότι ένα απόθεμα αυτού του μεγέθους είναι απαραίτητο για να συνεχίσει να εγγυάται την ασφάλεια εφοδιασμού σε σχέση με την πιθανή απώλεια εισαγωγικής ικανότητας λόγω ατυχημάτων, δολιοφθορών ή άλλων εξωτερικών γεγονότων», γράφει το υπουργείο Οικονομίας. Εξηγεί ότι αυτό το απόθεμα θα πρέπει να γίνει αντιληπτό ως αντιστάθμισμα έναντι της απώλειας των νορβηγικών εισαγωγών – του σημαντικότερου προμηθευτή της Γερμανίας από τότε που σταμάτησαν οι ρωσικές παραδόσεις – και επίσης για να εξασφαλιστεί ο εφοδιασμός για τις γειτονικές ευρωπαϊκές χώρες.


Τερμιναλ.JPG


Απανθρακοποίηση

Ενώ η κυβέρνηση τονίζει ότι – παρά το απόθεμα ασφαλείας – «όλες οι προσπάθειες είναι και πρέπει να κατευθύνονται στη μείωση της κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων για λόγους κλιματικής δράσης», οι επικριτές λένε ότι τα σχέδια LNG υπερβαίνουν τα απαραίτητα για την ασφάλεια του εφοδιασμού και απειλούν τους κλιματικούς στόχους.

Ο Sascha Müller-Kranner, επικεφαλής της περιβαλλοντικής ΜΚΟ DUH επέκρινε τα σχέδια LNG ως «υπερμεγέθη» και περιττά για την ασφάλεια του εφοδιασμού. «Η γερμανική κυβέρνηση δεν ασχολείται καν με τα ερωτήματα που τέθηκαν σχετικά με τις κλιματικές επιπτώσεις των έργων LNG. Αντίθετα, δικαιολογεί τα σχέδιά της για ορυκτά καύσιμα με κάθε είδους υποθετικά τρομακτικά σενάρια», ανέφερε σε ανακοίνωση. Το DUH κάλεσε τον υπουργό Οικονομίας Habeck να «ευθυγραμμίσει τα σχέδια με τους κλιματικούς στόχους».

Η κυβέρνηση αναφέρει στην έκθεση ότι δεν βλέπει ένα "κλείδωμα" για υψηλότερες εκπομπές CO2 με τη δημιουργία υποδομής LNG και ότι θα διασφαλίσει ότι οι σταθεροί τερματικοί σταθμοί στην ξηρά θα μπορούν να εισάγουν πράσινο υδρογόνο και τα παράγωγά του το μέλλον.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει ωθήσει τις προσπάθειες για διαφοροποίηση του εφοδιασμού με φυσικό αέριο της Γερμανίας από τις ρωσικές παραδόσεις στην κορυφή της ατζέντας της κυβέρνησης. Ως μέρος αυτών των προσπαθειών, η κυβέρνηση προχωρά με πλήρη ώθηση στη δημιουργία της υποδομής εισαγωγής της χώρας για υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG). Επενδύει σε μόνιμους χερσαίους τερματικούς σταθμούς εισαγωγής, ενώ βραχυπρόθεσμα μισθώνει πλωτές μονάδες – η πρώτη από τις οποίες εγκαινιάστηκε τον Δεκέμβριο του 2022. Η Γερμανία έχει ένα καλά ανεπτυγμένο δίκτυο αγωγών φυσικού αερίου και συνδέεται με τερματικούς σταθμούς σε γειτονικές χώρες, αλλά μέχρι πρόσφατα δεν είχε δικό της λιμάνι για να λαμβάνει απευθείας LNG.

Περιορισμός του φυσικού αερίου

Ο ρόλος του φυσικού αερίου κατά τη διάρκεια της ενεργειακής μετάβασης της Γερμανίας ήταν ένα επίμαχο ζήτημα εδώ και χρόνια. Η γερμανική κυβέρνηση έχει δει το φυσικό αέριο ως καύσιμο γεφύρωσης που μπορεί να αντικαταστήσει τον πιο βρώμικο άνθρακα για να μειώσει γρήγορα τις εκπομπές CO2 και να χρησιμεύσει ως πηγή ενέργειας όταν έχει πολύ λίγο άνεμο ή ήλιο. Ωστόσο, εξακολουθεί να είναι ένα καταστροφικό για το κλίμα ορυκτό καύσιμο και θα πρέπει να καταργηθεί σταδιακά για να βοηθήσει τη Γερμανία να γίνει κλιματικά ουδέτερη έως το 2045. Καθώς η χώρα εγκαταλείπει την πυρηνική ενέργεια και έχει μόνο ένα μικρό μερίδιο υδροηλεκτρικής και γεωθερμικής ενέργειας, tο μελλοντικό στοίχημα είναι στο πράσινο υδρογόνο – που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές ηλεκτρικής ενέργειας – για να συμπληρώσει την αιολική και την ηλιακή ενέργεια.

Ωστόσο, ο πόλεμος της Ρωσίας εναντίον της Ουκρανίας και η ενεργειακή κρίση έθεσαν υπό αμφισβήτηση τα σχέδια της κυβέρνησης για το ορυκτό αέριο – το οποίο ξαφνικά δεν είναι πλέον φθηνό και σε αφθονία. Με τη διακοπή των ρωσικών παραδόσεων, η Γερμανία είδε άνευ προηγουμένου περικοπές στη ζήτηση φυσικού αερίου το 2022 και έσπευσε να δημιουργήσει τη δική της υποδομή εισαγωγής LNG σε χρόνο ρεκόρ για να μπορέσει να προμηθεύσει τη βιομηχανία της, καθώς και τα νοικοκυριά για θέρμανση. Ο καγκελάριος Olaf Scholz δήλωσε ότι θέλει η χώρα να χρησιμοποιήσει αυτή τη «νέα ταχύτητα της Γερμανίας» για την επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Η κυβέρνηση έχει τονίσει επανειλημμένα ότι ο πόλεμος του Putin έχει αποδειχθεί επιταχυντής για τη μετάβαση από τα επιβλαβή καύσιμα όπως το φυσικό αέριο και την κλιματική ουδετερότητα.

Ωστόσο, το φυσικό αέριο εξακολουθεί να παίζει ρόλο. Η επικεφαλής της ένωσης ενεργειακής βιομηχανίας BDEW Kerstin Andreae δήλωσε πέρυσι ότι η γέφυρα φυσικού αερίου δεν είχε καταρρεύσει. «Μπορεί να έχει γίνει πιο σύντομη και ίσως χρειαστεί να την διασχίσουμε πιο γρήγορα», δήλωσε. Η εταιρεία συμβούλων McKinsey είπε ότι το ορυκτό αέριο θα είναι ένα κρίσιμο μέρος του ενεργειακού εφοδιασμού της Γερμανίας για τουλάχιστον άλλα δέκα χρόνια, επειδή η επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και το ηλεκτρικό δίκτυο υστερούν.

Στην έκθεση, το υπουργείο Οικονομίας χρησιμοποίησε ένα σενάριο που υποθέτει μια σχετικά υψηλή μελλοντική ζήτηση φυσικού αερίου με μακροπρόθεσμα σενάρια προκειμένου η Γερμανία να γίνει κλιματικά ουδέτερη έως το 2045 που είχε προηγουμένως αναθέσει. Υποστήριξε ότι αυτό ήταν απαραίτητο για τον υπολογισμό του αποθέματος ασφαλείας. Ωστόσο, η πραγματική ζήτηση πρέπει να μειωθεί ταχύτερα για να συμβαδίσει με τους κλιματικούς στόχους, λέει η ΜΚΟ DUH.

Είναι δύσκολο να προβλεφθεί η μελλοντική ζήτηση, αλλά ακόμη και στο πιο συντηρητικό σενάριο, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) προβλέπει σημαντική μείωση της ζήτησης φυσικού αερίου της ΕΕ στο πλαίσιο του World Energy Outlook του 2022.

Οι προβλέψεις για τη μελλοντική ζήτηση φυσικού αερίου στη Γερμανία θα επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό τα σχέδια για την κατασκευή ορισμένων και την κατάργηση άλλων έργων υποδομής φυσικού αερίου τα επόμενα χρόνια, όχι μόνο για τις εισαγωγές LNG. Ενώ υπάρχουν σχέδια για νέα και ανακαινισμένα δίκτυα αγωγών υδρογόνου, οι ειδικοί λένε ότι η χώρα δεν θα χρειάζεται πλέον το σύνολο του υπάρχοντος τεράστιου δικτύου μεταφοράς και διανομής φυσικού αερίου. Ο υφυπουργός Patrick Graichen – πρώην επικεφαλής του think tank για την ενεργειακή μετάβαση Agora Energiewende – φέρεται να είπε στις τοπικές επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας να ξεκινήσουν τον σχεδιασμό της διαδικασίας διάλυσης της υποδομής τους. Οι φορείς εκμετάλλευσης του δικτύου φυσικού αερίου εργάζονται επί του παρόντος σε σχέδια για την ανάπτυξη του δικτύου μεταφοράς έως το 2032, επομένως οι κυβερνητικές εκτιμήσεις για την κατανάλωση φυσικού αερίου θα μπορούσαν επίσης να έχουν επιπτώσεις σε αυτά τα σχέδια.

Αντιδράσεις για τα γερμανικά σχέδια

Η δημοσιογράφος Malte Kreutzfeldt τόνισε σε μια σειρά μηνυμάτων στο Twitter ότι η έκθεση του υπουργείου Οικονομίας υπολογίστηκε με περισσότερα από ένα buffer ασφαλείας. Το υπουργείο χρησιμοποίησε το πιο συντηρητικό σενάριο σχετικά με τη μελλοντική ζήτηση φυσικού αερίου και υπολόγισε με σχετικά υψηλό όγκο 74,1 bcm το 2030 (82 bcm το 2022 και 99 bcm το 2021), προσθέτει άλλο δέκα τοις εκατό στην προβλεπόμενη ζήτηση ως «ασφάλιστρο κινδύνου», υποθέτει ότι η ζήτηση φυσικού αερίου στις γειτονικές χώρες παραμένει αμετάβλητη παρά τους κλιματικούς στόχους, υποτιμά τη χωρητικότητα αρκετών από τους πλωτούς τερματικούς σταθμούς και υποθέτει ότι οι πλωτοί τερματικοί σταθμοί χρησιμοποιούνται πολύ λιγότερο από τις περιόδους ναύλωσης, εξηγώντας έτσι την ανάγκη για σταθερούς χερσαίους λιμένες.

Η μεγαλύτερη διαφοροποίηση μέσω πρόσθετων πλωτών τερματικών μπορεί να μειώσει περαιτέρω τους κινδύνους για επαρκή εφοδιασμό, δήλωσε ο Jakob Wachsmuth, ερευνητής στο Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research (ISI). Ωστόσο, θα πρέπει να υπάρχουν προοπτικές πρόωρης εξόδου επειδή η ζήτηση φυσικού αερίου αναμένεται να μειωθεί τα επόμενα χρόνια λόγω των προσπαθειών για την προστασία του κλίματος, πρόσθεσε. «Ως αποτέλεσμα, η κατασκευή σταθερών τερματικών, τα οποία θα είναι διαθέσιμα μόνο αργότερα και ενδέχεται να λειτουργούν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, θα πρέπει να περιοριστεί σοβαρά».

Άλλοι ακολουθούν τα επιχειρήματα της κυβέρνησης. Όταν σχεδίαζε υποδομές LNG, η κυβέρνηση έπρεπε να έχει κατά νου «τον ρόλο της Γερμανίας ως κόμβου φυσικού αερίου στην Ευρώπη», δήλωσε ο Dieter Franke, επικεφαλής ενεργειακών πόρων στο Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Γεωεπιστημών και Φυσικών Πόρων (BGR). "Ένα σημαντικό μερίδιο του φυσικού αερίου που εισάγεται από τη Γερμανία έχει μεταφερθεί σε γειτονικές ευρωπαϊκές χώρες τα τελευταία χρόνια", επεσήμανε. «Χώρες περίκλειστες - όπως η Τσεχική Δημοκρατία ή η Αυστρία - δεν μπορούν να εισάγουν οι ίδιες LNG και εξαρτώνται από την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη σε περίπτωση περιορισμένου εφοδιασμού με αγωγούς».

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης