Ενέργεια

Κ.Χατζηδάκης στο WEN: Έρχονται λύσεις για ΑΠΕ, αποθήκευση, υβριδικές - Προτεραιότητες Τarget Model, Διακοψιμότητα και ΑΔΙ

Κ.Χατζηδάκης στο WEN: Έρχονται λύσεις για ΑΠΕ, αποθήκευση, υβριδικές - Προτεραιότητες Τarget Model, Διακοψιμότητα και ΑΔΙ
Άμεσες οι νομοθετικές πρωτοβουλίες για τις ΑΠΕ και σαφές χρονοδιάγραμμα για το Target Model, βάσει του οποίου θα προχωρήσει η απελευθέρωση της αγοράς
Ο Υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος κ.Κωστής Χατζηδάκης αναλύει διεξοδικά σήμερα στο Worldenergynews.gr τους βασικούς άξονες της ενεργειακής πολιτικής της κυβέρνησης.
Η συνέντευξη έχει δοθεί στον Παναγιώτη Μπουσμπουρέλη, διευθυντή του Worldenergynews.gr, προετοιμάστηκε από την ομάδα σύνταξης και την δημοσιογραφική επιμέλεια είχε ο Κώστας Δεληγιάννης, αρχισυντάκτης του WEN.

Στο πρώτο μέρος της συνέντευξής του, ο υπουργός προαναγγέλλει σχέδιο νόμου στις αρχές του 2020 για την προώθηση των επενδύσεων σε ΑΠΕ, με ευρείες παρεμβάσεις για όλες τις στρεβλώσεις που έχουν εντοπιστεί σε περιβαλλοντικά, χωροταξικά και αδειοδοτικά θέματα.
Επίσης, προσθέτει πως το ΥΠΕΝ πρόκειται να ξεμπλοκάρει τις περίπου 170 αιτήσεις που έχουν ήδη υποβληθεί για υβριδικές μονάδες, ενώ θα θεσπίσει ένα διαφανές πλαίσιο τιμολόγησης τόσο για τους υβριδικούς σταθμούς, όσο και για τα συστήματα αποθήκευσης.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας επισημαίνει πως η αυξημένη διείσδυση των ΑΠΕ θα οδηγήσει σε μείωση του ενεργειακού κόστους, προσθέτοντας ότι η κυβέρνηση επιδιώκει παράλληλα την επέκταση του μηχανισμού της Διακοψιμότητας, ως ενός μέτρου που στηρίζει την ανταγωνιστικότητα της εγχώριας βιομηχανίας, αλλά και την επέκταση του Μεταβατικού Μηχανισμού Αποζημίωσης Ευελιξίας, που έχει ως σκοπό να ενισχύσει την ασφάλεια του συστήματος.

Την ίδια στιγμή, δηλώνει ότι δεν θα υπάρξει καμία καθυστέρηση στο Target Model, η έναρξη του οποίου προγραμματίζεται τον προσεχή Ιούνιο, με δεδομένο ότι θα αποτελέσει το βασικό εργαλείο για την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Γι’ αυτό τον σκοπό, το υπουργείο θα ελέγχει την πρόοδο του έργου σε εβδομαδιαία βάση, ώστε να αναλάβει άμεσα δράση για να διασφαλιστεί η τήρηση των προθεσμιών.

Η συνέντευξη του Υπουργού Ενέργειας και Περιβάλλοντος, που αφορά την πρώτη ενότητα ερωτήσεων, έχει ως εξής:


- Σχετικά με τον κλάδο των ΑΠΕ, εκπεφρασμένη θέση της κυβέρνησης είναι να αναθεωρηθεί προς τα πάνω, στο 35%, ο στόχος για τη διείσδυσή τους στο εγχώριο ενεργειακό μίγμα. Σε ποιους τομείς σχεδιάζετε παρεμβάσεις για να επιτευχθεί αυτό το ποσοστό;

Ο σχεδιασμός μας προβλέπει ότι ένα μεγάλο μέρος της λιγνιτικής ισχύος θα αντικατασταθεί από ενέργεια παραγόμενη από ΑΠΕ. Στην κατεύθυνση αυτή κινούνται και οι πρωτοβουλίες μας για την επιτάχυνση και απλοποίηση των αδειοδοτήσεων για σταθμούς ΑΠΕ.
Και τούτο διότι δεν μπορούμε να μιλάμε για επενδυτικές ευκαιρίες στις ΑΠΕ και ταχεία ανάπτυξη της εν λόγω αγοράς, ενώ οι αδειοδοτικές διαδικασίες απαιτούν έως και 10 χρόνια για να ολοκληρωθούν!
Το αιολικό πάρκο στον Καφηρέα που εγκαινιάσαμε την προηγούμενη εβδομάδα με το πρωθυπουργό χρειάστηκε σχεδόν 14 χρόνια για να περάσει από την θεωρία στην πράξη, τη στιγμή που ο μέρος όρος στην Ευρώπη είναι τα 2 χρόνια!

Πριν λίγες ημέρες συγκροτήθηκε η Επιτροπή –υπό την γενική γραμματέα Ενέργειας του Υπουργείου, κ. Αλεξάνδρα Σδούκου-, η οποία θα αναμορφώσει το πλαίσιο για τον πρώτο –και κρίσιμο- «κρίκο» της αλυσίδας, τις άδειες παραγωγής των σταθμών ΑΠΕ και θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει το έργο της τον προσεχή Απρίλιο.
Γνωρίζετε πως σύντομα θα κατατεθεί στη Βουλή το νομοσχέδιο που θα απαγκιστρώνει τη ΔΕΗ από τις αγκυλώσεις και τις καθυστερήσεις του Δημοσίου.
Στο νομοσχέδιο αυτό, όμως, θα εισαχθούν και ορισμένες ρυθμίσεις που θα προωθούν την διείσδυση των ΑΠΕ.
Ρυθμίσεις που θα επιταχύνουν την αδειοδοτική διαδικασία σε έργα ΑΠΕ που εδώ και πολλά χρόνια περιμένουν στα συρτάρια των υπηρεσιών να αξιολογηθούν και να ωριμάσουν.

Θα λύνουν επίσης το πρόβλημα της αποζημίωσης μεγάλου αριθμού σταθμών ΑΠΕ που τους τελευταίους μήνες δεν μπορούσαν να τιμολογήσουν την ενέργεια που παράγουν και οι ιδιοκτήτες τους να πληρωθούν για την ενέργεια αυτή. Και στις αρχές  του 2020 θα καταθέσουμε νομοσχέδιο με ευρείες παρεμβάσεις που θα εξαλείφει όλες τις στρεβλώσεις που έχουν εντοπιστεί σε περιβαλλοντικά, χωροταξικά και αδειοδοτικά θέματα.
67325782 10157495856468464 2757205249813905408 o
- Έχετε επισημάνει επανειλημμένα πως αποτελεί βασικό σκοπό η ενίσχυση της θέσης της ΔΕΗ στις ΑΠΕ. Με δεδομένη την οικονομική
κατάσταση της επιχείρησης, πώς μπορούν να εξευρεθούν τα απαραίτητα κεφάλαια για την «πράσινη» στροφή της;
Θα υπάρξουν εξαγορές;


Με δεδομένο ότι επιδιώκουμε ταχεία και μεγάλη ενίσχυση της θέσης των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας, είναι αδιανόητο το μερίδιο αγοράς της ΔΕΗ στις ΑΠΕ να είναι μόλις 3%! Η δυναμική επέκταση της επιχείρησης στις ΑΠΕ είναι ένας από τους βασικούς άξονες του υπό κατάρτιση επιχειρησιακού σχεδίου της επιχείρησης.
Και εδώ θέλω να υπογραμμίσω τη σημασία της απόφασης που έλαβε πρόσφατα η νέα διοίκηση υπό τον κ. Στάσση, να αναστρέψει την απόφαση της προηγούμενης ηγεσίας της ΔΕΗ για απορρόφηση από τον μητρικό όμιλο της θυγατρικής ΔΕΗ Ανανεώσιμες, μιας εύρωστης και ευέλικτης εταιρείας.

