Ενέργεια

Big Oil: Αγώνας δρόμου για την εξασφάλιση τραπεζικών εγγυήσεων για την αγορά ρωσικού πετρελαίου

Big Oil: Αγώνας δρόμου για την εξασφάλιση τραπεζικών εγγυήσεων για την αγορά ρωσικού πετρελαίου

Οι πλοιοκτήτες αρνούνται να φορτώσουν στη Ρωσία - Όλα τα βλέμματα στραμμένα στο SWIFT

 

Η παγκόσμια αγορά πετρελαίου βυθίστηκε σε χάος την Πέμπτη μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, με τους κορυφαίους αγοραστές ρωσικού πετρελαίου να αγωνίζονται να εξασφαλίσουν εγγυήσεις στις δυτικές τράπεζες ή να βρουν πλοία για να πάρουν αργό από έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς στον κόσμο.

Σύμφωνα με το Reuters τουλάχιστον τρεις μεγάλοι αγοραστές ρωσικού πετρελαίου δεν μπόρεσαν να ανοίξουν πιστωτικές γραμμές από δυτικές τράπεζες για να καλύψουν αγορές την Πέμπτη, ανέφεραν τέσσερις εμπορικές πηγές, επικαλούμενες την αβεβαιότητα της αγοράς μετά τη ρωσική εισβολή.

Η Ρωσία παράγει κάθε δέκατο βαρέλι στον κόσμο και οι τιμές του πετρελαίου εκτινάχθηκαν πάνω από τα 105 δολάρια το βαρέλι την Πέμπτη, το υψηλότερο επίπεδο από το 2014, λόγω των φόβων για διακοπές στην τροφοδοσία.

Στη Μαύρη Θάλασσα, ένα τουρκικής ιδιοκτησίας πλοίο χτυπήθηκε από βόμβα στα ανοικτά των ακτών της Οδησσού της Ουκρανίας, με αποτέλεσμα οι ναυτιλιακές εταιρείες να αποφεύγουν τον κατάπλου στα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας.

Η Ελλάδα συνέστησε επειγόντως σε όλα τα ελληνικά πλοία να εγκαταλείψουν αμέσως τα χωρικά ύδατα της Ουκρανίας και της Ρωσίας στη Μαύρη Θάλασσα.
Η αγορά πετρελαίου υποφέρει ήδη από περιορισμένες προμήθειες λόγω των χαμηλών επενδύσεων και εν μέσω της αυξανόμενης ζήτησης καθώς οι περιορισμοί που συνδέονται με την πανδημία χαλαρώνουν σε όλο τον κόσμο.

"Οι τράπεζες δεν είναι πρόθυμες να ανοίξουν LC προς το παρόν, επομένως είναι λίγο αδιέξοδο", επεσήμανε μια από τις πηγές του Reuters αλλά δεν έγινε γνωστό ποιες τράπεζες αρνήθηκαν να εκδώσουν LC.
Οι πιστωτικές γραμμές από την τράπεζα του αγοραστή αποτελούν συνήθη πρακτική στις συναλλαγές εμπορευμάτων και εγγυώνται στην τράπεζα του πωλητή ότι η πληρωμή θα γίνει πλήρως και έγκαιρα.

Επιπτώσεις σε οικονομία και εξαγωγές

Στους κορυφαίους αγοραστές ρώσικου πετρελαίου περιλαμβάνονται μεγάλες δυτικές ενεργειακές εταιρείες όπως η BP η Shell, η ENI, η TotalEnergies, η Equinor, η Chevron και η Exxon Mobil και εμπορικοί οίκοι όπως οι Vitol, Glencore, Trafigura, Gunvor και Mercuria.
Η Δύση έχει υποσχεθεί σκληρές κυρώσεις κατά της Ρωσίας για την εισβολή, η οποία θα μπορούσε ενδεχομένως να περιλαμβάνει την αποκοπή της Ρωσίας από το σύστημα χρηματοοικονομικών συναλλαγών SWIFT.
Αλλά θα είχε επίσης σοβαρές επιπτώσεις για τη δυτική οικονομία, καθώς θα μπορούσε να διαταράξει τις εξαγωγές των τόσο απαραίτητων εμπορευμάτων εν μέσω καλπάζοντος πληθωρισμού.

Η Ρωσία εξάγει περίπου 4-5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd) αργού και άλλα 2-3 εκατομμύρια bpd διυλισμένων προϊόντων. Η Κίνα, η ΕΕ, η Νότια Κορέα, η Ινδία και η Ιαπωνία είναι οι κύριοι αγοραστές της.

Ορισμένοι traders μίλησαν για το ιρανικό σύνδρομο, όταν οι μεγάλοι δυτικοί θεσμοί επέδειξαν αυτοσυγκράτηση και προσοχή πριν καν επιβληθούν κυρώσεις, λόγω του φόβου ότι συναλλαγές ενδέχεται να παραβιάζουν μελλοντικούς κανονισμούς.

"Εξετάζουμε όλες τις συμφωνίες κατά περίπτωση. Αλλά όχι σκληρή στάση", δήλωσε ανώτερο στέλεχος μεγάλης ευρωπαϊκής τράπεζας, υποδεικνύοντας επιβράδυνση στις ρωσικές συμφωνίες πετρελαίου και εμπορευμάτων.
Οι περισσότερες κορυφαίες δυτικές τράπεζες δραστηριοποιούνται στη χρηματοδότηση πετρελαίου και εμπορευμάτων και εκδίδουν LC.
Δεν ήταν σαφές σε ποιο βαθμό η έλλειψη πιστωτικών γραμμών θα μπορούσε να διαταράξει τις ρωσικές εξαγωγές, με τους traders να υποστηρίζουν ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον αρκετές ημέρες για να καταλάβουν οι εταιρείες και οι τράπεζες το νέο νομικό περιβάλλον.

Τριπλασιάσθηκαν τα ναύλα

Εν τω μεταξύ, οι ναυτιλιακές τιμές για φόρτωση στα ρωσικά λιμάνια και εκφόρτωση στη βόρεια Ευρώπη έχουν τριπλασιαστεί σε μια μέρα σε World Scale 300, ή περίπου 2,3 εκατομμύρια δολάρια ανά πλοίο, από το World Scale 100, καθώς πολλοί πλοιοκτήτες αρνούνται πλέον να προσέλθουν στα ρωσικά λιμάνια.

«Περίπου το 90% των πλοιοκτητών μας λέει ότι θα καθίσουν και θα αξιολογήσουν την κατάσταση», είπε ένας μεσίτης πλοίων. "Είχαμε έναν ιδιοκτήτη που είπε ότι δεν θα συνεργαστεί με Ρώσους ομολόγους."

Ένα δεξαμενόπλοιο, το Delta Sailor, ανέβηκε σε World Scale 300 για να φορτώσει στα ρωσικά λιμάνια πετρελαίου της Βαλτικής από τις 28 Φεβρουαρίου έως την 1η Μαρτίου για να πλεύσει στη βορειοδυτική Ευρώπη. Νωρίτερα την ίδια μέρα, το Minerva Helen είχε δεσμευτεί με παρόμοιο τρόπο σε σύντομο χρονικό διάστημα για να φορτώσει από την ίδια περιοχή στην World Scale 200.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης