Στο επίκεντρο η εγκατάσταση αυτόνομων συστημάτων μπαταριών λιθίου
Σε ισχυρή παρουσία στην ελληνική αγορά παραγωγής ηλεκτρισμού από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας όλων των τεχνολογιών, αλλά και στα έργα αποθήκευσης κυρίως μέσω μπαταριών στοχεύει η Metlen.
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της, στην ελληνική αγορά το 2030 η εγκατεστημένη ισχύς της σε φωτοβολταϊκά θα ανέρχεται σε 1,3 GW, ενώ θα διαθέτει 600-700 MW αιολικών έργων και επιπλέον 600-700 MW μπαταριών.
Πρόκειται για στόχο που ενδεχομένως και αναλόγως των συνθηκών της αγοράς να αναπροσαρμοστεί, αλλά η Metlen ήδη διαθέτει σε λειτουργία αιολικά πάρκα εγκατεστημένης ισχύος 237 MW και φωτοβολταϊκά πάρκα ισχύος 150 MW.
Παράλληλα υπό κατασκευή βρίσκονται φωτοβολταϊκά έργα συνολικής ισχύος 800 MW, ενώ στο πλαίσιο του πρώτου διαγωνισμού που διενεργήθηκε από τον ΥΠΕΝ η Metlen προωθεί την εγκατάσταση μπαταριών ισχύος 48 MW και παράλληλα διαθέτει άδειες από τη ΡΑΑΕΥ για 1,2 GW μπαταριών.
Αυτό άλλωστε επιβάλλει ο στόχος υποστήριξης της ανάπτυξης στην λιανική, όπου το μερίδιο της αγοράς στοχεύει σε ποσοστό υψηλότερο του 30%! Η Αποθήκευση, όπου ο όμιλος έχει αναπτύξει πλούσια τεχνογνωσία από την εκτεταμένη (EPC) κατασκευή συστημάτων στο εξωτερικό και ειδικά στην Βρετανία θα είναι το εργαλείο στο οποίο θα βασίσει την στρατηγική πτώσης τιμών. Όπως εκτιμούν εξάλλου στελέχη του, η αγορά θα τείνει πλέον να αυτορρυθμιστεί προϊόντος του χρόνου με την αποθήκευση να επιδρά τόσο στην DAM όσο και στην αγορά εξισορρόπησης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Metlen δραστηριοποιείται στον τομέα της αποθήκευσης εδώ και 11 χρόνια με το πρώτο έργο που κατασκεύασε να βρίσκεται στο Πουέρτο Ρίκο.
Η εγκατάσταση αυτόνομων συστημάτων μπαταριών λιθίου (stand alone) βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της Melten καθώς ειδικά για τις μπαταρίες λιθίου, θεωρεί ότι ήλθαν για να μείνουν στην αγορά της Ευρώπης αφού δημιουργούν οικονομίες κλίμακας και καθίστανται συνεχώς φθηνότερες. Αξίζει να σημειωθεί ότι τους 16 τελευταίους μήνες το κόστος των μπαταριών έχει μειωθεί κατά 60% και εκτιμάται, ότι η πτώση αυτή θα συνεχιστεί.
Στην αιχμή της τεχνολογίας των μπαταριών βρίσκονται η Κίνα - CATL και ακολουθεί η Κορέα και μάλιστα εκτιμάται, ότι η Ευρώπη εάν θέλει να αποκτήσει φθηνές μπαταρίες οι οποίες άλλωστε θεωρούνται το «Άγιο Δισκοπότηρο» της ενεργειακής μετάβασης, θα πρέπει να συνάψει σχέσεις ανταλλαγής τεχνογνωσίας με αυτές τις δυο χώρες. Μάλιστα το τελευταίο διάστημα εκτιμάται ότι τέτοιες σκέψεις και συζητήσεις κερδίζουν έδαφος εντός της Ευρώπης, στην οποία δραστηριοποιούνται πολλές διάσπαρτες και μικρές εταιρίες παραγωγής που δεν μπορούν να καλύψουν τη ζήτηση.
Εξάλλου εκτιμάται ότι η εγκατάσταση μπαταριών έχει οικονομικό νόημα όταν είναι ενταγμένη στο χαρτοφυλάκιο μιας καθετοποιημένης εταιρίας με δραστηριότητα και παραγωγή από όλες τις τεχνολογίες αφού όπως λέγεται χαρακτηριστικά «είναι παιχνίδι για μεγάλους».
Όπως έγραψε εξάλλου το WEN, με «φίλτρα» που να διασφαλίζουν την ταχεία εκτέλεση των έργων και χαμηλές τιμές θα βγει στον αέρα από το ΥΠΕΝ η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για μπαταρίες αποθήκευσης. Το αρμόδιο επιτελείο του ΥΠΕΝ καταρτίζει αυτή την περίοδο το πλαίσιο της πρόσκλησης για έργα συνολικής ισχύος 1,5 γιγαβάτ εκ των οποίων το 1 γιγαβάτ για σύνδεση με το δίκτυο του ΑΔΜΗΕ και το 0,5 γιγαβάτ με το δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ. Τα έργα αυτά θα έχουν όρους αγοράς και θα είναι για μεγάλους παίκτες.
Αναλυτικά: https://www.worldenergynews.gr/index.php?id=562315
Πίεση χρόνου για τους διαγωνισμούς
Σε ότι αφορά τους δυο διαγωνισμούς του ΥΠΕΝ για την εγκατάσταση μπαταριών εκτιμάται ότι ο χρόνος που έχει οριστεί για την ολοκλήρωση των έργων, δηλαδή η 30η Σεπτεμβρίου του 2025, είναι εξαιρετικά πιεστικός κυρίως λόγω της συσσώρευσης διαδικαστικών εργασιών τόσο για φωτοβολταϊκά, όσο και για μπαταρίες στον ΑΔΜΗΕ. Αποτέλεσμα είναι μέχρι τώρα να μην έχει υπογραφεί καμία συμφωνία σύνδεσης, ενώ η υποχρέωση ολοκλήρωσης στις 30 Σεπτεμβρίου του 2025 αφορά και τα έργα που έχουν ενταχθεί στο δεύτερο διαγωνισμό ο οποίος έγινε τρεις μήνες αργότερα από τον πρώτο.
Πάντως επί τους παρόντος δεν έχει ζητηθεί από τους επενδυτές που έχουν επιλεγεί, μεταξύ των οποίων και η Metlen, η παράταση του χρόνου, ωστόσο το σύνολο των εμπλεκομένων θεωρεί ότι κάτι τέτοιο είναι απαραίτητο, έστω και αν η παράταση αυτή αφορά λίγους μόνο μήνες έως το τέλος του έτους. Εύλογα εξάλλου οι παραγγελίες των μπαταριών εκτελούνται συγχρονισμένα με την ολοκλήρωση των έργων, ώστε να αποφεύγεται η απομείωσή τους ή η κοστοβόρα συντήρηση με συνεχή επαναφόρτιση.
Σε κάθε περίπτωση εκτιμάται ότι στις αρχές του 2025 τα πρώτα έργα αποθήκευσης θα είναι λειτουργικά.
Σε ότι αφορά την αντλησιοταμίευση, θεωρείται εξαιρετικά χρήσιμη αφού μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του συστήματος, όταν δεν υπάρχει αέρας και ήλιος για αρκετές ημέρες όπως τον Ιανουάριο στο Βόρειο ημισφαίριο και τον Ιούλιο στο Νότιο. Η Metlen η οποία δεν διαθέτει εμπειρία σε τέτοιου είδους έργα σκοπεύει να ασχοληθεί με μεμονωμένα έργα αντλησιοταμίευσης σε Ελλάδα και Ιταλία, τα οποία θα λειτουργούν συμπληρωματικά στο ευρύτερο χαρτοφυλάκιο της.
www.worldenergynews.gr