Ενέργεια

Η "κοινωνικοποίηση" του αγωγού της ΥΑΦΑ Ν.Καβάλας στην συνάντηση Σκρέκα - Δαγούμα

Η
Την Παρσκευή 10/2 συναντώνται ο Υπουργός Ενέργειας με τον Πρόεδρο της ΡΑΕ για να κριθεί η επένδυση

Στη συνάντηση που θα έχει σύμφωνα με πληροφορίες αύριο Παρασκευή 11/2 ,ο υπουργός Κώστας Σκρέκας με τον πρόεδρο της ΡΑΕ Αθανάσιο Δαγούμα θα κριθεί η πορεία που θα πάρει το project της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στην Καβάλα. Η ΡΑΕ έχει εκφράσει διά του προέδρου της δημοσίως και μάλιστα με αιχμηρό τρόπο τη διαφωνία της με την αναγκαιότητα των συμπληρωματικών έργων, τον δεύτερο αγωγό δηλαδή, που έχει συμπεριλάβει ο ΔΕΣΦΑ στη μελέτη κόστους- οφέλους του έργου.

Η πλευρά του ΔΕΣΦΑ, σύμφωνα και με τα όσα υποστήριξε στη συνάντηση που είχε με τον πρόεδρο της ΡΑΕ η διευθύνουσα σύμβουλος κ. Μαρία Ρίτα Γκάλι, θεωρεί ότι χωρίς τα συμπληρωματικά έργα, η αποθήκη δεν θα είναι αξιοποιήσιμη και αυτό γιατί η δυναμικότητα του συστήματος δεν θα επιτρέπει την άντληση και την μεταφορά του αερίου που θα αποθηκεύεται σε αυτή. Σύμφωνα με το ΔΕΣΦΑ, τα συμπληρωματικά έργα είναι απαραίτητα όχι μόνο για την λειτουργία της υπόγειας αποθήκης Καβάλας αλλά και για την ανταπόκριση του συστήματος στην αυξημένη ζήτηση, μετά και την λειτουργία των νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής, αλλά και την ζήτηση από τις γειτονικές χώρες των Βαλκανίων, στην κάλυψη της οποίας η Ελλάδα μέσω και των νέων υποδομών και διασυνδέσεων (IGB, FSRU Αλεξανδρούπολης, αγωγός Βόρειας Μακεδονίας) μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο και να λειτουργήσει ως Hub αερίου στην περιοχή.

Κρίσιμο ζήτημα πόσο μέρος της επένδυσης θα επιβαρύνει τους καταναλωτές

Η παρέμβαση του υπουργού Κώστα Σκρέκα κρίθηκε απαραίτητη εν όψει της έγκρισης από τη ΡΑΕ του Κανονισμού Τιμολόγησης την ερχόμενη εβδομάδα, προαπαιτούμενο του οποίου είναι η διευθέτηση ενός ακόμη κρίσιμου ζητήματος. Σε τι ποσοστό θα κοινωνικοποιηθεί το συνολικό κόστος του έργου. Η αρχική εκτίμηση της ΡΑΕ είναι ότι η επένδυση θα πρέπει να καλυφθεί κατά 50% από ρυθμιζόμενες χρεώσεις (δηλαδή από την κατανάλωση), 35% από επιδότηση και 15% από τον επενδυτή. Από την πλευρά του ο ΔΕΣΦΑ, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, επιθυμεί το μεγαλύτερο μέρος του κόστους του αγωγού να καλυφθεί από τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις.

Σε κάθε περίπτωση, το όποιο ποσοστό κοινωνικοποίησης αποτελεί κρατική ενίσχυση και θα πρέπει να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η κρίσιμη αυτή απόφαση αναμένεται να περάσει πρωτίστως από το ΥΠΕΝ και για τον λόγο αυτό ο Κώστας Σκρέκας θα αποκτήσει αναλυτικά την εικόνα από τον πρόεδρο της ΡΑΕ. Το κρίσιμο ζήτημα που προκύπτει πάντως, είναι το τι θα κληθεί να πληρώσει ο καταναλωτής και πως η χρηματοδότηση της πρόσθετης αυτής επένδυσης εφόσον προχωρήσει θα εκμεταλλευθεί και θα αξιοποιήσει στο έπακρο όλα τα διαθέσιμα εργαλεία.

Πρόσκληση δεσμευτικών προσφορών από το ΤΑΪΠΕΔ εφόσον εκδοθεί ο Κανονισμός

Όπως ειναι γνωστό είχε προηγηθεί συγκρουσιακό κλίμα μεταξύ της ΡΑΕ και του ΔΕΣΦΑ για τον προϋπολογισμό του αγωγού αλλά και τους όρους της συνεργασίας του διαχειριστή με την Gastrade, όπου ο κ. Δαγούμας είχε καταφερθεί με τους βαρέους χαρακτηρισμούς της αποικοκρατίας με την κυρία Γκάλι να απαντά με την μελέτη προϋπολογσιμού του έργου στα 400 εκατ. Ακολούθησε η συνάντηση Δαγούμα με την διευθύνουσα του ΔΕΣΦΑ  με σκοπό να αποσαφηνιστεί το πλαίσιο, στο οποίο θα γίνει η διαπραγμάτευση για τον επιμερισμό του κόστους του έργου.

Την έκδοση του Κανονισμού Τιμολόγησης αναμένει το ΤΑΙΠΕΔ για να προχωρήσει στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, της πρόσκλησης δηλαδή κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών από τους υποψήφιους επενδυτές  δηλαδή την Energean Oil & Gas και την κοινοπραξία ΔΕΣΦΑ- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Η αποθήκη αερίου προβλέπεται να δημιουργηθεί στο υπό εξάντληση κοίτασμα φυσικού αερίου της νότιας Καβάλας, που βρίσκεται στο νοτιοδυτικό τμήμα της υπολεκάνης Πρίνου-Καβάλας, σε θαλάσσιο βάθος 52 μέτρων στο Βόρειο Αιγαίο Πέλαγος, περίπου έξι χιλιόμετρα από τη δυτική ακτή της Θάσου.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης