Η ΔΕΔΑ θα υποβάλει νέο Πρόγραμμα Ανάπτυξης, το οποίο θα αίρει την 18μηνη καθυστέρηση, ακόμη και υπό την ερμηνεία της ΡΑΕ που οδήγησε στην απένταξη
Άμεση ήταν η αντίδραση της ΔΕΔΑ στην απόφαση της ΡΑΕ για απένταξη της Βέροιας και των Γιαννιτσών από τις πόλεις της Κεντρικής Μακεδονίας που περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης της εταιρείας για τα έτη 2020-2024.
Έτσι, σύμφωνα με πηγές της ΔΕΔΑ, σύντομα πρόκειται να επικαιροποιήσει το Πρόγραμμα Ανάπτυξης, περιλαμβάνοντας ένα νέο και πιο εμπροσθοβαρές χρονοδιάγραμμα για τις δύο πόλεις. Κάτι που σημαίνει ότι θα αρθεί η 18μηνη καθυστέρηση υλοποίησης των έργων, ακόμη και υπό την ερμηνεία που υιοθέτησε η ΡΑΕ για την απένταξη.
Με βάση τους ίδιους κύκλους, η επίσπευση θα επιτευχθεί με τη διοχέτευση περισσότερων πόρων, ώστε να επιταχυνθούν τα έργα στις εν λόγω περιοχές. Έτσι, θα ανοίξει ο δρόμος ώστε οι περιοχές αυτές να παραμείνουν σε εκείνες στις οποίες έχει αναλάβει την «άφιξη» του φυσικού αερίου.
Αντίθετη η ΔΕΔΑ με την ερμηνεία της ΡΑΕ
Όπως συμπληρώνουν οι πηγές της εταιρείας, η κίνηση αυτή δεν σημαίνει ότι η ΔΕΔΑ αποδέχεται την εφαρμογή από τη ΡΑΕ του κριτηρίου της 18μηνης καθυστέρησης που οδήγησε στην εξαίρεση των δύο πόλεων, καθώς συνεχίζει να υποστηρίζει ότι η εφαρμογή αυτή αποτέλεσε ερμηνεία από την πλευρά του Ρυθμιστική της σχετικής πρόβλεψης του θεσμικού πλαισίου. Ωστόσο, κρίθηκε αναγκαίο να υπάρξει το συντομότερο δυνατόν μία κίνηση που θα αντιμετωπίζει το πρόβλημα, με δεδομένο μάλιστα ότι βρίσκονται ήδη σε διαβούλευση τα Τεύχη Διακήρυξης για τα κατασκευαστικά έργα στο σύνολο της Περιφέρειας της Κεντρικής Μακεδονίας.
Υπενθυμίζεται ότι το «ψαλίδισμα» έγινε κατά την απόφαση έγκρισης του Προγράμματος Ανάπτυξης για τα έτη 2020-2024, με βάση την πρόβλεψη για απώλεια από τη ΔΕΔΑ της ιδιότητας του φορέα υλοποίησης, στην περίπτωση 18μηνης καθυστέρησης. Μία πρόβλεψη που, σύμφωνα με την ερμηνεία που τελικά προκρίθηκε, κατά πληροφορίες εφαρμόσθηκε συγκρίνοντας τα επικαιροποιημένα χρονοδιαγράμματα στο νέο πρόγραμμα, με τις χρονικές προθεσμίες που προβλέπονταν στο αρχικό πρόγραμμα, για τα έτη 2018-2022.
Η εξέλιξη αυτή είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, κατ’ αρχάς γιατί για τις δύο πόλεις ήταν ήδη διασφαλισμένη η χρηματοδότηση από πόρους του ΕΣΠΑ της Περιφέρειας. Παράλληλα, ο υπουργός Ενέργειας Κ. Χατζηδάκης είχε επισημάνει στη Βουλή πως η ΡΑΕ εξάντλησε την αυστηρότητά της, προσθέτοντας ότι η ΔΕΔΑ θα χρησιμοποιήσει όλα τα νομικά εργαλεία που έχει στη διάθεσή της για να μπορέσει να κάνει η ίδια τα έργα για τα δίκτυα φυσικού αερίου στις πόλεις της Βέροιας και των Γιαννιτσών που έχουν επιταχυνθεί.
Καθυστερήσεις εκτός της «σφαίρας» ευθύνης της εταιρείας
Όπως έχει γράψει το Worldenergynews, η ερμηνεία που προκρίθηκε για την 18μηνη καθυστέρηση δεν είχε καθολική αποδοχή ούτε στους κόλπους της ΡΑΕ, με το αντεπιχείρημα ότι το κριτήριο θα οδηγούσε όντως σε απεντάξεις, μόνον αν είχαν παρέλθει 18 μήνες από το χρονοδιάγραμμα στο τελευταίο εγκεκριμένο πρόγραμμα ανάπτυξης της εταιρείας. Μάλιστα, η ερμηνεία που τελικά υιοθετήθηκε έχει χαρακτηρισθεί δρακόντεια, συν τοις άλλοις επειδή υπήρχαν παράγοντες καθυστερήσεων, πέραν της δικαιοδοσίας της ΔΕΔΑ, όπως οι άδειες για τους σταθμούς CNG, από τους οποίους θα λαμβάνουν αέριο τα δίκτυα σε Βέροια και Γιαννιτσά.
Επίσης, το θέμα των απεντάξεων παρακολουθεί και το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς με την ενσωμάτωση της ΔΕΔΑ στη ΔΕΠΑ Υποδομών, η όποια τροποποίηση του προγράμματος ανάπτυξης της εταιρείας «αγγίζει» και τον εν εξελίξει διαγωνισμό για την πώληση των εγχώριων υποδομών της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου. Επομένως, μέλημα του Ταμείου είναι να αξιολογήσει τις επιπτώσεις που θα έχουν οι απεντάξεις, αν τελικά οριστικοποιηθούν, καθώς «ψαλιδίζουν» την περιουσιακή βάση που είχε δρομολογηθεί να αναπτύξει η εταιρεία.
www.worldenergynews.gr
Έτσι, σύμφωνα με πηγές της ΔΕΔΑ, σύντομα πρόκειται να επικαιροποιήσει το Πρόγραμμα Ανάπτυξης, περιλαμβάνοντας ένα νέο και πιο εμπροσθοβαρές χρονοδιάγραμμα για τις δύο πόλεις. Κάτι που σημαίνει ότι θα αρθεί η 18μηνη καθυστέρηση υλοποίησης των έργων, ακόμη και υπό την ερμηνεία που υιοθέτησε η ΡΑΕ για την απένταξη.
Με βάση τους ίδιους κύκλους, η επίσπευση θα επιτευχθεί με τη διοχέτευση περισσότερων πόρων, ώστε να επιταχυνθούν τα έργα στις εν λόγω περιοχές. Έτσι, θα ανοίξει ο δρόμος ώστε οι περιοχές αυτές να παραμείνουν σε εκείνες στις οποίες έχει αναλάβει την «άφιξη» του φυσικού αερίου.
Αντίθετη η ΔΕΔΑ με την ερμηνεία της ΡΑΕ
Όπως συμπληρώνουν οι πηγές της εταιρείας, η κίνηση αυτή δεν σημαίνει ότι η ΔΕΔΑ αποδέχεται την εφαρμογή από τη ΡΑΕ του κριτηρίου της 18μηνης καθυστέρησης που οδήγησε στην εξαίρεση των δύο πόλεων, καθώς συνεχίζει να υποστηρίζει ότι η εφαρμογή αυτή αποτέλεσε ερμηνεία από την πλευρά του Ρυθμιστική της σχετικής πρόβλεψης του θεσμικού πλαισίου. Ωστόσο, κρίθηκε αναγκαίο να υπάρξει το συντομότερο δυνατόν μία κίνηση που θα αντιμετωπίζει το πρόβλημα, με δεδομένο μάλιστα ότι βρίσκονται ήδη σε διαβούλευση τα Τεύχη Διακήρυξης για τα κατασκευαστικά έργα στο σύνολο της Περιφέρειας της Κεντρικής Μακεδονίας.
Υπενθυμίζεται ότι το «ψαλίδισμα» έγινε κατά την απόφαση έγκρισης του Προγράμματος Ανάπτυξης για τα έτη 2020-2024, με βάση την πρόβλεψη για απώλεια από τη ΔΕΔΑ της ιδιότητας του φορέα υλοποίησης, στην περίπτωση 18μηνης καθυστέρησης. Μία πρόβλεψη που, σύμφωνα με την ερμηνεία που τελικά προκρίθηκε, κατά πληροφορίες εφαρμόσθηκε συγκρίνοντας τα επικαιροποιημένα χρονοδιαγράμματα στο νέο πρόγραμμα, με τις χρονικές προθεσμίες που προβλέπονταν στο αρχικό πρόγραμμα, για τα έτη 2018-2022.
Η εξέλιξη αυτή είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, κατ’ αρχάς γιατί για τις δύο πόλεις ήταν ήδη διασφαλισμένη η χρηματοδότηση από πόρους του ΕΣΠΑ της Περιφέρειας. Παράλληλα, ο υπουργός Ενέργειας Κ. Χατζηδάκης είχε επισημάνει στη Βουλή πως η ΡΑΕ εξάντλησε την αυστηρότητά της, προσθέτοντας ότι η ΔΕΔΑ θα χρησιμοποιήσει όλα τα νομικά εργαλεία που έχει στη διάθεσή της για να μπορέσει να κάνει η ίδια τα έργα για τα δίκτυα φυσικού αερίου στις πόλεις της Βέροιας και των Γιαννιτσών που έχουν επιταχυνθεί.
Καθυστερήσεις εκτός της «σφαίρας» ευθύνης της εταιρείας
Όπως έχει γράψει το Worldenergynews, η ερμηνεία που προκρίθηκε για την 18μηνη καθυστέρηση δεν είχε καθολική αποδοχή ούτε στους κόλπους της ΡΑΕ, με το αντεπιχείρημα ότι το κριτήριο θα οδηγούσε όντως σε απεντάξεις, μόνον αν είχαν παρέλθει 18 μήνες από το χρονοδιάγραμμα στο τελευταίο εγκεκριμένο πρόγραμμα ανάπτυξης της εταιρείας. Μάλιστα, η ερμηνεία που τελικά υιοθετήθηκε έχει χαρακτηρισθεί δρακόντεια, συν τοις άλλοις επειδή υπήρχαν παράγοντες καθυστερήσεων, πέραν της δικαιοδοσίας της ΔΕΔΑ, όπως οι άδειες για τους σταθμούς CNG, από τους οποίους θα λαμβάνουν αέριο τα δίκτυα σε Βέροια και Γιαννιτσά.
Επίσης, το θέμα των απεντάξεων παρακολουθεί και το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς με την ενσωμάτωση της ΔΕΔΑ στη ΔΕΠΑ Υποδομών, η όποια τροποποίηση του προγράμματος ανάπτυξης της εταιρείας «αγγίζει» και τον εν εξελίξει διαγωνισμό για την πώληση των εγχώριων υποδομών της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου. Επομένως, μέλημα του Ταμείου είναι να αξιολογήσει τις επιπτώσεις που θα έχουν οι απεντάξεις, αν τελικά οριστικοποιηθούν, καθώς «ψαλιδίζουν» την περιουσιακή βάση που είχε δρομολογηθεί να αναπτύξει η εταιρεία.
www.worldenergynews.gr