ΡΑΕ: Αυτή είναι η αλήθεια για την κοινοτική χρηματοδότηση της διασύνδεσης Αττικής - Κρήτης

ΡΑΕ: Αυτή είναι η αλήθεια για την κοινοτική χρηματοδότηση της διασύνδεσης Αττικής - Κρήτης

Σύμφωνα με την Αρχή ο EuroAsia ουδέποτε υπέβαλε αίτηση στην Κομισιόν για την χρηματοδότηση του έργου Αττικής - Κρήτης

Κλειστός είναι έως αυτή τη στιγμή για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτη - Αττική ο δρόμος για την επιδότηση από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό Connecting Europe Facility (CEF), όπως σημειώνουν κύκλοι της ΡΑΕ.
Έτσι, παρόλο που αποτελεί σκέλος της διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου - Ισραήλ, που προωθεί ο Euroasia Interconnector και έχει ενταχθεί στο καθεστώς PCI (Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος), δεν είναι προς ώρας υποψήφιο για χρηματοδότηση μέσω του μηχανισμού CEF («Συνδέοντας την Ευρώπη»), που προβλέπεται για τα συγκεκριμένα έργα.
Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές της Αρχής, έτσι κι αλλιώς το αρχικό σχέδιο του Euroasia προέβλεπε τη χρηματοδότηση μέσω του CEF μόνο για το σκέλος Κρήτη -Κύπρος με 800 εκατ. ευρώ, με δεδομένο ότι το έργο Κρήτη - Αττική είναι πολύ πιο εύκολα αποσβέσιμο.
Επομένως, η κυπριακών συμφερόντων εταιρεία σχεδίαζε να κατευθυνθούν όλα τα κοινοτικά κονδύλια στη διασύνδεση των δύο νησιών, προϋπολογισμού 1,6 δισ. ευρώ, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί επίσης με 270 εκατ. από τους Έλληνες καταναλωτές μέσω των ΥΚΩ.
Μετά τη συμφωνία πάντως των ΡΑΕ και ΡΑΕΚ για τον καταμερισμό του διασυνοριακού κόστους της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου και Ελλάδας, τον Οκτώβριο του 2017, η ΡΑΕ υποχρέωσε τον Euroasia να υποβάλει αίτηση για επιδότηση του Κρήτη - Αττική με 200 εκατ. ευρώ, ένα ποσό που ισοδυναμεί περίπου με το 30% του έργου.
Ωστόσο, ο Euroasia δεν το έπραξε ούτε τον Οκτώβριο ούτε και τον επόμενο Απρίλιο, όταν άνοιξε το δεύτερο «παράθυρο» υποβολής αιτήσεων στον CEF.
Κάτι που πρακτικά σημαίνει πως το τμήμα Κρήτη - Αττική βρίσκεται ουσιαστικά εκτός διεκδίκησης χρηματοδότησης.  

Βέλτιστη λύση η συνέχιση λειτουργίας των πετρελαϊκών σταθμών - Oι εναλλακτικές λύσεις

Από την άλλη πλευρά, σχολιάζοντας τις διαθέσιμες επιλογές για την εξασφάλιση επάρκειας τροφοδοσίας στην Κρήτη έως το 2022, όταν ο ΑΔΜΗΕ έχει δεσμευθεί πως θα ολοκληρωθεί η διασύνδεση του νησιού με την Αττική, οι ίδιοι κύκλοι της ΡΑΕ σημειώνουν πως πρώτη λύση, ώστε να μην επιβαρυνθούν οι Έλληνες καταναλωτές, αποτελεί η διατήρηση σε λειτουργία των τοπικών πετρελαϊκών σταθμών.
Επομένως, για να μην αντιμετωπίσει προβλήματα ηλεκτροδότησης το νησί, το πιο εύλογο σενάριο είναι να υποβληθεί αίτημα στην Κομισιόν για παράταση του καθεστώτος παρέκκλισης από την κοινοτική Οδηγία 2010/75 περί Βιομηχανικών Εκπομπών, η οποία λήγει τον Δεκέμβριο του 2019.
Όσον αφορά τα υπόλοιπα εναλλακτικά σχέδια, σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, το πιο οικονομικό είναι το πλωτό εργοστάσιο ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο LNG, που έχει προτείνει εταιρεία από το Εμιράτο του Κατάρ, καθώς το κόστος του θα είναι στα ίδια επίπεδα ή και μικρότερο από αυτό των πετρελαϊκών σταθμών.
Μάλιστα, η λύση αυτή είναι άμεσα εφαρμόσιμη, δεν χρειάζεται συνοδά έργα (καθώς αρκεί το εργοστάσιο να «κουμπώσει» με ένα καλώδιο στον ΑΗΣ Αθερινόλακκου) και μπορεί να εξασφαλίσει πρόσθετη ισχύ έως 250 MW.
Επίσης, η εταιρεία είναι θετική στη σύναψη βραχυχρόνιου συμβολαίου, έως ότου ηλεκτρισθεί η διασύνδεση Κρήτη-Αττική.
Ωστόσο, το πρόβλημα είναι πως δεν υπάρχουν εγγυήσεις για την εφαρμογή της.
Πιο δύσκολα επιτεύξιμο θεωρείται, με βάση τις πηγές της ΡΑΕ, το σενάριο μεταφοράς στην Κρήτη της μονάδας φυσικού αερίου ΗΡΩΝ 1, καθώς η μονάδα θα πρέπει να εγκατασταθεί στο νησί.
Επίσης, για τη μεταφορά της ζητείται μακροχρόνιο συμβόλαιο, έως το τέλος της επόμενης 10ετίας.
Σε μία τέτοια περίπτωση, μπορεί να εγερθούν ενστάσεις από την Κομισιόν για κρατική ενίσχυση, οι οποίες ωστόσο δεν είναι αδύνατον να ξεπερασθούν, αν υποβληθεί από την ελληνική πλευρά αίτημα παρέκκλισης και αυτό γίνει δεκτό.

www.worldenergynews.gr


worldenergynews.gr