Επειδή η «πράσινη στροφή» της ΔΕΗ θα απαιτήσει πολλά κεφάλαια, το πιθανότερο είναι να γίνει μέσω συμπράξεων.
Ήδη πολλές ξένες εταιρίες όπως η ιταλική Enel Green Power και η γερμανική RWE, με τις διοικήσεις των οποίων συναντήθηκε την περασμένη εβδομάδα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσία εμού και του κ. Θωμά, έχουν εκφράσει ζωηρό ενδιαφέρον για συνεργασία με τη ΔΕΗ στον τομέα αυτό.

- Με γνώμονα την ανακοπή της οικονομικής αιμορραγίας της ΔΕΗ, έχετε ήδη προχωρήσει στην πρόωρη κατάργηση των ΝΟΜΕ, ενώ διαπραγματεύεστε την αλλαγή του ποσοστού υποχρεωτικής μείωσης του μεριδίου του δεσπόζοντος παίκτη στη λιανική, συζητώντας με την Κομισιόν ένα νέο πλαίσιο διαρθρωτικών παρεμβάσεων στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Με δεδομένο ότι η νέα συμφωνία με την Κομισιόν θα πρέπει να κλείσει έως τα μέσα Νοεμβρίου, από την έως τώρα πορεία των διαπραγματεύσεων, εκτιμάτε ότι τελικώς θα γίνουν αποδεκτές οι αλλαγές που προτείνετε; Πώς και με ποιον τρόπο θα συντελεσθεί αποτελεσματικά και βιώσιμα το άνοιγμα της αγοράς τόσο για τη ΔΕΗ όσο και για τους εναλλακτικούς παρόχους, μερικοί από τους οποίους σύμφωνα με εκτιμήσεις λειτουργούν ζημιογόνα;


Ενώ μέχρι πρότινος δίναμε μάχες οπισθοφυλακής και πηγαίναμε κόντρα στο ευρωπαϊκό ρεύμα (η παράταση της λειτουργίας λιγνιτικών μονάδων που είχαν συμπληρώσει τις επιτρεπόμενες ώρες είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα), τώρα έχουμε καταθέσει στην Κομισιόν ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Ένα σχέδιο που δεν είναι απλώς πλήρως ευθυγραμμισμένο με το Green Deal που είναι η «σημαία» της νέας προέδρου της Επιτροπής, αλλά και πολύ φιλόδοξο καθώς  θέτει την χώρα μας στην πρωτοπορία της ενεργειακής μετάβασης. Επιδιώκουμε την πλήρη απολιγνιτοποίηση δέκα χρόνια πριν από τη Γερμανία!

Θεωρώ ότι στέλνουμε έτσι ένα ισχυρό μήνυμα στις Βρυξέλλες. Στέλνουμε όμως και ένα ακόμα ισχυρό μήνυμα, την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, με βασικό εργαλείο το target model που θα τεθεί σε λειτουργία τον Ιούνιο του 2020.  Δεν θα υπάρξει άλλη καθυστέρηση! 
Γι’ αυτό το Υπουργείο θα ελέγχει την πρόοδο του έργου –που «τρέχουν» το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας και ο ΑΔΜΗΕ- σε εβδομαδιαία βάση, ώστε να αναλάβει άμεσα δράση για να διασφαλιστεί η τήρηση των προθεσμιών.  Η ενεργοποίηση του νέου μοντέλου θα επιτρέψει σε σύντομο χρονικό διάστημα τη σύζευξη της  αγοράς ηλεκτρισμού με την κοινή Ευρωπαϊκή Αγορά,  πρώτα μέσω Ιταλίας και στη συνέχεια μέσω Βουλγαρίας.  Έτσι θα  δρέψουμε τα οφέλη του αυξημένου διασυνοριακού ανταγωνισμού που οδηγεί σε δικαιότερες τιμές  χονδρεμπορικής, οι οποίες  θα περάσουν στη συνέχεια σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.  

Την ίδια στιγμή, επισπεύδουμε τις απαραίτητες ενέργειες για τη λειτουργία -νωρίτερα από τον Ιούνιο- της Ενεργειακής Χρηματοπιστωτικής Αγοράς, όπου αρχικά θα μπορούν να διαπραγματεύονται προθεσμιακά προϊόντα ηλεκτρικής ενέργειας με χρηματικό διακανονισμό.  Και επεξεργαζόμαστε και άλλα μέτρα -νομοθετικά και μη- για τη βελτίωση του πλαισίου λειτουργίας της αγοράς λιανικής και την ενίσχυση του ανταγωνισμού.

72150195 10157717732123464 3497300970444947456 n- Η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μηδενικές εκπομπές άνθρακα, στην οποία η Ελλάδα επιδιώκει να πρωτοστατήσει, σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις θα οδηγήσει σε αύξηση του ενεργειακού κόστους τόσο για τους οικιακούς καταναλωτές όσο και για τις επιχειρήσεις. Ποιες πολιτικές πιστεύετε ότι θα μπορούσαν να διασφαλίσουν την προστασία των νοικοκυριών και την ανταγωνιστικότητα της εγχώριας βιομηχανίας και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων; Ειδικά για την βιομηχανία που στόχο έχει να ανεβάσει το μερίδιό της στο 12% του ΑΕΠ;

Το τελικό ζητούμενο των ενεργειακών πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι το ανταγωνιστικότερο κόστος ρεύματος για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Αυτόν τον σκοπό εξυπηρετεί –μεταξύ άλλων- και η αυξημένη διείσδυση των ΑΠΕ  στο ενεργειακό μείγμα.
Με το νέο σύστημα δημοπρασιών, η αποζημίωση της ενέργειας που παράγεται από σταθμούς ΑΠΕ έχει υποχωρήσει ακόμα και κάτω από την σημερινή τιμή της Οριακής Τιμής Συστήματος και ειδικότερα κάτω από τα 60 ευρώ/MWh, με την τάση να είναι πτωτική καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται, συμπιέζοντας τα αντίστοιχα κόστη.  

Το νέο ΕΣΕΚ έχει θέσει ως στόχο να αυξηθεί στο 35% το ποσοστό των ΑΠΕ στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας έως το 2030.
Η επίτευξη του στόχου αυτού συνεπάγεται την εγκατάσταση χιλιάδων MW ισχύος που θα παράγεται από αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα. Όταν όλη αυτή η πράσινη ενέργεια  εισέλθει στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, θα οδηγήσει σε μείωση της Οριακής Τιμής Συστήματος και άρα του τελικού ενεργειακού κόστους. Συνεπώς η πράσινη ανάπτυξη είναι όχι απλώς εφικτή, αλλά και συμφέρουσα.

Ειδικά για την ενεργοβόρο βιομηχανία, θα ήθελα να υπενθυμίσω τις μειωμένες χρεώσεις που προβλέπει  το  νέο σχήμα για το ΕΤΜΕΑΡ που ισχύει από 1.1.2019 και θα τεθεί άμεσα σε εφαρμογή. 
Η κυβέρνηση επιδιώκει εξάλλου την επέκταση του μηχανισμού της διακοψιμότητας, που συνιστά ακόμα ένα μέτρο που στηρίζει την ανταγωνιστικότητα της εγχώριας βιομηχανίας, αλλά και την επέκταση του μεταβατικού μηχανισμού αποζημίωσης ευελιξίας, που έχει ως σκοπό να ενισχύσει την ασφάλεια του συστήματος.

