Ενέργεια

ΔΕΠΑ: Η νέα στρατηγική για την ενεργειακή επάρκεια - Χρήση πλοίου LNG και πρόσθετος προμηθευτής

ΔΕΠΑ: Η νέα στρατηγική για την ενεργειακή επάρκεια - Χρήση πλοίου LNG και πρόσθετος προμηθευτής
Το οικονομικό σκέλος της πρότασης εκτιμάται στα 16 εκατ. ευρώ, ποσό που θεωρείται χαμηλότερο σε σχέση το κόστος της αναζήτησης φορτίων στη spot αγορά
Ένα πλοίο LNG που θα βρίσκεται ανοιχτά της Ρεβυθούσας και θα μπορεί να πηγαινοέρχεται μεταφέροντας τα αναγκαία φορτία που θα έχουν προσυμφωνηθεί με παραγωγό ή μεγάλο διεθνή έμπορο, θα μπορούσε να διασφαλίσει τις έκτακτες ανάγκες της χώρας σε αέριο από τον Ιούλιο του 2017 έως και τον Ιανουάριο του 2018.
Αυτή είναι η πρόταση που σύμφωνα με πληροφορίες έχει υποβάλλει η ΔΕΠΑ στις αρμόδιες αρχές, στη πλαίσιο της συζήτησης που έχει ανοίξει για την έγκαιρη αντιμετώπιση κρίσεων μετά την εμπειρία της πρόσφατης.
Το κόστος υπολογίζεται περί τα 16 εκατ. ευρώ και σύμφωνα με πηγές της ΔΕΠΑ είναι κατά πολύ οικονομικότερη λύση από την αναζήτηση φορτίων στη Spot αγορά.
Πρόκειται για μια βραχυπρόθεσμη λύση για την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού του συστήματος φυσικού αερίου, αφού τον Μάρτιο του 2018 εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί το έργο της αναβάθμισης της Ρεβυθούσας που μπορεί να καλύψει τις μελλοντικές ανάγκες σε αέριο.
Έτσι το όποιο πρόβλημα εντοπίζεται για το δίμηνο Ιουλίου - Αυγούστου που η ζήτηση σε ηλεκτρικό και αέριο ανεβαίνει κατακόρυφα λόγω τουρισμού και η κάλυψή της κρίνεται επισφαλής για φέτος λόγω της εξάντλησης των υδάτινων αποθεμάτων από την εντατική χρήση των υδροηλεκτρικών μονάδων της ΔΕΗ στην πρόσφατη ενεργειακή κρίση.
Αβέβαιη και επισφαλής κρίνεται η κατάσταση για το σύστημα και από το Νοέμβριο που αρχίζουν οι πολύ χαμηλές θερμοκρασίες και μέχρι τον Ιανουάριο γι’ αυτό και η ΔΕΠΑ προτείνει την μόνιμη εγκατάσταση ενός πλωτού φορτίου LNG έξω από τη Ρεβυθούσα για το 7μηνο Ιουλίου - Ιανουαρίου.

Αναζήτηση προμηθευτή μέσω διεθνούς διαγωνισμού

«Είναι αναγκαία μια δεύτερη πηγή προμήθειας LNG γι’ αυτό το διάστημα», τονίζουν από τη ΔΕΠΑ και εξηγούν ότι η εταιρία εκ του νόμου έχει όριο στη χρήση δυναμικότητας του ελληνοβουλγαρικού αγωγού που μεταφέρει ρωσικό αέριο, ενώ η κάλυψη πρόσθετων ποσοτήτων από την Τουρκία είναι οικονομικά ασύμφορη και ούτε μπορεί να διασφαλισθεί με βεβαιότητα.
Η νέα αυτή πηγή, σύμφωνα με πηγές της ΔΕΠΑ, μπορεί να είναι είτε παραγωγός φυσικού αερίου είτε μεγάλος διεθνής έμπορος και θα αναζητηθεί μέσω διεθνούς διαγωνισμού.
Το μέτρο για να ληφθεί θα πρέπει να εγκριθεί από τις αρμόδιες αρχές (ΡΑΕ και Υπουργείο Ενέργειας) αφού συνεκτιμηθεί η κατάσταση και πιθανές άλλες εναλλακτικές λύσεις.
Η πρόταση της ΔΕΠΑ πάντως έχει μια παραπάνω βαρύτητα, κι αυτό γιατί καλείται κάθε φορά να βρει τα αναγκαία φορτία καταβάλλοντας σημαντικά ποσά.
Είναι γνωστή η αγωνία της έγκαιρης έλευσης των φορτίων στην Ρεβυθούσα κατά την διάρκεια του τελευταίου διμήνου για τη διάσωση του συστήματος.
Αυτό που δεν είναι γνωστό είναι οι προσπάθειες που κατέβαλε η διοίκηση της ΔΕΠΑ να διασφαλίσει έγκυρα πρόσθετα φορτία LNG.
O διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Θεόδωρος Κιτσάκος αξιοποιώντας τις καλές σχέσεις που είχε αναπτύξει από τον Μάιο με την αλγερινή Sonatrach κατάφερε μέσα στο Δεκέμβριο να αναθεωρήσει τη σύμβαση προμήθειας για το πρώτο τρίμηνο του έτους.
Έτσι μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2017 η Sonatrack δεσμεύτηκε να παραδώσει 16 με 17 φορτία, όσα δηλαδή παρέδωσε συνολικά το 2016.  
Η εγρήγορση της ΔΕΠΑ αποδείχθηκε σωτήρια για το σύστημα που κλήθηκε να καλύψει ρεκόρ ζήτησης.
Η συμμετοχή του φυσικού αερίου στο ενεργειακό ισοζύγιο από 22% που ήταν το τελευταίο τρίμηνο του 2016, έφτασε για κάποιες ημέρες μέσα στον Ιανουάριο του 2017 στο 47% - 48%.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης