Στην αντεπίθεση ο Euroasia: Άκυρες οι αποφάσεις της ΡΑΕ για τη διασύνδεση Κρήτη - Αττική, πιθανή η δικαστική προσφυγή

Στην αντεπίθεση ο Euroasia: Άκυρες οι αποφάσεις της ΡΑΕ για τη διασύνδεση Κρήτη - Αττική, πιθανή η δικαστική προσφυγή

Η κοινοπραξία θεωρεί πως ο σχεδιασμός της ελληνικής πλευράς θέτει σε κίνδυνο την υλοποίηση του έργου με έγκαιρο και οικονομικά αποδοτικό τρόπο

Με το ποσό των 356 εκατ. ευρώ υπολογίζει η κοινοπραξία του Euroasia πως θα επιβαρυνθούν οι Έλληνες καταναλωτές στην περίπτωση που η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτη – Αττική προχωρήσει ως εθνικό έργο.
H εκτίμηση αυτή συμπεριλαμβάνεται σε ένα πεντασέλιδο κείμενο που απέστειλε ο Εuroasia την περασμένη Παρασκευή 21 Δεκεμβρίου στη ΡΑΕ στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) για τα έτη 2019-2028.
Η τοποθέτηση του Εuroasia αποτελεί μια συνολική αμφισβήτηση των αποφάσεων της ΡΑΕ και του σχεδιασμού απορρέουν εξ αυτών και υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική.
Ο προτεινόμενος σχεδιασμός «θέτει σε κίνδυνο την υλοποίηση της διασύνδεσης Κρήτη - Αττική με έγκαιρο και οικονομικά αποδοτικό τρόπο» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Εuroasia, αφήνοντας εμμέσως ανοιχτό το θέμα δικαστικής προσφυγής.
Στην επιστολή του υπενθυμίζει ότι ως φορέας υλοποίησης του έργου έχει υποβάλει σύμφωνα με το άρθρο 32 του Ν. 4001/2011 αιτήσεις αναθεώρησης κατά των αποφάσεων της ΡΑΕ με αίτημα την ανάκλησή τους.
Επιπλέον επισημαίνει ότι ο σχεδιασμός υλοποίησης του έργου ως εθνικού καθίσταται ακόμη περισσότερο προβληματικός δεδομένης της από 10/10/017 Κοινής Απόφασης της ΡΑΕ και της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας της Κύπρου (ΡΑΕΚ) που ελήφθη σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό Κανονισμό (347/2013) και η οποία, όπως αναφέρει, αποτελεί διεθνή σύμβαση με δεσμευτική ισχύ και διασφαλίζει σε κάθε περίπτωση την υλοποίηση του συνολικού έργου Εuroasia Interconnector από τον επίσημο φορέα υλοποίησης, δηλαδή τον Εuroasia. 
Ως προς το θέμα της χρηματοδότησης, επισημαίνει ότι ο προτεινόμενος από τον ΑΔΜΗΕ σχεδιασμός δημιουργεί ένα επιπλέον εθνικό έργο, επιπρόσθετο του διακρατικού Κρήτη – Κύπρος – Ισραήλ, το συνολικό κόστος του οποίου (1 δισ. ευρώ περίπου) θα πρέπει να επωμισθεί πλήρως η Ελλάδα, ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να εκπληρώσει και τη δέσμευσή της για την υλοποίηση της διασύνδεσης Κρήτη - Αττική ως μέρος της μεγάλης διακρατικής διασύνδεσης στο πλαίσιο της Κοινής Ρυθμιστικής Απόφασης με κόστος κατασκευής 770 εκατ. ευρώ και φορέα υλοποίησης τον Euroasia.

Επισημαίνει δε ότι η ίδια η ΡΑΕ στις εγκριτικές της αποφάσεις για τη ΔΠΑ 2017-2026 και 2018-2027 πήρε τη θέση ότι η εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος δεν δικαιολογεί την υλοποίηση και των δύο έργων.

Ενστάσεις επί του ελληνικού σχεδίου 

Ο Εuroasia διατυπώνει σειρά ενστάσεων κατά του σχεδιασμού της ελληνικής πλευράς, επικαλούμενος το ευρωπαϊκό πλαίσιο που διέπει τα PCI και τις μέχρι τώρα επίσημες θέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Οι ενστάσεις αυτές αφορούν:
•    Οι αποφάσεις της ΡΑΕ στις οποίες στηρίζεται έχουν εκδοθεί αναρμοδίως και κατά παράβαση του ευρωπαϊκού Κανονισμού (ΕΕ 347/2013) και επομένως είναι άκυρες. Κατά συνέπεια θέτει το έργο εκτός καθεστώς PCI και το καθιστά αμιγώς εθνικό και συνεπώς μη επιλέξιμο για την προβλεπόμενη χρηματοδότηση από το πρόγραμμα (Connecting Europe Facillity).
•    Mε βάση τον ευρωπαϊκό Κανονισμό τα μόνα αρμόδια όργανα για την παρακολούθηση της πορείας υλοποίησης του PCI είναι ο Οργανισμός Συνεργασίας των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER) και η αντίστοιχη περιφερειακή ομάδα. Η αρμοδιότητα της ΡΑΕ ως εθνικού ρυθμιστή γεννάται μόνο εφόσον έχει διαπιστωθεί από τα εν λόγω όργανα ότι προκύπτει καθυστέρηση πέραν των δύο ετών σε σχέση με την ημερομηνία λειτουργίας του έργου και μόνο εφόσον ο φορέας υλοποίησης δεν επιλέξει ο ίδιος τρίτο μέρος για τη χρηματοδότηση. Άρα η υπόδειξη της ΡΑΕ δεν καθιστά αυτομάτως το τρίτο μέρος, εν προκειμένω την Αριάδνη, φορέα υλοποίησης του έργου.
•    Στην τεχνική περιγραφή της διασύνδεσης Κρήτη - Αττική στο δεκαετές που  τέθηκε σε διαβούλευση δεν υπάρχει καμία αναφορά σε λύση για την διασφάλιση της διαλειτουργικότητας με το τμήμα Κρήτη – Κύπρος – Ισραήλ παρά το γεγονός ότι το θέμα τίθεται ως μείζον από την ΕΕ.
•    Στο αναθεωρημένο σχέδιο ο ΑΔΜΗΕ προτείνει μεγαλύτερη ισχύ (2Χ500 MW) έναντι (2Χ350 MW), με συντομότερο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, ενώ παράλληλα θέτοντας τη διασύνδεση εκτός Κανονισμού PCI αποστερεί το έργο από μελέτες και αδειοδοτήσεις που έχει ήδη εκπονήσει ο Εuorasia ως επίσημος φορέας υλοποίησης.

www.worldenergynews.gr


worldenergynews.gr