Έπεσαν για 4η φορά μέσα σε 5 εβδομάδες
Οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού της Ρωσίας μειώθηκαν στο μικρότερο επίπεδο από τον Σεπτέμβριο, με τις αποστολές από τα λιμάνια της Βαλτικής της χώρας να είναι πολύ χαμηλότερες από το ρυθμό του περασμένου μήνα.
Οι μέσες ροές 4 εβδομάδων υποχώρησαν κατά περίπου 150.000 βαρέλια την ημέρα έως τις 17 Νοεμβρίου, λόγω της μεγαλύτερης πτώσης των εβδομαδιαίων εξαγωγών από τις αρχές Ιουλίου.
Τα χρονοδιαγράμματα φόρτωσης αυτού του μήνα για το κύριο λιμάνι της Βαλτικής του Primorsk είναι πιο λεπτά… σε σχέση με τον Οκτώβριο.
16 φορτία έχουν προγραμματιστεί να φορτωθούν τις πρώτες 17 ημέρες του Νοεμβρίου, σε σύγκριση με 22 έναν μήνα νωρίτερα.
Μείωση αποστολών από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας
Οι συνολικές αποστολές από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας μειώθηκαν σχεδόν κατά 30% από την προηγούμενη εβδομάδα, ενώ ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων που εγκατέλειψαν τα λιμάνια του Ειρηνικού παρέμεινε αμετάβλητος.
Όλα τα φορτία που φεύγουν από τα ανατολικά λιμάνια μέχρι στιγμής αυτό το μήνα κατευθύνονται προς την Κίνα, ενώ τα περισσότερα από αυτά από εξαγωγικούς τερματικούς σταθμούς στη Βαλτική, τη Μαύρη Θάλασσα και την Αρκτική έχουν προορισμό την Ινδία, με την Τουρκία να είναι δεύτερη.
Σχέδιο νέων ευρωπαϊκών κυρώσεων
Κατά τα άλλα, η Ευρωπαϊκή Ένωση επεξεργάζεται ένα νέο πακέτο κυρώσεων με στόχο τον σκιώδη στόλο των δεξαμενόπλοιων που χρησιμοποιεί η Ρωσία για να μεταφέρει το πετρέλαιο της στην αγορά.
Τα κράτη μέλη εξακολουθούν να διαπραγματεύονται τις λεπτομέρειες, οι οποίες πρέπει να εγκριθούν ομόφωνα από τις 27 χώρες του μπλοκ.
Η κίνηση έρχεται καθώς η Σλοβακία επιδιώκει να παρατείνει την εξαίρεση των κυρώσεων χωρίς την οποία δεν θα είναι πλέον σε θέση να πουλάει καύσιμα στη γειτονική Τσεχική Δημοκρατία που παράγονται από ρωσικό αργό που παραδίδεται στο διυλιστήριό της μέσω αγωγών.
Πτώση ρώσικων επιδόσεων…
Συνολικά 26 δεξαμενόπλοια φόρτωσαν 19,8 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού την εβδομάδα έως τις 17 Νοεμβρίου, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων και εκθέσεις λιμενικού πράκτορα.
Ο όγκος μειώθηκε απότομα από τα αναθεωρημένα 24,98 εκατομμύρια βαρέλια σε 32 πλοία την προηγούμενη εβδομάδα.
Οι ημερήσιες ροές αργού την εβδομάδα έως τις 17 Νοεμβρίου υποχώρησαν κατά περίπου 740.000 βαρέλια στα 2,83 εκατομμύρια, πέφτοντας στο χαμηλότερο επίπεδο από το πρώτο επταήμερο του Ιουλίου.
Η πτώση οφείλεται στις χαμηλότερες ροές από τα λιμάνια της χώρας στη Βαλτική, τη Μαύρη Θάλασσα και την Αρκτική, ενώ οι αποστολές από τον Ειρηνικό παρέμειναν αμετάβλητες.
Οι λιγότερο ασταθείς μέσες ροές 4 εβδομάδων μειώθηκαν επίσης, πέφτοντας στα 3,28 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα κατά μέσο όρο, με μείωση 150.000 από την περίοδο έως τις 10 Νοεμβρίου. Αυτή είναι η μεγαλύτερη πτώση από τα τέλη Ιουλίου.
Οι αποστολές αργού μέχρι στιγμής φέτος είναι περίπου 50.000 βαρέλια την ημέρα (1,5%) κάτω από τον μέσο όρο για ολόκληρο το 2023.
Η Ρωσία μείωσε την παραγωγή
Η Ρωσία τερμάτισε τους εξαγωγικούς της στόχους στα τέλη Μαΐου, επιλέγοντας αντ’ αυτού να περιορίσει την παραγωγή, σύμφωνα με τους εταίρους της στην ομάδα παραγωγών πετρελαίου του ΟΠΕΚ+.
Ο στόχος παραγωγής της χώρας έχει τεθεί στα 8,978 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως έως τα τέλη Δεκεμβρίου, μετά την καθυστέρηση της προγραμματισμένης χαλάρωσης ορισμένων περικοπών παραγωγής για δεύτερη φορά.
Η Μόσχα δεσμεύτηκε επίσης να προβεί σε βαθύτερες περικοπές της παραγωγής τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο του 2024, στη συνέχεια μεταξύ Μαρτίου και Σεπτεμβρίου του 2025, για να αντισταθμίσει την άντληση πάνω από την ποσόστωση του ΟΠΕΚ + νωρίτερα φέτος.
Μειώσεις στην Ρωσία
Το εισόδημα από το πετρέλαιο του Κρεμλίνου υπέστη πτώση με τη μείωση των εβδομαδιαίων μέσων τιμών για τα μεγάλα ρεύματα αργού της Ρωσίας, ενισχύοντας την επίδραση του χαμηλότερου όγκου εξαγωγών.
Μαζί μείωσαν την ακαθάριστη αξία των εξαγωγών της Μόσχας κατά περίπου 380 εκατομμύρια δολάρια σε 1,25 δισεκατομμύρια δολάρια την εβδομάδα έως τις 17 Νοεμβρίου. Αυτό είναι το χαμηλότερο από τον Ιανουάριο.
Η πτώση της τιμής ήταν σύμφωνη με τις ευρύτερες πτώσεις του πετρελαίου, καθώς οι ανησυχίες για την αύξηση της ζήτησης ήρθαν και πάλι στο προσκήνιο.
Οι αξίες των εξαγωγών στα λιμάνια της Βαλτικής μειώθηκαν κάθε εβδομάδα κατά περίπου 2,80 δολάρια το βαρέλι.
Οι τιμές για τη φόρτωση των Urals στη Μαύρη Θάλασσα μειώθηκαν κατά περίπου 2,70 δολάρια το βαρέλι και η βασική κατηγορία ESPO για τον Ειρηνικό μειώθηκε κατά περίπου 2,50 δολάρια, σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα.
Οι τιμές παράδοσης στην Ινδία μειώθηκαν κατά περίπου 2,40 δολάρια το βαρέλι, όλα σύμφωνα με τους αριθμούς της Argus Media.
Το μέσο εισόδημα 4 εβδομάδων μειώθηκε επίσης, υποχωρώντας σε περίπου 1,47 δισεκατομμύρια δολάρια την εβδομάδα, από το αναθεωρημένο 1,55 δισεκατομμύριο δολάρια την περίοδο έως τις 10 Νοεμβρίου.
Σε αυτή τη βάση, η τιμή των αποστολών της Ρωσίας από τη Βαλτική τις 4 εβδομάδες έως τις 17 Νοεμβρίου μειώθηκε σχεδόν κατά 0,50 δολάρια το βαρέλι από την περίοδο έως τις 10 Νοεμβρίου. Οι τιμές για τη βασική κατηγορία Ειρηνικού ESPO ήταν χαμηλότερες κατά περίπου 0,30 δολάρια το βαρέλι.
Μείωση ρώσικων εξαγωγών στην Ασία
Οι παρατηρούμενες αποστολές προς Ασιάτες πελάτες της Ρωσίας (συμπεριλαμβανομένων εκείνων που δεν έδειξαν τελικό προορισμό), υποχώρησαν στα 2,94 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 17 Νοεμβρίου.
Περίπου 1,3 εκατομμύρια βαρέλια αργού την ημέρα φορτώθηκαν σε δεξαμενόπλοια που κατευθύνονταν προς την Κίνα.
Οι θαλάσσιες εισαγωγές του ασιατικού κράτους ενισχύονται κατά περίπου 800.000 βαρέλια αργού την ημέρα που παραδίδονται από τη Ρωσία μέσω αγωγών, είτε απευθείας είτε μέσω Καζακστάν.
Οι ροές σε πλοία με προορισμούς την Ινδία ήταν κατά μέσο όρο 1,15 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, από 1,32 εκατομμύρια βαρέλια που ήταν αναθεωρημένα για την περίοδο έως τις 10 Νοεμβρίου και 1,4 εκατομμύρια τις 4 εβδομάδες έως τις 3 Νοεμβρίου.
Πτώση ρώσικων εξαγωγών σε Ευρώπη και Τουρκία
Οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού της Ρωσίας προς τις ευρωπαϊκές χώρες έχουν σταματήσει, με τις ροές προς τη Βουλγαρία σταμάτησαν στα τέλη του περασμένου έτους.
Η Μόσχα έχασε επίσης περίπου 500.000 βαρέλια την ημέρα από τις εξαγωγές αγωγών προς την Πολωνία και τη Γερμανία στις αρχές του 2023, όταν αυτές οι χώρες σταμάτησαν τις αγορές.
Η Τουρκία είναι πλέον η μόνη αγορά μικρών αποστάσεων για αποστολές από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας.
Οι ροές τις 28 ημέρες έως τις 17 Νοεμβρίου υποχώρησαν σε περίπου 340.000 βαρέλια την ημέρα από το υψηλό 4 μηνών την περίοδο έως τις 10 Νοεμβρίου.
www.worldenergynews.gr