Φυσικό Αέριο

Διασφαλισμένη η επάρκεια της χώρας σε φυσικό αέριο ενόψει κακοκαιρίας σύμφωνα με τη ΔΕΠΑ

Διασφαλισμένη η επάρκεια της χώρας σε φυσικό αέριο ενόψει κακοκαιρίας σύμφωνα με τη ΔΕΠΑ
Βολές κατά της ΡΑΕ για τα αποθέματα ασφαλείας των ηλεκτροπαραγωγών
Κανένα πρόβλημα όσον αφορά την επάρκεια  σε φυσικό αέριο για τις ανάγκες που πιθανότατα θα προκύψουν σε περίπτωση δυσμενών καιρικών συνθηκών, δεν θα αντιμετωπίσει η χώρα, σύμφωνα με τη ΔΕΠΑ. Και αυτό γιατί η εταιρεία φρόντισε έγκαιρα να εξασφαλίσει ένα έξτρα μεγάλο φορτίο που γέμισε την δεξαμενή της Ρεβυθούσας στα τέλη του 2018.
Έτσι ακόμη και σε συνθήκες υψηλής ζήτησης η Ρεβυθούσα μπορεί να τροφοδοτεί το σύστημα για διάστημα δύο εβδομάδων, ενώ έχει διασφαλίσει δύο νέα φορτία που θα καταφθάσουν μέσα στις επόμενες ημέρες.
Παράλληλα, από τη ΔΕΠΑ εκφράζονται αντιρρήσεις σχετικά με την απόφαση της ΡΑΕ που υποχρεώνει τους ηλεκτροπαραγωγούς να διατηρούν απόθεμα ασφαλείας στη δεξαμενή, κάτι που σύμφωνα με την Δημόσια Επιχέιρηση Αερίου δημιουργεί πρόβλημα στη διαχείριση της Ρεβυθούσας.

Σύμφωνα με την ΔΕΠΑ, φέτος τον Ιανουάριο υπήρξε ρεκόρ στην κατανάλωση φυσικού αερίου.
Η εταιρεία τον Ιανουάριο του 2017, όπου το σύστημα είχε φτάσει στα όριά του και οι αρμόδιοι φορείς προσπαθούσαν με αλλεπάλληλες συσκέψεις και λύσεις της τελευταίας στιγμής να διασφαλίσουν την τροφοδοσία της χώρας με φυσικό αέριο, η μέγιστη ημερήσια ζήτηση ανήλθε σε 278.000 MWh. Αντίστοιχα φέτος η υψηλότερη τιμή ζήτησης σημειώθηκε στις 8 Ιανουαρίου, αγγίζοντας τα 300.000 MWh χωρίς να προκληθεί οποιαδήποτε αναστάτωση ή κατάσταση κρίσης, όπως πρόπερσι, για την κάλυψη της ζήτησης.

Σύμφωνα με την ΔΕΠΑ, οι βασικοί λόγοι, που συντελούν στην καλύτερη συνολική λειτουργία του συστήματος, είναι:

α) η ετοιμότητα όλων των προμηθευτών,
β) η, έστω και καθυστερημένη, διάθεση αυξημένης χωρητικότητας στις δεξαμενές της Ρεβυθούσας (225.000 κμ ΥΦΑ, έναντι 130.000 κμ έως 21.12.2018),
γ) στην αναβάθμιση της δυνατότητας αεριοποίησης της Ρεβυθούσας και
δ) στη μεγιστοποίηση των ποσοτήτων που εισέρχονται στο σύστημα από τους αγωγούς στο Σιδηρόκαστρο και στους Κήπους.

Υπογραμμίζεται ότι η χώρα δεν διαθέτει πληθώρα αποθηκευτικών χώρων σε φυσικό αέριο, ιδίως σε αέρια μορφή (όπως πχ η Βουλγαρία), αλλά και σε ΥΦΑ (LNG). Πέρυσι το χειμώνα του 2018, η ΔΕΠΑ, χωρίς να έχει η ίδια την υποχρέωση Ασφάλειας Εφοδιασμού, πρότεινε και διασφάλισε ένα επιπλέον φορτίο LNG με πλοίο αρόδου (αναμονή έξω από τη Ρεβυθούσα), έμφορτο με 128.000 κμ, που ουσιαστικά "μεγάλωσε" της διαθέσιμες ποσότητες της δεξαμενής και θα μπορούσε να καλύψει επιπλέον ζήτηση, σε περίπτωση που το σύστημά έφθανε πάλι σε οριακές τιμές, όπως και το 2017. Αυτό χρησιμοποιήθηκε εν μέρει ως απόθεμα ασφαλείας των Ηλεκτροπαραγωγών. Το κόστος το επωμίστηκε η ΔΕΠΑ και μέχρι σήμερα δεν έχει αποπληρωθεί από τους Η/Π, εν μέρει λόγω και της καθυστέρησης έκδοσης της σχετικής απόφασης της ΡΑΕ για το ύψος του ποσού που καλύπτεται από το Τέλος Ασφάλειας Εφοδιασμού (ΦΕΚ 31.12.2018).

Για τον φετινό χειμώνα, η ΔΕΠΑ είχε επισημάνει τον κίνδυνο από την καθυστέρηση παράδοσης της 3ης δεξαμενής, ήδη από το Σεπτέμβριο. Η ΔΕΠΑ συνέχισε να εφοδιάζει διαρκώς τις δύο διαθέσιμες δεξαμενές και φρόντισε, άμεσα με την παράδοση της τρίτης δεξαμενής των επιπλέον 95.000 κμ στη Ρεβυθούσα, να φέρει ένα έξτρα μεγάλο φορτίο (στις 29.12.2018), που γέμισε τη διαθέσιμη δεξαμενή, "ανακουφίζοντας" την αγωνία για τα χειμερινά αποθέματα.

Η νέα, αυξημένη χωρητικότητα της δεξαμενής διασφαλίζει μεγαλύτερη άνεση, όσον αφορά στα αποθέματα σε ΥΦΑ για την αντιμετώπιση της ζήτησης σε ακραία καιρικά φαινόμενα. Ακόμη και σε ακραία υψηλή ζήτηση, η γεμάτη Ρεβυθούσα μπορεί να τροφοδοτεί το σύστημα για σχεδόν δύο εβδομάδες, μέχρι να επανατροφοδοτηθεί με νέο φορτίο.

Η ΡΑΕ στις 04.01.2019 δημοσίευσε την απόφαση, που υποχρεώνει τους Η/Π να τηρούν απόθεμα ασφαλείας εντός της δεξαμενής. Για τους υπόχρεους Η/Π (ΔΕΗ, M&M, Ήρων) αυτό ορίστηκε σε περίπου 67.000 κμ δέσμευση χώρου, για επάρκεια 5 ημερών (με 16ωρη λειτουργία). Η ΔΕΠΑ έχει εκφράσει ότι η απόφαση όμως αυτή δημιουργεί πρόβλημα στη διαχείριση της Ρεβυθούσας, γιατί ουσιαστικά αχρηστεύει μέρος της νέας χωρητικότητας. Η ποσότητα αυτή άλλωστε είναι επιπλέον των 17.000 κμ, που διατηρεί ως απόθεμα εξισορρόπησης ο ΔΕΣΦΑ. Οπότε γίνεται αντιληπτό ότι τα 84.000κμ από τα 95.000κμ της νέας δεξαμενής, που κόστισε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ ακριβώς για να διασφαλίσει την επάρκεια εφοδιασμού σε περιόδους υψηλής ζήτησης, δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν, ακόμη και την περίοδο που το σύστημα τα έχει περισσότερο ανάγκη, παρά μόνο σε περίπτωση "κατάστασης 2". Ενώ παράλληλα, σύμφωνα με τον κανονισμό της ΡΑΕ, οι συγκεκριμένες ποσότητες "ασφάλειας" εντός της δεξαμενής, αυξάνουν και μετακυλούν στους καταναλωτές το κόστος χρήσης του συστήματος. Μόνοι ευνοημένοι με τον νέο κανονισμό είναι οι traders χονδρικής, αλλά αυτό δεν παύει να γίνεται εις βάρος της ασφάλειας τροφοδοσίας του συστήματος και του τελικού κόστους που επιβαρύνει τους Έλληνες καταναλωτές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΔΕΠΑ, θέτοντας υπόψη των αρμόδιων αρχών μια σιερά ζητημάτων, διαπιστώνει ότι η πρόσφατη αναβάθμιση της Ρεβυθούσας, δίνει τη δυνατότητα εκφόρτωσης μεγάλων φορτίων LNG, χωρητικότητας ακόμη και άνω των 165.000κμ. Αυτό σύμφωνα με την ΔΕΠΑ είναι μεν θετικό με όρους διεθνούς αγοράς ΦΑ, καθώς δίνει μεγαλύτερη ελευθερία και περισσότερες επιλογές στις διαπραγματεύσεις με προμηθευτές και διαθέσιμα φορτία LNG, η υποχρέωση όμως για απόθεμα ασφαλείας 84.000κμ δημιουργεί όμως δύο νέα θέματα-προβληματισμούς, που πρέπει αντίστοιχα να τεθούν σε διαβούλευση και επίλυση.

Ειδικότερα:

1) Για να είναι δυνατή η προμήθεια μεγαλύτερων φορτίων / πλοίων, η ποσότητα εντός δεξαμενής θα πρέπει να έχει μειωθεί πολύ, (ήτοι 225.000κμ-84.000κμ=141.000κμ διαθέσιμα) - και για πλοία 165.000κμ και άνω - ακόμη και κάτω από το δεσμευμένο απόθεμα ασφαλείας. Αυτό δημιουργεί περιορισμούς στη διάθεση μεγάλων φορτίων και πλοίων και προφανώς ρίσκο κατά τους χειμερινούς μήνες (01.12-28.02) με μεγάλη κατανάλωση LNG. Σε περίπτωση καθυστέρησης άφιξης, ακόμη και λίγων ωρών-ημερών (πχ διαθεσιμότητα, βλάβη κλπ), η δεξαμενή επί της ουσίας θα αδειάσει. Να σημειωθεί ότι μέχρι πέρυσι, τα Med-Max πλοία / φορτία που διασφάλιζε η ΔΕΠΑ, προσέθεταν (και απαιτούσαν) 73.000 κμ χώρο εντός της δεξαμενής.

2) Διασφαλίζοντας ένα μεγάλο φορτίο / πλοίο, οποιοσδήποτε χρήστης (ΔΕΠΑ ή/και άλλος), θα καταλάβει επί της ουσίας όλο το διαθέσιμο χώρο και στις 3 δεξαμενές της Ρεβυθούσας (εκτός του αποθέματος ασφαλείας). Έτσι κανένας άλλος χρήστης δε θα μπορεί να συνυπάρξει με δικό του φορτίο στη δεξαμενή. Οι υπόχρεοι Η/Π (πχ ΔΕΗ, Μ&Μ) μπορούν να καλύψουν την υποχρέωσή τους για απόθεμα και από / για άλλους χρήστες, όμως πρέπει να υπάρξει συγκεκριμένη διαδικασία και συμφωνίες ανταλλαγής (swaps).

Για τους λόγους αυτούς η ΔΕΠΑ θα υποβάλλει τις προτάσεις και τις απόψεις της στην αρμόδια αρχή

Σε κάθε περίπτωση, η εταιρεία αναφέρει ότι έχει φροντίσει για την ενεργειακή επάρκεια και την τήρηση των συμβολαίων με τους πελάτες της, διασφαλίζοντας δύο φορτία για τον Ιανουάριο (επιπλέον του μεγάλου φορτίου στις 29/12/2018) και είναι σε συνεννόηση με τους άλλους χρήστες της δεξαμενής, για τήρηση αποθεμάτων ασφαλείας, για όλους τους υπόχρεους Ηλεκτροπαραγωγούς.

Η εταιρεία υπογραμμίζει μάλιστα ότι οποιαδήποτε μονομερής ερμηνεία των θεσμικών παρεμβάσεων της ΔΕΠΑ για τη διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου, καταλήγει να είναι εκούσια ή ακούσια αποπροσανατολιστική.

 

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης