Market test για αύξηση της δυναμικότητάς του άνω των 10 δις. κ.μ. θα πραγματοποιήσει ο αγωγός TAP

Market test για αύξηση της δυναμικότητάς του άνω των 10 δις. κ.μ. θα πραγματοποιήσει ο αγωγός TAP

Η κατασκευή του έχει ολοκληρωθεί ήδη σε ποσοστό 87,5% και ο αγωγός πρόκειται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το 2020

Στη διενέργεια market test προκειμένου να διερευνήσει το ενδιαφέρον της αγοράς για επαύξηση της δυναμικότητας μεταφοράς αερίου πάνω από 10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, προχωρά την 1η Ιουλίου 2019 ο αγωγός Transadriatic Pipeline (TΑΡ), σύμφωνα με πληροφορίες του ρωσικού πρακτορείου Interfax.
Η αναβάθμιση της δυναμικότητας του αγωγού, σύμφωνα πάντα με πληροφορίες του Interfax, αφορά σε ποσότητα από 10 ως 20 δισ. κ.μ., ενώ όπως επισημαίνει το πρακτορείο το άνω όριο της ποσότητας θα είναι δύσκολο να επιτευχθεί.
Πρέπει να σημειωθεί σύμφωνα με την πιο πρόσφατα ανακοίνωση της κοινοπραξίας κατασκευής και διαχείρισης του TAP, ο αγωγός έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 87,5% και πρόκειται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το 2020.
Ως εκ τούτου η επαύξηση της δυναμικότητας του αγωγού αποτελεί τη φυσική εξέλιξη του έργου.
Υπενθυμίζεται ότι κατά τα πρώτα στάδια ανάπτυξης του ΤΑΡ είχε διενεργηθεί market test για την κάλυψη της αρχικής χωρητικότητας των 10 δις κ.μ. σύμφωνα με τη διαδικασία της σχετικής ευρωπαϊκής οδηγίας για τη χορήγηση εξαίρεσης από ορισμένους όρους, που συνδέονται με την πρόσβαση τρίτων στο έργο, τις ρυθμιζόμενες τιμές και τον διαχωρισμό των δραστηριοτήτων.

Market test δύο φάσεων

Οι κατευθυντήριες γραμμές του market test εκδόθηκαν τον Απρίλιο του 2012 και το πρώτο market test έπρεπε να διεξαχθεί σε δύο φάσεις.
Την πρώτη μη δεσμευτική που διενεργήθηκε από τις 15 Ιουνίου 2012 ως τις 15 Αυγούστου 2012 και τη δεύτερη δεσμευτική φάση.
Στην πρώτη, μη δεσμευτική φάση η εκδήλωση ενδιαφέροντος αφορούσε εταιρίες, οι  οποίες δεν δεσμεύονταν να κλείσουν χωρητικότητα στον ΤΑΡ, αλλά ούτε και ο ΤΑΡ δεσμευόταν να την παραχωρήσει.
Η δεύτερη δεσμευτική φάση ξεκίνησε στις 17 Μαρτίου 2014 με πρόσκληση προς όλους τους καταγεγραμμένους ενδιαφερόμενους και ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο του 2014.
Υπενθυμίζεται ότι ο TΑP αρχίζει από τα ελληνοτουρκικά σύνορα, όπου συνδέεται με τον αγωγό ΤΑΝΑΡ και καταλήγει στην Ιταλία, μέσω Αλβανίας.
Είναι το τελευταίο σκέλος του λεγόμενου «Νότιου Διαδρόμου» που ξεκινά από τη Κασπία Θάλασσα και το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ του Αζερμπαϊτζάν και φθάνει στην Ευρώπη μεταφέροντας, σε πρώτη φάση αζέρικο αέριο και αργότερα αέριο ενδεχομένως και από άλλες χώρες
Επί ελληνικού εδάφους ο ΤΑΡ θα συνδεθεί με τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό (IGB), ο οποίος με βάση το χρονοδιάγραμμα θα ολοκληρωθεί κατά τα τέλη του 2020, τροφοδοτώντας την αγορά των ανατολικών Βαλκανίων και αργότερα και των δυτικών με αέριο της Κασπίας. 
Μέτοχοι  της κοινοπραξίας TAP AG είναι η  BP (20%), που είναι και ο leader του κονσόρτσιουμ, η αζέρικη SOCAR (20%), η ιταλική Snam, η βελγική Fluxys (19%), η ισπανική  Enagas 16% και η ελβετική Axpo (5%).

www.worldenergynews.gr


worldenergynews.gr