Ηλεκτροκίνηση: Η προϋπόθεση για την ύπαρξη ηλεκτρικών οχημάτων περνά… από τις υποδομές επαναφόρτισης

Ηλεκτροκίνηση: Η προϋπόθεση για την ύπαρξη ηλεκτρικών οχημάτων περνά… από τις υποδομές επαναφόρτισης
Το 86% του στόλου κινείται µε κάποιου είδους βενζίνη (απλή ή αµόλυβδη), ενώ µε πετρέλαιο κινείται το 13,3%
Θέμα της επικαιρότητας αποτέλεσε τις τελευταίες ημέρες η φιλολογία γύρω από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και την ανάγκη «εκδίωξης» των πετρελαιοκίνητων οχημάτων και μείωσης των βενζινοκίνητων σε ότι αφορά τουλάχιστον τα μεγάλα αστικά κέντρα.
«Το ντίζελ είναι κάτι από το οποίο απομακρυνόμαστε, όπως είναι το πετρέλαιο και η βενζίνη. Εµείς, ως Πολιτεία, θα δώσουµε έµφαση στα θέµατα των αυτοκινήτων και των µεταφορών, µε στόχο να φύγουµε σταδιακά από τη λογική των ντίζελ οχηµάτων» είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γ. Σταθάκης, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο «Έθνος».
Η στήλη του «Εξοικονομώ» είχε αναφερθεί στο συγκεκριμένο ζήτημα, καταγράφοντας τα υπέρ και τα κατά των ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Χαρακτηριστικό μάλιστα, που καθιστά ελκυστικά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι και η εξοικονόμηση χρημάτων που επιτυγχάνεται στο κόστος χρήσης λόγω της ασύγκριτα χαμηλότερης τιμής του ηλεκτρισμού έναντι των υγρών καυσίμων (για την Ελλάδα το μέσο κόστος ρεύματος για 100 χλμ. είναι περίπου 1,3 ευρώ), των απαλλαγών από διάφορα τέλη και φόρους και του χαμηλού κόστους συντήρησης (τα service είναι κατά μέσο όρο έως και 60% φτηνότερα από αυτά ενός συμβατικού αυτοκινήτου).
Από την άλλη πλευρά, η απουσία επαρκών υποδομών για την επαναφόρτισή τους και η έλλειψη φορολογικών κινήτρων συμβάλουν στον περιορισμό της χρήσης τους.
 
 

Σε εµβρυϊκό στάδιο η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα

Σύμφωνα πάντως με το Εθνικό Πλαίσιο Πολιτικής για την Ανάπτυξη της Αγοράς Υποδοµών Εναλλακτικών Καυσίµων στον τοµέα των Μεταφορών, το οποίο ολοκληρώθηκε πέρυσι από το καθ’ ύλην υπουργείο, σε συνεργασία µε τα συναρµόδια υπουργεία, διαπιστώθηκε ότι το 2016 στην Ελλάδα κυκλοφορούσαν µόνο 397 ηλεκτροκίνητα οχήµατα, ενώ ειδική αναφορά γινόταν στην παλαιότητα των οχηµάτων, καθώς τα τέσσερα στα δέκα είναι ηλικίας άνω των 17 ετών, ποσοστό το οποίο στα αυτοκίνητα δηµόσιας χρήσης διαµορφώνεται στο 30%. Στην παλαιότητα των οχηµάτων αποδίδεται η µεγάλη εξάρτησή τους από τα συµβατικά καύσιµα.

Έτσι, υπολογίζεται ότι το 86% του στόλου κινείται µε κάποιου είδους βενζίνη (απλή ή αµόλυβδη), ενώ µε πετρέλαιο κινείται το 13,3%. Ειδικά στα λεωφορεία, το πετρέλαιο αποτελεί το βασικό καύσιµο (95%), ενώ µε εναλλακτικά καύσιµα, δηλαδή υγραέριο και φυσικό αέριο, κινείται µόλις το 1,8% του συνόλου. Φυσικό αέριο καταναλώνουν σήµερα µόνο 310 λεωφορεία στην Αθήνα.

Οι προτάσεις της ΝΔ για τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα

Από την πλευρά της, η αξιωματική αντιπολίτευση έχει επεξεργαστεί τα κίνητρα που θα δοθούν για τη χρήση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Ειδικότερα, τα κίνητρα θα αφορούν ιδιώτες, εταιρείες, το Δημόσιο, τους ΟΤΑ και θα προβλέπεται μείωση του συντελεστή ΦΠΑ από το 24% στο 13%.
 

Ο δύσβατος δρόμος των φορτιστών

Τόσο η κυβέρνηση όσο και η αξιωματική αντιπολίτευση περιλαμβάνουν στον σχεδιασμό τους την παροχή ισχυρών κινήτρων για τη διάδοση των φορτιστών και την εγκατάσταση σταθμών επαναφόρτισης.

Το WEN επικοινώνησε με τον ιδρυτή και διευθυντή της εταιρείας Fortisis, κ. Δ. Μιχαρικόπουλο, ο οποίος στάθηκε ιδιαίτερα στο κομμάτι των υποδομών, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι: «Ηλεκτροκίνηση και ηλεκτρικά οχήματα δεν μπορούν να υπάρξουν εάν δεν υπάρχουν και κατάλληλες υποδομές επαναφόρτισης. Ένα από τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών έναντι των συμβατικών αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης είναι ότι μπορούν να ανεφοδιάζονται οπουδήποτε υπάρχει δίκτυο ηλεκτροδότησης, στις κατοικίες, στους χώρους εργασίας, στα σημεία που επισκεπτόμαστε συχνά για ψώνια, αναψυχή κλπ και όπου μπορεί να σταθμεύσει για λιγότερο ή μεγαλύτερο διάστημα ένα αυτοκίνητο».

Στη συνέχεια, ο κ. Μιχαρικόπουλος υπογράμμισε το θέμα λειτουργίας επαρκούς αριθμού σημείων φόρτισης, χαρακτηρίζοντάς το «κρίσιμο».
«Καθώς σταδιακά η αυτοκινητοβιομηχανία παρουσιάζει μοντέλα με μπαταρίες όλο και μεγαλύτερης χωρητικότητας και πυκνότητας ενέργειας και αυξάνεται έτσι η αυτονομία των ηλεκτρικών οχημάτων, στα 300 ή στα 400 χλμ ή και ακόμη περισσότερο, το άγχος αυτό της αυτονομίας και της ανάγκης επαναφόρτισης, αμβλύνεται, ωστόσο το θέμα της λειτουργίας επαρκούς αριθμού σημείων επαναφόρτισης παραμένει κρίσιμο» είπε χαρακτηριστικά.

Ποια λύση ενδείκνυται:

«Η φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με ευφυή τρόπο, δηλαδή σε χρόνους και σε ώρες, που επιτρέπουν τη βελτιστοποίηση της διαχείρισης των φορτίων από τους διαχειριστές των δικτύων διανομής, τη μέγιστη αξιοποίηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, αλλά και το συνδυασμό με την επιστροφή ενέργειας στο δίκτυο ή για την παροχή υπηρεσιών εφεδρείας και εξισορρόπησης μέσω της αποθήκευση ενέργειας στους συσσωρευτές των αυτοκινήτων, αποτελεί  το μόνο βιώσιμο τρόπο για την αντιμετώπιση των αυξημένων αναγκών ενέργειας που θα προκύψουν μόλις πολλαπλασιαστούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα» ήταν τα λόγια του κ. Μιχαρικόπουλου.

 

Σπύρος Κόγκας
www.worldenergynews.gr