Κοψοχρονιά κινδυνεύει να πουληθεί η ΔΕΠΑ με επιδείνωση αποτελεσμάτων και απώλεια βιομηχανικών πελατών - Το νομοσχέδιο

Κοψοχρονιά κινδυνεύει να πουληθεί η ΔΕΠΑ με επιδείνωση αποτελεσμάτων και απώλεια βιομηχανικών πελατών - Το νομοσχέδιο

Το ΥΠΕΝ θα καταθέσει εντός της εβδομάδας στη Βουλή το νομοσχέδιο για το διαχωρισμό της ΔΕΠΑ σε δυο εταιρίες προκειμένου να προωθήσει στη συνέχεια την πώλησή τους

Με σημαντική πτώση των οικονομικών της αποτελεσμάτων, η ΔΕΠΑ οδεύει προς μια ιδιωτικοποίηση η  οποία δημιουργεί τις προϋποθέσεις, είτε για τη μη εκδήλωση επενδυτικού ενδιαφέροντος, είτε για την υποβολή εξαιρετικά χαμηλών προσφορών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι με το νομοσχέδιο που κατατίθεται στη Βουλή στις 28/2 αποκλείονται από τη συμμετοχή τους στη ΔΕΠΑ Υποδομών όλες οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή ή στην προμήθεια αερίου και ηλεκτρισμού, ενω παραμένει ανεπίλυτο το μείζον πρόβλημα του εργασιακού καθεστώτος, το οποίο μελλοντικά θα επιβαρύνει τα οικονομικά της ΔΕΠΑ Εμπορίας που οδεύει προς πώληση.Σε ότι αφορά τα οικονομικά αποτελέσματα της ΔΕΠΑ πρέπει να σημειωθεί ότι το πρώτο εξάμηνο του 2018 με βάση τα δημοσιευμένα στοιχεία, τόσο ο κύκλος εργασιών όσο και τα κέρδη του ομίλου κατέγραψαν σημαντική πτώση σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017.
Συγκεκριμένα ο κύκλος εργασιών του ομίλου ΔΕΠΑ το πρώτο εξάμηνο του 2018 ανήλθε σε 366.480.932 ευρώ έναντι 488.364.635 ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2017.
Το λειτουργικό αποτέλεσμα του ομίλου την ίδια περίοδο ανήλθε σε 19.823.209 ευρώ έναντι 41.849.102 ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2017.
Τα κέρδη προ φόρων το πρώτο εξάμηνο του 2018 ανήλθαν σε 23.358.125 ευρώ  έναντι 51.342.188 ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2017, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 19.221.763 ευρώ, μειωμένα πάνω από 50% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2017 που ήταν 43.196.077 ευρώ.

Πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι τα κέρδη προ φόρων είναι υψηλότερα από το λειτουργικό αποτέλεσμα προφανώς λόγω των συναλλαγματικών διαφορών οι οποίες το πρώτο εξάμηνο του 2018 ήταν θετικές κατά 2.331.450 ευρώ, έναντι αρνητικών συναλλαγματικών διαφορών κατά 1.225.295 ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2017.
Η ίδια αρνητική πορεία καταγράφεται και στη συνεισφορά της ΔΕΠΑ στα ΕΛΠΕ, τα οποία κατέχουν το 35% της εταιρίας φυσικού αερίου.

Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις των ΕΛΠΕ για το εννεάμηνο του 2018, όπου απεικονίζεται η συμμετοχή του ομίλου στο καθαρό αποτέλεσμα της ΔΕΠΑ με βάση τη μέθοδο της καθαρής θέσης η συνεισφορά της ΔΕΠΑ ήταν 37,43 εκατ. ευρώ έναντι 47,09 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2017.
Επίσης στις οικονομικές καταστάσεις των ΕΛΠΕ σημειώνεται ότι η ΔΕΠΑ εισέφερε μέρισμα 23 εκατ. ευρώ για το εννεάμηνο του 2018, ενώ υπήρξε και αρνητική επίδραση συνολικής αξίας 1,8 εκατ. ευρώ από την εφαρμογή του ΔΠΧΑ 9 από την ΔΕΠΑ.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις πάντως ο κύκλος εργασιών της ΔΕΠΑ για το 2018 θα εμφανίσει μείωση της τάξης του 25%

Χωρίς μεγάλους βιομηχανικούς πελάτες

Ερωτηματικά σε ότι αφορά την πορεία και τις προοπτικές της ΔΕΠΑ, εξάλλου προκαλεί το γεγονός ότι πλέον έχει χάσει το σύνολο των βιομηχανικών της πελατών, πλην της ΔΕΗ που τροφοδοτείται με βάση μακροχρόνια σύμβαση και επιχειρήσεων όπως τα ΕΛΦΕ και η ΕΒΖ που δεν μπορούν να προμηθευτούν από την αγορά λόγω των δικών τους οικονομικών προβλημάτων.
Και αυτό έχει συντελεσθεί διότι οι βιομηχανικοί όμιλοι είτε εισάγουν μόνοι τους φυσικό άεριο, είτε διότι ο ανταγωνισμός ιδιωτών προσφέρει καλύτερες τιμές και ανταγωνιστικότερες συνθήκες.
Ειδικά δε για την περίπτωση της ΕΛΦΕ, η διαδικασία ιδιωτικοποίησης που προωθεί το ΥΠΕΝ δεν έχει δώσει απαντήσεις για το τι θα γίνει με τις οφειλές προς τη ΔΕΠΑ.
Απαιτήσεις της ΔΕΠΑ οι οποίες αυξάνονται συνεχώς και σήμερα υπολογίζονται σε περίπου 126 εκατ. ευρώ.

Κατώτερα τα αποτελέσματα της νέας δίοικησης

Η ΔΕΠΑ έχει επιχειρήσει και έχει ανοίξει τον δίαυλο προμηθειών με τους Αμερικανούς στον τομέα του LNG με στόχο να ανοίξει το παιχνίδι για επέκταση του ρόλου της στον ευρύτερο γεωπολιτικό χώρο, σε συνδυασμό με το FSRU της Αλεξανδρούπολης, όπου είναι μέτοχος και με τον IGB για τροφοδοσία των Βαλκανίων.
Με το νομοσχέδιο θα ξεκαθαριστεί και η δομή των projects καθώς η ΔΕΠΑ Εμπορίας θα διαχωριστεί από την ΔΕΠΑ Υποδομών, όμως ενώ η συνολική στρατηγική έχει πλάνο, τα τρέχοντα αποτελέσματα δείχνουν μειωμένη αποδοτικότητα.
Έτσι ενώ οι αρχικές προσδοκίες για την δίοικηση Τζώρτζη ήταν υψηλές, αποδεικνύεται προς το παρόν ότι το συνολικό αποτέλεσμα του 2018 θα είναι σαφέστατα κατώτερο των περιστάσεων.

Οι αποτιμήσεις

Πρέπει να σημειωθεί ότι η αξία του 35% της ΔΕΠΑ η οποία καταγράφεται στις οικονομικές καταστάσεις των ΕΛΠΕ, τα οποία βεβαίως και θα έχουν κεντρικό ρόλο στη διαδικασία ιδιωτικοποίησής της, ανέρχεται σε 671 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένης της συμμετοχής στον ΔΕΣΦΑ.
Από το σύνολο αυτό, 326 εκατ. ευρώ αφορούν το 35% του ΔΕΣΦΑ το οποίο ωστόσο πωλήθηκε έναντι 284 εκατ. ευρώ με αποτέλεσμα τα ΕΛΠΕ να καταγράψουν ζημία 42 εκατ. ευρώ.
Με αυτά τα οικονομικά δεδομένα το ΥΠΕΝ εντός της εβδομάδας θα καταθέσει στη Βουλή το νομοσχέδιο για το διαχωρισμό της ΔΕΠΑ σε δυο εταιρίες και την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας χωρίς επί της ουσίας να έχει λύσει ούτε το μείζον ζήτημα των εργαζομένων.
Ένα ζήτημα που ο ίδιος ο κ. Σταθάκης χαρακτήρισε ως απαράδεκτο, αφού από το σύνολο των 210 εργαζομένων της επιχείρησης, τακτικό προσωπικό είναι μόνο οι 40 και οι υπόλοιποι εργολαβικοί.

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο

Με το νομοσχέδιο καθίσταται σαφές ότι ο ιδιοκτήτης των δικτύων διανομής φυσικού αερίου πρέπει να είναι ανεξάρτητος από συμφέροντα προμήθειας, εμπορίας και παραγωγής.
Σύμφωνα με το κείμενο, αποκλείεται σε επιχειρήσεις που ασκούν τη δραστηριότητα της παραγωγής ή προμήθειας φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού να ελέγχουν άμεσα ή έμμεσα πλειοψηφικό πακέτο στο μετοχικό κεφάλαιο εταιρείας ή διαχειριστή δικτύου διανομής φυσικού αερίου.
Διευκρινίζεται ωστόσο ότι μια επιχείρηση παραγωγής ή προμήθειας ή εμπορίας στην Ελλάδα επιτρέπεται να έχει μειοψηφική συμμετοχή σε διαχειριστή δικτύου διανομής φυσικού αερίου ή σε δίκτυο διανομής.
Επίσης απαγορεύεται από το ίδιο ή τα ίδια πρόσωπα να διορίζουν ή να είναι τα ίδια μέλη του Δ.Σ. στο διαχειριστή δικτύου διανομής ή στο δίκτυο διανομής και να ασκούν ταυτόχρονα άμεσα ή έμμεσα έλεγχο ή οποιοδήποτε δικαίωμα σε επιχείρηση που εκτελεί στην Ελλάδα οποιαδήποτε από τις δραστηριότητες παραγωγής, προμήθειας φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας.
«Δεν μπορεί ο διαχειριστής του δικτύου διανομής να ελέγχει μια επιχείρηση παραγωγής ή προμήθειας φυσικού αερίου ή/και ηλεκτρικής ενέργειας ή εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας και, ταυτοχρόνως, να ασκεί έλεγχο ή δικαιώματα σε διαχειριστή δικτύου διανομής ή σε εταιρεία που έχει στην κυριότητα ή/και τον έλεγχο της δίκτυο διανομής φυσικού αερίου», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται.
Αντιστρόφως, αποκλείεται η δυνατότητα να ασκεί έλεγχο ή δικαιώματα σε επιχείρηση που εκτελεί στην Ελλάδα οποιαδήποτε από τις δραστηριότητες παραγωγής ή προμήθειας ή εμπορίας (είτε φυσικού αερίου είτε ηλεκτρικής ενέργειας), όποιος ελέγχει δίκτυο διανομής ή διαχειριστή δικτύου διανομής.
Διευκρινίζεται ωστόσο ότι δύο διαφορετικοί φορείς του Δημοσίου, που ελέγχουν αφενός ένα διαχειριστή ή μια εταιρεία διανομής αερίου και αφετέρου μια εταιρεία που ασκεί δραστηριότητα παραγωγής ή προμήθειας αερίου και ρεύματος, πληρούν τα κριτήρια του ιδιοκτησιακού διαχωρισμού, εφόσον δεν βρίσκονται υπό τον έλεγχο του ίδιου τρίτου φορέα του Δημοσίου.
Τη διαδικασία θα εποπτεύει η ΡΑΕ που οφείλει να εναντιωθεί αν μια επιχείρηση από τις παραπάνω καταστρατηγήσει τους περιορισμούς και επιδιώξει να αποκτήσει τον έλεγχο σε διαχειριστή δικτύου διανομής αερίου.
Επίσης η ΡΑΕ μπορεί να απορρίψει επενδυτή από τρίτη χώρα να αποκτήσει τον έλεγχο ή να αυξήσει τη συμμετοχή του στη ΔΕΠΑ Υποδομών, εφόσον αυτό θέτει σε κίνδυνο την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. Σε μια τέτοια περίπτωση εξάλλου, η ΡΑΕ μπορεί να αρνηθεί την πιστοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών.

Εργασιακά

Στο ζήτημα των εργασιακών το νομοσχέδιο ρυθμίζει μόνο το καθεστώς των 40 τακτικών υπαλλήλων της ΔΕΠΑ χωρίς αναφορά στους περίπου 180 εργολαβικούς. Έτσι για το προσωπικό που μεταβιβάζεται στη ΔΕΠΑ Υποδομών, συνεχίζουν να ισχύουν όλοι οι σημερινοί όροι, βάσει ατομικών συμβάσεων ή επιχειρησιακής συλλογικής σύμβασης, μέχρι τη νεότερη όμως τροποποίησή τους, πάλι μέσω νέας ατομικής σύμβασης ή νέας ΕΣΣΕ. Όσο για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, ενόψει και της πώλησης του 50,1%, ορίζεται ότι παρέχεται 3ετής ομπρέλα από απολύσεις, διάστημα εντός του οποίου δεν δύναται να απομακρυνθεί κανείς. Ειδικά για τα περίπου 80 άτομα της ΕΠΑ Αττικής προβλέπεται ότι γι’ αυτά δεν ισχύουν οι προβλέψεις του ν.4354/2015.

Το προσωπικό της ΔΕΠΑ Υποδομών θα αποτελείται από τους εργαζόμενους της ΕΔΑ Αττικής, της ΔΕΔΑ και του κλάδου υποδομών της ΔΕΠΑ, που μπορούν φυσικά πριν τη διάσπαση να ενταχθούν σε πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου, τα οποία θα συνταχθούν από τα ΔΣ κάθε εταιρείας. Ειδικά το προερχόμενο προσωπικό από τη ΔΕΠΑ θα καθοριστεί με απόφαση του Δ.Σ.

Το χαρτοφυλάκιο των εταιριών

Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης ότι στη ΔΕΠΑ Υποδομών θα συγκεντρωθούν αφενός οι συμμετοχές της ΔΕΠΑ στις εταιρίες διαχείρισης δικτύων διανομής, δηλαδή σε ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑ Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, ΔΕΔΑ, αφετέρου στα διεθνή έργα. Δηλαδή όσα αναπτύσσονται από την ΥΑΦΑ Ποσειδών (αγωγοί IGI, East Med), από την εταιρεία του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB, καθώς και όσα πρόκειται να αναπτύξει η εταιρεία στο μέλλον. Τρεις μήνες μετά τη διάσπαση, η ΔΕΠΑ Υποδομών οφείλει να έχει απορροφήσει τις θυγατρικές της, δίχως να χρειάζεται εκείνες να έχουν κλείσει μια πλήρη 12μηνη χρήση. Στο χαρτοφυλάκιο της ΔΕΠΑ Υποδομών θα ανήκει επίσης η μελλοντική της συμμετοχή στον πλωτό τερματικό αεριοποίησης της Αλεξανδρούπολης (FSRU), καθώς και το υφιστάμενο δίκτυο οπτικών ινών που ανήκει στη ΔΕΠΑ.
Επίσης τρεις μήνες μετά τη διάσπαση, η ΔΕΠΑ Υποδομών οφείλει να έχει προχωρήσει σε νομικό και λειτουργικό διαχωρισμό της δραστηριότητας στα διεθνή έργα και να συστήσει νέα ξεχωριστή εταιρεία, 100% θυγατρική της, όπου και θα εισφέρει τις υφιστάμενες συμμετοχές της.
Στη ΔΕΠΑ Εμπορίας θα παραμείνουν η εισαγωγή φυσικού αερίου στη χώρα, (είτε μέσω αγωγών, είτε μέσω ΥΦΑ), μέσω των μακροχρόνιων συμβολαίων με Gazprom και Socar, η εμπορία ηλεκτρισμού, ο ανεφοδιασμός οχημάτων με συμπιεσμένο αέριο CNG, η προμήθεια απομακρυσμένων δικτύων διανομής, καθώς επίσης οι δεσμεύσεις ποσοτήτων στον ελληνοβουλγαρικό αγωγό και στον τερματικό FSRU. Ορίζεται επίσης ότι το αργότερο 3 μήνες μετά τη διάσπαση, η ΔΕΠΑ Εμπορίας θα απορροφήσει τις θυγατρικές της ("Φυσικό Αέριο Αττικής"), δίχως να απαιτείται εκείνες να έχουν κλείσει μια πλήρη 12μηνη χρήση.
Προβλέπεται ότι η διαδικασία διάθεσης του 50,1% των μετοχών της ΔΕΠΑ Εμπορίας μπορεί να ξεκινήσει και πριν τη ολοκλήρωση της διάσπασης της ΔΕΠΑ. Οι υπόλοιπες μετοχές της ΔΕΠΑ Εμπορίας όπως και τα δικαιώματα ψήφου μεταβιβάζονται στο υπερ-Ταμείο.
Το μετοχικό κεφάλαιο και τα δικαιώματα ψήφου της ΔΕΠΑ Υποδομών θα ανήκουν άμεσα και έμμεσα κατά πλειοψηφία στο Ελληνικό Δημόσιο (51%). Το ποσοστό δεν δύναται πλέον να κατέλθει κάτω από το 51% του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου και των δικαιωμάτων ψήφου της ΔΕΠΑ Υποδομών.

www.worldenergynews.gr


worldenergynews.gr