Δια χειρός Αλεξάνδρας Σδούκου το Ολιστικό Σχέδιο 25 σημείων της ΝΔ για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης – Οι προοπτικές του

Δια χειρός Αλεξάνδρας Σδούκου το Ολιστικό Σχέδιο 25 σημείων της ΝΔ για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης – Οι προοπτικές του

Η Ελλάδα καλείται να καλύψει την σημαντική υστέρηση από την Ευρώπη σε έναν τομέα που προσφέρει ισχυρές επιχειρηματικές προοπτικές μειώνοντας δραστικά την ρύπανση του περιβάλλοντος

Δια χειρός Αλεξάνδρας Σδούκου παρουσιάστηκε το Ολιστικό Σχέδιο της Νέας Δημοκρατίας για την Ηλεκτροκίνηση, που εμφανίζει σημαντικές καινοτομίες και αναδεικνύει την ανάπτυξη του κλάδου σε επενδυτικό καταλύτη, δημιουργώντας παράλληλα τις προϋποθέσεις για να μειωθούν σημαντικά οι εκπομπές ρύπων στην Ελλάδα που στην παρούσα φάση εμφανίζεται ως ουραγός στον συγκεκριμένο τομέα.
Η ανάπτυξη του σχεδίου εξάλλου επιδοκιμάστηκε δημόσια κατά την παρουσίαση στην αίθουσα Φάρος του «Σταύρος Νιάρχος» από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, που το χαρακτήρισε αναπτυξιακό βραχίονα που βελτιώνει την ποιότητα ζωής.
Η Άννα Σδούκου ανέπτυξε έναν σχεδιασμό 25 σημείων αφού με λίγα λόγια ανέδειξε την μεγάλη υστέρηση της Ελλάδας σε σχέση με την ταχεία ανάπτυξη της νέας αγοράς στην υπόλοιπή Ευρώπη.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι στόχοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μείωση εκπομπών CO2 κατά 170 εκατ. τόνους για την καθαρή κινητικότητα μεταξύ 2020 και 2030, εξοικονόμηση 18 δις ευρώ από κόστος καυσίμων, μείωσης εισαγωγών πετρελαίου κατά 6 δις και εξασφάλισης 70.000 θέσεων εργασίας περνούν από την ανάπτυξη αυτής της πολιτικής.
Στα πλαίσια αυτά οι μεγάλες οικονομίες έχουν τοποθετήσει χρονικά deadlines για την απαγόρευση πώλησης βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων εκ των οποίων η Ολλανδία το 2030 καθώς και οι Σλοβενία και Δανία ενώ οι Γαλλία και Γερμανία το 2040.
Οι Νορβηγοί που βρίσκονται πιο μπροστά έχουν θέσει το όριο στο 2025, καθώς έχουν ήδη τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα καταλαμβάνουν το 27,2% της αγοράς τους.
Η Ελλάδα βρίσκεται σε τεράστια απόσταση σε όλα τα επίπεδα από τους στόχους της ΕΕ με προφανή αδυναμία αξιοποίησης ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων περιορίζεται στο 0,17% επί του συνόλου της αγοράς, ενώ μαζί με το Βέλγιο η άνοδος πωλήσεων είναι μηδενική, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες χώρες.

Τα βασικά σημεία του προγράμματος

Θα μπορούσε σε πρώτη φάση να αξιοποιηθεί κατά 100% η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για την δημιουργία Μητρώου των  Σημείων Φόρτισης στο Υπουργείο Μεταφορών.
Τα  25 σημεία του Ολιστικού Προγράμματος της ΝΔ για την ηλεκτροκίνηση στόχο έχουν να αναπτύξουν ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα που θα εποπτεύεται από το γραφείο του πρωθυπουργού και θα τελεί υπό την αιγίδα επιτροπής εμπειρογνωμόνων.
Στα βασικά του σημεία περιλαμβάνονται τα εξής βήματα:
-    Η ανάπτυξη δικτύου υποδομών ηλεκτρικής φόρτισης, που στην παρούσα φάση είναι ανύπαρκτο υπονομεύοντας το εγχείρημα
-    Την στόχευση ειδικών κατηγοριών για προώθηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων όπως τα ΤΑΞΙ με επιδότηση αγοράς 3500-3000 ευρώ. Την παροχή ειδικών προνομίων σε ειδικές πιάτσες και προτεραιότητες αναμονής σε αεροδρόμια.
-    Φορολογικά κίνητρα για εταιρικά αυτοκίνητα με αύξηση αποσβέσεων στο 25% σε ετήσια βάση και 150% έκπτωση δαπάνης.
-    Μείωση συντελεστή ΦΠΑ στο 13% για αυτοκίνητα και ηλεκτροκίνητα δίκυκλα.
-    Πρόγραμμα απόσυρσης με τεχνολογία EURO 4(ή και παλαιότερες)
-    Κυκλοφοριακά προνόμια όπως δωρεάν στάθμευση σε επιλεγμένα σημεία στο κέντρο της πόλης και παροχή έκπτωσης στα διόδια.
-    Στόχος το 30% των κρατικών οχημάτων να είναι χαμηλών ή μηδενικών ρύπων ως το 2025.
-    Σταδιακή αντικατάσταση του στόλου των αστικών λεωφορείων με ηλεκτρικά. Στην παρούσα φάση στην Ευρώπη υφίστανται 1600 ηλεκτρικά λεωφορεία και υπάρχουν παραγγελίες για άλλα 1600.
-    Τα 3200 λεωφορεία εξοικονομούν κόστος ενέργειας 40 εκατ σε ετήσια βάση.
-    Η απανθρακοποίηση των αστικών λεωφορείων θα μειώσει τις εκπομπές CO2 κατά 18 εκατ τόνους ρύπων μέχρι το 2050. 

Η ανάπτυξη του δικτύου

-    Εγκατάσταση σταθμών επαναφόρτισης υψηλής ισχύος κατά μήκος του  Βασικού Εθνικού Οδικού Δικτύου ( ΣΕΑ, Πρατήρια υγρών καυσίμων).
-    Υποχρεωτική εγκατάσταση χώρων επαναφόρτισης σε ένα σημείο για κάθε 10 χώρους στάθμευσης. Υποδομή, προ- καλωδίωση για εγκατάσταση επαναφορτιστών  σε χώρους όπως οι σταθμοί αυτοκινήτων, συγκοινωνιακοί κόμβοι, ferry boats.
-    Θέσπιση υψηλού φορολογικού συντελεστή απόσβεσης για τις επιχειρήσεις που εγκαθιστούν δημόσιας χρήσης φορτιστές στις εγκαταστάσεις τους.
-    Επιδότηση/φοροαπαλλαγή  και εγκατάσταση ειδικών σταθμών φόρτισης.
-    Υποχρέωση των Ο.Τ.Α. να χωροθετούν δημόσια σημεία φόρτισης.
-    Εισαγωγή απαγόρευσης στάθμευσης σε θέση φόρτισης Η/Ο στον Κ.Ο.Κ.
-    Επανακατάρτιση τεχνικών συνεργείων για ηλεκτρικά οχήματα
-    Κίνητρα για κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων και παρελκομένων στην Ελλάδα.
-    Αναβάθμιση της συμβολής των Πανεπιστημίων
-    Καθαρή ηλεκτροκίνηση από ΑΠΕ στην υπηρεσία του Τουρισμού, Ενίσχυση της Ενεργειακής Αυτονομίας και Ασφάλειας για παράδειγμα των νησιών με αξιοποίηση ΑΠΕ και κατάλληλών συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας.
-    Δημιουργία υβριδικού σταθμού ΑΠΕ, συσσωρευτών και πλατφόρμα έξυπνων μετρητών διαχείρισης της ζήτησης.


Οι συγκρίσεις με το Διεθνές Περιβάλλον

 

Την ώρα που με το Electromobility Development Plan της Πολωνίας έχει εγκριθεί η δημιουργία 6.000 σημείων φόρτισης  με 400 ταχυφορτιστές σε 32 μεγάλες πόλεις ως το 2020 με πρόσβαση σε ειδικά ταμεία 2,8 δις ευρώ η Ελλάδα είναι πολύ πίσω. Από πλευράς απασχόλησης στην Πολωνία θα δημιουργηθούν 50.800 θέσεις εργασίας μέχρι το 2030.
Έχει ενδιαφέρον ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, με την συνδεδεμένη κινητικότητα η αγορά των συσωρευτών μπορεί να φθάσει τα 250 δισ ετησίως μόνο για την ΕΕ. Η αγορά αυτή είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την αποθήκευση ενέργειας.
Την ίδια ώρα το Connecting Europe Facility θα έχει διαθέσιμα 450 εκατ ευρώ για την ανάπτυξη των πρώτων επενδύσεων.

Ο ευρωπαϊκός στόχος είναι να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων από 118,5g/km το 2017 κατά 15% το 2025 και 30% το 2030.
Παράλληλα η εξέλιξη του κόστους των μπαταριών προβλέπεται ότι θα μειωθεί στα 109 ευρώ ανά Kw/h τοπ 2025 και στα 73 δολ το 2030 ενισχύοντας αποφασιστικά την τάση με την πρόοδο της τεχνολογίας στον συγκεκριμένο τομέα.
Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπορεί να έχει σημαντικά πλεονεκτήματα όπως η μείωση του κόστους καυσίμου στο 25%. Για παράδειγμα 456 ευρώ σε ετήσια βάση για κίνηση 50χλμ μέσο όρο ανά ημέρα με 2,5 ευρώ/100 χλμ, έναντι 2044 ευρώ ετησίως για ένα συμβατικό αυτοκίνητο, που θα έχει κόστος 1,6 ευρώ ανά lt.Στην 5ετία συνολικά η μείωση του κόστους χρήσης μπορεί να φτάσει τα 8500 ευρώ ανά αυτοκίνητο.














H κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου είναι σύμβουλος του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας στα θέματα Ενέργειας.

Διαβάστε ΕΔΩ το στρατηγικό σχέδιο της ΝΔ για την ηλεκτροκίνηση

 
www.worldenergynews.gr

worldenergynews.gr