ΡΑΕ: Eπαυξημένο WACC για το Κρήτη-Αττική ως Έργο Μείζονος Σημασίας – Premium 1-2,5% βάσει καθαρού κόστους και χρόνου ηλέκτρισης του έργου

ΡΑΕ: Eπαυξημένο WACC για το Κρήτη-Αττική ως Έργο Μείζονος Σημασίας – Premium 1-2,5% βάσει καθαρού κόστους και χρόνου ηλέκτρισης του έργου
Η προσαύξηση θα τεθεί σε εφαρμογή με την έναρξη λειτουργίας της διασύνδεσης και θα παραμείνει εν ισχύι για 12 έτη
Το ρυθμιστικό πλαίσιο που θα διέπει την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτη-Αττική ως Έργο Μείζονος Σημασίας, προσδιόρισε πρόσφατα η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, σύμφωνα με πληροφορίες.
Ειδικότερα, η ΡΑΕ ενέκρινε την προσαύξηση του WACC για τη διασύνδεση, δίνοντας μέσω του premium κίνητρο στη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, Αριάδνη Interconnection, να αξιοποιήσει στο έπακρο της δυνατότητας χρηματοδότησης του πρότζεκτ, αλλά και να αποφύγει τις καθυστερήσεις υλοποίησης του έργου.
Πιο συγκεκριμένα, το επαυξημένο WACC θα κυμαίνεται γραμμικά από 1 έως 2,5%, εξαρτώμενο από τις δύο παραπάνω παραμέτρους.
Έτσι, όσο περισσότερο μειωθεί το καθαρό κόστος του έργου, αφού αφαιρεθούν οι επιδοτήσεις, τόσο περισσότερο το ποσοστό θα προσεγγίσει τη μέγιστη τιμή 2,5%.
Παράλληλα, το ποσοστό θα μειώνεται αν η ηλέκτριση του έργου γίνει μετά το 2022.
Κάτι που σημαίνει πως η εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ θα μεγιστοποιήσει τα έσοδά της, στην περίπτωση που το πρότζεκτ υλοποιηθεί με βάση το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα.

Καμία διάκριση στους λόγους αργοπορίας

Πάντως, μία ένσταση που έχει εκφραστεί στο παρελθόν από τον ΑΔΜΗΕ για τα έργα μείζονος σημασίας είναι πως πρέπει να υπάρχει διάκριση στους λόγους καθυστέρησης ενός τέτοιου πρότζεκτ, ανάλογα με την υπαιτιότητα της αργοπορίας.
Σε αυτό το πλαίσιο, η πρόβλεψη για μείωση του premium, αν το έργο δεν ολοκληρωθεί έγκαιρα, ουσιαστικά επιρρίπτει την ευθύνη για την καθυστέρηση αποκλειστικά στην Αριάδνη Interconnection, ανεξάρτητα από το ποιος φέρει την ευθύνη μη τήρησης του χρονοδιαγράμματος.
Έτσι, μπορεί κάλλιστα η αιτία για την καθυστέρηση να προέρχεται αποκλειστικά από τον ανάδοχο κάποιου τμήματος του έργου.
Κάτι που σημαίνει πως ο φορέας υλοποίησης της διασύνδεσης θα επιβαρυνθεί τότε με μία έμμεση «ρήτρα καθυστέρησης», παρόλο που δεν θα έχει μερίδιο ευθύνης στην αργοπορία.
 
Προσδιορισμός του WACC του έργου στη βάση όλου του Συστήματος Μεταφοράς

Σε κάθε περίπτωση, όπως είναι φυσικό το ακριβές ύψος της προσαύξησης θα οριστικοποιηθεί όταν η διασύνδεση θα είναι έτοιμη να τεθεί σε λειτουργία. Θα ενεργοποιηθεί με την έναρξη ηλέκτρισης της διασύνδεσης και θα παραμείνει εν ισχύι για 12 χρόνια.
Όσον αφορά το WACC της «μεγάλης» διασύνδεσης, στο οποίο θα προστεθεί το premium, αυτό θα προσδιορισθεί από τη ΡΑΕ στη βάση του Μεσοσταθμικού Κόστους Κεφαλαίου που έχει εγκρίνει για το σύνολο της περιουσιακής βάσης του ΑΔΜΗΕ, δηλαδή το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, κατά τη ρυθμιστική περίοδο 2018-2021.
Όπως είναι γνωστό, το ποσοστό που ενέκρινε η ΡΑΕ ξεκίνησε από το 7% για το 2018, βαίνοντας μειούμενο σταδιακά για την επόμενη τριετία.
Έτσι, το 2021 θα διαμορφωθεί σε 6,3%.



www.worldenergynews.gr

worldenergynews.gr