Υποδομές για τα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία με 21,2 εκατ. ευρώ

Υποδομές για τα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία με 21,2 εκατ. ευρώ
Για τον εξοπλισμό των αμαξοστασίων, θα πρέπει να γίνουν περίπλοκες ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις που απαιτούν χρονοβόρες εργασίες και πρόσθετες παρεμβάσεις

Με χρηματοδότηση 21,2 εκατ. ευρώ θα γίνει η διαμόρφωση των αμαξοστασίων που θα υποδεχθούν ως τα τέλη Απριλίου του 2024 τα πρώτα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Η κυκλοφορία των νέων 250 οχημάτων μηδενικών ρύπων στους δρόμους των δύο πόλεων δεν είναι εύκολη υπόθεση. Για να ανάψουν οι μηχανές της πρώτης φουρνιάς νέων αντιρρυπαντικών οχημάτων, απαιτείται ένας αγώνας δρόμου από όλους τους εμπλεκόμενους.

Το μεγαλύτερο στοίχημα είναι να προετοιμαστούν καταλλήλως τα αμαξοστάσια που θα υποδεχθούν τα νέα, πιο πράσινα οχήματα, χάρη στα οποία η Ελλάδα θα πετύχει τον ευρωπαϊκό στόχο 33% και 47% των νέων αστικών λεωφορείων να είναι «καθαρά» ως το 2025 και 2030 αντίστοιχα. Για την Αθήνα, είναι η πρώτη προμήθεια καινούργιων οχημάτων για την ΟΣΥ μετά από 14 χρόνια. Σήμερα, η χώρα μας διαθέτει τον πιο γερασμένο στόλο αστικών συγκοινωνιών στην Ευρώπη, με μέσο όρο περίπου τα 19 έτη, όταν ο ευρωπαϊκό μέσος όρος είναι τα 13 έτη.

Στην ανακοίνωση πρόθεσης χρηματοδότησης που δημοσίευσε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, κάλεσε τους συγκοινωνιακούς φορείς των δύο πόλεων, την ΟΣΥ Α.Ε. και τον ΟΑΣΘ, να υποβάλλουν τις προτάσεις τους. Η πρόταση χρηματοδότησης εμπίπτει στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Υποδομών και Μεταφορών. Η δημόσια δαπάνη ανέρχεται σε 21,2 εκατ. ευρώ.

Ως προς το σύνολο της πρώτης φάσης της μεγάλης προμήθειας που θα μετρά στο σύνολό της 1.300 οχήματα ως το 2027, εντός του 2024 αναμένεται να παραληφθούν και να τεθούν σε κυκλοφορία σταδιακά επιπλέον 200 δωδεκάμετρα CNG οχήματα και επιπλέον 100 δεκαοκτάμετρα CNG οχήματα.

Δύσκολη εξίσωση

Για μία δύσκολη και πρωτόγνωρη για τα ελληνικά δεδομένα άσκηση, έκανε λόγο ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, καθώς πρέπει να αντιμετωπιστούν «μία σειρά από σημαντικές, αλλά όχι ανυπέρβλητες προκλήσεις». Αυτές αφορούν την έλλειψη αδειοδότησης των κτηρίων των αμαξοστασίων όπου θα στεγαστούν τα νέα οχήματα και η εγκατάσταση του αναγκαίου εξοπλισμού για τη φόρτιση, όμως η μεγαλύτερη δυσκολία έγκειται στο δίκτυο της ηλεκτρικής ενέργειας.

Για τον εξοπλισμό των αμαξοστασίων, θα πρέπει να γίνουν περίπλοκες ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις που απαιτούν χρονοβόρες εργασίες και πρόσθετες παρεμβάσεις. Σε αυτό το πλαίσιο, υπάρχει ανάγκη ουσιαστικής συμβολής του ΔΕΔΔΗΕ στην αναβάθμιση του δικτύου. Βεβαίως, θα πρέπει να εκπαιδευτεί επαρκώς το προσωπικό, ώστε να προσαρμοστεί και να αξιοποιήσει τις νέες τεχνολογίες, ενώ σε επίπεδο σχεδιασμού θα πρέπει να καθοριστούν τα δρομολόγια, βάσει της αυτονομίας των ηλεκτρικών λεωφορείων (άνω των 180 χλμ.)

Ως 100.000 ευρώ πάνω το κόστος αγοράς λόγω ανατιμήσεων

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη Βουλή η υφυπουργός Μεταφορών, κυρία Χριστίνα Αλεξοπούλου, το κόστος για κάθε ηλεκτροκίνητο λεωφορείο, που κατασκευάζει βάσει της σύμβασης με το Υπουργείο, η κινεζική Yutong εκτιμάται περίπου στα 440.000 ευρώ, περιλαμβανομένου του φορτιστή αυτού σε αμαξοστάσιο. Λαμβάνοντας υπόψη τις πρόσθετες εγγυήσεις που υπερκαλύπτουν μια περίοδο έως 85 μήνες για τα οχήματα, 99 μήνες για τους συσσωρευτές των 350 kWh ανά όχημα και 145 μήνες – πάνω από 12 χρόνια – για τους φορτιστές, εκτίμησε ότι πρόκειται για μία αποδοτική προμήθεια.

Στο εν λόγω κόστος συμπεριλαμβάνεται και το κόστος εκτελωνισμού ύψους 10% επί της αξίας του οχήματος, που εφόσον αφαιρεθεί προκύπτει σταθμισμένο κόστος 400.000 ευρώ. Εκτιμώντας την τιμή του φορτιστή ισχύος 180 kW, περί τις 40.000 ευρώ, καθώς κάθε φορτιστής θα αντιστοιχεί στη φόρτιση δύο λεωφορείων, η τελική προσφερόμενη τιμή ανά λεωφορείο -επιμερίζοντας το κόστος- ανέρχεται σε 380.000 ευρώ.

Στα παραπάνω περιλαμβάνονται ακόμη εγγυημένη αντισκωριακή προστασία 18 ετών, περιβαλλοντικοί φόροι για ελαστικά και συσσωρευτές, κόστος μεταφοράς και ασφάλισης των οχημάτων για μέχρι και 45 ημέρες από την άφιξή τους στους λιμένες Πειραιά και Θεσσαλονίκης. 

Επισήμανε μάλιστα ότι η τιμή διάθεσης ενός τυπικού 12μετρου ηλεκτρικού λεωφορείου σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την τελευταία τριετία, κυμάνθηκε μεταξύ 480.000 και 600.000 ευρώ. Όπως είπε η υφυπουργός, οι ανατιμήσεις διεθνώς στο κόστος υλικών, εξαρτημάτων, ενέργειας έχουν επιφέρει κάποια αύξηση στο κόστος, με αποτέλεσμα σήμερα το εύρος των τιμών να είναι μεταξύ 480.000 και 700.000 ευρώ.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης