Η οικονομική κατάσταση της ΔΕΗ γνώμονας για τα προγράμματα εθελούσιας – Μίνιμουμ 5 έτη παραμονής για τον αγοραστή της ΔΕΠΑ Υποδομών

Η οικονομική κατάσταση της ΔΕΗ γνώμονας για τα προγράμματα εθελούσιας – Μίνιμουμ 5 έτη παραμονής για τον αγοραστή της ΔΕΠΑ Υποδομών
Το σχέδιο νόμου του ΥΠΕΝ θα εισαχθεί τη Δευτέρα (18/11) στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ενώ η ψήφισή του αναμένεται στα τέλη του μήνα
Χωρίς ουσιαστικές αλλαγές στις επίμαχες ρυθμίσεις που αφορούν τη ΔΕΗ και τη ΔΕΠΑ, κατατέθηκε αργά χθες το βράδυ στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο «Απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, εκσυγχρονισμός της ΔΕΗ, ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και στήριξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας».
Παρά τη φημολογία περί ενδεχόμενων καθυστερήσεων, το νομοσχέδιο θα εισαχθεί προς συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής από τη Δευτέρα 18 Νοεμβρίου, ενώ η ψήφιση του από την Ολομέλεια αναμένεται για τα τέλη του μήνα (27-28 Νοεμβρίου), καθώς θα μεσολαβήσει η συζήτηση για την τροποποίηση του Συντάγματος.
Άλλωστε η κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή σχεδόν τα μεσάνυχτα της Παρασκευής έγινε προκειμένου να καταδειχθεί η αποφασιστικότητα του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη να προχωρήσει στην υλοποίηση του σχεδιασμού του, ανεξαρτήτως των αντιδράσεων οι οποίες προέρχονται τόσο από τη ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ, όσο και από το σύνολο της αντιπολίτευσης.
Οι αντιδράσεις εντοπίζονται στην αλλαγή των εργασιακών σχέσεων εντός της ΔΕΗ, αφού σύμφωνα με το νομοσχέδιο δεν θα ισχύει για τους νεοπροσλαμβανόμενους το ασφυκτικό πλαίσιο εργασιακών σχέσεων που έχει διαμορφωθεί μέχρι σήμερα, αλλά θα εφαρμόζεται ΕΓΣΣΕ και οι κλαδικές ΣΣΕ.

Κατά παρέκκλιση της Επιχειρησιακής Σύμβασης οι νέες συμβάσεις αορίστου χρόνου

Μάλιστα αναφέρεται ρητά ότι οι νέες συμβάσεις αορίστου χρόνου θα καταρτίζονται κατά παρέκκλιση από την ισχύουσα στην επιχείρηση Επιχειρησιακή Συλλογική Σύμβαση Εργασίας ή από τον Κανονισμό Κατάστασης Προσωπικού ΔΕΗ ή από οποιαδήποτε άλλη επιχειρησιακή συμφωνία, ρύθμιση ή συνήθεια, ιδίως ως προς τις αποδοχές των νεοπροσλαμβανομένων, τις άδειες, τις κάθε είδους προσαυξήσεις των αποδοχών, τα επιδόματα και λοιπές παροχές, καθώς και τους όρους και τη διαδικασία των απολύσεων.
Πάντως η φημολογία περί ενδεχόμενης καθυστέρησης στην κατάθεση και συζήτηση του νομοσχεδίου από τη Βουλή, οδήγησε τη ΓΕΝΟΠ σε αναστολή των προγραμματισμένων να ξεκινήσουν από τα μεσάνυχτα της Δευτέρας 18 Νοεμβρίου επαναλαμβανόμενων απεργιακών κινητοποιήσεων.
Η ΓΕΝΟΠ συνεχίζει το πρόγραμμα ενημέρωσης των εργαζομένων της ΔΕΗ στους χώρους εργασίας και όλα δείχνουν ότι οι απεργιακές κινητοποίησης και τα συλλαλητήρια μετατίθενται για το τέλος του μήνα, όταν το νομοσχέδιο θα εισαχθεί στην Oλομέλεια της Βουλής.
 
Ανοικτή η έκταση των προγραμμάτων εθελούσιας εξόδου

Σε ό,τι αφορά τη ΔΕΗ ενδιαφέρον έχει επίσης, η διάταξη που προβλέπει την εφαρμογή προγράμματος εθελουσίας εξόδου στοχευμένα σε επιχειρησιακές μονάδες που θα κλείσουν λόγω του προγράμματος απολιγνιτοποίησης που προωθεί η κυβέρνηση, ενώ στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου υπάρχει ειδικά αναφορά στο σβήσιμο του συνόλου των λιγνιτικών μονάδων της χώρας μέχρι το έτος 2028 με παράλληλη αύξηση της διείσδυσης της παραγωγής ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα στο 35% της τελικής ακαθάριστης κατανάλωσης ενέργειας, ώστε τουλάχιστον το 60% της εγχώριας ηλεκτροπαραγωγής να προέρχεται από ΑΠΕ.
Πάντως το νομοσχέδιο δεν έχει πρόβλεψη για την έκταση του προγράμματος εθελουσίας και για τους όρους-προϋποθέσεις του, αλλά παραπέμπει σε αποφάσεις του διοικητικού συμβουλίου της ΔΕΗ.
Αναφέρεται ωστόσο σαφώς ότι οι αποφάσεις αυτές θα λαμβάνουν υπ΄ όψιν την οικονομική κατάσταση της εταιρίας, καθώς και ότι το κόστος θα βαρύνει μόνο τη ΔΕΗ.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ακόμη ρυθμίσεις για τη νέα ευέλικτη πολιτική προμηθειών της ΔΕΗ και τον περιορισμό στο 30% της έκπτωσης που έχουν οι εργαζόμενοι και οι συνταξιούχοι, στις ανταγωνιστικές χρεώσεις ρεύματος και όχι στο σύνολο του λογαριασμού.

Στόχος οι μακροχρόνιοι επενδυτές για τη ΔΕΠΑ Υποδομών

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ακόμη ένα μεγάλο κεφάλαιο στο οποίο ρυθμίζονται θέματα εταιρικού μετασχηματισμού και ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ. Σε αυτό προβλέπεται μεταξύ άλλων δέσμευση του επενδυτή που θα αναδειχθούν από τη διαγωνιστική διαδικασία πώλησης της ΔΕΠΑ Υποδομών για διατήρηση των εταιρικών μεριδίων για  χρονικό διάστημα πέντε ετών.
Στόχος είναι η προσέλκυση μακροχρόνιων ενδιαφερόμενων επενδυτών που θα αναλάβουν και θα χρηματοδοτήσουν τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη και επέκταση των υποδομών δικτύων διανομής φυσικού αερίου.
Σημειώνεται ότι ως προς τα εργασιακά δικαιώματα του προσωπικού των νέων εταιρειών που θα προκύψουν από τη διάσπαση της ΔΕΠΑ εφαρμόζονται οι γενικές διατάξεις για τη μεταβίβαση επιχείρησης, ενώ όπως προκύπτει από την εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου τα εργασιακά θέματα θα ρυθμιστούν στη βάση της ομοιόμορφης εφαρμογής του εργατικού δικαίου.
Πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι από το σύνολο των περίπου 300 σήμερα εργαζομένων στη ΔΕΠΑ τα 2/3 απασχολούνται ως εργολαβικοί με διαφορετικό καθεστώς αμοιβών.  
Τέλος σε ό,τι αφορά την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ όπως προκύπτει αυτή θα προχωρήσει παράλληλα με τις διαδικασίες διαχωρισμού της και η ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταβίβασης θα τελεί υπό τον όρο της προηγούμενης ολοκλήρωσης της μερικής διάσπασης και απόσχισης.
 
Απελευέρωση της αγοράς ηλεκτρισμού

Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται και διατάξεις που αφορούν την απελευθέρωση της   αγοράς ηλεκτρισμού. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον αλλά και αντιδράσεις από την πλευρά των ιδιωτών προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας έχει προκαλέσει η πρόβλεψη για την παροχή της λεγόμενης καθολικής υπηρεσίας όχι μόνο από τη ΔΕΗ αλλά και από ιδιώτες παρόχους.
Στην αρχική μορφή του νομοσχεδίου προβλεπόταν ότι η παροχή της συγκεκριμένης υπηρεσίας θα γίνεται στο εξής από τους τρεις πρώτους σε μερίδιο αγορά παρόχους.
Στο κείμενο που κατατέθηκε στη Βουλή προβλέπεται ότι ως πάροχοι της Καθολικής Υπηρεσίας ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας οι πέντε προμηθευτές με το μεγαλύτερο συνολικό μερίδιο της αγοράς στο διασυνδεδεμένο σύστημα, βάσει των δηλώσεων φορτίου που έχουν υποβάλει στο Χρηματιστήριο Ενέργειας.
Επίσης με υπουργική απόφαση θα εξειδικεύονται οι όροι, προϋποθέσεις και κριτήρια, η διαδικασία επιλογής των παρόχων της καθολικής υπηρεσίας, και ο τρόπος επιμερισμού των πελατών σε καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας μεταξύ των Προμηθευτών κατ’ αναλογία του αριθμού των μετρητών που εκπροσωπεί ο καθένας. Η διάρκεια της υποχρέωσης παροχής καθολικής υπηρεσίας θα είναι διετής.
Τέλος στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται μια σειρά διατάξεις που στοχεύουν στην εγκατάσταση μεγάλων έργων ΑΠΕ πάνω από 250MW  αλλά και τη συμμετοχή των σταθμών ΑΠΕ στην χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας χωρίς λειτουργική ενίσχυση.

www.worldenergynews.gr

worldenergynews.gr