Από το πρώτο εξάμηνο του 2020 η επίδραση των μέτρων εξυγίανσης στα αποτελέσματα της ΔΕΗ κατά 532 εκατ ευρώ

Από το πρώτο εξάμηνο του 2020 η επίδραση των μέτρων εξυγίανσης στα αποτελέσματα της ΔΕΗ κατά 532 εκατ ευρώ
Σημαντική συμβολή στη μείωση των δαπανών από την κατάργηση του ΠΧΕΦΕΛ
Το πρώτο εξάμηνο του 2020 αναμένεται να καταγραφούν στα οικονομικά αποτελέσματα της ΔΕΗ, οι θετικές επιδράσεις από τα μέτρα που λαμβάνονται για την εξυγίανση της.
Πάντως, οι αυξήσεις τιμολογίων προβλέπεται να ενισχύσουν τα έσοδα της επιχείρησης κατά 120 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2019 και κατά 532 εκατ. για το 2020.
Μεταξύ των σχεδίων της διοίκησης της ΔΕΗ για την περαιτέρω  βελτίωση της οικονομικής θέσης της επιχείρησης τα οποία πάντως δεν έχουν συμπεριληφθεί στις προβλεπόμενες ταμειακές ροές, είναι η διερεύνηση δυνατότητας έκδοσης διεθνούς ομολόγου, η τιτλοποίηση ληξιπρόθεσμων οφειλών και η περεταίρω ενίσχυση της προσπάθειας είσπραξης οφειλών.
Πάντως η οικονομική έκθεση του Α’ εξαμήνου 2019 αποτυπώνει την άρση της αβεβαιότητας κάτι που πιστοποιείται από τον ορκωτό ελεγκτή.
Είναι χαρακτηριστικό ότι Ernst and Young αίρει την προηγούμενη επισήμανσή της περί της ύπαρξης κινδύνων για τη βιωσιμότητα της ΔΕΗ και επικυρώνει την έκθεση της διοίκησης, χωρίς αστερίσκους.

Προοπτικές για το Β΄ Εξάμηνο

Οι προοπτικές της εταιρίας για το Β΄ Εξάμηνο του 2019 δείχνουν ότι η μετάβαση σε κερδοφόρα πορεία θα είναι μια μακρά και επίπονη διαδικασία καθώς αναμένει να συνεχιστεί η απώλεια μεριδίου αγοράς και μάλιστα χωρίς σημαντικές μεταβολές του ρυθμού σε σύγκριση με το Α' Εξάμηνο του έτους.
Εξάλλου τα έσοδα της ΔΕΗ, παρά τις αυξήσεις των τιμολογίων από την 1η Σεπτεμβρίου, αλλά και τις δυο μειώσεις της έκπτωσης συνέπειας τον Απρίλιο και τον Σεπτέμβριο (από 15% η έκπτωση μειώθηκε στο 5%) αναμένονται πολύ ελαφρά αυξημένα σε σχέση με το Β’ εξάμηνο του 2018.
Σύμφωνα με την έκθεση της διοίκησης της ΔΕΗ την οποία προσυπογράφει η Ernst and Young στην αύξηση των εσόδων της ΔΕΗ θα συντελέσουν επίσης η αύξηση των εσόδων από την υφιστάμενη «ρήτρα CO2» στην Μέση και την Υψηλή Τάση και η αύξηση του ποσού των ΥΚΩ που εισπράττει η ΔΕΗ από τον αρμόδιο Διαχειριστή, καθώς μεγαλώνει το συνολικό μερίδιο αγοράς που κατέχουν οι άλλοι προμηθευτές σε όλη τη χώρα.
Επίσης σημαντικός παράγοντας αύξησης εσόδων αναμένεται να είναι η αύξηση των πωλήσεων θερμικής παραγωγής σε άλλους προμηθευτές στα μη διασυνδεδεμένα νησιά, οι οποίοι επεκτείνουν τη δραστηριότητα τους στην αγορά αυτή.
Σε ό,τι αφορά τη μείωση των δαπανών, σημαντική προβλέπεται να είναι η συμβολή της κατάργησης του ΠΧΕΦΕΛ, ενώ όπως αναφέρεται στην έκθεση σημαντική θα είναι και η μείωση της επιβάρυνσης από τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ καθώς το δεύτερο εξάμηνο του έτους αναμένεται να μειωθεί η διαφορά ανάμεσα στην τιμή των δημοπρασιών και την ΟΤΣ.
Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι εφόσον τελικώς υλοποιηθεί η εξαγγελία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας περί της κατάργησης των δημοπρασιών ΝΟΜΕ αρχής γενομένης από αυτή του Οκτωβρίου, τότε το όφελος για τη ΔΕΗ θα είναι μεγαλύτερο από αυτό που έχει προβλεφθεί στην έκθεση.     

Αύξηση των δαπανών για δικαιώματα εκπομπών

Η έκθεση προβλέπει αύξηση των δαπανών για δικαιώματα εκπομπών CO2 σε σχέση με το Β’ Εξάμηνο του 2018 η οποία όμως, αντισταθμίζεται από την αύξηση της «ρήτρας CO2» στη Μέση και την Υψηλή τάση. Σε ότι αφορά τις δαπάνες για φυσικό αέριο και υγρά καύσιμα προβλέπονται ελαφρά μειωμένες λόγω χαμηλότερης κατανάλωσης, ενώ μειωμένη προβλέπεται και η δαπάνη για μισθοδοσία, λόγω των συνεχιζόμενων αποχωρήσεων.
Αξίζει να σημειωθεί την έκθεση η επιστροφή των περίπου 200 εκατ. ευρώ για τις ΥΚΩ του 2011 θα εγγραφεί στα αποτελέσματα του Β΄ Εξαμήνου του 2019 αν και θα καταβληθούν από το δημόσιο στις αρχές του 2020.
Εξάλλου προβλέπεται συνέχιση της μείωσης των προβλέψεων για επισφαλείς καταναλωτές και στο Β' εξάμηνο του 2019 καθώς οι δράσεις της Εταιρείας για την ανάκτηση παλαιότερων οφειλών συνεχίζονται.
Επίσης αναφέρεται ότι προκειμένου να είναι σε θέση η ΔΕΗ να ικανοποιήσει τις υποχρεώσεις της προς χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και προμηθευτές, έχει προβεί στις ακόλουθες δράσεις:
- Εξασφάλιση άντλησης δανειακών κεφαλαίων μακροπρόθεσμης διάρκειας συνολικού ύψους 238,1 εκατ.
- Αύξηση τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας, μείωση των εκπτώσεων συνέπειας και προπληρωμής και εισαγωγή «ρήτρας CO2» στα τιμολόγια των πελατών Χαμηλής Τάσης. Από τις αυξήσεις αυτές αναμένεται ενίσχυση της κερδοφορίας  κατά 120 εκατ. μέχρι το τέλος της χρήσης 2019 και κατά 532 εκατ. για το 2020.

Στις προβλεπόμενες ταμειακές ροές του Ομίλου και της Μητρικής Εταιρείας έχουν ληφθεί επίσης υπόψη:
- Είσπραξη εντός του πρώτου τριμήνου 2020 από το Ελληνικό Δημόσιο της προπληρωμής της αξίας κατανάλωσης της ηλεκτρικής ενέργειας των φορέων του για το έτος 2020. Η προπληρωμή αυτή είχε πραγματοποιηθεί και στα δύο προηγούμενα έτη (2018 και 2019) βάσει πενταετούς συμφωνίας που υπεγράφη με το Ελληνικό Δημόσιο
- Πρόσθετα έσοδα από την αναγνώριση υποανάκτησης Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) παρελθόντων ετών ύψους € 200 εκατ..
Επισημαίνεται ότι η ΔΕΗ είναι σε πλήρη συμμόρφωση με τους όρους του συνόλου των δανειακών τους συμβάσεων. Σημειώνεται όμως ότι, αναμένεται η συνέχιση της ύπαρξης υψηλότερων βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων από βραχυπρόθεσμες απαιτήσεις.

Κίνδυνοι και αβεβαιότητες

Παρόλα αυτά στην έκθεση αναφέρονται μια σειρά από κινδύνους και αβεβαιότητες και συγκεκριμένα σημειώνονται μεταξύ άλλων τα εξής:   
    • Σημαντικός πιστωτικός κίνδυνος εξακολουθεί να υπάρχει λόγω οικονομικής δυσχέρειας μέρους των πελατών για έγκαιρη εξόφληση των υποχρεώσεών τους, και ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά τις δραστηριότητες, τα λειτουργικά αποτελέσματα, την οικονομική κατάσταση και τις χρηματορροές της Μητρικής Εταιρείας.
    • Οι ανάγκες του Ομίλου και της Μητρικής Εταιρείας για κεφάλαιο κίνησης ενδέχεται να αυξηθούν λόγω αριθμού παραγόντων μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται ενδεικτικά:
• Ο αυξημένος βαθμός καθυστέρησης είσπραξης ή ακόμη και η μη είσπραξη των απαιτήσεων κυρίως των πελατών με διακοπή συμβολαίου προμήθειας.
Η υποχρέωση καταβολής του ΕΤΜΕΑΡ, του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης που επιβάλλεται στην Η/Ε και του ΦΠΑ, κατά την ημερομηνία οφειλής τους, ανεξάρτητα από το αν έχουν εισπραχθεί ή όχι.
• Η επιβάρυνση των τιμολογίων με την είσπραξη φόρων και τελών, εκτός των ανωτέρω, που δεν σχετίζονται με την πώληση Η/Ε, όπως για παράδειγμα οι δημοτικοί φόροι - τέλη που εισπράττονται μέσω των λογαριασμών ρεύματος και η μη δυνατότητα εξόφλησης της αξίας ρεύματος χωρίς τα ποσά υπέρ τρίτων.
H συνεχής αύξηση του αριθμού των πολιτών που εντάσσονται στο μητρώο των Ευάλωτων Πελατών και βάσει αποφάσεων της Πολιτείας απολαμβάνουν ειδικά προνόμια ως προς: α) μεγαλύτερο χρονικό περιθώριο για την εξόφληση των λογαριασμών τους (40 ημέρες από την έκδοση), β) τη ρύθμιση των οφειλών τους σε μεγαλύτερο αριθμό δόσεων και χωρίς χρέωση τόκων, γ) περιορισμένες κυρώσεις στην περίπτωση μη εξόφλησης των λογαριασμών & δόσεων αφού προβλέπεται η αδυναμία διακοπής του ρεύματος στις οικίες τους λόγω οφειλής σχεδόν καθ ́ όλη τη διάρκεια του έτους.
• Ρυθμιστικές αποφάσεις για τη λειτουργία της χονδρεμπορικής αγοράς, που επιβαρύνουν το κόστος αγοράς Η/Ε από τη ΔΕΗ ως Προμηθευτή Η/Ε.
• Ενδεχόμενη αύξηση εμπορικών ζημιών λόγω των ρευματοκλοπών και των αυθαίρετων επανασυνδέσεων στις παροχές που είναι κομμένες λόγω οφειλής.
Τέλος σημειώνεται ότι η ΔΕΗ ενδέχεται να εκτεθεί σε κινδύνους που μπορεί να προκύψουν από τον Ελληνικό χρηματοπιστωτικό τομέα (όπως για παράδειγμα ο περιορισμός που τίθεται εκ μέρους του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας ως προς την παροχή πιστώσεων προς τις Δημόσιες Επιχειρήσεις).

www.worldenergynews.gr

worldenergynews.gr