- Στο πλαίσιο του προσχεδίου του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), που είχε συντάξει η προηγούμενη κυβέρνηση, προβλεπόταν η διασύνδεση σχεδόν και των 29 υφιστάμενων αυτόνομων ηλεκτρικών νησιωτικών συστημάτων, έως το τέλος της επόμενης 10ετίας. Προτίθεστε να επιταχύνετε αυτό τον στόχο;

Είναι κρίσιμο να ανεβάσουμε ταχύτητες στο θέμα αυτό, διότι η μη διασύνδεση των νησιών μας κοστίζει περί τα 800 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο σε Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας, τα λεγόμενα ΥΚΩ, για να καλυφθεί το κόστος ηλεκτροδότησης των νησιών από τοπικά εργοστάσια παλαιάς τεχνολογίας, που καίνε μαζούτ και επιβαρύνουν ιδιαίτερα το περιβάλλον. 
Μόνο η Κρήτη απορροφά 300-400 εκατ. από το ποσό αυτό.
Στις αρχές Οκτωβρίου αποσαφηνίστηκε ο τρόπος υλοποίησης της μεγάλης υποθαλάσσιας διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, ενός project ύψους 1 δις. ευρώ που υπολογίζουμε ότι θα αποσβεστεί σε  2-3 χρόνια.

Η «μικρή» διασύνδεση Πελοποννήσου-Κρήτης θα περατωθεί το καλοκαίρι του 2020. Τον επόμενο χρόνο θα τελειώσει και η τρίτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων που θα επιτρέψει τον παροπλισμό των αυτόνομων μονάδων σε Σύρο, Πάρο και Μύκονο.
Ο ΑΔΜΗΕ έχει προαναγγείλει την επίσπευση κατά ένα χρόνο της τέταρτης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων (που αφορά στις δυτικές Κυκλάδες) και έχει εντάξει στο μακροχρόνιο αναπτυξιακό του πλάνο τις διασυνδέσεις των Δωδεκανήσων και του νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου, που θα υλοποιηθούν ως το τέλος της επόμενης δεκαετίας.

- Ποιο ρόλο μπορεί να κληθούν να παίξουν οι υβριδικές μονάδες; Τι σχεδιάζετε για αδειοδοτήσεις και αποθήκευση;

Η διασύνδεση των νησιών θα επιτρέψει την αξιοποίηση του αιολικού και ηλιακού τους δυναμικού. Για τα μικρά νησιά του Αιγαίου που είτε δεν θα διασυνδεθούν είτε η διασύνδεσή τους θα καθυστερήσει, δρομολογούμε την εγκατάσταση συστημάτων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας σε συνδυασμό με σταθμούς ΑΠΕ, τους λεγόμενους υβριδικούς σταθμούς. Ήδη λειτουργούν δύο τέτοιοι σταθμοί, στην Ικαρία και στην Τήλο, ενώ προχωρά και το έργο του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) στον Άγιο Ευστράτιο.
Ωστόσο, λόγω έλλειψης πλαισίου αποζημίωσης της παραγόμενης ενέργειας και παροχής εγγυημένης ισχύος από τους υβριδικούς αυτούς σταθμούς, περί τις 170 αιτήσεις έχουν «κολλήσει» στο στάδιο της λήψης άδειας παραγωγής.

Για το λόγο αυτό, προωθείται νομοθετική ρύθμιση σύμφωνα με την οποία οι άδειες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από υβριδικούς σταθμούς δεν θα απαιτείται να αναφέρουν τις τιμές αποζημίωσης των σταθμών αυτών.
Παράλληλα, θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση πρόταση για τον τρόπο και το ύψος αποζημίωσης των υβριδικών σταθμών. Πρόταση που θα αποτελέσει τη βάση για ένα νέο, σαφές πλαίσιο τιμολόγησης.
Προς την ίδια κατεύθυνση, την θέσπιση δηλαδή ενός διαφανούς και δίκαιου πλαισίου τιμολόγησης, κινούμαστε και για τα συστήματα αποθήκευσης, ώστε να προχωρήσουν μεγάλα projects που είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την αυξημένη διείσδυση των ΑΠΕ στο δίκτυο ηλεκτρισμού. Αναφέρω ενδεικτικά το έργο αντλησιοταμίευσης στην Αμφιλοχία, που έχει χαρακτηριστεί και Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI).

Ακολουθεί η δεύτερη ενότητα της συνέντευξης, στον παρακείμενο χώρο της ιστοσελίδας.


www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης