Ενέργεια

Η Βουλγαρία παραμένει ο Νο1 αγοραστής ρωσικού πετρελαίου στην Ευρώπη

Η Βουλγαρία παραμένει ο Νο1 αγοραστής ρωσικού πετρελαίου στην Ευρώπη

Έγινε ο τρίτος μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού πετρελαίου στον κόσμο - Από τότε που τέθηκε σε ισχύ η απαγόρευση, η Βουλγαρία αύξησε τις παραδόσεις ρωσικού πετρελαίου κατά 30%

 

Η παρατεταμένη πολιτική αστάθεια στη Βουλγαρία θα συνεχίσει να επηρεάζει κρίσιμες αποφάσεις ενεργειακής ασφάλειας και να διατηρήσει τη θέση της χώρας ως ο καλύτερος πελάτης της Ρωσίας στην Ευρώπη σύμφωνα με το OilPrice. Η Βουλγαρία, επί του παρόντος ο τρίτος μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού πετρελαίου στον κόσμο, οδεύει για έναν ακόμη γύρο γενικών εκλογών στις 2 Απριλίου, καθώς το κοινοβούλιο απέτυχε να σχηματίσει τακτικό υπουργικό συμβούλιο μετά τις εκλογές του Οκτωβρίου 2022 . Αυτή θα είναι η πέμπτη κοινοβουλευτική δημοσκόπηση τα τελευταία δύο χρόνια.

Κρίσιμες ενεργειακές αποφάσεις, συμπεριλαμβανομένης της αναζήτησης εναλλακτικών προμηθειών πετρελαίου και του ελέγχου του ρωσικού διυλιστηρίου πετρελαίου στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας της Βουλγαρίας, πιθανότατα θα αναβληθούν, ίσως για έναν ακόμη χρόνο εάν δεν σχηματιστεί τακτική κυβέρνηση αυτή την άνοιξη.

Ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει πλέον καταργήσει σταδιακά το 90% των εισαγωγών πετρελαίου από τη Ρωσία, η Βουλγαρία έγινε ο τρίτος μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού αργού μετά την Κίνα και την Ινδία, ξεπερνώντας την Τουρκία τον Δεκέμβριο του 2022 .
Το λιμάνι του Μπουργκάς είναι το μόνο στην Ευρώπη όπου το ρωσικό πετρέλαιο μπορεί ακόμα να φθάσει αφού η Σόφια πέτυχε να ασκήσει πίεση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για εξαίρεση από την απαγόρευση του θαλάσσιου ρωσικού πετρελαίου, η οποία τέθηκε σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου 2022. Οι παραδόσεις ρωσικού πετρελαίου στη Βουλγαρία αυξήθηκαν κατά 30% στα μέσα του 2022 και παρέμεινε σταθερό μετά από αυτό, επιτρέποντας στο διυλιστήριο να λειτουργεί με την πλήρη δυναμικότητά του των 196.000 βαρελιών την ημέρα.

Το πετρέλαιο που μεταφέρεται μέσω της Μαύρης Θάλασσας με τάνκερ από το Νοβοροσίσκ διυλίζεται στο μεγαλύτερο διυλιστήριο στα Βαλκάνια, το οποίο ανήκει εξ ολοκλήρου στη Lukoil, τη δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία πετρελαίου στη Ρωσική Ομοσπονδία. Η Μόσχα προσπάθησε να διατηρήσει τις παραδοσιακές αγορές και την επιρροή της χρησιμοποιώντας τα διυλιστήρια Lukoil και Rosneft στην Ευρώπη αλλά μετά το τελευταίο εμπάργκο, αυτό είναι δυνατό μόνο στη Βουλγαρία. Αυτό, με τη σειρά του, θα καταστήσει τη χώρα ιδιαίτερα ευάλωτη στην προπαγάνδα του Κρεμλίνου κατά τις επερχόμενες εκλογές.

Εναλλακτικές προμήθειες

Συνολικά, η Βουλγαρία δεν έχει κάνει επαρκείς προσπάθειες για να εξασφαλίσει εναλλακτικές προμήθειες αργού για το μοναδικό της διυλιστήριο, το οποίο είναι επίσης σημαντικός προμηθευτής βενζίνης και λιπαντικών στα περισσότερα Βαλκάνια. Καθώς γίνεται διαθέσιμο πετρέλαιο από το Καζακστάν, όχι μόνο μέσω της Κοινοπραξίας Caspian Pipeline προς το λιμάνι του Novorossiysk αλλά και μέσω του λιμένα Supsa στη Γεωργία, η Σόφια δεν σχεδιάζει να αξιοποιήσει αυτό το δυναμικό.

Μόλις τώρα, σχεδόν ένα χρόνο μετά την έναρξη του πολέμου της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας, η προσωρινή βουλγαρική κυβέρνηση υπέγραψε μνημόνιο με την Ελλάδα για να διερευνήσει εάν το έργο του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης θα μπορούσε να αναβιώσει και να χρησιμοποιηθεί αντίστροφα για την αποστολή αργού από τα ελληνικά λιμάνια στο λιμάνι του Μπουργκάς, παρακάμπτοντας τα Τουρκικά Στενά.

Ωστόσο, η ρωσική ιδιοκτησία του διυλιστηρίου θα συνεχίσει να αποτελεί πρόβλημα έως ότου η βουλγαρική κυβέρνηση αναλάβει τον έλεγχο της εγκατάστασης, όπως έκανε η Γερμανία με το διυλιστήριο Schwedt που ανήκει στη Rosneft. Οι Βούλγαροι νομοθέτες ψήφισαν τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους ότι η κυβέρνηση θα μπορούσε να αναλάβει τη λειτουργία του διυλιστηρίου Neftochim Burgas της ρωσικής εταιρείας Lukoil για έως και ένα χρόνο για να διασφαλίσει την προστασία των ζωτικών υποδομών και των προμηθειών καυσίμων. Αλλά αυτό αφήνει την απόφαση στον υπουργό Οικονομικών, και σε μια περίοδο εκκρεμών κοινοβουλευτικών εκλογών σε μια πολιτικά ασταθή χώρα με ισχυρό φιλορωσικό λόμπι, αυτό μπορεί να είναι προβληματικό.

Από την άνοιξη του 2021, η Βουλγαρία διεξήγαγε τέσσερις γενικές εκλογές που οδήγησαν σε ένα κατακερματισμένο κοινοβούλιο ανίκανο να διορίσει πρωθυπουργό, εκτός από τον Kiril Petkov, ο οποίος υπηρέτησε μόνο για επτά μήνες. Ωστόσο, η κυβέρνηση του Petkov, έπεσε όταν ένας από τους εταίρους του τετρακομματικού συνασπισμού απέσυρε την υποστήριξή του στα μέσα του 2022, εν μέσω κρίσης εφοδιασμού με φυσικό αέριο. Καθώς ο Petkov, αρνήθηκε να πληρώσει για το ρωσικό αέριο σε ρούβλια, η Μόσχα διέκοψε τις προμήθειες φυσικού αερίου στη Βουλγαρία, μαζί με την Πολωνία.

Αποστολές στην Ουκρανία

Στις 5 Φεβρουαρίου, το εμπάργκο της ΕΕ —σε προϊόντα πετρελαίου που παράγονται από ρωσικό πετρέλαιο— τέθηκε σε ισχύ. Σύμφωνα με τους όρους της εξαίρεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Βουλγαρία δεν θα μπορεί να εξάγει προϊόντα πετρελαίου, εκτός από την Ουκρανία. Προηγουμένως, η βενζίνη, το ντίζελ και το λάδι κινητήρα προμηθεύονταν σε ολόκληρα τα Βαλκάνια, καθιστώντας τη Lukoil σημαντικό περιφερειακό παίκτη.

Την 1η Φεβρουαρίου, η προσωρινή βουλγαρική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι οι εξαγωγές πετρελαιοειδών από ρωσικό πετρέλαιο στην Ουκρανία θα συνεχιστούν μετά τις 5 Φεβρουαρίου. Η Lukoil αρνήθηκε ότι τα καύσιμα που παράγονται από ρωσικό πετρέλαιο στάλθηκαν στην Ουκρανία το 2022, υποστηρίζοντας ότι συναλλάσσεται με περισσότερους από 500 διαφορετικούς μεσάζοντες και όχι απευθείας με την Ουκρανία . Ωστόσο, μια έρευνα από τη βουλγαρική υπηρεσία της Euractiv διαπίστωσε ότι, σύμφωνα με το Εθνικό Στατιστικό Ινστιτούτο, η Ουκρανία είχε αγοράσει 1.000 φορές περισσότερα καύσιμα από τη Βουλγαρία το 2022 σε σχέση με το 2021. Στην πραγματικότητα, η κλίμακα των βουλγαρικών προϊόντων πετρελαίου που εξάγονται στην Ουκρανία είναι τόσο μεγάλη ως 1% της βουλγαρικής οικονομίας σύμφωνα με το Euractiv.


Η Βουλγαρία

Φαίνεται ότι το διάταγμα του Ρώσου Προέδρου Poutin από την 1η Φεβρουαρίου, για διακοπή των προμηθειών πετρελαίου σε χώρες που υποστηρίζουν το ανώτατο όριο τιμών δεν έχει επηρεάσει το διυλιστήριο Neftochim της Lukoil. Ως μέλος της ΕΕ, η Βουλγαρία υποστηρίζει το ανώτατο όριο τιμών που υιοθετήθηκε από τον οικονομικό όμιλο G7, την ΕΕ και την Αυστραλία, επί του παρόντος στα 60 δολάρια το βαρέλι. Αλλά περαιτέρω δημοσιότητα σχετικά με το ρωσικό πετρέλαιο που χρησιμοποιείται για τον εφοδιασμό του ουκρανικού στρατού με καύσιμο ντίζελ μπορεί να αλλάξει τη γνώμη του Πούτιν. Η Σόφια έχει προφανώς λίγο χρόνο για να βρει εναλλακτικές προμήθειες πετρελαίου για την οικονομία της.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης