Παραμονή της διασύνδεσης Κρήτη – Αττική στον κατάλογο έργων PCI θα επιδιώξουν ΥΠΕΝ - ΑΔΜΗΕ

Παραμονή της διασύνδεσης Κρήτη – Αττική στον κατάλογο έργων PCI θα επιδιώξουν ΥΠΕΝ - ΑΔΜΗΕ

Τα project που εντάσσονται στην εν λόγω λίστα εξασφαλίζουν ταχεία αδειοδότηση και δυνατότητα χρηματοδότησης από το πρόγραμμα CEF

Στις 28 Φεβρουαρίου λήγει η διαβούλευση στην οποία έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τη λίστα με τα Έργα Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI), για τον τομέα του ηλεκτρισμού.
Έως τότε λοιπόν, θα πρέπει να αποφασιστεί από το ελληνικό υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας εάν θα επιδιώξει να παραμένει στη συγκεκριμένη λίστα η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής ή όχι.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το ΥΠΕΝ πέραν των άλλων λύσεων που προωθεί για τη χρηματοδότηση του έργου (ΕΣΠΑ, αναπτυξιακός νόμος κλπ), εξετάζει τις προϋποθέσεις να ζητηθεί ένταξη του στον νέο κατάλογο των έργων PCI.
Για να γίνει κάτι τέτοιο βεβαίως, το έργο θα πρέπει να διαθέτει διασυνοριακό χαρακτήρα, δηλαδή θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει και το κομμάτι Κρήτη – Κύπρος, άρα να συμφωνεί και η Λευκωσία και να συσταθεί νέο φορέας προώθησής του, στον οποίο δεν θα συμμετέχει η κυπριακών συμφερόντων εταιρία Euroasia Interconnector.
Η επίμαχη διασύνδεση, απασχολεί εδώ και μήνες την επικαιρότητα λόγω της διαμάχης μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της Εuroasia Interconnector.
Μιας διαμάχης που οδήγησε την ελληνική πλευρά στην ίδρυση νέου φορέα προώθησης του έργου Κρήτη - Αττική, την εταιρία ειδικού σκοπού «Αριάδνη», αλλά και σε παρεμβάσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που έδειξαν να «γέρνουν» υπέρ της κυπριακής εταιρίας. 
Πρέπει να σημειωθεί ότι το project είχε ενταχθεί στη λίστα των έργων PCI του 2017 μετά από αίτημα της εταιρίας Εuroasia Interconnector, η οποία και είχε το ρόλο του promoter του έργου.

Αναθεώρηση καταλόγου για τη νέα διετία

Σήμερα πλέον ο κατάλογος αυτός αναθεωρείται, στο πλαίσιο της τακτικής, ανά διετία επαναξιολόγησης όλων των ενταγμένων έργων, όπως ορίζουν οι κανονισμοί της ΕΕ.
Για το λόγο αυτό στις 22 Νοεμβρίου ξεκίνησε σε πανευρωπαϊκό επίπεδο η τρέχουσα διαβούλευση, προκειμένου η  Κομισιόν να συγκεντρώσει τις απόψεις των φορέων και των πολιτών, προκειμένου να επιλέξει ποια από τα project της λίστας 2017, θα ενταχθούν στην νέα αναθεωρημένη λίστα PCI - 2019 του τομέα ηλεκτρισμού.
Αξίζει να αναφερθεί ότι όλα τα έργα PCI αφορούν ενεργειακές υποδομές διασύνδεσης που εξυπηρετούν τον στόχο της ενεργειακής πολιτικής της ΕΕ για την καθαρή ενέργεια και την ολοκλήρωση της εσωτερικής αγοράς.
Όσα project εντάσσονται στην εν λόγω λίστα απολαμβάνουν καθεστώτος ταχείας αδειοδότησης, καθώς και δυνατότητα χρηματοδότησης από το πρόγραμμα CEF, προϋπολογισμού 5,35 δισ. ευρώ για όλη την ΕΕ και για την περίοδο 2014 - 2020.
Από το σύνολο των 5,35 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο ποσό – περίπου τα 4,5 δισ. ευρώ – μπορούν να διατεθούν με τη  μορφή επιχορήγησης, μέσω του ευρωπαϊκού μηχανισμού ΙΝΕΑ.
Στη λίστα των έργων ηλεκτρισμού Κοινού Ενδιαφέροντος από ελληνικής πλευράς, είναι ενταγμένη και η γραμμή διασύνδεσης Ελλάδας - Βουλγαρίας (Νέα Σάντα - Maritza East).
Το καλώδιο Κρήτης - Αττικής είχε ενταχθεί το 2017 στα PCI, ως τμήμα  του Euroasia Interconnector, της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρου – Κρήτης – Αττικής, έργο κατανεμημένο σε τρία σκέλη:  Ισραήλ - Κύπρος (Hadera - Κοφινού),  Κύπρος - Κρήτη και το Κρήτη (Κορακιά) - Αττική.

Ακύρωση συμφωνίας

Τον Οκτώβριο του 2017 υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του Euroasia για την από κοινού ανάληψη της διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής, έργο που είχε προτείνει αυτοτελώς και ο ΑΔΜΗΕ. Παρότι, υπήρξε μία κατ’ αρχήν συμφωνία ο ελληνικός διαχειριστής να έχει το 51% της διασύνδεσης και ο Euroasia το 39% (το υπόλοιπο θα διατίθετο σε ιδιώτες επενδυτές), οι δύο εταιρίες διαφώνησαν ως προς τη μετοχική σύνθεση.
Η Κομισιόν παρενέβη, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο απένταξης του έργου από τον κατάλογο των PCI, σε περίπτωση που η διασύνδεση χάσει τον διασυνοριακό χαρακτήρα της και δεν υλοποιηθεί μέσω του Euroasia.
Εκτιμώντας ως ορατό τον κίνδυνο της απένταξης από τα PCI, το υπουργείο Περιβάλλοντος - Ενέργειας με πρόσφατη νομοθετική παρέμβαση έδωσε τη δυνατότητα στον ΑΔΜΗΕ να μπορεί να εντάσσει έργα στο ΕΣΠΑ και να λαμβάνει χρηματοδότηση από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους. 

www.worldenergynews.gr


worldenergynews.gr