Τελευταία Νέα
Βιομηχανία & Απανθρακοποίηση

Bloomberg: Αυτό είναι τo νορβηγικό πείραμα 2,6 δισ δολ αποθήκευσης διοξειδίου άνθρακα υπό την θάλασσα

Bloomberg: Αυτό είναι τo νορβηγικό πείραμα 2,6 δισ δολ αποθήκευσης διοξειδίου άνθρακα υπό την θάλασσα
Θα στοιχίσει 2,6 δισ. δολ. - Ευκαιρία για την αντιμετώπιση του ενεργειακού κόστους και της Κίνας
Ένα δαπανηρό νορβηγικό έργο 2,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την ταφή των απορριμμάτων άνθρακα κάτω από τη θάλασσα, που αποσκοπεί στην εξαφάνιση ενός μικρού μέρους της βιομηχανικής ρύπανσης της Ευρώπης, υποστηρίζεται από την Γερμανία.

 

Όπως αποκαλύπτει το BloombergNEF (BNEF), περιλαμβάνει 12 δεξαμενές αποθήκευσης εγκατεστημένες σε νησί στη Βόρεια Θάλασσα.

Η εγκατάσταση στο Blomoyna της Νορβηγίας αποτελεί τμήμα ενός δικτύου το οποίο θα αντλεί διοξείδιο του άνθρακα που θερμαίνει το κλίμα από εργοστάσια στην Ολλανδία και αλλού, σε έναν ανέγγιχτο αλατούχο υδροφόρο ορίζοντα κάτω από το βυθό της θάλασσας.

Τα πρώτα έργα θα μπορούσαν να ξεκινήσουν ήδη από το επόμενο έτος και να ανοίξουν το δρόμο για ένα νέο διεθνές εμπόριο βιομηχανικών εκπομπών.

Εάν όλα πάνε καλά, η Νορβηγία αναμένεται να βρεθεί μέσα σε μια δεκαετία στο επίκεντρο μιας αυτοσυντηρούμενης αγοράς.

Σύμφωνα με το BNEF, σε όλο τον κόσμο υπάρχουν σχέδια για περίπου 30 μεγάλης κλίμακας κόμβους δέσμευσης άνθρακα που προσφέρουν μεταφορά και αποθήκευση. Οι περισσότερες συνδέονται με εταιρείες ορυκτών καυσίμων και μόνο λίγες είναι υπό κατασκευή ή σε προχωρημένη ανάπτυξη.

 

Ανησυχίες για το έργο

Παρότι το εν λόγω εγχείρημα φαίνεται επαναστατικό, έχουν εκφραστεί ανησυχίες που έχουν να κάνουν με το μεγάλο κόστος του.

«Η υπεράκτια αποθήκευση στη Βόρεια Θάλασσα είναι πιο ακριβή από την ξηρά. Οι λύσεις που συζητούνται αυτή τη στιγμή απειλούν να καταστήσουν την τεχνολογία απαγορευτικά ακριβή», δήλωσε ο Jens Burchardt (συνεργάτης του Boston Consulting Group με έδρα το Βερολίνο).

Παρόλα αυτά δεν αποθαρρύνονται οι υποστηρικτές ενός ευρωπαϊκού δικτύου δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS), συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας.


Αιτίες που οδηγούν στη γερμανική στήριξη

Η Γερμανία (μεγαλύτερος ρυπαντής της περιοχής) υπολογίζει στην τεχνολογία καθώς η βιομηχανική του βάση παλεύει με προκλήσεις από το υψηλό ενεργειακό κόστος έως τον κινεζικό ανταγωνισμό.

Εγκαταλείποντας τις προηγούμενες αντιρρήσεις, η κυβέρνηση του Βερολίνου ρίχνει τώρα το βάρος της στην πρωτοβουλία με την προϋπόθεση ότι θα χρησιμοποιηθεί μόνο για βιομηχανικούς τομείς όπως το τσιμέντο, τα λιπάσματα και ο χάλυβας και όχι για να καίει περισσότερο πετρέλαιο και φυσικό αέριο, σύμφωνα με την Ingrid Nestle (βουλευτής από το συγκυβερνών κόμμα των Πρασίνων η οποία στο παρελθόν είχε συμμετάσχει στις διαδηλώσεις ενάντια στα σχέδια αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα κάτω από το έδαφος της εκλογικής της περιφέρειας στη Βόρεια Γερμανία).

 

Έργο 2,6 δισ. δολ. της Νορβηγίας ενάντια στη βιομηχανική ρύπανση

Το έργο Longship της Νορβηγίας αξίας 2,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων, πρόκειται να είναι ο πρώτος κόμβος CCS σε λειτουργία.

Ο άνθρακας που θα δεσμευτεί από τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις, θα μεταφερθεί με πλοίο σε έναν τερματικό σταθμό υποδοχής πριν αποθηκευτεί μόνιμα κάτω από τη Βόρεια Θάλασσα.

«Είμαστε ανοιχτοί για χρήσεις σε τομείς που δύσκολα υποχωρούν», είπε η Nestle.

Ενώ η Γερμανία μπορεί να θέλει να περιορίσει την τεχνολογία για να δικαιολογήσει μια πολιτική στροφή, η Ευρωπαϊκή Ένωση υποστηρίζει την ευρύτερη χρήση.

Σύμφωνα με πρόταση από το εκτελεστικό σκέλος του μπλοκ, έως το 2050 θα πρέπει να δεσμεύονται έως και 450 εκατομμύρια τόνοι CO2 ετησίως για την επίτευξη μηδενικών στόχων, συμπεριλαμβανομένων 100 εκατομμυρίων τόνων από γεννήτριες που τροφοδοτούνται από ορυκτά καύσιμα.

Capture_Carbon.JPG


Το έργο της Νορβηγίας είναι για πολύ μικρή ποσότητα

Το Longship της Νορβηγίας μπορεί να συγκρατήσει λιγότερο από το 1% της γερμανικής ρύπανσης.

Εν μέσω ζητημάτων κόστους και σκοπιμότητας, τα τρέχοντα σχέδια δεν είναι καν κοντά στους προαναφερόμενους όγκους (450 εκατ. τόνοι CO2 ετησίως).

Αυτό καθιστά το έργο στη Νορβηγία μια σημαντική δοκιμασία, με επιπτώσεις για τη Γερμανία καθώς και για τις παγκόσμιες βιομηχανίες πετρελαίου και φυσικού αερίου.

 

Ευρωπαϊκό σχέδιο για κόμβους αποθήκευσης άνθρακα

Το σχέδιο (τα 2/3 χρηματοδοτεί η νορβηγική κυβέρνηση) αποτελεί μέρος της στροφής της χώρας μακριά από τα ορυκτά καύσιμα και προς καθαρότερα εμπορεύματα όπως το μπλε υδρογόνο.

«Το έργο αντικατοπτρίζει επίσης την απόφαση της Νορβηγίας να αποσυνδέσει τη στρατηγική CCS της από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο», σύμφωνα με τον Ingvild Ombudstvedt (Διευθύνοντα Σύμβουλο του νόμου του IOM με έδρα το Όσλο ο οποίος ειδικεύεται σε θέματα CCS).

Ελεγχόμενο από την Equinor ASA, τη Shell Plc και την TotalEnergies SE, το Northern Lights (το στοιχείο μεταφοράς και αποθήκευσης του κόμβου CCS) στοχεύει να συνδέσει τον τερματικό σταθμό Blomoyna και τη δεξαμενή του στη Βόρεια Θάλασσα μέσω πλοίου με κατασκευαστές σε όλη την Ευρώπη.

Το πρώτο από τα 4 πλοία πρόκειται να παραδοθεί το επόμενο έτος.

Στο Blomoyna, οι εργασίες έχουν τελειώσει κατά 90%. Το έργο έχει προσελκύσει την προσοχή, με 6.400 άτομα να το επισκέπτονται από το 2021.

 

Τρόπος λειτουργίας του έργου

Η λειτουργία του Northern Lights δείχνει πρωτοποριακή.

Συνοπτικά θα παράγεται έργο ως εξής:

Οι φράχτες περνούν την είσοδο μιας σήραγγας που διασχίζει το νησί και βγαίνει στο φιόρδ. Ο αγωγός CO2 θα περάσει μέσω αυτής της σήραγγας σε μια δεξαμενή 100 χιλιομέτρων από τη θάλασσα.

Γενικά η τεχνολογία του περιλαμβάνει πολύπλοκα συστήματα που απομονώνουν το CO2 από τις εκπομπές του εργοστασίου.

Ο ρύπος στη συνέχεια συμπιέζεται, ξηραίνεται και ψύχεται σε υγρή κατάσταση, ώστε να μπορεί να φορτωθεί σε ένα πλοίο ή να σταλεί μέσω αγωγού σε ένα τερματικό αποθήκευσης όπως αυτό στο Blomoyna.

Ο τερματικός σταθμός λήψης στο Blomoyna θα συγκρατεί το διοξείδιο του άνθρακα σε 12 δεξαμενές. Η καθεμία είναι περίπου όσο ένα κτίριο 10 ορόφων και έχει την ικανότητα να χωρέσει 8.000 κυβικά μέτρα. Στη συνέχεια, το υγροποιημένο αέριο θα αντληθεί μέσω αγωγού σε μια δεξαμενή 2,6 χιλιομέτρων (1,6 μίλια) κάτω από τον πυθμένα της Βόρειας Θάλασσας.

ΕΡΓΟ_ΑΠΟΔΕΣΜΕΥΣΗΣ_ΑΝΘΡΑΚΑ_ΝΟΡΒΗΓΙΑ_1.jpg

Μεταφορά άνθρακα από το Βέλγιο στη Δανία

Παρότι ο συγκεκριμένος τομέας είναι ακριβός και γεμάτος αποτυχημένες πρωτοβουλίες, ορισμένοι κατασκευαστές είναι έτοιμοι να κάνουν το βήμα.

Στις αρχές του 2023, η INEOS Group Holdings SA του Ηνωμένου Βασιλείου και η γερμανική Wintershall Dea AG ήταν οι πρώτες που μετέφεραν άνθρακα πέρα από τα εθνικά σύνορα και συγκεκριμένα από το Βέλγιο στη Δανία.

Ο γίγαντας των λιπασμάτων Yara International ASA και η δανέζικη εταιρεία αιολικής ενέργειας Orsted AS υπέγραψαν πρόσφατα μακροπρόθεσμα συμβόλαια με το Northern Lights.

 

Στόχος είναι η σύνδεση της Β. Θάλασσας με όλη την Ευρώπη

Περίπου 100 εταιρείες ζήτησαν από τον χειριστή δικτύου OGE της Γερμανίας να τις συνδέσει σε ένα δίκτυο αγωγών CO2.

Ένας διάδρομος επεκτείνει την προβλήτα για να φιλοξενήσει ένα πλοίο 130 μέτρων.

Η εγκατάσταση στοχεύει να συνδέσει τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης της Βόρειας Θάλασσας μέσω πλοίου με κατασκευαστές σε όλη την Ευρώπη.

Η Heidelberg Materials AG πρόκειται να είναι η πρώτη που θα στείλει εκπομπές μέσω του δικτύου Longship, στοχεύοντας περίπου 400.000 τόνους CO2 ετησίως από το εργοστάσιο τσιμέντου Brevik δυτικά του Όσλο στο Blomoyna.

Αφαιρώντας τον άνθρακα, η γερμανική τσιμεντοβιομηχανία μπορεί να παράγει μια αποκλειστική πιο πράσινη έκδοση.

Εάν όλα πάνε καλά, η Νορβηγία αναμένεται να βρεθεί στο επίκεντρο μιας αυτοσυντηρούμενης αγοράς μέσα σε μια δεκαετία και οι βιομηχανικοί ρυπαίνοντες της Ευρώπης θα έχουν σανίδα σωτηρίας για την εποχή των χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης