Φρένο σε απαλλοτριώσεις για φωτοβολταϊκά με όριο το 2% επί της συνολικής έκτασης εγκατάστασης

Φρένο σε απαλλοτριώσεις για φωτοβολταϊκά με όριο το 2% επί της συνολικής έκτασης εγκατάστασης
Αν και η κυβέρνηση από το 100% πρότεινε τον περιορισμό του ποσοστού  της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης στο 20%, τελικά αυτό δεν ικανοποίησε τους θιγόμενους
Έπειτα από σφοδρές αντιδράσεις, κυρίως αγροτών, σε πολλές περιοχές της χώρες, αλλά και εντός του Κοινοβουλίου από βουλευτές όλων των αποχρώσεων, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) αναμένεται να προχωρήσει άμεσα σε αλλαγή της ρύθμισης που αφορά στο ποσοστό αναγκαστικής απαλλοτρίωσης ιδιοκτησιών οι οποίες συνορεύουν με επενδύσεις έργων ΑΠΕ.


Ειδικότερα, αν και η κυβέρνηση από το 100% πρότεινε τον περιορισμό του ποσοστού  της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης στο 20%, τελικά αυτό δεν ικανοποίησε τους θιγόμενους, οι οποίοι και πάλι κινδυνεύουν να χάσουν μέρος της περιουσίας τους και έτσι, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ δεσμεύθηκε ότι θα ρίξει το ποσοστό στο 2%. Η δυνατότητα αναγκαστικής απαλλοτρίωσης 100% που έδινε η προηγούμενη ρύθμιση δεν είχε προκαλέσει τόσες αντιδράσεις καθώς ήταν ουσιαστικά ανεφάρμοστη. Αλλά ο περιορισμός στο 20% την καθιστά λειτουργική.

Τι προβλέπει ο νόμος

Η νομοθεσία προβλέπει ότι οι σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ ή και οι σταθμοί αποθήκευσης, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και τα έργα δικτύων μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, κατασκευής υποσταθμών, οδοποιίας, και εν γένει κάθε κατασκευής που αφορά στην υποδομή και λειτουργία τους, συμπεριλαμβανομένων των γηπέδων ασφαλείας, χαρακτηρίζονται ως δημόσιας ωφέλειας που εξυπηρετούν, εκτός των άλλων, τη δημόσια ασφάλεια και υγεία και έχουν θετικές επιδράσεις πρωταρχικής σημασίας για το περιβάλλον, ανεξάρτητα από τον φορέα υλοποίησής τους.

Έτσι μπορεί να αιτιολογηθεί και η αναγκαστική απαλλοτρίωση ιδιωτικών ακινήτων ή η εις βάρος αυτών σύσταση εμπραγμάτων δικαιωμάτων.

Η δαπάνη για τη συντέλεση των αναγκαίων αναγκαστικών απαλλοτριώσεων βαρύνει τον επενδυτή, ο οποίος θα πρέπει να έχει άδεια εγκατάστασης ή την Οριστική Προσφορά Σύνδεσης. Ο κάτοχος του σταθμού ΑΠΕ ή αποθήκευσης έχει το δικαίωμα να προχωρήσει σε αναγκαστική απαλλοτρίωση της έκτασης εγκατάστασης, εφόσον έχει εξαντλήσει κάθε άλλο μέσο απόκτησης της νόμιμης χρήσης της.

Εάν τελικά η ρύθμιση αλλάξει, για φωτοβολταϊκούς σταθμούς η απαλλοτριωμένη έκταση δεν θα μπορεί να καταλαμβάνει ποσοστό μεγαλύτερο του 2 % επί της συνολικής έκτασης εγκατάστασης. Ο   περιορισμός δεν ισχύει για δάση, δασικές ή άλλες εκτάσεις, εφόσον επιτρέπεται επί αυτών η εκτέλεση έργων, σύμφωνα με τη δασική νομοθεσία.

Επίσης, έπειτα από πρόταση του Συνδέσμου Εταιρειών Φωτοβολταϊκών κατά τη συζήτηση στην Επιτροπή Εμπορίου της Βουλής, το ΥΠΕΝ εξετάζει το ενδεχόμενο να δίνεται η δυνατότητα   εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού και σε νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, καθώς και σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου (ΝΠΙΔ) στα οποία δεν επιτρέπεται η εγκατάσταση συστημάτων ΑΠΕ για ιδιαίτερους πολεοδομικούς ή και χωροταξικούς λόγους π.χ. επειδή ένα κτίριο του οποίου έχουν τη νόμιμη χρήση είναι διατηρητέο ή   βρίσκεται σε χαρακτηρισμένο παραδοσιακό οικισμό ή σε προστατευόμενο ιστορικό τμήμα πόλης και απαγορεύεται η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών από τα σχετικά διατάγματα και τις αποφάσεις προστασίας τους.

www.worldenergynews.gr





Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης