Η έλλειψη προγραμματισμού της ΔΕΠΑ, η δέσμευση των αποθεμάτων αερίου από την ΡΑΕ και το νέο θρίλερ με τις τιμές ρεύματος

Η έλλειψη προγραμματισμού της ΔΕΠΑ, η δέσμευση των αποθεμάτων αερίου από την ΡΑΕ και το νέο θρίλερ με τις τιμές ρεύματος

Η υλοποίηση της απόφασης της ΡΑΕ στερεί από το σύστημα, τη στιγμή που κινείται οριακά περί τα 67.000 κυβικά μέτρα αερίου.

Με ένα παράδοξο τρόπο, αποκαλυπτικό της έλλειψης συνεννόησης και συντονισμού των αρμοδίων φορέων, το σύστημα φυσικού αερίου της χώρας έφτασε στα όριά του.
Αν και τα υψηλά φορτία ζήτησης φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού των τελευταίων ημερών λόγω κακοκαιρίας θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν μία τέτοια εξέλιξη, εντούτοις η κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το σύστημα οφείλεται καθαρά στη διαχείριση των αρμοδίων αρχών.
Κομβικό ρόλο σε αυτό έπαιξε η νέα δεξαμενή της Ρεβυθούσας στην οποία η ΡΑΕ ως αρμόδια Αρχή για την διασφάλιση της ομαλής τροφοδοσίας της χώρας, στήριξε τα μέτρα για την διατήρηση αποθεμάτων ασφαλείας των ηλεκτροπαραγωγών.
Το 2018 που η τρίτη δεξαμενή δεν υπήρχε η ΔΕΠΑ για να διασφαλίσει αποθέματα για τους πελάτες της ηλεκτροπαραγωγούς είχε ναυλώσει την χειμερινή περίοδο έξω από τη Ρεβυθούσα ένα πλοίο με πρόσθετο φορτίο LNG το οποίο απελευθέρωσε μετά το Πάσχα.
Το κόστος αυτού του φορτίου περί τα 5 εκατ. ευρώ το ανέλαβε η ΔΕΠΑ και ανέμενε την απόφαση της ΡΑΕ για το ύψος το τέλους ασφάλειας εφοδιασμού προκειμένου να επιμεριστεί στους ηλεκτροπαραγωγούς.
Η απόφαση αυτή βγήκε από τη ΡΑΕ περί τα τέλη Δεκεμβρίου με αποτέλεσμα η ΔΕΠΑ καθ’ όλη την διάρκεια του καλοκαιριού και ενώ ο προγραμματισμός για την παράδοση της τρίτης δεξαμενής πήγαινε όλο προς τα πίσω, τέθηκε μεταξύ των αρμοδίων φορέων το θέμα των αποθεμάτων για το χειμώνα.
Το ΔΣ της ΔΕΠΑ ωστόσο δεν ενέκρινε την έγκαιρη έλευση ενός ακόμη φορτίου που θα λειτουργούσε ως απόθεμα ασφαλείας αφού δεν είχε ακόμη πληρωθεί για το κόστος του προηγούμενου.

Η δέσμευση αποθεμάτων από την ΡΑΕ

Στο μεταξύ το σύστημα επαναπαύτηκε από την πρόβλεψη του ΔΕΣΦΑ ότι θα παραδώσει τη Ρεβυθούσα μέσα στο Νοέμβριο, κάτι τελικά που έγινε στις 21 Δεκεμβρίου.
Έτσι η ΔΕΠΑ δεν ενέταξε στον προγραμματισμό της έκτακτα φορτία, εκτιμώντας ότι ο χρόνος από τις 21 Δεκεμβρίου και μετά δεν επαρκεί για να θέσει η ΡΑΕ σε εφαρμογή την προβλεπόμενη κατά τα άλλα από τον σχετικό Κανονισμό απόφαση για δέσμευση αποθεμάτων ασφαλείας από τους ηλεκτροπαραγωγούς.
Ο προγραμματισμός της ΔΕΠΑ έλαβε υπόψη της μόνο ποσότητες αερίου για εμπορική χρήση.
Πλην όμως η ΡΑΕ στις 4 Ιανουαρίου έβγαλε απόφαση που υποχρέωνε τους ηλεκτροπαραγωγούς που κάνουν χρήση φυσικού αερίου να δεσμεύσουν μέχρι τις 16 Ιανουαρίου αποθέματα ασφαλείας 5 ημερών και λίγες ημέρες αργότερα μια νέα απόφαση που απειλούσε με πρόστιμα σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.
Η υλοποίηση της απόφασης της ΡΑΕ στερεί από το σύστημα, τη στιγμή που κινείται οριακά περί τα 67.000 κυβικά μέτρα αερίου.
Η ποσότητα αυτή είναι άκρως αναγκαία για να καλυφθεί η ζήτηση.
Τα αποθέματα αυτά όμως δεν μπορούν να βγουν στην αγορά εάν το σύστημα δεν κηρυχθεί από το ΔΕΣΦΑ σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης.
Αυτό είναι μάλλον αναπόφευκτο και θα κριθεί μέσα στο διήμερο καθώς το σύστημα ξεμένει από αέριο.

Το swap φορτίου του Μυτιληναίου διατήρησε την ισορροπία του συστήματος

Οι καταναλωτές το πιθανότερο είναι να μην αντιληφθούν το πρόβλημα επί του παρόντος.
Θα κληθούν όμως μέσα στη χρονιά να πληρώσουν το αυξημένο κόστος ρεύματος που θα προκύψει αφενός από την αύξηση του κόστους φυσικού αερίου από τα έκτακτα φορτία που φέρνει η ΔΕΠΑ, το οποίο θα είχε αποφευχθεί εάν υπήρχε προγραμματισμός, και αφετέρου από την εκτίναξη της Οριακής Τιμής του Συστήματος στην οποία προμηθεύεται η ΔΕΗ και οι άλλοι πάροχοι το ρεύμα, αφού οι παραγωγοί εκμεταλλευόμενοι τη συγκυρία της υψηλής ζήτησης και τη στενότητα του συστήματος σε αέριο κοστολογούν το λειτουργικό κόστος των μονάδων σε υψηλά επίπεδα.
Για παράδειγμα σήμερα που η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας μετά τις 7 το βράδυ αρχίζει να ανεβαίνει πάνω από τα 9.000 μεγαβάτ με αιχμή στα 9.121 μεγαβάτ στις 8 το βράδυ η Οριακή Τιμή διαμορφώνεται στα 95 ευρώ η μεγαβατώρα (αιχμή).
Στα υψηλά επίπεδα κατανάλωσης (278.000 μεγαβατώρες αιχμή) του 2017 που το σύστημα βρέθηκε σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης βρίσκεται και η ζήτηση φυσικού αερίου από τις αρχές του Ιανουαρίου καταγράφοντας ιστορικό ρεκόρ στις 8 Ιανουαρίου στις 300.000 μεγαβατώρες.
Η ζήτηση από τις 6 Ιανουαρίου καλύπτεται με φορτία του Μυτιληναίου που έκανε swaps η ΔΕΠΑ. Κατά τον τρόπο αυτό το σύστημα ισορρόπησε.
O Μυτιληναίος εξάλλου εισέρχεται στην εισαγωγή αμερικάνικου LNG.

Το LNG αυτό δεν προέρχεται από την Cheniere Energy.
Ένα έκτακτο φορτίο της ΔΕΠΑ που ήταν να φτάσει στη Ρεβυθούσα την Παρασκευή 11 του μηνός, αλλά λόγω κακοκαιρίας στο Αλγέρι θα φτάσει καλώς εχόντων των πραγμάτων σήμερα (15/1).
Όμως από τις ποσότητες αερίου που θα έρθουν η ΔΕΠΑ θα πρέπει να δεσμεύσει για αποθέματα ασφαλείας για λογαριασμό των ηλεκτροπαραγωγών 67.000 κυβικά μέτρα, ενώ επιπλέον 17.000 κ.μ. δεν μπορούν να διατεθούν στην αγορά γιατί τα παρακρατεί ο ΔΕΣΦΑ για τις ανάγκες εξισορρόπησης του συστήματος.
Έτσι από την χωρητικότητα των 95.000 κυβικών μέτρων αερίου της νέας δεξαμενής της Ρεβυθούσας που κόστισε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ ακριβώς για να διασφαλίσει την επάρκεια εφοδιασμού σε περιόδους υψηλής ζήτησης τα 84.000 κυβικά δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν, παρά μόνο στην περίπτωση που κηρυχθεί κατάσταση εκτάκτου ανάγκης.
Επιπλέον και με βάσει τον Κανονισμό της ΡΑΕ, οι εν λόγω ποσότητες ασφαλείας (αποθέματα) εντός της δεξαμενής, αυξάνουν και μετακυλίουν στους καταναλωτές το κόστος χρήσης του συστήματος με αποτέλεσμα οι μόνοι ευνοημένοι να είναι οι traders χονδρικής κάτι που γίνεται εις βάρος της ασφάλειας τροφοδοσίας του συστήματος και του τελικού κόστους που επιβαρύνει τους Έλληνες καταναλωτές.

www.worldenergynews.gr


worldenergynews.gr