ΣΕΒ: «Τέρας γραφειοκρατίας» το Εργάνη

ΣΕΒ: «Τέρας γραφειοκρατίας» το Εργάνη
Οι Ομάδες Εργασίας του ΣΕΒ έχουν καταγράψει πληθώρα προβλημάτων του συστήματος και έχει προχωρήσει η αποστολή σχετικών υπομνημάτων προς την Πολιτεία
Την άμεση ανάγκη για βελτίωση του πληροφοριακού συστήματος «Εργάνη» με στόχο τη μείωση της γραφειοκρατίας τονίζει ειδική έκθεση του ΣΕΒ.
«Σύμφωνα με το σκοπό του ΕΡΓΑΝΗ, θα έπρεπε αφενός, να συμβάλει στη μείωση της γραφειοκρατίας που αντιμετωπίζουν οι εργοδότες και, αφετέρου, να είναι ένα πληροφορικό σύστημα που καθιστά πιο αποτελεσματική την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας και ευκολότερο τον έλεγχο από τις αρμόδιες Αρχές. Όμως μετά από παρεμβάσεις της προηγούμενης κυβέρνησης εξελίχθηκε και σε εργαλείο διαχείρισης με δυσβάστακτο γραφειοκρατικό βάρος», σημειώνει το special report.
Οι Ομάδες Εργασίας του ΣΕΒ έχουν καταγράψει πληθώρα προβλημάτων του συστήματος και έχει προχωρήσει η αποστολή σχετικών υπομνημάτων προς την Πολιτεία. Αφορούν κυρίως στην εκ των προτέρων δήλωση υπερεργασίας και υπερωρίας και στην ανάγκη απλοποίησης και βελτίωσης της λειτουργικότητας του ΕΡΓΑΝΗ. Ιδιαίτερης σημασίας πρόβλημα είναι η υποχρέωση εκ των προτέρων δήλωσης, η οποία αντιμετωπίζει σημαντικά πρακτικά ζητήματα εφαρμογής ενώ για τις μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις, τη συντριπτική πλειονότητα των ελληνικών επιχειρήσεων, επιφέρει περαιτέρω αύξηση του κόστους συμμόρφωσης (πχ. επειδή μισθοδοσία και διαχείριση του ΕΡΓΑΝΗ γίνεται από εξωτερικούς συνεργάτες – λογιστές).

Το ΕΡΓΑΝΗ με αριθμούς

Σύμφωνα με το υπουργείο, το σύστημα δέχεται περίπου 50.000 υποβολές καθημερινά από 30.000 χρήστες. Τις ημέρες αιχμής (συνήθως στην αρχή και το τέλος κάθε μήνα), ο αριθμός διπλασιάζεται ενώ, η πρόσφατα υλοποιηθείσα παραχώρηση δικαιώματος πρόσβασης και στους εργαζόμενους αναμένεται να αυξήσει περαιτέρω την χρήση του συστήματος.
Υπάρχουν 10 βασικά έγγραφα που αφορούν εργαζόμενους (στοιχεία Μαρ 19) με μ.ο. 277 πεδία ανά έντυπο, δηλαδή 2.773 πεδία προς συμπλήρωση. Το 47% είναι ελεύθερα, ενώ το 53% συμπληρώνονται μέσω λιστών επιλ ογής. Το γεγονός αυτό από μόνο του αποτελεί ένδειξη της δυσκολίας που υπάρχει στην μηχανογραφική επεξεργασία των δεδομένων που περιέχονται στα πεδία από μία τόσο εκτεταμένη βάση δεδομένων. Παράλληλα, υπάρχουν άλλα έντυπα για προγράμματα κοινωφελούς / μαθητεία / πρακτική / κατάρτιση. Τον Οκτώβριο 2018, σύμφωνα με την τελευταία ετήσια έκθεση (ΕΙΔΙΚΟ ΤΕΥΧΟΣ ΕΡΓΑΝΗ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2018), αφορούσε 310.364 επιχειρήσεις που απασχολούν 1.996.723 εργαζομένους. Η ίδια έκθεση  παρέχει μια αίσθηση των συνολικών μεγεθών  που καταγράφονται (πίνακες Ε4 - ετήσιος πίνακας προσωπικού).

Προτεινόμενες κύριες κατευθυντήριες γραμμές για την βελτίωση του ΕΡΓΑΝΗ 

1. Συνολική αναθεώρηση με απλοποίηση/παραμετροποίηση πινάκων και περαιτέρω διασύνδεση του με τα λοιπά συστήματα (ΕΦΚΑ, Sepe.net, TAXIS)
2. Λογική 3 πυλώνων στο ΕΡΓΑΝΗ (στοιχεία επιχείρησης, στοιχεία εργαζομένου, στοιχεία σχέσης μεταξύ των παραπάνω)      
3. Αλλαγή σχεδιαστικής φιλοσοφίας με προσανατολισμό στις απαιτούμενες λειτουργίες (process oriented) και όχι με βάση τα έντυπα που ήδη χρησιμοποιούνται.     
4. Διασφάλιση μοναδικού σημείου καταχώρισης πληροφορίας (ανεξαρτήτως σημείου) και αξιοποίηση του στο σύνολο των εφαρμογών.
5. Ένταξη στο G-Cloud ώστε να μην διακόπτεται η λειτουργία του κάθε Τετάρτη
6. Ανοικτή πρόσβαση στα δεδομένα (εκτός των προσωπικών) για αξιοποίηση από το δημόσιο, τους κοινωνικούς εταίρους, την ακαδημαϊκή και ερευνητική κοινότητα.

www.worldenergynews.gr

worldenergynews.gr