Κομβική για την αναπτυξιακή στρατηγική του ΔΕΣΦΑ η κατασκευή του αγωγού αερίου Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας

Κομβική για την αναπτυξιακή στρατηγική του ΔΕΣΦΑ η κατασκευή του αγωγού αερίου Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας

Η μη υλοποίηση του project θα έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια σημαντικών εσόδων για την Ελλάδα από τη μεταφορά φυσικού αερίου

Προοπτικές για αισθητή ενίσχυση του ρόλου του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου στην τροφοδοσία όμορφων χωρών διαβλέπει ο ΔΕΣΦΑ στο έργο κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας (Νέας Μεσημβρίας – Ειδομένης/Γευγελή).
Ενδεικτικό είναι ότι, όπως αναφέρεται στη Μελέτη Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων (ΜΠΚΕ) του έργου που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση έως τις 13 Ιουνίου, η ετήσια ποσότητα καυσίμου που θα διαμετακομίζεται μέσω του αγωγού θα ξεπερνά το 1 δισ. Nm3 (κυβικά μέτρα) κατά την πλήρη ανάπτυξη της αγοράς φυσικού αερίου στη γειτονική χώρα.
Το παραπάνω νούμερο ισοδυναμεί περίπου με το 1/4 της εγχώριας ζήτησης καυσίμου για το 2018  (που ανήλθε σε 4,28 Nm3).
Κάτι που σημαίνει ότι, ως τμήμα της διασύνδεσης του ΕΣΦΑ με τα αντίστοιχα δίκτυα των βαλκανικών γειτονικών χωρών, ο αγωγός θα συμβάλει στην ανάδειξη της Ελλάδας σε περιφερειακό ενεργειακό κόμβο. 
Σύμφωνα με την ΜΠΚΕ, το έργο θα ενισχύσει τη ρευστότητα της ενεργειακής αγοράς στην Ελλάδα, θα βελτιώσει την ασφάλεια εφοδιασμού με φυσικό αέριο στην ευρύτερη περιοχή, αλλά και θα βοηθήσει τη Βόρεια Μακεδονία να αποκτήσει μια εναλλακτική λύση στην τρέχουσα διαδρομή εφοδιασμού.
Η μη υλοποίηση της υποδομής θα έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια ευκαιριών εσόδων για την Ελλάδα από τη μεταφορά φυσικού αερίου, αλλά και την απώλεια θετικών κοινωνικών επιπτώσεων, όσον αφορά τις ευκαιρίες απασχόλησης, προμηθειών και παροχής υπηρεσιών που συνδέονται με αυτήν.

Υλοποίηση market test

Στο πλαίσιο έγκρισης του δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) 2017-2026, η ΡΑΕ έχει δώσει το «πράσινο φως» για την υλοποίηση του αγωγού, υπό την προϋπόθεση όμως ότι θα προηγηθεί market test, το οποίο θα επιβεβαιώσει το επενδυτικό ενδιαφέρον για το έργο.
Σύμφωνα με την Αρχή, η προϋπόθεση αυτή είναι απαραίτητη ώστε να ξεκαθαρίσει το «τοπίο» αναφορικά με την εμπορική βιωσιμότητα του αγωγού και έτσι να
διασφαλισθεί πως δεν θα προκαλέσει οικονομική επιβάρυνση στον Έλληνα καταναλωτή.
Για την εν λόγω υποδομή έχει υπογραφεί ήδη από τον Οκτώβριο του 2016 Μνημόνιο Συνεργασίας ανάμεσα στον ΔΕΣΦΑ και την Εταιρεία Αξιοποίησης Ενεργειακών Πόρων της Βόρειας Μακεδονίας (MER Skopje).
Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, το έργο θα μπορούσε να ολοκληρωθεί το 2020, ενώ ο προϋπολογισμός του εκτιμάται στα 48,7 εκατ. ευρώ μαζί με τον μετρητικό σταθμό που θα κατασκευασθεί παράλληλα.
Την ίδια στιγμή, ωστόσο, η ΡΑΕ εκπέμπει αντιφατικά σήματα με την έγκριση ενός δίδυμου έργου από την εταιρεία Windows International, ως Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ).
Κι αυτό τη στιγμή που στη Windows International έχουν ασκηθεί ποινικές διώξεις στη γείτονα χώρα.

www.worldenergynews.gr


worldenergynews.gr