Αλλαγές στους στόχους του Ενεργειακού Σχεδιασμού με μεγαλύτερη αξιοποίηση του φυσικού αερίου προτείνει ο ΔΕΣΦΑ

Αλλαγές στους στόχους του Ενεργειακού Σχεδιασμού με μεγαλύτερη αξιοποίηση του φυσικού αερίου προτείνει ο ΔΕΣΦΑ

Ο Διαχειριστής θεωρεί πως είναι απαραίτητη μια πιο ομαλή μετάβαση στην καθαρή ενέργεια, βασιζόμενη περισσότερο στο φυσικό αέριο σε συνδυασμό με ταχύτερη αποδέσμευση από τον λιγνίτη

Αξιόλογη χαρακτηρίζει ο ΔΕΣΦΑ την προσπάθεια κατάρτισης του εθνικού ενεργειακού σχεδιασμού (ΕΣΕΚ), στα σχόλια που έχει υποβάλει στη δημόσια διαβούλευση.
Ωστόσο, όπως προσθέτει, έχουν ορισθεί πολύ φιλόδοξοι στόχοι στον τομέα εξοικονόμησης ενέργειας και ανάπτυξης ΑΠΕ, χωρίς να έχει εκτιμηθεί η επίδραση αυτών στην τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας.
Ειδικά για τις ΑΠΕ, ο ΔΕΣΦΑ επισημαίνει ότι το ΕΣΕΚ προβλέπει μία απότομη αύξηση του μεριδίου τους στην ηλεκτροπαραγωγή, υποστηρίζοντας ότι αν και η διείσδυση των ΑΠΕ πρέπει να επιτευχθεί, κατά τα πρώτα χρόνια θα πρέπει να είναι χαμηλότερη η ταχύτητα διείσδυσης και να αυξάνεται όσο ωριμάζουν οι νέες τεχνολογίες.
Αντίθετα, η σημερινή και η προβλεπόμενη για το άμεσο μέλλον κατάσταση των «πράσινων» τεχνολογιών, καθώς και το μέγεθος των επενδύσεων που απαιτούνται σε δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας, δεν επιτρέπουν μια τόσο γρήγορη επέκταση με ανεκτό κόστος ηλεκτρικής ενέργειας (θεωρώντας ότι όλες οι ενισχύσεις ΑΠΕ και η ανάκτηση των επενδύσεων των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας καταλήγουν στην τιμή του ρεύματος).
Επιπλέον, δεν έχουν ληφθεί υπόψη τα προβλήματα αποδοχής που αντιμετωπίζουν ορισμένα είδη ΑΠΕ, όπως π.χ. τα αιολικά και γεωθερμικά.
Επομένως, σύμφωνα με τον Διαχειριστή, μια πιο ομαλή μετάβαση βασιζόμενη περισσότερο στο φυσικό αέριο σε συνδυασμό με ταχύτερη αποδέσμευση από τον λιγνίτη, ίσως είναι πιο οικονομικός τρόπος για την επίτευξη του ίδιου στόχου μείωσης εκπομπών CO2, και αξίζει να εξετασθεί. 
«Σημειώνεται ότι κατά τη μελέτη BP Energy Outlook του 2018, τα φωτοβολταϊκά δεν αναμένεται να γίνουν ανταγωνιστικά πριν από το 2025 περίπου», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Ποσοτικοποίηση του φυσικού αερίου στις μεταφορές 

Ο ΔΕΣΦΑ υποστηρίζει επίσης πως πρέπει να αναθεωρηθεί το κεφάλαιο του ΕΣΕΚ για τις μεταφορές, ώστε να περιλάβει ποσοτικά τον ρόλο του φυσικού αερίου καθώς και του βιομεθανίου που προκύπτει από επεξεργασία οργανικών αποβλήτων.  Ο λόγος είναι πως, αν και στη μελέτη περιγράφεται η κατεύθυνση για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης στις μεταφορές με χρήση εναλλακτικών καυσίμων, μέρος των οποίων αποτελεί και το φυσικό αέριο, η τάση αυτή δεν αποτυπώνεται στις αριθμητικές προβλέψεις συμμετοχής του φυσικού αερίου στην τελική κατανάλωση ενέργειας στις μεταφορές.
«Παραλείπεται η προοπτική του φυσικού αερίου για αντικατάσταση πετρελαϊκών προϊόντων κίνησης, που θα οδηγήσει σε μείωση των ρύπων. Στη μελέτη φαίνεται να μην έχει γίνει ποσοτικοποίηση της διείσδυσης του CNG και του LNG ως καυσίμου, τόσο για τη χρήση του σε δημόσια μέσα μεταφοράς, επιβατικά οχήματα (CNG) αλλά και βαρέα οχήματα (LNG), σύμφωνα και με τις σχετικές κοινοτικές πολιτικές για ενοποιημένο σύστημα καθαρών μεταφορών», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Τέλος, ο ΔΕΣΦΑ σημειώνει πως οι φόροι στα ενεργειακά προϊόντα, αν δεν απαλειφθούν πλήρως, θα πρέπει να εξαρτηθούν και από την περιβαλλοντική επιβάρυνση που προκαλεί κάθε καύσιμο, ώστε να υπηρετούν ταυτόχρονα και τους στόχους της ενεργειακής μετάβασης.

www.worldenergynews.gr


worldenergynews.gr