Επικαιρότητα

Πολύ σύντομα εγκρίνεται και ξεκινά η λειτουργία του APS για τα κόκκινα δάνεια στην Ελλάδα - Ακολουθεί και APS II

Πολύ σύντομα εγκρίνεται και ξεκινά η λειτουργία του APS για τα κόκκινα δάνεια στην Ελλάδα - Ακολουθεί και APS II
Eντός χρονοδιαγραμμάτων και όχι μόνον θα είναι έτοιμο προς εφαρμογή το πρόγραμμα Ηρακλής για τα κόκκινα δάνεια των τραπεζών
Σημαντικό ενδιαφέρον ξένων επενδυτών εμφανίζεται ενόψει της λειτουργίας του APS για τη δευτερογενή αγορά που δημιουργείται ενώ ήδη το Υπουργείο προετοιμάζει και τη δεύτερη φάση που θα είναι το APS II για όσα δάνεια κριθεί πως πρέπει και αυτά να ενταχθούν σε κάποιο σχήμα μετά την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης.
Eντός χρονοδιαγραμμάτων και όχι μόνον θα είναι έτοιμο προς εφαρμογή το πρόγραμμα Ηρακλής για τα κόκκινα δάνεια των τραπεζών, ενώ όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές οι οποίες και τη διαδικασία γνωρίζουν και διεθνή εμπειρία επί του θέματος διαθέτουν, η μόνη αρμόδια για να εγκρίνει το project είναι η Κομισιόν δια του Κολεγίου των Επιτρόπων μετά από την πρώτη έγκριση της DG Comp+.
O SSM έχει αρμοδιότητα μόνον σε ότι αφορά το risk weight asset δηλαδή τη στάθμιση κινδύνου του ενεργητικού του σχήματος.
Ηδη πάντως ο αρμόδιος για τα χρηματοπιστωτικά θέματα  Υφυπουργός Οικονομικών κ. Γιώργος Ζαββός προχωράει τη νομοθετική διαδικασία ενώ το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών για τη δευτερογενή αγορά που θα δημιουργηθεί εμφανίζεται έντονο.
Τούτο συμβαίνει διότι η αντίστοιχη δευτερογενής αγορά στην Ιταλία και την Ισπανία έχουν πραγματοποιήσει ήδη έναν κύκλο ενώ στη χώρα μας μεγάλοι διεθνείς οίκοι από Ευρώπη Αμερική και Ασία εμφανίζονται πρόθυμοι να επενδύσουν. Αυτό οδηγεί σε συνεχείς διαβουλεύσεις και διεργασίες το Υπουργείο το οποίο μέσα από το νομοθέτημά του θα θέσει τις βάσεις και για ολόκληρη τη δευτερογενή αγορά που δημιουργείται.
Σύμφωνα με ασφαλείς πηγές την αγορά διερευνά μεταξύ άλλων η China Development Bank ενώ το εγχείρημα  αναμένεται να υποστηρίξει και η EBRD.
Οι τράπεζες επιθυμούν εντός του έτους να κινήσουν τη διαδικασία μεταφοράς στο APS δανείων ύψους 30-35 δις. ευρώ ούτως ώστε τα στοιχεία με τα οποία θα εισέλθουν στο stress test να ξεκινούν από μια υγιή βάση ώστε κάτω από τις όποιες απαιτήσεις να μη δημιουργηθούν θέματα κεφαλαιακής επάρκειας.
Η εκτίμηση ωστόσο είναι πως όλα θα κινηθούν εντός χρονοδιαγραμμάτων.
Το σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον αξίζει να σημειωθεί πως οδηγεί την αρμόδια ομάδα του υπουργείου στην δομική κατασκευή ενός ακόμη APS, του APS ΙΙ,  ώστε να διαμορφωθούν  οι συνθήκες για ακόμη μεγαλύτερη διεύρυνση της αγοράς όταν ολοκληρωθεί η πρώτη φάση και δουλέψει το σχήμα.
Το Asset Protection Scheme ας σημειωθεί πως θα ενσωματώσει δάνεια με βαριά καθυστέρηση κυρίως υποκαλυμμένα ή και ακάλυπτα, στοιχείο το οποίο καθιστά απαραίτητη την εγγύηση του Δημοσίου προκειμένου να δουλέψει.
Το κόστος για τις τράπεζες που θα μετέχουν – θα μετέχουν οπωσδήποτε οι τέσσερις συστημικές- θα ανέρχεται με βάση προσωρινούς υπολογισμούς σε 200 εκατ. ευρώ ετησίως κάτι το οποίο σημαίνει πως οι εγγυήσεις υπολογίζονται περί τα 10 δις. ευρώ με 2% επιτόκιο.
Η εικόνα του κόστους αρχίζει να αποσαφηνίζεται πρόσφατα δε στοιχεία της είδαν το φως της δημοσιότητας από τη γερμανική  FAZ.

Όπως μετέδιδε νωρίτερα το bankingnews.gr

Ο SSM εγκρίνει το σχέδιο APS ή Ιταλικό μοντέλο για τις ελληνικές τράπεζες… αλλά ο Μόνιμος Εποπτικός Μηχανισμός των Τραπεζών δεν παρεμβαίνει στο θέμα καθώς είναι αρμοδιότητα της DGComp της Επιτροπής Ανταγωνισμού της ΕΕ.
O επικεφαλής του SSM Enria πρόσφατα σε συνένετυξη του είχε αναφερθεί με θετικά σχόλια για το APS υποδηλώνοντας τις προθέσεις του Εποπτικού Μηχανισμού.
Με βάση πληροφορίες η DGComp θα εγκρίνει προσεχώς – μετά την προέγκριση πρόσφατα – του APS που αφορά τιτλοποίηση έως 30 δισεκ. προβληματικών δανείων.
Με βάση αυτό οι ελληνικές τράπεζες κάθε φορά που θα τιτλοποιούν προβληματικά δάνεια και θα τα πουλούν σε επενδυτές, το ελληνικό δημόσιο θα εγγυάται τα κύρια ομόλογα – senior bond – που θα εκδίδουν οι τράπεζες χωρίς αυτό να θεωρείται state aid δηλαδή κρατική βοήθεια.
Οι υπόλοιπες εκδόσεις ομολόγων τα μεσαία ομόλογα ή mezzanine και τα junior ομόλογα τα μικρά ή χαμηλής βαθμίδας δεν θα έχουν καμία εγγύηση από το ελληνικό κράτος.
Η περίμετρος έχει αυξηθεί και θα μπορούν να ενταχθούν 25 με 35 δισεκ. προβληματικά δάνεια και ανοίγματα και κατά το βασικό σενάριο 30 δισεκ. ευρώ.
Οι τράπεζες θα πληρώνουν για τα senior bond π.χ. στα 30 δισεκ. NPEs υπολογίζονται σε τουλάχιστον 10 δισεκ. επιτόκιο 2% με κλιμάκωση λαμβάνοντας υπόψη ως βάση το CDS το Credit Default Swaps για 3 ή 5 χρόνια ανάλογα με τον χρόνο διακράτησης των ομολόγων.
Σήμερα το ελληνικό CDS στα 5 χρόνια έχει υποχωρήσει στις 210 μονάδες βάσης ή 2,10%.
Οι ελληνικές τράπεζες αποκτούν ένα επιπλέον κίνητρο ώστε να τιτλοποιήσουν προβληματικά δάνεια, να εκδώσουν ομόλογα senior bond στα οποία το ελληνικό κράτος θα παράσχει εγγυήσεις.
Οι τράπεζες θεωρητικά θα καταβάλλουν ετησίως 200 εκατ ως τόκους στο ελληνικό κράτος ποσό που δεν θεωρείται εξωφρενικό…
Με χρηματιστηριακούς όρους το APS ή Ιταλικό μοντέλο (ονομάζεται ιταλικό μοντέλο ίσως λανθασμένα γιατί εφαρμόζεται στην Ιταλία, αλλά έχει εφαρμοστεί και σε άλλες χώρες π.χ. Ισπανία ή Πορτογαλία) έχει προεξοφληθεί σχεδόν 80%.
Ωστόσο δεν παύει να αποτελεί μια ξεκάθαρα υποβοηθητική ενέργεια στα σχέδια των τραπεζών να επιταχύνουν την μείωση των προβληματικών τους δανείων.

Τι πρέπει να σταθμίσουν οι τράπεζες;

Οι τράπεζες θεωρητικά θα πρέπει όλες να χρησιμοποιήσουν το APS ή Ιταλικό μοντέλο ωστόσο στην πράξη θα πρέπει να σταθμίσουν
1)Εάν θα έχουν επίπτωση κεφαλαιακή
2)Το τόκο που θα πληρώσουν στο κράτος σε ετήσια βάση
3)Εάν οι μέτοχοι θα έχουν έμμεσες συνέπειες.
Θα υπάρξουν τράπεζες που θα έχουν μεγαλύτερη κεφαλαιακή επιβάρυνση από άλλες μέσω του μηχανισμού τιτλοποίησης.
Ο τόκος είναι καθορισμένος και επιβαρύνει μόνο τα κύρια ομόλογα. Ως προς τις συνέπειες στους μετόχους υπάρχει το παράδειγμα της Eurobank που δίνει ως bonus μέρισμα σε είδος τα μεσαία ομόλογα τα mezzanine bond που θα εκδώσει σε αντίθεση με το APS που πρέπει να πωληθούν σε τρίτους επενδυτές.
Όσες τράπεζες χρησιμοποιήσουν το APS δεν θα μπορούν να δίνουν ως bonus το μέρισμα σε είδος τα μεσαία ομόλογα τα mezzanine bond που δίνει η Eurobank στους μετόχους της.

Στα αζήτητα η πρόταση της ΤτΕ

Και ενώ DGComp, κυβέρνηση, ΤΧΣ και άλλοι εμπλεκόμενοι ανταλλάσουν πλήθος πληροφοριών για την συλλογική λύση των NPEs που ονομάζεται APS ή Ιταλικό μοντέλο…η πρόταση της ΤτΕ είναι άφαντη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Όπως έχει αποκαλύψει το bankingnews η πρόταση της ΤτΕ που στηρίζεται στην παραδοχή… σύσταση ενός SPV όπου θα μεταφερθούν 40 δισεκ. προβληματικά ανοίγματα μαζί με 7 δισεκ DTCs αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις αποτελεί ένα συνονθύλευμα ιδεών που απαιτεί πολλούς μήνες ανάλυσης για να εξακριβωθούν
1)Τι κεφαλαιακό έλλειμμα προκαλεί στις ελληνικές τράπεζες
2)Εάν εμπίπτει σε θέματα κρατικής βοήθειας state aid.
Όσοι αναζητούν την πρόταση της ΤτΕ στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ την DGComp ματαίως έχει εγκαταλειφθεί σε κάποιο υπολογιστή στελεχών της υπηρεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η πρόταση της ΤτΕ ουσιαστικά έχει απορριφθεί.

www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης