Τελευταία Νέα
Ηλεκτρισμός

Απάντηση των ΥΠΕΝ - ΔΕΗ στους ισχυρισμούς του ΣΥΡΙΖΑ για αποκοπές ρεύματος

Απάντηση των ΥΠΕΝ - ΔΕΗ στους ισχυρισμούς του ΣΥΡΙΖΑ για αποκοπές ρεύματος
Για τους ευάλωτους καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος υφίσταται τριπλό πλαίσιο προστασίας, σύμφωνα με το ΥΠΕΝ

Ανακοίνωση μέσω της οποίας απαντά στο σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας «Αυγής», εξέδωσε σήμερα το ΥΠΕΝ, με αφορμή τα όσα γράφονται για «έλλειψη ευαισθησίας σχετικά με την παροχή ρεύματος σε κοινωνικά αδύνατους».

Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΥΠΕΝ

Δεν μας προξενεί καμία εντύπωση το σημερινό δημοσίευμα της «Αυγής» για την υποτιθέμενη έλλειψη ευαισθησίας σχετικά με την παροχή ρεύματος σε κοινωνικά αδύνατους. Ο ΣΥΡΙΖΑ πολύ απλά, πιστός στην παράδοση όλων των τελευταίων χρόνων,  λέει για ακόμα μια φορά ασύστολα ψέματα.

Για τους ευάλωτους καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος υφίσταται τριπλό πλαίσιο προστασίας:

Πρώτον, το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ) με ειδικές εκπτώσεις (που χορηγείται σε όσους πληρούν τα εισοδηματικά κριτήρια που θεσπίζει ο νόμος) καθώς και το Περιβαλλοντικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΠΟΤ) που εφαρμόζεται στα νοικοκυριά των περιοχών που επιβαρύνονται από τη λιγνιτική δραστηριότητα της ΔΕΗ και διατηρείται σε ισχύ.

Δεύτερον, ο Ειδικός Λογαριασμός για την επανασύνδεση του ηλεκτρικού ρεύματος σε ευάλωτους καταναλωτές με ληξιπρόθεσμες οφειλές που αποδεδειγμένα αδυνατούν να εξοφλήσουν, ο οποίος και πάλι ανανεώνεται.

Τρίτον, η καθολική υπηρεσία προμήθειας ηλεκτρικού ρεύματος, ένα εργαλείο άσκησης κοινωνικής πολιτικής που επιβάλλεται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία

Το Νοέμβριο θεσπίστηκαν και ρυθμίσεις για την ενίσχυση της προστασίας των ευάλωτων καταναλωτών φυσικού αερίου (απαγόρευση διακοπής παροχής λόγω χρέους για καταναλωτές με σοβαρά προβλήματα υγείας, κατάργηση προκαταβολής για την υπαγωγή πελατών σε ρύθμιση αποπληρωμής ληξιπρόθεσμων οφειλών, μείωση ύψους δόσεων για διακανονισμούς).

Επιπροσθέτως, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας παρότρυνε τις εταιρείες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας να στηρίξουν τους καταναλωτές ρεύματος  εν μέσω της πανδημίας, η καθεμία στο μέτρο των δυνατοτήτων της. Η ΔΕΗ, η μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου, ανταποκρίθηκε σε αυτό το κάλεσμα, με δυο «πακέτα» μέτρων στοχευμένα προς τους ευάλωτους καταναλωτές, ένα που ανακοινώθηκε την άνοιξη και ένα τον περασμένο Οκτώβριο. Πρωτοβουλίες προς την κατεύθυνση αυτή ανέλαβαν και οι περισσότερες εκ των ιδιωτικών εταιρειών.

Μεμονωμένες περιπτώσεις που θα έπρεπε να εμπίπτουν σε αυτό το προστατευτικό πλαίσιο και δεν εντάσσονται στις ρυθμίσεις, εξετάζονται με την απαραίτητη κοινωνική ευαισθησία -ιδίως από τη ΔΕΗ- και αν έχει γίνει λάθος, διορθώνεται. Σε πολλές περιπτώσεις, όμως,  έχει αποδειχθεί ότι πίσω από «συγκινητικές» περιπτώσεις  κρύβονται στρατηγικοί κακοπληρωτές, οι οποίοι είχαν συσσωρεύσει χρέη και μετέρχονταν διάφορων μεθόδων για να αποφύγουν την αποπληρωμή τους.  Η κοινωνική ευαισθησία προς τους πραγματικά ευάλωτους είναι δεδομένη. Δεν ισοδυναμεί όμως με ανοχή προς τους «πονηρούς» που χρησιμοποιούν την πανδημία ως πρόσχημα για να μην ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους.

Και κάτι τελευταίο: Ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ ανακάλυψε τώρα το θέμα των αποκοπών, δεν το είχε θυμηθεί κατά το πρώτο κύμα της πανδημίας, κατά το οποίο η πολιτική για τις αποκοπές ήταν απολύτως η ίδια !  Και ακόμα περισσότερο, ενώ τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι το 2018, έτος κατά το οποίο κυβέρνηση εξολοκλήρου ο ΣΥΡΙΖΑ, οι αποκοπές ρεύματος –όλων των εταιρειών- ήταν περισσότερες από ότι το 2019, αλλά και το 2020!

ΔΕΗ: Η αλήθεια για τις αποκοπές ρεύματος

Παράλληλα, η ΔΕΗ έδωσε την δική της απάντηση στο δημοσίευμα της «Αυγής» για το ίδιο επίμαχο θέμα των αποκοπών ρεύματος, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι «έλαβε έγκαιρα γενναία μέτρα οικονομικής ελάφρυνσης τόσο κατά την περίοδο του πρώτου κύματος της πανδημίας, όσο και στο δεύτερο».

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

Σε όλη την περίοδο της πανδημίας η ΔΕΗ έχει αποδείξει πως στέκεται δίπλα στους πελάτες της, λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία της υγείας τους και της εξυπηρέτησής τους από απόσταση, εκσυγχρονίζοντας τις υπηρεσίες της. Παράλληλα, έλαβε έγκαιρα γενναία μέτρα οικονομικής ελάφρυνσης τόσο κατά την περίοδο του πρώτου κύματος της πανδημίας, όσο και στο δεύτερο, εφαρμόζοντας ήδη από την 1η Οκτωβρίου εκπτώσεις για το σύνολο των πελατών της. Μεμονωμένες περιπτώσεις, κατά τις οποίες μπορεί να υπάρξουν προβλήματα με πελάτες σε πραγματική οικονομική δυσπραγία εξετάζονται και επιλύονται άμεσα.

Ωστόσο, η ΔΕΗ είναι υποχρεωμένη να προστατεύσει τόσο την ίδια την επιχείρηση όσο και τους συνεπείς πελάτες της, λαμβάνοντας μέτρα για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές.

Σχετικά με σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας ΑΥΓΗ, η ΔΕΗ διευκρινίζει ότι οι περιπτώσεις τις οποίες επικαλείται η εφημερίδα εμπίπτουν στην κατηγορία των στρατηγικών κακοπληρωτών όχι μόνο της ΔΕΗ, αλλά και άλλων παρόχων.

Συγκεκριμένα:

Υπόθεση αποκοπής στο Παγκράτι

Ο πελάτης έφυγε από τη ΔΕΗ αφήνοντας οφειλή 4.454 ευρώ και μεταφέρθηκε σε άλλο ιδιώτη πάροχο στις  08.08.2018 με άλλο ΑΦΜ και άλλο όνομα.

Παραμένει εκεί έως τον Σεπτέμβριο του 2019 και στις 07.09.2019 ο ιδιώτης πάροχος κόβει τη σύνδεση, πιθανώς λόγω ανεξόφλητων οφειλών και ο πελάτης μεταπίπτει στην Καθολική Υπηρεσία.

Στην Καθολική Υπηρεσία δημιουργεί επιπλέον χρέος 2.127 ευρώ. 

Στις 16.07.2020 γίνεται η αποκοπή από τον ΔΕΔΔΗΕ, καθώς έχει παρέλθει ο χρόνος παραμονής στην Καθολική Υπηρεσία χωρίς να βρεθεί νέος πάροχος, που θα εκπροσωπήσει τον πελάτη, ενώ ο πελάτης συνεχίζει να μην πληρώνει και να μην ρυθμίζει την οφειλή του.

Στις 06.11.2020 σε επανέλεγχο του ΔΕΔΔΗΕ ο μετρητής εμφανίζεται παραβιασμένος (δλδ ο πελάτης έχει επανασυνδέσει παράνομα το ρολόι).

Μετά από αυτό το εύρημα ο ΔΕΔΔΗΕ προχωρά στις 03.12.2020 σε αποκοπή από το κιβώτιο διανομής (πρακτική που ακολουθείται αυτεπαγγέλτως σε περιπτώσεις ρευματοκλοπής).

Σε όλο αυτό το διάστημα δεν υπάρχει καμία όχληση και καμία προσπάθεια ρύθμισης της οφειλής από τον πελάτη ή κίνηση για ένταξη στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο.

Η ΔΕΗ ενθαρρύνει τον πελάτη να εξετάσει τη δυνατότητα ρύθμισης της οφειλής με βάση τις δυνατότητες που παρέχει τόσο η πάγια ρύθμιση, με μικρή προκαταβολή και πολλές δόσεις, όσο και οι διατάξεις του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου για τους ευάλωτους, εφόσον ο πελάτης ενταχθεί σε αυτό.

Υπόθεση Ροδόπης

Ο πελάτης έφυγε αφήνοντας χρέος 9.000 ευρώ στη ΔΕΗ. Στη συνέχεια, άλλαξε προμηθευτή μεταφέροντας την παροχή σε άλλο όνομα και άλλο ΑΦΜ. Προφανώς μετά από χρέη και στον ιδιώτη προμηθευτή πέρασε στην Καθολική Υπηρεσία και συνέχισε να ηλεκτροδοτείται. Την αποκοπή δεν τη ζήτησε η ΔΕΗ, αλλά άλλη ιδιωτική εταιρεία στην οποία χρωστούσε.

Υπόθεση καρκινοπαθούς στη Θεσσαλονίκη

Καμία αποκοπή ηλεκτροδότησης δεν έχει πραγματοποιηθεί στον συγκεκριμένο πελάτη, ο οποίος συνεχίζει να ηλεκτροδοτείται κανονικά. 

Στις 04.05.2018 ο πελάτης προέβη σε σύναψη διακανονισμού 61 μηνιαίων δόσεων για σύνολο χρέους 2966€, ως ανήκων στο μητρώο ευάλωτων πελατών (ΚΟΤ), σύμφωνα με τις διαδικασίες που ισχύουν για τη συγκεκριμένη κατηγορία πελατών. Ωστόσο, λόγω εισοδηματικών ή περιουσιακών κριτηρίων απεντάχθηκε από τις διατάξεις του ΚΟΤ, το Δεκέμβριο του 2018.

Ο διακανονισμός απενεργοποιήθηκε στις 11.07.2020 λόγω μη τήρησης του, με αποτέλεσμα η υπόλοιπη οφειλή από τον ακυρωθέντα διακανονισμό να ενσωματωθεί στον λογαριασμό έκδοσης 5-8-2020 συνολικού ποσού 1981€

Όταν προσήλθε στις 20-10-2020 στο αρμόδιο Κατάστημα, ενημερώθηκε τόσο από τους μισθωτούς όσοι και από την αρμόδια προϊσταμένη του Καταστήματος,  ότι είχε απενταχθεί από το μητρώο ευάλωτων πελατών και μπορούσε πλέον να κάνει διακανονισμό των ληξιπρόθεσμων οφειλών του ποσού 1981€ σε 12 μηνιαίες δόσεις, σύμφωνα πάντα με την υφιστάμενη πάγια ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών. 

Σε αίτημα που υπέβαλε για περισσότερες μηνιαίες δόσεις, η ΔΕΗ προέτρεψε τον πελάτη να επανενταχθεί στο μητρώο ευάλωτων πελατών μέσω της εφαρμογής του ΗΔΙΚΑ και να επανέλθει μετά την έγκριση της αίτησης του, ώστε να γίνει διακανονισμός έως και 48 μηνιαίων δόσεων. 

Σε πρόσφατη επίσκεψη εκπροσώπου του πελάτη στις 14-12-2020, ο εκπρόσωπος ενημερώθηκε αρμοδίως από τον εκτελούντα χρέη προϊσταμένου του καταστήματος, ότι έχει ξεκινήσει η διαδικασία παύσης εκπροσώπησης του μετρητή της παροχής του από την επιχείρηση, όπως προβλέπεται από τον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας Πελατών σε περιπτώσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών και όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία από τον ΔΕΔΔΗΕ, θα μεταπέσει σε καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας. Επίσης ο προϊστάμενος τον καθησύχασε  και του τόνισε ότι δεν κινδυνεύει άμεσα ο πελάτης με απενεργοποίηση του μετρητή της παροχής του (διακοπή λόγω χρέους). Τον προέτρεψε να ενημερώσει τον πελάτη ώστε να φροντίσει να ενταχθεί στο μητρώο ευάλωτων πελατών μέσω της εφαρμογής της ΗΔΙΚΑ, ώστε η ΔΕΗ να μπορέσει να προχωρήσει στη ρύθμιση των οφειλών του σε έως και 48 μηνιαίες δόσεις».

Σύμφωνα με τα στοιχεία του συστήματος εξυπηρέτησης πελατών, έως σήμερα ο πελάτης δεν έχει υπαχθεί στην κατηγορία ευάλωτων πελατών (ΚΟΤ). 

Επισημαίνεται ότι ο εν λόγω πελάτης εκτός από τις οφειλές της οικίας του, εμφανίζεται με ληξιπρόθεσμες οφειλές συνολικού ποσού 5.526€, από άλλη παροχή με αγροτικό τιμολόγιο, στην οποία έχει γίνει παύση εκπροσώπησης από τη ΔΕΗ.

Υπόθεση αποκοπών στην Αγ. Βαρβάρα

Ο ΔΕΔΔΗΕ πραγματοποιεί συστηματικά και εντατικά ελέγχους για τυχόν παραβιάσεις των μετρητών σε ολόκληρη τη χώρα και σε πολλές περιπτώσεις οι εργαζόμενοί του δυστυχώς έρχονται αντιμέτωποι με ακραίες συμπεριφορές από την πλευρά των παραβατών, ενώ έχουν υποστεί και βιαιοπραγίες.

Στο πλαίσιο αυτό, τα συνεργεία του ΔΕΔΔΗΕ μετέβησαν στις 9 Δεκεμβρίου 2020 στην περιοχή της Αγ. Βαρβάρας του Ν. Αττικής συνοδευόμενα από άνδρες του Αστυνομικού Τμήματος της περιοχής αλλά και Εισαγγελέα. Η οργανωμένη επιχείρηση πραγματοποιήθηκε εντός των οικισμών Ρομά όπου διακόπηκαν έξι παραβιασμένες παροχές, εννέα που έπρεπε να είναι κομμένες λόγω χρέους και άλλες τέσσερις λόγω χρέους, ενώ ταυτόχρονα διαπιστώθηκαν και άλλες τέσσερις περιπτώσεις πιθανών ρευματοκλοπών, για τις οποίες ακολουθήθηκε η προβλεπόμενη διαδικασία.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης