Στον μεν TAP τροποποιήθηκε ο Κώδικας Διαχείρισης ενώ στον IGB έγινε απλώς δεκτό το αίτημα του
Πρόκειται για προσωρινή παρέμβαση στον τρόπο λειτουργίας των αγωγών με στόχο τη διευκόλυνση της μεταφοράς φυσικού αερίου στο πλαίσιο των έκτακτων λόγου μέτρων για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης.
Οι σχετικές αποφάσεις της ΡΑΕ και των συνεργαζόμενων ρυθμιστικών αρχών των γειτονικών χωρών ελήφθησαν με βάση τον νέο ευρωπαϊκό Κανονισμό που τέθηκε σε ισχύ το 2022 λόγω των έκτακτων γεωπολιτικών συνθηκών και της ενεργειακής κρίσης, με στόχο την ενίσχυση της αλληλεγγύης μεταξύ των κρατών, μέσω καλύτερου συντονισμού των αγορών αερίου. Μάλιστα σύμφωνα με αυτό τον Κανονισμό οι διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς καλούνται να εφαρμόσουν μια βραχυπρόθεσμη διαδικασία διαχείρισης δυναμικότητας, διαφορετική από τις διαδικασίες που προβλέπονται στον Κανονισμό (ΕΚ) 715/2009. Η διάρκεια εφαρμογής αυτών των έκτακτων μέτρων έχει οριστεί έως το τέλος του 2023.
Ο νέος μηχανισμός που εγκρίθηκε να εφαρμοστεί τόσο από τον TAP όσο και από τον IGB ονομάζεται μηχανισμός «χρήσης-ή-απώλειας».
Χορήγηση παρέκκλισης
Όπως αναφέρεται στην απόφαση της ΡΑΕ για τον IGB εγκρίθηκε το αίτημα της εταιρίας διαχείρισης του αγωγού ICGB AD για τη χορήγηση παρέκκλισης από την εφαρμογή των διατάξεων των παραγράφων 1 έως 6 του άρθρου 14 του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 2022/2756 και η εφαρμογή εναλλακτικού μηχανισμού διαχείρισης της συμβατικής συμφόρησης, δηλαδή μηχανισμού «χρήσης-ή-απώλειας» αμετάβλητης δυναμικότητας για την επόμενη ημέρα στον αγωγό IGB, σύμφωνα με τις προβλέψεις του σημείου α της παραγράφου 7 του άρθρου 14 αυτού, σύμφωνα με την Κοινή Απόφαση των Ρυθμιστικών Αρχών Ελλάδας και Βουλγαρίας.
Επίσης σε ότι αφορά τον αγωγό TAP εγκρίθηκε η τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης του αγωγού Trans Adriatic Pipeline σύμφωνα με την Κοινή Απόφαση των Ρυθμιστικών Αρχών της Ελλάδας, της Ιταλίας και της Αλβανίας, και δίνεται η δυνατότητα εφαρμογής εναλλακτικού μηχανισμού διαχείρισης της συμφόρησης (μηχανισμός «χρήση-ή-απώλεια» αμετάβλητης δυναμικότητας για την επόμενη ημέρα
Σημειώνεται ότι στον μεν TAP τροποποιήθηκε ο Κώδικας Διαχείρισης ενώ στον IGB έγινε απλώς δεκτό το αίτημα του καθώς πρόκειται για αγωγό που έχει απαλλαγεί από την υποχρέωση περί ιδιοκτησιακού διαχωρισμού και περί πρόσβασης τρίτων, μόνο για το τμήμα του αγωγού για το οποίο έχει δεσμευτεί μεταφορική ικανότητα μέσω του διενεργηθέντος Market Test, καθώς και από τις προβλέψεις περί ρυθμιζόμενων τιμολογίων για το σύνολο της δυναμικότητας.
Μηχανισμοί
Πρέπει να σημειωθεί ότι ο νέος προσωρινός Κανονισμός της ΕΕ δίνει τη δυνατότητα επιλογής μεταξύ των εκτάκτων μέτρων που λαμβάνονται. Συγκεκριμένα προβλέπει ότι ανεξάρτητα από το εάν τα εν λόγω σημεία διασύνδεσης υπόκεινται σε συμφόρηση ή όχι, οι εθνικές ρυθμιστικές αρχές μπορούν να αποφασίσουν να εισαγάγουν έναν από τους ακόλουθους μηχανισμούς σε όλα τα σημεία διασύνδεσης:
α) μηχανισμό «χρήση-ή-απώλεια» αμετάβλητης δυναμικότητας για την επόμενη ημέρα,
β) σύστημα υπερδέσμευσης και επαναγοράς, τουλάχιστον 5 % πρόσθετης δυναμικότητας σε σχέση με την τεχνική δυναμικότητα στο σχετικό σημείο διασύνδεσης·
γ) προσφορά, τουλάχιστον σε αρχικό επίπεδο, μη καθορισμένης δυναμικότητας σε ενδοημερήσια βάση και βάση επόμενης ημέρας, η οποία θα κατανεμηθεί ως διακοπτόμενη δυναμικότητα.
Και οι δυο αγωγοί ζήτησαν την εφαρμογή του πρώτου σημείου δηλαδή του μηχανισμού «χρήση-ή-απώλεια» αμετάβλητης δυναμικότητας για την επόμενη ημέρα.
www.worldenergynews.gr