Hλεκτροκίνηση και Πρόγραμμα Ηλέκτρα

Hλεκτροκίνηση και Πρόγραμμα Ηλέκτρα
Το τελευταίο τμήμα του νομοσχεδίου
Το Πλαίσιο ηλεκτροκίνησης αναφέρεται στο Άρθρο 27.
Στη χώρα μας η ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΗΟ) έχει καθυστερήσει σημαντικά, με άμεση επίπτωσή στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης συνολικά. Προκειμένου να επιτευχθεί ο διακηρυγμένος στόχος της Πολιτείας για ταχεία ανάπτυξη καθαρών μεταφορών, ως αναγκαία προϋπόθεση για την επίτευξη των ευρύτερων στόχων απανθρακοποίησης του ενεργειακού μείγματος της χώρας, είναι απολύτως αναγκαίο να θεσμοθετηθεί το ταχύτερο δυνατό ένα σύγχρονο, ολοκληρωμένο και διαφανές πλαίσιο αρχών που θα αφορά την ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης, τη διαχείρισή τους και την παροχή των σχετικών υπηρεσιών στους χρήστες Η/Ο, όπως επίσης και να καθοριστεί η ευρύτερη οργάνωση της αγοράς υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης και της διεπαφής της με την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Πράγματι, η έγκαιρη και επαρκής ανάπτυξη, καθώς και η αποτελεσματική λειτουργία των υποδομών φόρτισης Hλεκτρικών Oχημάτων (ΗΟ), αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για τον εξηλεκτρισμό και την απανθρακοποίηση των μεταφορών, γεγονός που αναγνωρίζεται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία, με προεξάρχουσα την Οδηγία 2014/94/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, η οποία έχει πλέον ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο με τον ν.4439/2016.
Η ανάπτυξη και διαχείριση των υποδομών φόρτισης σήμερα είναι αποδεκτό ότι οφείλει να πραγματοποιείται στο πλαίσιο της ελεύθερης και ανταγωνιστικής αγοράς, όπως αναφέρεται στην Οδηγία 2014/94/ΕΕ και πλέον ρητώς προβλέπεται στην Οδηγία 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου. Οι δε υποδομές φόρτισης και οι φορείς ανάπτυξης, διαχείρισης και παροχής των σχετικών υπηρεσιών δεν πρέπει να συγχέονται με τους φορείς της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και τους συμμετέχοντες σε αυτή.
Ο ν. 4001/2011, όπως τροποποιήθηκε από τον ν. 4277/2014, προβλέπει ως μόνη διακριτή οντότητα της νέας αυτής αγοράς τους Φορείς Εκμετάλλευσης Υποδομών Επαναφόρτισης Η/Ο (ΦΕΥΦΗΟ), εξουσιοδοτώντας για την έκδοση κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξη και Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, μετά από Γνώμη της ΡΑΕ, η οποία θα καθορίζει τον ρόλο, τις υποχρεώσεις και λοιπά θέματα που τους αφορούν, χωρίς όμως να προσδιορίζει τον τρόπο ανάπτυξης των υποδομών και τις αρχές παροχής των σχετικών υπηρεσιών. Με την παρούσα διάταξη η ανωτέρω εξουσιοδότηση επεκτείνεται, προκειμένου η προβλεπόμενη ΚΥΑ να καλύψει το εύρος των συναφών ζητημάτων οργάνωσης της αγοράς  ηλεκτροκίνησης, ορισμού των φορέων που δραστηριοποιούνται εντός αυτής, οριοθέτησης των ρόλων αυτών και της συσχέτισής τους με την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και τους φορείς αυτής.
Η συντεταγμένη ρύθμιση των ανωτέρω θεμάτων θα επιτρέψει την άμεση και υγιή επιχειρηματική δραστηριοποίηση φορέων για την ταχεία ανάπτυξη υποδομών, όπως και τον καθορισμό του ρόλου της Πολιτείας στην ενίσχυση και υποστήριξη των δράσεων αυτών, ώστε να υλοποιηθούν άμεσα οι αναγκαίες επενδύσεις.

Άρθρο 28
Χρηματοδότηση Προγράμματος ΗΛΕΚΤΡΑ
Με την παρούσα τροποποίηση της παραγράφου 2 του άρθρου 37 του ν. 4608/2019, προβλέπεται η συμμετοχή και των φορέων Γενικής Κυβέρνησης, στους οποίους ανήκουν τα κτίρια, στην αποπληρωμή των επενδυτικών δανείων για την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων, αυξάνοντας, έτσι, τη διαθέσιμη χρηματοδότηση για τις σχετικές παρεμβάσεις.
Επίσης, με την προσθήκη της παραγράφου 4 στο άρθρου 37 του ν. 4608/2019, εισάγεται η δυνατότητα χρηματοδότησης των επενδύσεων ενεργειακής αναβάθμισης σε δημόσια κτίρια, εν μέρει ή στο σύνολό τους, από Εταιρείες Ενεργειακών Υπηρεσιών (ΕΕΥ), προκειμένου  θα διευρυνθεί το πλήθος των διαθέσιμων εργαλείων για την επίτευξη των εθνικών στόχων ως προς την εξοικονόμηση ενέργειας.

Άρθρο 29
Τροποποίηση του άρθρου 20 του ν. 4342/2015
Στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), που υποβλήθηκε τον Ιανουάριο 2019 στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναφέρεται ότι η Ελλάδα διέρχεται ένα στάδιο αναδιάρθρωσης του ενεργειακού τομέα, προσβλέποντας στην ανάπτυξη και λειτουργία ανταγωνιστικών και οικονομικά βιώσιμων αγορών ενέργειας, οι οποίες οφείλουν να λειτουργούν με τρόπο ώστε να προσφέρουν ανταγωνιστικές και διαφανείς τιμές ενεργειακών προϊόντων και υπηρεσιών στους καταναλωτές.
Στο πλαίσιο των ανωτέρω,  στόχος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι ο σχεδιασμός αποδοτικών μέτρων από πλευράς κόστους και αποτελέσματος για τη χρηματοδότηση έργων και δράσεων για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης στην τελική κατανάλωση μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών, με σκοπό τη μόχλευση κεφαλαίων από εμπλεκόμενους στην αγορά ενέργειας φορείς, την ενίσχυση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας ή/και των πρωτοβουλιών που έχουν αναλάβει στο πλαίσιο του Καθεστώτος Επιβολής Υποχρέωσης Ενεργειακής Απόδοσης και στην ελάττωση του κόστους επίτευξης μονάδων εξοικονόμησης ενέργειας.
Για την υλοποίηση του ανωτέρω στόχου προτείνεται η παροχή εξουσιοδότησης προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την έκδοση απόφασης σχετικά με τη συγκρότηση επιτροπής για την διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου ανταγωνιστικών διαδικασιών στην ενεργειακή απόδοση καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια προς τον ίδιο σκοπό.

Άρθρο 30
Τροποποίηση του ν. 4123/2013 (Άρθρο 1 της Εκτελεστικής Οδηγίας 2018/1581/ΕΕ) για αποθέματα πετρελαίου

Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις εναρμονίζεται η εθνική νομοθεσία προς την Εκτελεστική Οδηγία 2018/1581/ΕΚ, η οποία αποτελεί τροποποίηση της οδηγίας 2009/119/ΕΚ του Συμβουλίου όσον αφορά τις μεθόδους υπολογισμού των υποχρεώσεων διατήρησης αποθεμάτων πετρελαίου. Σύμφωνα με το άρθρο 22 της οδηγίας 2009/119/ΕΚ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προέβη σε αξιολόγηση της λειτουργίας και της εφαρμογής της, η οποία κατέδειξε την ανάγκη προσθήκης μιας σειράς τεχνικών αλλαγών στην οδηγία, προκειμένου να διευκολυνθεί η εφαρμογή της.
Πρώτον, η προβλεπόμενη αναβολή της έναρξης της ετήσιας υποχρέωσης διατήρησης αποθεμάτων δυνάμει της οδηγίας 2009/119/ΕΚ κατά τρεις μήνες αναμένεται να δώσει στα κράτη μέλη πρόσθετο χρόνο προκειμένου να ολοκληρώσουν τις εσωτερικές διοικητικές διαδικασίες και να διευκολύνει τη συμμόρφωση εντός της προθεσμίας.
Επιπροσθέτως, λόγω των συνεχών τροποποιήσεων του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1099/2008 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, οι παραπομπές της Οδηγίας 2009/119/ΕΚ σε συγκεκριμένες διατάξεις του κανονισμού αυτού προκαλούν σύγχυση λόγω αναντιστοιχίας και ως εκ τούτου χρήζουν προσαρμογής ώστε να υπάρχει η κατάλληλη παραπομπή σε διατάξεις του εν λόγω Κανονισμού.
Τέλος, η εφαρμογή δύο διαφορετικών τύπων για τον υπολογισμό των ποσοτήτων της νάφθας, ανάλογα με το αν η απόδοση νάφθας κατά το προηγούμενο έτος ήταν μικρότερη ή μεγαλύτερη του 7 %, είχε οδηγήσει στην πράξη σε διακυμάνσεις των υποχρεώσεων διατήρησης αποθεμάτων για ορισμένα κράτη μέλη, οι οποίες μπορεί να επιφέρουν σημαντική οικονομική επιβάρυνση και πιθανόν έλλειψη συμμόρφωσης, χωρίς απαραίτητα να εξυπηρετούν τους σκοπούς της οδηγίας. Με την άρση του ορίου του 7% και την παροχή των ίδιων επιλογών σε όλα τα κράτη μέλη, αναμένεται να εξαλειφθούν οι ανισότητες και οι αδικαιολόγητες διακυμάνσεις.

Άρθρο 31
Τροποποίηση του άρθρου 52 του ν. 4602/2019 - ΕΑΓΜΕ
Με την προτεινόμενη ρύθμιση παρατείνεται για ένα επιπλέον έτος (μέχρι τις 31.12.2020) η λογιστική διαχείριση του ΕΑΓΜΕ σύμφωνα με τις αναλόγως προς το Ελληνικό Γενικό Λογιστικό Σχέδιο ισχύουσες διατάξεις του ν. 4270/2014 περί Ν.Π.Ι.Δ. και κατά παρέκκλιση των διατάξεων του δημοσίου λογιστικού για Ν.Π.Δ.Δ., ώστε να δοθεί επαρκές χρονικό διάστημα για τη δημιουργία νέων και τη μετάβαση των υφιστάμενων εσωτερικών συστημάτων διαχείρισης, καθώς και για την εξοικείωση του υφιστάμενου προσωπικού με το νέο σύστημα Ν.Π.Δ.Δ..

Άρθρο 32
Παράταση της Προσωρινής Ενιαίας Άδειας Λειτουργίας των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής των ΔΕΗ Α.Ε. και ΔΕΗ Ανανεώσιμες Α.Ε.
Με το άρθρο 31 του ν. 4508/2017 «Αδειοδότηση διαστημικών δραστηριοτήτων - Καταχώριση στο Εθνικό Μητρώο Διαστημικών Αντικειμένων - Ίδρυση Ελληνικού Διαστημικού Οργανισμού και λοιπές διατάξεις», η ισχύς της Προσωρινής Ενιαίας Άδειας Λειτουργίας που χορηγήθηκε στις Μονάδες των ΔΕΗ A.E. και ΔΕΗ Ανανεώσιμες Α.Ε. παρατάθηκε μέχρι την 31.12.2019. Όλο το διαδραμόν χρονικό διάστημα η ΔΕΗ Α.Ε. και η ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ Α.Ε. κατέβαλαν κάθε δυνατή προσπάθεια για τη λήψη των επιμέρους ατομικών Αδειών Λειτουργίας για τις εγκαταστάσεις τους, υποβάλλοντας έγκαιρα όλα τα απαιτούμενα στοιχεία/φακέλους.
Ωστόσο, καθώς η διαδικασία έκδοσης των Αδειών Λειτουργίας των Σταθμών Παραγωγής από το ΥΠΕΝ είναι χρονοβόρα, καθίσταται φανερό ότι μέχρι το τέλος του 2019, χρόνος κατά τον οποίο λήγει η ισχύς της Προσωρινής Ενιαίας Άδειας Λειτουργίας, δεν θα έχουν εκδοθεί οι άδειες αυτές. Ενόψει του γεγονότος αυτού, αλλά και της επικείμενης απλοποίησης της διαδικασίας για την έκδοση αυτοτελών αδειών, απαιτείται άμεσα η παράταση της Προσωρινής Ενιαίας Αδείας Λειτουργίας της ΔΕΗ, η οποία προτείνεται με την παρούσα διάταξη.


Άρθρο 33
Διασφάλιση ενεργειακού εφοδιασμού Κρήτης
Για την ασφάλεια ενεργειακού εφοδιασμού της νήσου Κρήτης έως και την ολοκλήρωση διασύνδεσης του ηλεκτρικού συστήματος της Κρήτης με το διασυνδεδεμένο σύστημα της Πελοποννήσου (Φάση Ι), που έχει ενταχθεί στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΜΗΕ με την υπ’ αρ. 256/2018 απόφαση της ΡΑΕ (Β’ 1570), απαιτείται μεταφορά, εγκατάσταση και λειτουργία φορητών μονάδων (Ηλεκτροπαραγωγά Ζεύγη) στις υπάρχουσες Μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της Κρήτης, και όπου απαιτείται σε υποσταθμούς. Στην περίπτωση αυτή, η συνήθης χρονοβόρα διαδικασία αδειοδότησης δεν είναι δυνατόν να ακολουθηθεί, επομένως κρίνεται σκόπιμο, για την αποφυγή ασυνεχειών στην ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης και την κάλυψη εκτάκτων αναγκών, να τροποποιηθούν οι  προβλέψεις του άρθρου 88 του ν. 4602/2019, ώστε να καλυφθεί από αδειοδοτική άποψη το χρονικό διάστημα έως την διασύνδεση της νήσου με την Πελοπόννησο.

Άρθρο 34
Υποστηρικτικές υπηρεσίες ΔΕΗ προς ΔΕΔΔΗΕ
Η μέχρι σήμερα εκτέλεση της σύμβασης υποστηρικτικών υπηρεσιών μεταξύ ΔΕΗ και ΔΕΔΔΗΕ καταδεικνύει ότι με τον τρόπο αυτό εξυπηρετούνται πλειάδα επιμέρους λειτουργικών αναγκών (όπως ενδεικτικά στο πεδίο της υγείας και της ασφάλειας στην εργασία), εξυπηρετώντας και προάγοντας και σε ό,τι αφορά το ΔΕΔΔΗΕ τις βασικές αρχές της οικονομικότητας και της αποδοτικότητας/αποτελεσματικότητας κατά τη λειτουργία αυτού. Ειδικά αναφορικά με τα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά (ΜΔΝ), η παροχή/λήψη τέτοιων υποστηρικτικών υπηρεσιών παραμένει ιδιαίτερα σημαντική για λόγους πραγματικούς και επείγοντες, που σχετίζονται με τη διαχείριση των υποδομών των ηλεκτρικών συστημάτων των ΜΔΝ, την προσήκουσα λειτουργία τους, καθώς και την πλήρη εφαρμογή των διατάξεων του Κώδικα ΜΔΝ.
Για τους λόγους αυτούς και ενόψει της σταδιακής συμβασιοποίησης των σχετικών υπηρεσιών με άλλες εταιρείες, παρίσταται επιβεβλημένη η τροποποίηση του άρθρου 125 παρ. 4 του ν. 4001/2011 και η συναφής παράταση του χρόνου παροχής  υποστηρικτικών υπηρεσιών μεταξύ των ΔΕΗ Α.Ε.  και ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. μέχρι και την 31.12.2020. Σημειώνεται ότι η παροχή εκατέρωθεν υποστηρικτικών υπηρεσιών εξακολουθεί να διέπεται από όλες τις ρυθμιστικού χαρακτήρα ασφαλιστικές δικλείδες (πχ προεγκρίσεις της ΡΑΕ σε ότι αφορά τα ΜΔΝ, τεχνικά /οργανωτικά μέτρα κλπ).

Άρθρο 35
Τροποποίηση του άρθρου 3 του ν. 2244/1994 (Α΄ 168)
Η προτεινόμενη ρύθμιση αντιμετωπίζει την περίπτωση όπου για την εγκατάσταση σταθμών ΑΠΕ απαιτείται έκδοση οικοδομικής άδειας κατά παρέκκλιση ισχυουσών διατάξεων. Μεταξύ των θεμάτων που έχουν εγερθεί (αρτιότητας, όρων δόμησης, ιδιοκτησιακών κ.α.), έχει εγερθεί και ζήτημα α) για το κατά πόσον ο μισθωτής μίας έκτασης για την εγκατάσταση ΑΠΕ δύναται να εκδώσει την οικοδομική άδεια στο όνομά του και β) για το πώς οριοθετείται το οικόπεδο επί του οποίου εκδίδεται η οικοδομική άδεια όταν το πολύγωνο εγκατάστασης αποτελείται από περισσότερες ιδιοκτησίες. Προς αντιμετώπιση των ζητημάτων αυτών στην κατεύθυνση της διευκόλυνσης της εγκατάστασης έργων ΑΠΕ, προτείνεται η εκ νέου τροποποίηση του τελευταίου εδαφίου της παρ. 4 του άρθρου 3 του ν. 2244/1994, το οποίο για τον ίδιο σκοπό είχε αντικατασταθεί προσφάτως με το άρθρο 67 ν. 4602/2019.

Άρθρο 36
Όροι για χρήση εκρηκτικών υλών
Επαναπροσδιορίζεται ως προς τις εταιρείες του ν. 3429/2005 το πεδίο εφαρμογής των παρ. 2, 3, 4, 5 και 6 του άρθρου 18 (περί χορήγησης αδειών χρήσης εκρηκτικών υλών σε περιπτώσεις ασκηθείσας ποινικής δίωξης ή καταδίκης για τις παραβάσεις που προβλέπονται στην παράγραφο αυτή), προκειμένου να διασφαλίζεται η εξισορρόπηση του επιδιωκόμενου σκοπού και αποτελέσματος του ν. 2168/1993, ενόψει και της αρχής της αναλογικότητας. Πράγματι, στην περίπτωση των μελών διοίκησης δημοσίων επιχειρήσεων αφενός δεν εμφανίζεται ο ίδιος βαθμός διακινδύνευσης, καθώς πρόκειται για πρόσωπα επιλεγμένα με τους όρους του νόμου, και αφετέρου αίρεται το διοικητικό βάρος της ανταπόκρισης στις απαιτήσεις του άρθρου για τα μη εκτελεστικά μέλη του διοικητικού συμβουλίου, που κατά τεκμήριο δεν εμπλέκονται στις σχετικές δραστηριότητες.

Άρθρο 37
Τροποποίηση του άρθρου 2 ν. 4533/2018 (Α΄ 75)
Στο πλαίσιο του περιφερειακού αναπτυξιακού σχεδιασμού προγραμματίζεται η τμηματική ολοκλήρωση του κάθετου άξονα στην Εγνατία οδό που συνδέει τα σύνορα με την ενδοχώρα, ήτοι τον άξονα Νίκη – Φλώρινα – Πτολεμαΐδα – Κοζάνη – Ελασσόνα – Λάρισα. Τμήμα του άξονα, που ορίζεται μεταξύ της Φλώρινας και της Πτολεμαΐδας, διασχίζει την περιοχή που περιγράφεται στο σημείο γ της παραγράφου 3 του άρθρου 1 του ν. 4533/2018 και η οποία προβλεπόταν να εισφερθεί μαζί με άλλα περιουσιακά στοιχεία της ΔΕΗ ΑΕ στη νέα εταιρεία που θα προέκυπτε μέσω της αποεπένδυσης σχετικών περιουσιακών στοιχείων και δραστηριοτήτων της ΔΕΗ ΑΕ. Δεδομένης αυτής της προοπτικής, που στην πράξη απέβη άκαρπη, και ενόψει υποβολής φακέλου του έργου στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020 για την υλοποίηση του σχεδιαζόμενου συγκοινωνιακού δικτύου δημόσιας ωφέλειας, υποβάλλεται η προτεινόμενη νομοθετική ρύθμιση, προκειμένου να διασφαλιστεί η εφικτότητα του έργου, με την αποτροπή τυχόν εμπλοκών ή καθυστερήσεων κατά τη διαδικασία αναγκαστικής απαλλοτρίωσης.

Άρθρο 38
Τροποποίηση του άρθρου 252 ν. 4412/2016 (Α΄ 147)
Με το άρθρο 252 Ν. 4412/2016, το οποίο μεταφέρει στην εθνική έννομη τάξη το άρθρο 35 της Οδηγίας 2014/25/ΕΕ «σχετικά με τις προμήθειες φορέων που δραστηριοποιούνται στους τομείς του ύδατος, της ενέργειας, των μεταφορών και των ταχυδρομικών υπηρεσιών και την κατάργηση της οδηγίας 2004/17/ΕΚ», διαρθρώνεται η διαδικασία για τη βεβαίωση εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της ύπαρξης μίας δραστηριότητας εκτεθειμένης στον ανταγωνισμό κατά την έννοια του προηγούμενου άρθρου της ίδιας Οδηγίας, ώστε τελικά ο ασκών αυτή τη δραστηριότητα φορέας να εξαιρεθεί από τις διατάξεις της Οδηγίας αυτής κατά την ανάθεση των συμβάσεών του.  
Από τη ρητή διατύπωση του άρθρου 35 της ανωτέρω Οδηγίας, προβλέπεται ως ευχέρεια του εθνικού νομοθέτη η επιλογή της απευθείας υποβολής αιτήματος εξαίρεσης από τον ενδιαφερόμενο αναθέτοντα φορέα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δίχως την απαίτηση για διαμεσολάβηση του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργείου.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση δίνεται η δυνατότητα απευθείας αιτήματος στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκ μέρους του αναθέτοντα φορέα, προκειμένου αφενός να μην επιβαρύνεται η Κεντρική Κυβέρνηση από το διοικητικό βάρος της εν λόγω διαδικασίας στα πλαίσια της αποτελεσματικότητας και οικονομικότητας της δράσης της και αφετέρου, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα απευθείας επικοινωνίας των ενδιαφερόμενων αναθετόντων φορέων με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με σκοπό την επιτάχυνση των διαδικασιών βεβαίωσης και την ταχεία εμπέδωση ασφάλειας δικαίου για την ανάπτυξη της επιχειρησιακής τους δράσης.  
Επισημαίνεται ότι οι αποφάσεις εξαίρεσης της ΕΕ διασφαλίζουν ότι, ακόμη και χωρίς τις διατυπώσεις που επιβάλλουν οι προβλεπόμενοι στην Οδηγία 2014/25/ΕΕ λεπτομερείς κανόνες περί δημοσίων συμβάσεων, οι διαδικασίες ανάθεσης συμβάσεων κατά την άσκηση των σχετικών δραστηριοτήτων θα εκτελούνται με διαφάνεια και χωρίς διακρίσεις, ήτοι με τήρηση των γενικών αρχών του ενωσιακού δικαίου.

Άρθρο 39
Τροποποίηση του άρθρου 28 του ν. 4447/2016 (Α΄ 241)
Με την προτεινόμενη τροποποίηση παρατείνονται κατά τρεις (3) μήνες οι προθεσμίες του άρθρου 28 του ν. 4447/2016 για την υπογραφή Σύμβαση Σύνδεσης με τον ΑΔΜΗΕ με το καθεστώς λειτουργικής ενίσχυσης του ανωτέρω νόμου, προκειμένου να μετριασθούν οι συνέπειες από καθυστερήσεις στο διοικητικό στάδιο των εγκρίσεων, που στην πράξη λειτουργούν ως αρνητική διακριτική μεταχείριση των έργων αυτών. Η ρύθμιση κρίνεται σκόπιμη για τον πρόσθετο λόγο της ανάληψης από τους επενδυτές ενός σημαντικού μέρους του κόστους του ΑΔΜΗΕ, με το οποίο σε διαφορετική περίπτωση θα επιβαρύνονταν οι καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας μέσω των χρεώσεων χρήσης συστήματος. Για την επίτευξη του σκοπού της ρύθμισης προβλέπεται συμπληρωματικά ότι η έναρξη ισχύος της ρύθμισης άρχεται την 30η Σεπτεμβρίου 2019, ώστε Συμβάσεις Λειτουργικής Ενίσχυσης που θα λύνονταν λόγω μη σύναψης της Σύμβασης Σύνδεσης της παραγράφου 1 του άρθρου 28 του ν. 4447/2016 μέχρι την 30η Σεπτεμβρίου 2019 να εξακολουθούν να είναι σε ισχύ.

Άρθρο 40
Τροποποίηση διατάξεων ν. 4512/2018
Σύμφωνα με τις διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 55 του ν. 4512/2018 , οι εκμεταλλευτές των λατομείων οφείλουν να αποκαταστήσουν τους λατομικούς χώρους στους οποίους δραστηριοποιούνται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην εγκεκριμένη για το σκοπό αυτό μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και τους περιβαλλοντικούς όρους του εκάστοτε έργου. Η αποκατάσταση αυτή πραγματοποιείται σταδιακά εντός του χρόνου ισχύος της νόμιμης λειτουργίας. Για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων, που απορρέουν από τις αποφάσεις έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ), απαιτείται η κατάθεση εγγυητικής επιστολής αορίστου χρονικής ισχύος από τον ενδιαφερόμενο στην οικεία Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Με την προτεινόμενη ρύθμιση παρατείνεται η προθεσμία προσκόμισης αυτής της εγγυητικής επιστολής, η οποία έληγε στις 17.10.2019, λόγω μη συμμόρφωσης με την υποχρέωση περίπου του 50% περίπου των υπόχρεων και ενόψει πρωτοβουλίας του Υπουργείου για την αναμόρφωση του σχετικού πλαισίου.
Με τη διάταξη της παρ. 2 και για τους ίδιους λόγους δίνεται ομοίως παράταση στην προθεσμία υποβολής των απαιτούμενων δικαιολογητικών σύμφωνα με το άρθρο 64 του ν. 4442/2016, προκειμένου να συνεχιστεί η εκμετάλλευση των λατομείων σχιστολιθικών πλακών, που λειτουργούσαν πριν την ισχύ του ν. 4512/2018.
www.worldenergynews.gr

worldenergynews.gr