Ναυτιλία

Η ναυτιλία βρήκε το «χρυσό» της καύσιμο - Αισιόδοξες οι προβλέψεις

Η ναυτιλία βρήκε το «χρυσό» της καύσιμο - Αισιόδοξες οι προβλέψεις
Τι αναφέρει η έκθεση της Intermodal
Τα τελευταία χρόνια η αμμωνία μπαίνει όλο και περισσότερο στη ζώνη ενδιαφέροντος της παγκόσμιας ναυτιλίας και ο λόγος είναι ότι μπορεί να αποτελέσει μια εξαιρετική επιλογή στον δρόμο προς την αποδέσμευση και της ναυτιλίας από τις εκπομπές άνθρακα.

Αν και βρίσκεται στο επίκεντρο του ναυτιλιακού ενδιαφέροντος λόγω του οικολογικού της χαρακτήρα, εντούτοις η αμμωνία φέρνει μαζί της και ένα μεγάλο ερώτημα το οποίο ακόμα δεν έχει απαντηθεί.

Υπάρχει άραγε αρκετή διαθέσιμη αμμωνία ώστε να αξιοποιηθεί ευρέως τόσο στη ναυτιλία όσο και στη βιομηχανία;

Υπενθυμίζεται ότι η αμμωνία χρησιμοποιείται μέχρι τώρα κυρίως για την παραγωγή λιπάσματος, αλλά εξετάζεται η χρήση της και ως ναυτιλιακού καυσίμου αλλά και ως πηγής ενέργειας για την ηλεκτροπαραγωγή.

Σε αυτό το κλίμα, σε πρόσφατη έκθεσή της, η ναυλομεσιτική Intermodal υπογραμμίζει ότι το παγκόσμιο εμπόριο αμμωνίας χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος εκτιμάται πως θα καταγράψει εκρηκτική αύξηση, φτάνοντας ακόμα και τους 69 εκατ. τόνους με ορίζοντα το 2040.

Σύμφωνα με το BBC, τα ωκεανοπόρα πλοία θα μπορούσαν να κινούνται χρησιμοποιώντας αμμωνία μέσα στην προσεχή δεκαετία, αντικαθιστώντας το diesel.

Άνοδος στο εμπόριο αμμωνίας

Στη διελκυστίνδα ζήτησης και προσφοράς, Ασία και Ευρώπη αναμένεται να αποτελέσουν τον βασικό πόλο ζήτησης ενώ Μέση Ανατολή και Αυστραλία τον πόλο προσφοράς.

Από αυτή την άποψη, δεν αποτελεί έκπληξη πως και το θαλάσσιο εμπόριο αμμωνίας εκτιμάται ότι θα σημειώσει σταθερή άνοδο τα ερχόμενα έτη.

Άλλωστε, η εξέλιξη αυτή είναι ήδη εμφανής καθώς το 2023 το θαλάσσιο εμπόριο αμμωνίας σημείωσε άνοδο 2,9%, ενώ τα έτη 2024 και 2025 το αντίστοιχο ποσοστό αναμένεται να διαμορφωθεί σε περίπου 4%.

Σύμφωνα επομένως με την Intermodal, ο κινητήριος μοχλός των πρόσφατων επενδύσεων σε πλοία μεταφοράς αμμωνίας, στις οποίες οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο.

Επί του παρόντος, το orderbook των Very Large Ammonia Carriers (VLACs) αριθμεί 36 πλοία, εκ των οποίων τα 28 θα παραδοθούν το 2027.

Τέλος, ο παγκόσμιος στόλος VLACs αναμένεται να αυξηθεί στα έως και 400 πλοία εντός των επόμενων 25 ετών.

Η ιδιαιτερότητα της αμμωνίας

Σε αντίθεση με το υδρογόνο, η αμμωνία δεν χρειάζεται να αποθηκεύεται σε δεξαμενές υψηλής πίεσης ή κρυογονικές, ενώ έχει επίσης περίπου 10 φορές την ενεργειακή πυκνότητα των μπαταριών ιόντων λιθίου.

Έτσι, ως καύσιμο μηδενικών εκπομπών, η αμμωνία «υπόσχεται» πολλά, παρά το γεγονός ότι προς το παρόν δεν υπάρχει ακόμα πλοίο που να λειτουργεί με αυτό το καύσιμο, υπάρχει ένας αριθμός κατασκευαστών που αναπτύσσουν κατάλληλους κινητήρες.

Αν και απαιτεί ιδιαίτερες συνθήκες ασφαλείας καθότι τοξική, τα εμπορικά πλοία είναι σε θέση να την μεταφέρουν από άποψη υποδομών, ενώ στα συν της είναι και το εξαιρετικά χαμηλό κόστος παραγωγής της.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης