Ενέργεια

Επανέρχεται το σχέδιο συνεργασίας ΑΔΜΗΕ με EuroAsia και Ευρωπαίους Διαχειριστές για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής

Επανέρχεται το σχέδιο συνεργασίας ΑΔΜΗΕ με EuroAsia και Ευρωπαίους Διαχειριστές για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής

Το στίγμα έδωσε στην Βουλή ο ΥΠΕΝ Γιώργος Σταθάκης

Μέχρι το τέλος του χρόνου η ΡΑΕ θα έχει αναθέσει το έργο της μεγάλης διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική, σε φορέα υλοποίησης στον οποίο ο ΑΔΜΗΕ θα έχει το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών 51% και το μειοψηφικό πακέτο η κοινοπραξία Euroasia Interconnector.
Αυτό δήλωσε χθες (28/8) στη Βουλή ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης κατά την ομιλία στου σε προγραμματισμένη συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου για τα έργα ανάπτυξης του δικτύου του ΔΕΔΔΗΕ.
Επισημαίνεται πως η συνεδρίαση επικεντρώθηκε στα πρόσφατα περιστατικά βλαβών τόσο στο δίκτυο υψηλής, όσο και μέσης τάσης, αναδεικνύοντας τους κινδύνους ομαλής τροφοδοσίας όλης της χώρας, αλλά και συγκεκριμένων περιοχών όπως η Κρήτη, όπου από το 2020 θα πρέπει να αρχίσει η σταδιακή απόσυρση των παλαιών πετρελαϊκών μονάδων παραγωγής της ΔΕΗ.  
Σε ότι αφορά το λεγόμενο «μεγάλο καλώδιο» της Κρήτης που θεωρείται απαραίτητο για την ομαλή τροφοδοσία του νησιού, ο κ. Σταθάκης, δεν διευκρίνισε αν στον ενιαίο φορέα υλοποίησης θα συμμετάσχουν και άλλες εταιρίες, όπως ήταν το αρχικό σχέδιο, με τον ΑΔΜΗΕ να κατέχει το 51%, τον Eurasia 39% και το 10% σε Eυωρωπαίους Διαχειριστές.
Ωστόσο το σχέδιο αυτό φαίνεται ότι «δουλεύεται» ήδη από τον ΑΔΜΗΕ,  ο οποίος πραγματοποιεί επαφές με τους διαχειριστές του Βελγίου ELIA και της Γαλλίας RTE με αντικείμενο εκτός των άλλων και την ενδεχόμενη συμμετοχή τους στη διασύνδεση της Κρήτης.   

Εμπλοκή λόγω των ποσοστών συμμετοχής 

Όπως είναι γνωστό η όλη υπόθεση έχει περιπλακεί τους τελευταίους μήνες ο Eurasia Interconnector, είχε διαφωνήσει με το προαναφερόμενο μετοχικό σχήμα, παρά το σχετικό MOU που είχε υπογράψει με τον ΑΔΜΗΕ, διεκδικώντας τη πλειοψηφία ή καθοριστικά μεγαλύτερη συμμετοχή.
Η διαφωνία μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Eurasia για τα ποσοστά στο μετοχικό σχήμα ήταν και η αιτία να ξεκινήσουν μία σειρά από επαφές με τη ΡΑΕ και εκπροσώπους της Κομισιόν για να βρεθεί  λύση.
Μέχρι σήμερα δεν έχει ανακοινωθεί κάποια συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών για τη  μετοχική σύνθεση του ενιαίου φορέα, πέραν των δηλώσεων που έκανε χθες ο υπουργός.
Αντιθέτως, μετά από παρέμβαση του ACER (Ευρωπαίος Ρυθμιστής) η ΡΑΕ καλείται έως τις 12 Σεπτεμβρίου να αναθέσει το έργο.
Πάντως οι χθεσινές δηλώσεις του κ. Σταθάκη δείχνουν ότι θα υπάρξει καθυστέρηση στην απόφαση της ΡΑΕ, χωρίς ωστόσο να έχει γίνει γνωστό εάν έχει εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη του Ευρωπαίου Ρυθμιστή ο οποίος εμπλέκεται λόγω του γεγονότος ότι το έργο πρόκειται να ενταχθεί στα έργα PCI (Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος) για να χρηματοδοτηθεί και με κονδύλια από την ΕΕ.

Νέες συνομιλίες στην Αθήνα

Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος για το έργο, εξάλλου, εντάσσονται και οι συνομιλίες του ΑΔΜΗΕ με την γαλλική RTE αλλά και βελγική ELIA, με εκπροσώπους των οποίων αναμένεται να πραγματοποιηθούν συναντήσεις στην Αθήνα αύριο Πέμπτη 30/8 και την προσεχή Τρίτη 3/9 αντίστοιχα.
Όσο δε για την διασφάλιση της ομαλής ηλεκτροδότησης της Κρήτης έχουν ήδη ξεκινήσει οι εργασίες κατασκευής της «μικρής» διασύνδεσης Κρήτη - Πελοπόννησος, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το δεύτερο εξάμηνο του 2020.
Αρχικά, ο ΑΔΜΗΕ είχε προγραμματίσει την ολοκλήρωση του καλωδίου Κρήτη - Αττική για το 2023, εν συνεχεία ωστόσο δεσμεύτηκε ότι θα επιταχύνει το έργο κατά ένα χρόνο ώστε να ολοκληρωθεί το 2022.
Χθες ο υπουργός δήλωσε ότι η μεγάλη διασύνδεση θα καθυστερήσει ένα με δύο χρόνια, αποφεύγοντας να προσδιορίσει το ακριβές έτος κατά το οποίο θα λειτουργήσει η νέα γραμμή.
Είπε όμως ότι στο μεσοδιάστημα θα αποσύρονται σταδιακά οι μονάδες της ΔΕΗ, προσθέτοντας ότι χάρη στις πολλές εγκαταστάσεις  Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας του νησιού είναι καθησυχαστική η μελέτη ισοζυγίου για τα φορτία της Κρήτης.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης