Λάβροι οι Έλληνες εφοπλιστές κατά των scrubbers στο συνέδριο της Capital Link

Λάβροι οι Έλληνες εφοπλιστές κατά των scrubbers στο συνέδριο της Capital Link
Ti συζητήθηκε στο συνέδριο που παρουσιάζει την Επιχειρησιακή Αριστεία στον Τομέα των Θαλάσσιων Μεταφορών και διερευνά τις Βέλτιστες Πρακτικές του κλάδου σε όλους τους σημαντικούς λειτουργικούς τομείς της ναυτιλίας.
Έχοντας στο ενεργητικό της σειρά επιτυχημένων διοργανώσεων Ναυτιλιακών Συνεδρίων μεγάλης κλίμακας στα σημαντικότερα ναυτιλιακά κέντρα του κόσμου, η Capital Link διοργάνωσε το “8th Annual Operational Excellence in Shipping – Best Industry Practices” Forum την Τρίτη, 30, Οκτωβρίου, 2018 στο Hilton Athens Hotel.
Με ένα 8ετές ιστορικό, αποτελεί το μοναδικό Συνέδριο που παρουσιάζει την Επιχειρησιακή Αριστεία στον Τομέα των Θαλάσσιων Μεταφορών και διερευνά τις Βέλτιστες Πρακτικές του κλάδου σε όλους τους σημαντικούς λειτουργικούς τομείς της ναυτιλίας.
Οι Έλληνες εφοπλιστές ήσαν λάβροι κατά της χρήσης των scrubbers

Keeping Our Eye on The Ball: Shipping & The Environment - A Realistic & Practical Approach
Παρουσίαση: Κ. George Procopiou, Founder – Dynacom Tankers, Sea Traders – Dynagas
Ο κ. George Procopiou ανέφερε: «Θα ήθελα να αναφερθώ στο ζήτημα του ανώτατου ορίου θείου στο πλαίσιο IMO2020, στη χρήση καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο και στη χρήση scrubbers. Το σκεπτικό είναι λανθασμένο, η μεταφορά της ρύπανσης από την ατμόσφαιρα στη θάλασσα δεν αποτελεί πρόοδο. Η σωστή προσέγγιση θα ήταν η εξ αρχής αποφυγή της ρύπανσης. Παράλληλα με τις λύσεις α) της χρήσης καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο – αν υπάρχουν, ή β) της εγκατάστασης scrubbers – ξανά, αν υπάρχουν διαθέσιμα (καθώς η υπάρχουσα διαθεσιμότητα καλύπτει μόνο το 6-8% του παγκόσμιου στόλου έως το 2020), προτείνω άλλη μια λύση, γ) τη μείωση της ταχύτητας. Από την πρώτη μέρα εφαρμογής, η μείωση της ταχύτητας περιορίζει την κατανάλωση καυσίμων κατά 60%. Αυτό σημαίνει 60% λιγότερο CO2, NOx, SOx και σωματίδια, λαμβάνοντας υπόψη τις επιπλέον μεταφορές που απαιτούνται – οι λεπτομερείς μαθηματικοί υπολογισμοί είναι διαθέσιμοι. Προς το παρόν, θα πρέπει να δοθεί ένα εύλογο χρονικό διάστημα στους κατασκευαστές κινητήρων και τα ναυπηγεία, ώστε να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις.»

Quo Vadis? – The Industry at Crossroads
Παρουσίαση: κ. Nikos Tsakos, Chairman – INTERTANKO; President & CEO - Tsakos Energy Navigation
Ο κ. Nikos Tsakos ανέφερε: «Η ιδέα του κ. Προκοπίου για τη μείωση ταχύτητας είναι σωστή, απλά δεν έχει λάβει ανάλογη υποστήριξη με τις υπόλοιπες. Στη σύσκεψη του IMO υπήρχαν χώρες που ζήτησαν τη παράταση της εφαρμογής των νέων μέτρων έως το 2025, αλλά λίγοι ανέφεραν τη μείωση ταχύτητας.
Από την πλευρά μας, το 2020 θα έπρεπε να είναι ένα ζήτημα για τα διυλιστήρια, όχι για τους πλοιοκτήτες. Δεν είμαστε παρά μόνον οι χρήστες! Μας αντιμετωπίζουν σαν πειραματόζωα, επιβάλλοντας όλα αυτά τα μέτρα. Έχουμε ζητήσει από τον IMO μια πρακτική περίοδο δοκιμής των νέων καυσίμων, αλλά κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει δεκτό μέχρι στιγμής.
Τέλος, μη ξεχνάμε πως η Ελλάδα έχει μεγαλύτερο συμφέρον και το θέμα την αγγίζει περισσότερο, σε σχέση με άλλες χώρες.»

Challenges for European Shipping in a Changing World
Παρουσίαση: κ. Panagiotis Laskaridis, President – European Community Shipowners Associations; CEO - Lavinia Corporation / Laskaridis Shipping Company Ltd.
Ο κ. Panagiotis Laskaridis ανέφερε: «Η ομιλία μου θα εστιάσει στην διαφορετική σημασία του όρου ‘ναυτιλία’ στην Ευρώπη και στην Ελλάδα. Επίσης, θα περιγράψει τη γενικότερη κατάσταση στην Ευρώπη και θα υπογραμμίσει τη σημασία του ευρωπαϊκού στόλου tramp βαθέων υδάτων, που αντιστοιχεί στο 40% της παγκόσμιας φέρουσας ικανότητας, όντας το μόνο στρατηγικό στοιχείο ενεργητικού διεθνούς σημασίας της Ευρώπης, με την ικανότητα να προστατέψει τη στρατηγική της θέση στον πλανήτη.»

O κ. Nicolas Bornozis, President of Capital Link Inc., τόνισε ότι: «Το φετινό Συνέδριο επικεντρώθηκε στο «σταυροδρόμι» στο οποίο βρίσκεται η Nαυτιλία καθώς θα πρέπει να επιλέξει και εφαρμόσει στρατηγικές για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του άμεσου μέλλοντος. Γι’ αυτό το λόγο το Συνέδριο επικεντρώθηκε σε τρία σημαντικά θέματα, τα οποία θέτουν νέους κανόνες:
Το πρώτο είναι ο μετασχηματιστικός αντίκτυπος της Τεχνολογίας και της Ψηφιοποίησης. Το δεύτερο αφορά τη σπουδαιότητα και την αναγκαιότητα της Ναυτικής Εκπαίδευσης. Και το τρίτο, στο οποίο αφιερώθηκε και το μεγαλύτερο μέρος του Συνεδρίου, αφορά τη συμμόρφωση με τους νέους Περιβαλλοντικούς Κανονισμούς και πώς αυτοί θα επηρεάσουν τη Nαυτιλία από την επιχειρησιακή, επενδυτική και χρηματοοικονομική άποψη. Ειδική βαρύτητα δόθηκε στο θέμα των Περιβαλλοντικών Κανονισμών, με ειδικά πάνελ συζητήσεων σε θέματα όπως Ballast Water Treatment, Sulfur Cap and Decarbonization, καθώς επίσης και τις προοπτικές όσον αφορά τα Marine Fuels.»
Στο Συνέδριο συμμετείχαν και φέτος 29 κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρίες, 3 σημαντικοί νηογνώμονες (Bureau Veritas – DNVGL - Lloyd’s Register), το μεγαλύτερο διεθνές νηολόγιο – Liberian Registry, o IMO – International Maritime Organization, η Αμερικανική Ακτοφυλακή (US Coast Guard), οι επικεφαλής 4 Διεθνών Οργανισμών του κλάδου (BIMCO, European Community Shipowners Associations, INTERCARGO, INTERTANKO), Διεθνείς Τράπεζες (ΑΒΝ AMRO, DVB BANK), η EXXON MOBIL, κορυφαίοι εφοπλιστές καθώς και ανώτατα στελέχη του κλάδου.

2018 CAPITAL LINK MARITIME CSR LEADERSHIP AWARD

Στo πλαίσιο του Συνεδρίου απονεμήθηκε το “2018 Capital Link Maritime CSR Leadership Award” στον κ. Philippe Louis-Dreyfus, Chairman - Louis Dreyfus Armateurs S.A.S.; Former President – BIMCO, σε αναγνώριση της προσφοράς του στην παγκόσμια Nαυτιλία και της αφοσίωσής του στην εφαρμογή και προώθηση των Βέλτιστων Πρακτικών. Τον κ. Philippe Louis-Dreyfus προλόγισε ο κ. Panagiotis Laskaridis, President - European Community Shipowners Associations; CEO - Lavinia Corporation/Laskaridis Shipping Co. Ltd.

Ο κ. Panagiotis Laskaridis ανέφερε: «Είμαστε σήμερα εδώ για να τιμήσουμε έναν πιστό φίλο. Την πρώτη φορά που γνώρισα τον κ. Philippe Louis-Dreyfus, αναρωτιόμουν ποιος είναι αυτός ο κύριος, που πάντοτε μου επισημαίνει τι είναι σωστό και τι λάθος. Σήμερα, δεν ανοίγω το στόμα μου πριν ζητήσω την άποψή του. Είχε δύο επιτυχημένες καριέρες, στον τραπεζικό και το ναυτιλιακό τομέα, και είναι μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα.

Μεταξύ άλλων τιμητικών διακρίσεων, είναι μέλος του Τάγματος της Λεγεώνας της Τιμής της Γαλλίας, και του Τάγματος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας. Η ειλικρίνεια και η αποφασιστικότητα του έχουν αφήσει το στίγμα τους στη ναυτιλία και του έχουν χαρίσει πολλούς φίλους στην Ελλάδα.
Παρακαλώ υποδεχτείτε θερμά τον κ. Louis-Dreyfus, έναν άνθρωπο που δικαιούται απόλυτα τούτο το βραβείο.»

Ο κ. Philippe Louis-Dreyfus ανέφερε: «Η Ελλάδα είναι ιστορικά η σπουδαιότερη χώρα στην παγκόσμια ναυτιλία, δεδομένου του στόλου της αλλά και της εκπροσώπησής της στους διεθνείς οργανισμούς. Ευχαριστώ τον κ. Λασκαρίδη για τα καλά του λόγια, αλλά και τους οργανωτές για τα εγκώμια που συχνά αποδίδονται μόνο μετά θάνατον. Ευτυχώς, εγώ είμαι ακόμη ζωντανός.
Η ναυτιλία είναι ένα από τα αρχαιότερα επαγγέλματα παγκοσμίως. Κατά τη γνώμη μου όμως, είναι και το καλύτερο. Μας δίνει την ευκαιρία να χτίσουμε κάτι στέρεο και αειφόρο, και να γνωρίσουμε καλούς, αφοσιωμένους και παθιασμένους ανθρώπους. Η ναυτιλία χαρακτηρίζεται από τις αξίες της: Την αλληλεγγύη και την οικογένεια.
Σας ευχαριστώ και πάλι όλους για τη μεγάλη αυτή τιμή.»

(Ολόκληρη η ομιλία του κ. Philippe Louis-Dreyfus είναι διαθέσιμη στον ακόλουθο σύνδεσμο: http://forums.capitallink.com/csr/2018athens/.)

Η απονομή του Βραβείου “Capital Link Maritime CSR Leadership Award” ξεκίνησε πριν από 6 χρόνια με στόχο την αναγνώριση ενός ατόμου ή ενός οργανισμού για την επίδειξη του υψηλότερου επιπέδου αφοσίωσης στην Επιχειρηματική Δεοντολογία και τις Βέλτιστες Πρακτικές στον Κλάδο. Τιμώμενα πρόσωπα προηγούμενων ετών ήταν οι κκ. Jeremy Penn, Dr. Nikos Tsakos, Efthimios Mitropoulos, Clay Maitland και John Platsidakis.
INDUSTRY PANEL & PRESENTATION TOPICS

Digitalization & Cybersecurity – Panel Discussion
Technological Innovation - Transforming Shipping
Συντονιστής: κ. Nick Brown, Marine & Offshore Director – Lloyd’s Register
Ομιλητές:
•    κ. Salvatore d’Amico, Fleet Director - d’Amico Societa di Navigazione
•    κ. Andreas Hadjipetrou, Managing Director - Columbia Shipmanagement
•    κ. Theofanis Sallis, Head of Operations & Technology - Gaslog Ltd
•    κ. Mark Pearson, Managing Director - Maran Tankers
•    κα. Despina Panayiotou Theodosiou, Chief Executive Officer – Tototheo Maritime Ltd

Ο κ. Nick Brown, Marine & Offshore Director – Lloyd’s Register, ανέφερε: «Η υιοθέτηση των ψηφιακών τεχνολογιών παρέχει τις απαιτούμενες λύσεις για την επιθυμητή διαφάνεια, την ενσωμάτωση πληροφοριών και τη συνεργασία, ώστε να αυξηθεί η συνολική παραγωγή στη βιομηχανία μας, να μειωθεί ο κίνδυνος αποτυχίας και να αυξηθεί ο χρόνος λειτουργικότητας.
Η αποτελεσματικότητα μπορεί να βελτιωθεί τόσο σε επίπεδο στοιχείων ενεργητικού όσο και αλυσίδας εφοδιασμού – με οφέλη για τον πλοιοκτήτη, τον εφοπλιστή, αλλά και για τα ναυπηγεία, τους σχεδιαστές, τους κατασκευαστές εξοπλισμού, τους παρόχους, τα λιμάνια και τους πελάτες. Για μας, πρόκειται για μια μετάβαση προς μια πιο έξυπνη διαδικασία, εφικτή χάρη στις ψηφιακές τεχνολογίες οι οποίες βελτιστοποιούν τα συστήματα και την ανθρώπινη αποδοτικότητα, αλλά και προς μια ισορροπία μεταξύ του κατάλληλου τεχνολογικού επιπέδου και της απαιτούμενης ανθρώπινης δραστηριότητας, η επίτευξη της οποίας θα αποτελέσει κρίσιμο παράγοντα για τη ναυτιλία μετά το 2020.»

Ο κ. Salvatore d’Amico, Fleet Director - d’Amico Societa di Navigazione, ανέφερε: «Στην d’Amico είμαστε πεπεισμένοι πως τα metadata (μεταδεδομένα) θα μας επιτρέψουν να μειώσουμε το απρόβλεπτο στοιχείο του ανθρώπινου παράγοντα στην καθημερινή λειτουργία του σκάφους. Μέσω υπεύθυνης χρήσης της τεχνολογίας αυτής, οι μεταφορές μπορούν να γίνουν ασφαλέστερα και πιο οικολογικά. Σήμερα η τεχνολογία είναι διαθέσιμη στην κατάλληλη τιμή και μένει να βρεθεί ο καταλληλότερος τρόπος χρήσης ώστε να μην δυσχεραίνεται η καθημερινή εργασία όσων απαρτίζουν το πλήρωμα.»

Ο κ. Andreas Hadjipetrou, Managing Director - Columbia Shipmanagement, ανέφερε: «Ως διαχειριστής πλοίου, κανείς συναντά διαφορετικούς πελάτες: Παραδοσιακές εταιρείες, που δεν έχουν ακόμη αποφασίσει κατά πόσο η τεχνολογία είναι ευλογία ή κατάρα, και πιο εξοικειωμένους με τη τεχνολογία πελάτες, οι οποίοι είναι πιο πρόθυμοι να επενδύσουν. Αυτή τη στιγμή προσπαθούμε να επιτύχουμε τον καλύτερο δυνατό έλεγχο, δημιουργώντας εκθέσεις που περιλαμβάνουν την απόδοση του σκάφους, τη βελτιστοποίηση, τη κατανάλωση καυσίμων, κ.α.»

Ο κ. Theofanis Sallis, Head of Operations & Technology - Gaslog Ltd, ανέφερε: «Ενόσω οι τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνίας εξελίσσουν τη ναυτιλία, αναδύονται ταυτόχρονα κίνδυνοι και ευκαιρίες που πρέπει να ταυτοποιήσουμε και να κατανοήσουμε. Όσον αφορά τους κινδύνους, οι νέες τεχνολογίες πρέπει να ενσωματωθούν με ασφάλεια στον σχεδιασμό και τις λειτουργίες του πλοίου. Επομένως, απαιτείται διαρκής αξιολόγηση της ασφάλειας των τεχνολογικών υποδομών μας ώστε να βρεθεί η οποιαδήποτε αδυναμία, τόσο στα γραφεία όσο και στα σκάφη μας. Υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης, γι’ αυτό και έχουμε υιοθετήσει μια νοοτροπία κυβερνοασφάλειας στον Οργανισμό μας. Επενδύοντας στις ψηφιακές τεχνολογίες, δημιουργούμε ευκαιρίες, οι οποίες πιστεύουμε πως θα βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα μας και εν τέλει τη διάρθρωση του κόστους. Έχουμε επίσης εκκινήσει συνεργασίες με σημαντικούς πωλητές και άλλους παράγοντες, ώστε να δρέψουμε τους καρπούς της τεχνολογικής καινοτομίας.»

Ο κ. Mark Pearson, Managing Director - Maran Tankers, ανέφερε: «Η ψηφιακή μεταμόρφωση είναι το μεγάλο θέμα της εποχής. Κατά τη γνώμη μου, έχουμε αρκετό δρόμο να διανύσουμε πριν μπορέσουμε να χρησιμοποιούμε σε ευρεία κλίμακα τα μαζικά δεδομένα (big data). Η ψηφιοποίηση είναι ένα ταξίδι, δεν συμβαίνει από τη μία μέρα στην άλλη. Αυτή τη στιγμή χρησιμοποιούμε μια κοινή πλατφόρμα για τον στόλο και για τα γραφεία μας, συγχωνεύοντας δεδομένα και συγκεντρώνοντάς τα στην ίδια πλατφόρμα. Η μεγαλύτερη πρόκληση όλων παραμένει η αλλαγή στη νοοτροπία των ανθρώπων.»

Η κα. Despina Panayiotou Theodosiou, Chief Executive Officer – Tototheo Maritime Ltd, ανέφερε: «Κατανοούμε πως υπάρχουν πολλοί τρόποι ώστε, συνολικά ως κλάδος, να χρησιμοποιήσουμε τα δεδομένα για να βελτιώσουμε τις επιχειρήσεις μας. Αυτή η βελτίωση σε κάποιες περιπτώσεις λειτουργεί αυξητικά και σε κάποιες άλλες ανασταλτικά. Τα δεδομένα είναι πληροφορία, η οποία με τη σειρά της οδηγεί στη βελτίωση του τρόπου λήψεως αποφάσεων. Για την καλύτερη δυνατή χρήση τους, πρέπει να διασφαλίσουμε πως τα δεδομένα που χρησιμοποιούμε και οι ψηφιοποιημένες διαδικασίες που επιλέγουμε είναι έμπιστα, ασφαλή, και αποτελεσματικά.
Το 2018 η ναυτιλία έχει ασχοληθεί εντόνως με την κυβερνοασφάλεια και την ανθεκτικότητα στον κυβερνοχώρο. Για τη σωστή εφαρμογή τους ωστόσο, η νοοτροπία των εργαζόμενων θα παίξει εξίσου σημαίνοντα ρόλο με τα προγράμματα, το λογισμικό ή τα ψηφιακά εργαλεία.»

Connecting Ports, Vessels & People
Παρουσίαση: κ. Andreas Chrysostomou, Chief Strategy Officer – Tototheo Maritime Ltd
Ο κ. Andreas Chrysostomou ανέφερε: «Τα πλοία μεταφέρουν τη πλειοψηφία των εμπορευμάτων παγκοσμίως, ενώ τα λιμάνια διασφαλίζουν το ασφαλές πέρασμα των αγαθών αυτών από τη θάλασσα στη στεριά. Από την άλλη, οι άνθρωποι είναι εκείνοι που καλούνται να διαχειριστούν τα πλοία και τα λιμάνια ώστε να ολοκληρωθεί επιτυχημένα αυτή η τεράστια και αναγκαία ομαλή μετάβαση.
Παραδοσιακά, οι συντονισμένες αυτές ενέργειες έχουν δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες για αυξανόμενη απασχόληση, ευημερία και σταθερότητα στη ξηρά. Ωστόσο, πλησιάζοντας ταχύτατα στο σημείο καμπής για την άμεση εξυπηρέτηση, όπου οι καταναλωτές θα απαιτούν προϊόντα και υπηρεσίες οπουδήποτε και ανά πάσα στιγμή, οι δεσμοί μεταξύ πλοίων, λιμανιών και ανθρώπων πρέπει να ενδυναμωθούν, έτσι ώστε τα αγαθά και οι υπηρεσίες να παρέχονται μέσω μιας προσέγγισης σε αληθινό χρόνο, με πλήρη πρόσβαση και αυξημένη εξατομίκευση.»

Innovative Shipyard Solutions
Παρουσίαση: κ. Charalambos Sarantitis, Technical Director - Newport Shipping
Ο κ. Charalambos Sarantitis ανέφερε: «Οι κυκλικές βιομηχανίες δυσχεραίνουν τις ταμειακές ροές, επηρεάζοντας, σε περιπτώσεις δεξαμενισμού ρουτίνας ή ad hoc επισκευών, την ικανότητα μιας εταιρείας να διαχειριστεί αποτελεσματικά τα πλοία της. Η ναυτιλία κάθε άλλο παρά εύκολη γίνεται, εξαιτίας των περιβαλλοντικών κανονιστικών ρυθμίσεων που αγγίζουν και τις τεχνολογικές απαιτήσεις, οι οποίες με τη σειρά τους επηρεάζουν την επιχειρησιακή γνώση και την εύρεση χρηματοοικονομικών πόρων. Στη Newport Shipping UK LLP φέρνουμε σε επαφή αξιόπιστους συνεργάτες από ναυπηγεία, τεχνικές εταιρείες και τα κατάλληλα ικανά  στελέχη ώστε να βοηθήσουν τους πλοιοκτήτες να ανταποκριθούν στις πολλαπλές απαιτήσεις του σήμερα και να καλύψουν το κόστος εξομάλυνσης της κυκλικότητας.»

Protectionism – Diversity – Marine Pollution: BIMCO’s Strategic Focus Looking Ahead
Παρουσίαση: κ. Anastassios Panagiannopoulos, President – BIMCO; CEO - Common Progress Co Na SA
Ο κ. Anastassios Panagiannopoulos ανέφερε: «Η ναυτιλία βρίσκεται εν μέσω μιας εκ των εντονότερων μεταβατικών περιόδων όλων των εποχών. Πέραν της μετάβασης σε καύσιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, έρχεται μια εποχή εστιασμένη στο περιβάλλον, με περισσότερες κανονιστικές ρυθμίσεις. Οι συγκυρίες δεν είναι ιδανικές για τους πλοιοκτήτες, σε μια δύσκολη αλλά και απρόβλεπτη αγορά με πολλούς κανονισμούς. Οφείλουμε ωστόσο να συνεισφέρουμε ώστε να διασφαλιστεί η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της ανθρώπινης δραστηριότητας στον πλανήτη. Να επιδείξουμε προσαρμοστικότητα και περιέργεια. Πρέπει επίσης να επενδύσουμε σε νέες τεχνολογίες και νέες ιδέες ώστε να ανταποκριθούμε στις επερχόμενες προκλήσεις.»

The Evolving Role of Women in Shipping
Παρουσίαση: κα. Despina Panayiotou Theodosiou, President – Wista International; Chief Executive Officer – Tototheo Maritime Ltd
Η κα. Despina Panayiotou Theodosiou ανέφερε: «Η πολιτισμική ποικιλία είναι μια σημαντική πτυχή στη ναυτιλία του σήμερα. Η WISTA ιδρύθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο πριν 44 χρόνια και πλέον υπάρχει σε 46 χώρες, σε όλες τις ηπείρους. Τον περασμένο Ιούλιο, πιστοποιήθηκε ως σύμβουλος του IMO. Εργαζόμαστε για την επίτευξη των στόχων του ΟΗΕ για τη βιώσιμη ανάπτυξη, συγκεκριμένα του κανόνα για τη χειραφέτηση των γυναικών. Οι γυναίκες δημιουργούν επιπρόσθετη αξία σε πολλούς τομείς, αλλά η ατζέντα της WISTA ξεπερνά τα ζητήματα που αφορούν αμιγώς το φύλο, προσπαθώντας να προσελκύσει στη ναυτιλία τα καλύτερα μυαλά, γυναικών και ανδρών. Η πρόοδος που έχει καταγραφεί είναι σημαντική, αλλά έχουμε ακόμη πολλή δουλειά μπροστά μας.»

Maritime Education – Panel discussion
Συντονιστής: Καθηγητής Constantine Arcoumanis, ex-Ambassador of Greece for Energy Policy & New Technologies, ex-Vice President - City University of London
Ομιλητές:
•    κ. Leonidas Evgenidis, Chairman – Evgenidis Foundation; Maritime Ambassador of Greece to IMO
•    κ. George A. Tsavliris, Principal – Tsavliris Salvage Group
•    κ. Dimitris Diamantis, Director General - Metropolitan College
•    κα. Venetia Kallipoilitou, Deputy Managing Director for Human Element and Training - Tsakos Columbia Shipmanagement S. A.

Ο καθηγητής Constantine Arcoumanis, ex-Ambassador of Greece for Energy Policy & New Technologies, ex-Vice President - City University of London, ανέφερε: «Η ενότητα αυτή για τη Ναυτική Εκπαίδευση, που διοργανώνεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από την Capital Link, συμπίπτει με μια κρίσιμη στιγμή για την παγκόσμια ναυτιλία, αλλά και την ελληνική ναυτιλία ειδικότερα. Εκτός από τον παραδοσιακό ρόλο της εκπαίδευσης για την ανάπτυξη ικανοτήτων με σκοπό την προσωπική και επαγγελματική επιτυχία, η ανάδυση των υπό συζήτηση και εφαρμογή από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό περιβαλλοντικών κανονιστικών ρυθμίσεων έχει δημιουργήσει επείγουσα ανάγκη για τεχνικές και διαχειριστικές δεξιότητες που δεν συμπεριλαμβάνονταν στις ναυτιλιακές ακαδημαϊκές σπουδές μέχρι πρότινος. Η παρουσίαση αυτή έχει λοιπόν ως στόχο να υπογραμμίσει τον συμπληρωματικό ρόλο της δημόσιας και ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης στον εξοπλισμό των φοιτητών με τα καλύτερα δυνατά εχέγγυα και τη γνώση για μια καριέρα στη ναυτιλία, αλλά και την ανάγκη ώστε εκείνοι να έχουν προετοιμαστεί καλύτερα από τις ναυτικές σχολές. Επιπλέον, από τη στιγμή που η επαγγελματική πρόοδος εξαρτάται τόσο από τη καλύτερη δυνατή εκπαίδευση όσο και από τα ατομικά χαρίσματα, είναι σημαντικό να ταυτοποιήσουμε τις πτυχές της προσωπικότητας, συμπεριλαμβανομένης της συναισθηματικής ευφυίας, οι οποίες αποδεικνύονται σημαντικά συστατικά για μια επιτυχημένη ναυτιλιακή καριέρα, είτε στη ξηρά είτε στη θάλασσα.»

Ο κ. Leonidas Evgenidis, Chairman – Evgenidis Foundation; Maritime Ambassador of Greece to IMO, ανέφερε: «Βρισκόμαστε εν μέσω μιας ενδιαφέρουσας συγκυρίας, στην οποία οι καλές πρακτικές είναι σημαντικότερες από ποτέ, και ο ανθρώπινος παράγοντας πρέπει να αποκτήσει αυξημένο ρόλο. Το πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να έχουμε υπόψη είναι ότι δεν υφίσταται ελληνική ναυτιλία χωρίς ελληνικά γραφεία και ελληνικό  ναυτικό προσωπικό. Οι καλοί Έλληνες ναυτικοί δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες. Οι ναυτικές ακαδημίες παραμένουν η κυριότερη πηγή εργατικού προσωπικού, όμως το επίπεδο αυτών, καθώς και των τεχνικών λυκείων εν γένει, δεν είναι πάντα το κατάλληλο. Οι απόφοιτοι είναι λίγοι και συχνά δεν διαθέτουν τα εχέγγυα και τα χαρίσματα για μια καριέρα στη ναυτιλία. Προσωπικά δεσμεύομαι να εργαστώ για τη βελτίωση της ναυτιλιακής εκπαίδευσης στη χώρα μας.»

Ο κ. George A. Tsavliris, Principal – Tsavliris Salvage Group, αναφέρθηκε στις ανθρώπινες και τις τεχνολογικές δεξιότητες που απαιτούνται από τους σπουδαστές των Ναυτικών Ακαδημιών.
Ο κ. Tsavliris είπε πως η απόκτηση της κατάλληλης παιδείας είναι ουσιώδης για όποιον νέο επιθυμεί να ενδυναμώσει το ακαδημαϊκό του προφίλ και να διευρύνει τις γνώσεις του στις θεωρητικές και τεχνικές πτυχές του ναυτιλιακού κλάδου. Η επαγγελματική επιτυχία εξαρτάται τόσο από την ποιότητα της εκπαίδευσης όσο και από τα προσωπικά χαρακτηριστικά.
Ο κ. Tsavliris υπογράμμισε πως πέραν πάσης αμφιβολίας, ο ανθρώπινος παράγοντας είναι καθοριστικής σημασίας. Η προσωπικότητα του καθενός καθορίζει την πορεία του στη Ναυτιλία. Οι απαιτούμενες ικανότητες στη Ναυτιλία δεν είναι απαραίτητα οι ίδιες όπως σε άλλους τομείς: 1) είναι σημαντικό να είναι κανείς τολμηρός, αποφασιστικός και έτοιμος να πάρει ρίσκα, 2) να έχει συγκεκριμένο τρόπο διαχείρισης των καταστάσεων, 3) να είναι χαρισματικός, έτοιμος να βιώσει τα θετικά και τα αρνητικά της ζωής – διότι μέσα από τις δυσκολίες, τη σκληρή δουλειά και τα λάθη μας, μαθαίνουμε, αναπτυσσόμαστε και εξελισσόμαστε ως άνθρωποι. Και, 4) να διαθέτει συναισθηματική ευφυΐα, ένα συστατικό - κλειδί για μια επιτυχημένη καριέρα στη Ναυτιλία. Τα άτομα με ηγετικές ικανότητες τείνουν να είναι συναισθηματικά ευφυείς, επομένως το χαρακτηριστικό αυτό είναι σημαντικό για τα διευθυντικά στελέχη.
 
Ο κ. Dimitris Diamantis, Director General - Metropolitan College, ανέφερε: «Η συνεργασία μεταξύ του Metropolitan College of Greece και του Solent University of Southampton, του κορυφαίου παρόχου ναυτιλιακής εκπαίδευσης παγκοσμίως, είναι αποτέλεσμα εκτεταμένης έρευνας και συνδιαλλαγής με παράγοντες της Ναυτιλίας, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι η ζήτηση για σωστά εκπαιδευμένο και καταρτισμένο ναυτικό προσωπικό έχει αυξηθεί. Η νέα αυτή ιδιωτική Ναυτική Ακαδημία έρχεται να συμπληρώσει τις δημόσιες Ακαδημίες του Εμπορικού Ναυτικού στην Ελλάδα, και όχι να τις ανταγωνιστεί. Η πρωτοβουλία εντάσσεται στο σχέδιο παροχής, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ολοκληρωμένων, υψηλής ποιότητας προγραμμάτων από Βρετανικά πανεπιστήμια, προσφέροντας στους απόφοιτους διεθνώς αναγνωρισμένα πτυχία και μεταπτυχιακά διπλώματα σε όλους τους κλάδους της ναυτικής και ναυτιλιακής εκπαίδευσης. Το Metropolitan College έχει επενδύσει στις νέες εγκαταστάσεις του στο κέντρο του Πειραιά, σε τεχνογνωσία και υποδομές, με στόχο να προσεγγίσει ζητήματα όπως η ασφάλεια στη θάλασσα, η αποτελεσματική πλοήγηση και η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Στην προσπάθεια αυτή, αποδεχόμενοι τις προκλήσεις ενός διαρκώς εναλλασσόμενου κόσμου, προτείνουμε ένα μεικτό πρόγραμμα πρακτικής επαγγελματικής κατάρτισης και ακαδημαϊκής γνώσης, ήθους και επαγγελματικής επάρκειας για τις ανάγκες της ναυτιλίας παγκοσμίως.»

Η κα. Venetia Kallipoilitou, Deputy Managing Director for Human Element and Training - Tsakos Columbia Shipmanagement S. A., ανέφερε: «Ήρθε η ώρα η ναυτική εκπαίδευση να συμπεριληφθεί στα σχολεία μας! Ο Καπετάνιος Παναγιώτης Τσάκος είπε πριν μερικές μέρες, με όλη τη δύναμη της φωνής και της ψυχής του: “Ήρθε η ώρα να σταματήσουμε να πιστεύουμε σε μια ουτοπία. Αν θέλουμε να περάσει και στις επόμενες γενιές το ναυτικό DNA μας, της ναυτοσύνης και παράδοσής μας, τότε στην επόμενη συνάντηση της ναυτιλιακής κοινότητας, η αίθουσα πρέπει να είναι γεμάτη από έφηβους και νέους, μαθητές λυκείου και δόκιμους.”
Με αυτά τα λόγια στο νου, και το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, ένα ιδιωτικό μη κερδοσκοπικό ναυτικό λύκειο άνοιξε τις πόρτες του στη Χίο τον Σεπτέμβριο του 2018, προσφέροντας, μεταξύ άλλων, ναυτική και ναυτιλιακή παιδεία και εκπαίδευση.
Το παρόν της ναυτιλίας διαφέρει από το παρελθόν της. Πρόκειται για ένα απαιτητικό και δύσκολο περιβάλλον, στο οποίο χρειάζεται ολόκληρη η εκπαιδευτική αλυσίδα, ξεκινώντας από τα σχολεία, επενδύοντας στη νοοτροπία και την εξοικείωση με τη θάλασσα και τα πλοία, καταδεικνύοντας τις προοπτικές μιας ναυτιλιακής καριέρας και τις παραδοσιακές αρχές που τη διέπουν. Ο ναυτιλιακός κλάδος στο σύνολό του θα μπορούσε να συνεισφέρει σημαντικά στη μείωση της ανεργίας, κάτι που δεν μπορούμε να παραβλέψουμε στις μέρες μας.
Η εκπαίδευση δεν είναι ένας ανταγωνιστικός τομέας. Οι ναυτιλιακοί οργανισμοί, θεσμοί και ιδρύματα, καθώς και οι παράγοντες της Ναυτιλίας θα μπορούσαν να συνεισφέρουν στις απαραίτητες τροποποιήσεις της διεθνούς και εθνικής νομοθεσίας, επιδιώκοντας ένα ανοικτό σύστημα που θα συμπληρώνει τη δημόσια ναυτιλιακή εκπαίδευση. Άλλωστε, στη θάλασσα υπάρχει χώρος για όλους μας.»

ENVIRONMENTAL REGULATIONS & THE INDUSTRY’S RESPONSE
Are Regulations Addressing the Real Problems in Shipping?
Παρουσίαση: κ. John Platsidakis, Chairman - INTERCARGO; Managing Director – Anangel Maritime Services Inc.
Ο κ. John Platsidakis ανέφερε: «Στα ποντοπόρα ελεύθερα φορτηγά πλοία, έναν κλάδο κατά κύριο λόγο χωρίς εθνικότητα, διαρκώς προστίθενται νέοι κανονισμοί. Τα 174 κράτη μέλη του IMO, τα περισσότερα εκ των οποίων έχουν ανεπαρκή γνώση για τη λειτουργία των πλοίων και ουδέν έννομο συμφέρον, θεσπίζουν κανονιστικές ρυθμίσεις με σκοπό την ικανοποίηση του αδαούς κοινού, των περιβαλλοντικών ΜΚΟ και των μέσων μαζικής ενημέρωσης.
Πρέπει όλοι να κάνουμε ό,τι μπορούμε ώστε ο κόσμος, οι πολιτικοί και τα νομοθετικά όργανα να καταλάβουν πως λειτουργεί η Ναυτιλία. Οφείλουμε να καταστήσουμε σαφές πως χρειαζόμαστε σωστούς και πρακτικούς κανονισμούς που βελτιώνουν τη διαχείριση των πλοίων και προστατεύουν το περιβάλλον, καθώς επίσης μεριμνούν για την ασφάλεια των πλοίων, του πληρώματος και των εμπορευμάτων.»

(Ολόκληρη η ομιλία του κ. John Platsidakis είναι διαθέσιμη στον ακόλουθο σύνδεσμο: http://forums.capitallink.com/csr/2018athens/.)

An Update on Implementation of U.S. Ballast Water Regulations
Παρουσίαση: Commander Nathan Menefee, Deputy Director of Inspections and Compliance - US Coast Guard
Ο Commander Nathan Menefee ανέφερε: «Οι Ηνωμένες Πολιτείες βρίσκονται πλέον, πέραν πάσης αμφιβολίας, σε κατάσταση πλήρους συμμόρφωσης, εφαρμόζοντας πλήρως τα Αμερικανικά πρότυπα που αφορούν το υδάτινο έρμα. Παρότι η Ακτοφυλακή αναγνωρίζει τις προκλήσεις και τις δυσκολίες που επιφέρουν τα νέα συστήματα στη διαχείριση των πλοίων, οι εφοπλιστές θα πρέπει να παίξουν τον δικό τους καθοριστικό ρόλο  φροντίζοντας για την εφαρμογή των Αμερικανικών και Διεθνών κανονισμών στη διαχείριση των πλοίων τους, σε βάθος χρόνου.
Δεν υπάρχει κάποια μαγική λύση έναντι των προκλήσεων αναφορικά με τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς για το υδάτινο έρμα. Γι’ αυτό οι εφοπλιστές θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις αυτές βάσει στρατηγικού σχεδίου, για να αποφευχθούν πιθανές καθυστερήσεις ή/και κυρώσεις.
Οι εφοπλιστές που έχουν καθυστερήσει ή αναβάλει τον σχεδιασμό μιας στρατηγικής συμμόρφωσης με τις κανονιστικές ρυθμίσεις των ΗΠΑ ή του IMO που αφορούν το υδάτινο έρμα, θέτουν εαυτούς σε κίνδυνο, μιας και υπάρχει σώρευση εκκρεμών εγκαταστάσεων για την περίοδο 2021-2023.»

Ballast Water Treatment - Panel Discussion
Συντονιστής: Δρ. Michalis Pantazopoulos, Managing Director – Liberian Registry – LISCR (Hellas) S.A.
Ομιλητές:
•    κ. Lee Adamson, Head, Public Information Services - IMO
•    Commander Nathan Manafee, Deputy Director of Inspections and Compliance - US Coast Guard
•    κ. Konstantinos Stampedakis, Managing Director - ERMA FIRST ESK Engineering Solutions S.A.
•    κ. Theo Baltatzis, Managing Director – Technomar Shipping Inc.
•    κ. Loukas Barmparis, President – Safe Bulkers
Ο Δρ. Michalis Pantazopoulos, Managing Director – Liberian Registry – LISCR (Hellas) S.A., ανέφερε: «Ενώ εφαρμόζεται η Συνθήκη Διαχείρισης του Υδάτινου Έρματος, τόσο από τον IMO όσο και από την Ακτοφυλακή των ΗΠΑ η οποία έχει συμμορφωθεί με τα πρότυπα της χώρας, ορισμένες από τις προκλήσεις και τις δυσκολίες των εγκαταστημένων συστημάτων στα πλοία εξακολουθούν να υφίστανται. Η συμβατότητα των συστημάτων τόσο με τα πρότυπα του IMO όσο και της Ακτοφυλακής των Ηνωμένων Πολιτειών, τα οποία διαφέρουν μεταξύ τους, προβληματίζει τους εφοπλιστές που δραστηριοποιούνται στη μεταφορά εμπορευμάτων σε όλο τον κόσμο, αλλά και στα λιμάνια των ΗΠΑ. Τα ζητήματα για τα οποία έχει γίνει αναφορά στον IMO και στην Ακτοφυλακή των ΗΠΑ είναι οι δυσλειτουργίες των συστημάτων διαχείρισης του υδάτινου έρματος, οι συνέπειες για τη λειτουργία των πλοίων αλλά και ενδεχόμενες καθυστερήσεις. Συζητήθηκαν τα πρώτα συμπεράσματα για την απόδοση των συστημάτων στο αρχικό στάδιο απόκτησης εμπειρίας. Τόσο ο IMO όσο και η Ακτοφυλακή κατέθεσαν προτάσεις στους εφοπλιστές για τα συστήματα διαχείρισης του υδάτινου έρματος στα νέα πλοία, τα οποία εξελίσσονται και αναπτύσσονται διαρκώς ώστε να πληρούν όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις.»

Ο κ. Lee Adamson, Head, Public Information Services - IMO, ανέφερε: «Η εξάπλωση υδρόβιων χοροκατακτητικών ειδών έχει αναγνωριστεί ως μια από τις μεγαλύτερες απειλές για την οικολογική και οικονομική ευημερία του πλανήτη. Τα είδη αυτά πλήττουν σημαντικά τη βιοποικιλότητα και τους πολύτιμους φυσικούς πόρους της γης, από τους οποίους εξαρτόμαστε. Οι άμεσες και έμμεσες υγειονομικές επιπτώσεις γίνονται ολοένα και σοβαρότερες, ενώ η ζημιά για το περιβάλλον είναι συχνά αμετάκλητη. Ζητώντας από τη ναυτιλία, μέσω μιας διαδικασίας διεθνών κανονιστικών ρυθμίσεων, να ασχοληθεί ενεργά με τον περιορισμό του υδάτινου έρματος, ο IMO αντιμετωπίζει αυτό το σημαντικό περιβαλλοντικό ζήτημα και συνεισφέρει θετικά στην προστασία της βιοποικιλότητας.»

Ο Commander Nathan Manafee, Deputy Director of Inspections and Compliance - US Coast Guard, ανέφερε: «Αναγνωρίζουμε πως κάποιες φορές τα συστήματα πράγματι παρουσιάζουν δυσλειτουργίες. Δημοσιεύσαμε μια επιστολή πολιτικής αναφορικά με ορισμένα από τα ζητήματα που θα μπορούσαν να προκύψουν στα πλοία, προσφέροντας συμβουλές τόσο για τους πλοιοκτήτες όσο και για το λιμενικό προσωπικό. Είναι σημαντικό η αναφορά της βλάβης να γίνει εγκαίρως, και να μπορεί να αποδειχθεί ότι το σύστημα συντηρείτο σωστά. Όλοι οι παράγοντες της Ναυτιλίας θα πρέπει να συνεργαστούν ώστε να επιλυθούν τυχόν προβλήματα, κοινοποιώντας για παράδειγμα τον σχεδιασμό των συστημάτων τους.»

Ο κ. Konstantinos Stampedakis, Managing Director - ERMA FIRST ESK Engineering Solutions S.A., ανέφερε:
«Μετά από εκατοντάδες εγκαταστάσεις συστημάτων σε νέα πλοία αλλά και σε ανακατασκευασμένα, περάσαμε από το στάδιο της αβεβαιότητας σε αυτό της απόκτησης εμπειρίας.
Η εγκατάσταση των συστημάτων, η εκπαίδευση του πληρώματος και η ανάπτυξη πρακτικών μέτρων αντιμετώπισης έκτακτων καταστάσεων είναι οι σημαντικότεροι πυλώνες διασφάλισης της συμμόρφωσης. Ένα ακόμη αποτέλεσμα της νέας αυτής εποχής είναι η αναγνώριση του παρόχου συστημάτων διαχείρισης υδάτινου έρματος ως ενός μακροχρόνιου συνεργάτη, και όχι απλώς ενός πωλητή εξοπλισμού.»

Ο κ. Loukas Barmparis, President – Safe Bulkers, ανέφερε: «Στη Safe Bulkers βρισκόμαστε πάντα στην πρώτη γραμμή των τεχνολογικών και περιβαλλοντικών εξελίξεων. Κατέχοντας την περιβαλλοντική πιστοποίηση ISO 14001 και την πιστοποίηση ενεργειακής απόδοσης ISO 50001, εγκαθιστούμε το Erma First σε όλα μας τα πλοία, ένα σύστημα διαχείρισης υδάτινου έρματος εγκεκριμένο από τον IMO και την Ακτοφυλακή των ΗΠΑ. Αυτό μας επιτρέπει να δραστηριοποιούμαστε ανεμπόδιστοι στο παγκόσμιο εμπόριο, συμπεριλαμβανομένης της Αμερικής.»

IMO 2020 – Low Sulfur Cap Compliance: Options, Strategies & Economics - Panel Discussion
Συντονιστής: Δρ. George Dimopoulos, Principal Research Engineer - DNV GL
Ομιλητές:
•    κ. Lee Adamson, Head, Public Information Services - IMO
•    κ. Mikhail Shapiro, Global Head of Marine Fuels and IMO 2020 Implementation – Glencore Energy UK Ltd
•    κ. Keith Dawe, Senior V.P., Assets and Structuring Manager - Cargill Ocean Transportation
•    κ. Dimitrios Vastarouchas, Deputy Chief Operating Officer - Danaos Corporation
•    κ. Stamatis Bourboulis, General Manager - Euronav Ship Management (Hellas) Ltd
•    κ. Loukas Barmparis, President – Safe Bulkers
•    κ. Nicos Rescos, Chief Operating Officer – Star Bulk Carriers

Ο Δρ. George Dimopoulos, Principal Research Engineer - DNV GL, ανέφερε: «Το παγκόσμιο ανώτατο όριο θείου θα τεθεί σε ισχύ το 2020. Η Ναυτιλία εξετάζει τις επιλογές της και πρέπει να ανταποκριθεί σε ένα νέο κανονιστικό καθεστώς. Οι πλοιοκτήτες πρέπει να αξιολογήσουν και να επιλέξουν τις κατάλληλες τεχνολογίες, από τα συμμορφούμενα καύσιμα μέχρι τα scrubbers. Οι παράγοντες της τεχνολογίας, της εγκατάστασης, της συντήρησης και της λειτουργικότητας διαδραματίζουν μείζονα ρόλο ανάλογα με το είδος, το μέγεθος και τον τύπο εμπορικών ταξιδιών του πλοίου. Ταυτόχρονα, τα ναυλοσύμφωνα θα αλλάξουν, καθώς θα πρέπει να συνυπολογιστούν διάφορα νομικά και ασφαλιστικά ζητήματα. Τα παραπάνω θα έχουν ισχυρό οικονομικό αντίκτυπο για τη λειτουργία των πλοίων, τόσο από πλευράς χρηματοδότησης όσο και τιμών ναύλωσης. Το πάνελ μας, στο οποίο εκπροσωπούνται ποικίλοι παράγοντες της ναυτιλίας, ανέλυσε τις τωρινές επιλογές και υπογράμμισε τις στρατηγικές προσαρμογής σε αυτή τη νέα κανονιστική πραγματικότητα.»

Ο κ. Lee Adamson, Head, Public Information Services - IMO, ανέφερε: «Οι κανονιστικές ρυθμίσεις του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για τη μείωση εκπομπών οξειδίων του θείου (Sox) τέθηκαν σε ισχύ για πρώτη φορά το 2005 και έκτοτε έχουν γίνει αυστηρότερες. Ο περιορισμός των εκπομπών SOx μειώνει την ατμοσφαιρική ρύπανση και έχει ως αποτέλεσμα ένα καθαρότερο περιβάλλον. Από την 1η Ιανουαρίου του 2020 το όριο για τα SOx στο μαζούτ (εκτός των Περιοχών Ελέγχου Εκπομπών) θα μειωθεί στο 0,5%. Σύμφωνα με έρευνα του 2016 για την ανθρώπινη υγεία, εκτιμάται ότι μη μειώνοντας το όριο SOx από το 2020, οι ατμοσφαιρικοί ρύποι των πλοίων θα συνεισέφεραν σε 570.000 επιπρόσθετους πρόωρους θανάτους παγκοσμίως, για την περίοδο 2020-2025. Επομένως η μείωση του ορίου του θείου στα καύσιμα των πλοίων, στο πλαίσιο του IMO2020, θα έχει σημαντικά οφέλη για την υγεία και το περιβάλλον, ειδικά για πληθυσμούς που ζουν κοντά σε λιμάνια ή μεγάλες ναυτιλιακές οδούς.»

Ο κ. Mikhail Shapiro, Global Head of Marine Fuels and IMO 2020 Implementation – Glencore Energy UK Ltd, μεταξύ άλλων σχολίασε ότι είναι σημαντικό να γίνει κατανοητός ο τρόπος λειτουργίας της αλυσίδας εφοδιασμού. Επίσης ότι η συμβατότητα δεν είναι ποτέ εγγυημένη, ούτε καν τώρα. Κατά τη γνώμη του, η αποδοτικότητα των πλοίων θα παίξει σημαντικότερο ρόλο από τον αριθμό των scrubbers. Επίσης ανέφερε ότι κατά γενική ομολογία υπάρχει διαθεσιμότητα, αρκεί βεβαίως να υπάρχει σωστή διαχείριση των καυσίμων. Προέτρεψε τους παρευρισκόμενους να αναρωτηθούν από ποιον αγοράζουν καύσιμα και τι είδους σχέση έχουν μαζί τους. Η αγορά καυσίμων ένα χρόνο πριν τους κανονισμούς είναι κάτι δύσκολο, όμως όσο νωρίτερα προετοιμαστεί κανείς για τη νέα εποχή, τόσο το καλύτερο, σχολίασε επίσης ο κ. Mikhail Shapiro.

Ο κ. Keith Dawe, Senior V.P., Assets and Structuring Manager - Cargill Ocean Transportation, ανέφερε ότι η ευελιξία είναι κάτι που απαιτεί πολλή δουλειά και προετοιμασία – συνεργασία με τους παρόχους καυσίμων, αξιολογώντας τα προϊόντα τους τόσο στο εργαστήριο όσο και στα πλοία. Ο ταχύτερος τρόπος διασφάλισης της συμβατότητας είναι η αποφυγή προσμίξεων. Η Cargill επίσης βοηθά τους πλοιοκτήτες να προετοιμαστούν για τη μεταβατική περίοδο, κατά την οποία η επιλογή πλοίων θα είναι σημαντικότερη από ποτέ.

Ο κ. Dimitrios Vastarouchas, Deputy Chief Operating Officer - Danaos Corporation, ανέφερε: «Πλησιάζοντας στην ημερομηνία εφαρμογής του νέου ανώτατου ορίου θείου στα πλαίσια του IMO2020, οι ναυτιλιακές εταιρείες συνειδητοποίησαν πως υπάρχει αβεβαιότητα ως προς την διαθεσιμότητα μαζούτ για την επόμενη δεκαετία. Περίμεναν διακυμάνσεις στις τιμές των εναλλακτικών καυσίμων, πραγματοποίηση των μετασκευών και νέα, κυρίαρχα στην αγορά μοντέλα. Πρέπει να παρθούν αποφάσεις για το πώς θα προχωρήσουμε προς τα εμπρός, είτε υποθετικά είτε βάσει μακροπρόθεσμων ναυλώσεων, αλλά και για τις επενδύσεις υψηλού κόστους και τα ανεπιβεβαίωτα αποτελέσματα. Επομένως, η τεχνική και λειτουργική ευελιξία πρέπει να αναλυθούν εκτενώς, ώστε να προκύψουν εξατομικευμένες λύσεις για τις δημοφιλέστερες αγοραστικές τάσεις, όπως τα scrubbers, το μαζούτ χαμηλού θείου (ULSFO), τα μείγματα, το πετρέλαιο απευθείας απόσταξης, και σε ορισμένες περιπτώσεις το υγροποιημένο φυσικό αέριο.»

Ο κ. Stamatis Bourboulis, General Manager - Euronav Ship Management (Hellas) Ltd, ανέφερε: «Οι νέοι κανονισμοί, παρότι κατά βάση έχουν ως στόχο την επιβολή ενός παγκόσμιου ανώτατου ορίου θείου για τα ναυτιλιακά καύσιμα, στην πράξη έχουν εκκινήσει μια άνευ προηγουμένου συζήτηση στη ναυτιλία, σχετικά με τον τρόπο συμμόρφωσης. Αυτό συμβαίνει εξαιτίας της διττής φύσης των μέτρων, μιας και επιτρέπουν τη χρήση καυσίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε θείο, αρκεί κανείς να εγκαταστήσει scrubbers.
Πιστεύω πως η μέθοδος με τους λιγότερους περιβαλλοντικούς, ασφαλιστικούς, τεχνικούς και λειτουργικούς κινδύνους, αλλά και η καταλληλότερη από πλευράς συμμόρφωσης και οικονομικής επένδυσης, είναι η χρήση συμμορφούμενων καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο.»

Ο κ. Loukas Barmparis, President – Safe Bulkers, ανέφερε: «Ο IMO, μέσω των κανονιστικών ρυθμίσεων, προσπαθεί να εναρμονίσει τη ναυτιλία με άλλους οικονομικούς κλάδους. Στη Safe Bulkers, παίρνοντας ως δεδομένη την εφαρμογή των κανονισμών την 1η Ιανουαρίου και την απαγόρευση των μη συμμορφούμενων καυσίμων την 1η Μαρτίου, προσπαθούμε να σχεδιάσουμε το μέλλον μας. Κατόπιν έρευνας καταλήξαμε στο να εγκαταστήσουμε scrubbers στο μισό στόλο, και να χρησιμοποιήσουμε καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο στον άλλο μισό. Αυτή η στρατηγική του 50-50 θα βοηθήσει στη μείωση των εκπομπών SOX, που είναι και ο βασικός στόχος.»


Ο κ. Nicos Rescos, Chief Operating Officer – Star Bulk Carriers, ανέφερε: «Η Star Bulk δεσμεύεται για την έγκαιρη και αποτελεσματική εφαρμογή των κανονιστικών ρυθμίσεων του IMO για το 2020 και θεωρεί τη πρόσφατη απαγόρευση μεταφοράς μη συμμορφούμενων καυσίμων ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Στηρίζουμε τη χρήση MGO χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, με το οποίο η βιομηχανία λειτουργεί αξιόπιστα σε περιοχές ελέγχου εκπομπών ήδη από το 2005. Στηρίζουμε επίσης τη χρήση φιλικών προς το περιβάλλον συστημάτων καθαρισμού καυσαερίων, τα οποία είναι εξίσου αποτελεσματικά για τη συμμόρφωση με τα νέα όρια θείου της 1ης Ιανουαρίου 2020.»

Decarbonization – 2020 Marine Fuels & Beyond - Panel Discussion
Συντονιστής: Δρ. John Kokarakis, Vice President, Technology & Business Development, Hellenic, Black Sea Region & Middle East – Bureau Veritas Marine & Offshore Division
Ομιλητές:
•    κ. Lee Adamson, Head, Public Information Services - IMO
•    κ. Antonis Trakakis, Technical Director - Arista Shipping
•    κ. Panos Zachariadis, Technical Director – Atlantic Bulk Carriers Management Ltd.
•    κ. Bill Stamatopoulos, Business Development Manager, SE Europe - Verifuel
•    κ. Kostas G. Vlachos, Managing Director - Consolidated Marine Management Inc. & COO - Latsco Shipping

Ο Δρ. John Kokarakis, Vice President, Technology & Business Development, Hellenic, Black Sea Region & Middle East – Bureau Veritas Marine & Offshore Division, ανέφερε: «Τον Απρίλιο του 2018, ο IMO κατέληξε στον χάρτη πορείας για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίων του άνθρακα, ορίζοντας ορισμένους φιλόδοξους στόχους έως το 2050. Το CO2, ένα αέριο θερμοκηπίου και βασικό αίτιο της υπερθέρμανσης του πλανήτη έχει στοχοποιηθεί. Το πάνελ μας δημιουργήθηκε με σκοπό να μελετηθούν οι απαραίτητες στρατηγικές και τα εναλλακτικά καύσιμα σε αυτή τη νέα πραγματικότητα. Τα ορυκτά καύσιμα, ο βασικός πόρος το παρόντος, αναμένεται να αποτελέσουν είδος προς εξαφάνιση. Ακόμη και το πολυδιαφημισμένο υγροποιημένο φυσικό αέριο αποδεικνύεται ακατάλληλο, έχοντας σοβαρό αντίκτυπο στο φαινόμενο του θερμοκηπίου. Μια προφανής απορία αφορά το ποιος θα πληρώσει για όλες αυτές τις αλλαγές. Το θέμα δεν είναι μόνο τεχνικό, αλλά οικονομικό και πολιτικό.»

Ο κ. Lee Adamson, Head, Public Information Services - IMO, ανέφερε: «Το 2012, η διεθνής ναυτιλία φερόταν να ευθύνεται για το 2,2% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα παγκοσμίως. Ο IMO επιδιώκει ενεργά τον περιορισμό και τη μείωση των αερίων θερμοκηπίου, αναγνωρίζοντας το μέγεθος της πρόκλησης της κλιματικής αλλαγής. Η υιοθέτηση της αρχικής στρατηγικής μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου του IMO στα πλοία, τον περασμένο Απρίλιο, αποτελεί ένα ιστορικό επίτευγμα αλλά και ένα μήνυμα προς το ναυτιλιακό κλάδο στο σύνολό του, ώστε να υπάρξουν επενδύσεις στην ανάπτυξη καυσίμων με χαμηλή ή μηδενική περιεκτικότητα σε άνθρακα αλλά και σε καινοτόμες, ενεργειακά αποδοτικές τεχνολογίες.»

Ο κ. Antonis Trakakis, Technical Director - Arista Shipping, ανέφερε: «Η ναυτιλία είναι ένας από τους κλάδους από τους οποίους απαιτούνται επενδύσεις και μέτρα τα οποία θα αντιστρέψουν την τάση παραγωγής εκπομπών, με στόχο ένα πιο βιώσιμο μέλλον.
Αν και οι μηχανικοί στη ναυτιλία εργάζονται σκληρά προς αυτήν την κατεύθυνση, υπάρχει έλλειψη παροχής κινήτρων για τους πλοιοκτήτες. Αν εκείνοι δεν ενθαρρυνθούν ώστε να επενδύσουν σε σύγχρονες προσεγγίσεις και τεχνολογίες, τότε οι περιβαλλοντικοί στόχοι δεν θα επιτευχθούν ποτέ.
Η απανθρακοποίηση είναι σίγουρα το μεγαλύτερο πρόβλημα στη ναυτιλία. Κάτι πολύ δυσκολότερο από τις κανονιστικές ρυθμίσεις του 2020. Είναι ένα γενικότερο πρόβλημα, που δεν αφορά μόνο τη ναυτιλία.
Η ναυτιλία θα μοιραστεί τις λύσεις με άλλες βιομηχανίες και την κοινωνία εν γένει, επομένως το κόστος και τα προσδοκόμενα οφέλη πρέπει και εκείνα να διαμοιραστούν.»

Ο κ. Panos Zachariadis, Technical Director – Atlantic Bulk Carriers Management Ltd., ανέφερε: «Τα περισσότερα ‘εναλλακτικά’ καύσιμα προωθούνται με τον όρο ‘καθαρή καύση’. Αυτό ίσως ισχύει για τις εκπομπές που επηρεάζουν την ανθρώπινη υγεία (SOx, NOx και PM) αλλά όχι για τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου/CO2. Η πλειοψηφία των πρόσφατων ερευνών αμφισβητεί τον ‘οικολογικό’ χαρακτήρα των καυσίμων αυτών. Το περιβαλλοντικό αποτύπωμα στον κύκλο ζωής σχεδόν όλων των ‘εναλλακτικών’ ναυτιλιακών καυσίμων δεν είναι θετικό, συχνά μάλιστα είναι χειρότερο από τα τωρινά συμβατικά υγρά καύσιμα (IFO, MGO). Επομένως, ο χαρακτηρισμός τους ως ‘μεταβατικά’ ή ‘γεφυρωτικά’ καύσιμα προς την απανθρακοποίηση δεν είναι ακριβής. Θα


ήταν κρίμα οι ρυθμιστικοί φορείς, στην προσπάθειά τους να αναλάβουν δραστικά μέτρα, να προωθούν καύσιμα με χειρότερες συνέπειες σε αέρια θερμοκηπίου εν συγκρίσει με τα συμβατικά καύσιμα.»

Ο κ. Bill Stamatopoulos, Business Development Manager, SE Europe - Verifuel, ανέφερε: «Τα βιοκαύσιμα και οι προσμίξεις τους με πετρελαιοειδή μπορούν να αποτελέσουν εναλλακτικές πηγές ενέργειας, από τη στιγμή που είναι ανανεώσιμα και παρουσιάζουν μειωμένες εκπομπές αερίων θερμοκηπίου και θείου.
Ο όρος ‘καύσιμα’ σήμαινε μέχρι πρότινος ένα ομογενές μείγμα υδρογονανθράκων, παράγωγο διύλισης πετρελαίου. Ωστόσο, σύμφωνα με την πιστοποίηση ISO 8217:2017, ορίζεται ως υδρογονάνθρακες από αργό πετρέλαιο, ασφαλτούχο άμμο και σχιστόλιθο, υδρογονάνθρακες από συνθετικές ή ανανεώσιμες πηγές, ή μείγματα με μεθυλεστέρες λιπαρών οξέων.
Για την επίτευξη ενός πιο βιώσιμου αποτυπώματος, τα μέτρα ενδέχεται να περιλαμβάνουν εναλλακτικά καύσιμα, τιμολόγηση άνθρακα και νέους κατασκευαστικούς κανόνες σκαφών, εφαρμόζοντας παράλληλα μέτρα μετριασμού για το οικονομικό άχθος.»

Ο κ. Kostas G. Vlachos, Managing Director - Consolidated Marine Management Inc. & COO - Latsco Shipping, ανέφερε: «Τα εναλλακτικά καύσιμα όπως το υγραέριο (LPG) θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στις προσπάθειες μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου. Το LPG όχι μόνο πληροί τις προϋποθέσεις SOx, αλλά μειώνει τις εκπομπές CO2 κατά 18% σε σχέση με το μαζούτ (HFO). Επιπλέον, χρησιμοποιώντας το LPG ως το βασικό καύσιμο, επιτυγχάνεται μείωση του ονομαστικού δείκτη ενεργειακής απόδοσης (EEDI) έως 13% ή 20% μεγαλύτερη ισχύς κινητήρα με EEDI. Τέλος, η χρήση υγραερίου περιορίζει τον κίνδυνο πετρελαιοκηλίδων, κάτι πολύ σημαντικό ειδικά σε ευαίσθητες περιοχές.»

IMO 2020 & Marine Fuels – An Oil Major's Viewpoint
Παρουσίαση: Κα. Armelle Breneol, Senior Marine Fuels Technical Advisor - ExxonMobil Marine
Η κα. Armelle Breneol στην ομιλία της αναφέρθηκε στο ανώτατο όριο θείου 0,5% του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, που απαιτεί από τα σκάφη μια μόνιμη, καθολική μεταστροφή στην επιλογή καυσίμων, εκτός κι αν οι εφοπλιστές επιλέξουν τις τεχνολογίες μείωσης της ρύπανσης.
Αυτό θα επιφέρει την ανάπτυξη νέων μειγμάτων με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, που με τη σειρά τους θα οδηγήσουν στη χρήση ελαίων κυλίνδρων χαμηλής αλκαλικότητας. Για την αντιμετώπιση αυτών των αλλαγών, η ExxonMobil προτείνει τον σχεδιασμό των διαδικασιών εφοδιασμού πολύ πριν την καταληκτική ημερομηνία του IMO και την ανάπτυξη μιας στρατηγικής καυσίμων για το 2020 και το μέλλον.
Χωρίς προσεκτικό σχεδιασμό, θα υπάρξει κίνδυνος μη συμμόρφωσης και κοστοβόρων προστίμων.

IMO 2020 – Risk, Finance & Insurance Implications
Συντονιστής: κ. Nikolaos Michas, Technical Service Manager – DNV GL – Maritime Region South East Europe & Middle East
Ομιλητές:
•    κα. Danai Kotsia, Business Manager & Director Transportation, Global Transportation & Logistics - ABN AMRO Bank
•    κ. Dimitrios Panagopoulos, Managing Director, Shipping Finance Greece – DVB Bank
•    κ. Ilias Tsakiris, CEO – The American Hellenic Hull Insurance Company
•    κ. Cem Saral, CEO – Cockett Marine Oil
Ο κ. Nikolaos Michas, Technical Service Manager – DNV GL – Maritime Region South East Europe & Middle East, ανέφερε: «Στις μέρες μας, μια μεγάλη ανησυχία για τις ναυτιλιακές εταιρείες αφορά τις αποφάσεις για τη συμμόρφωση με τις κανονιστικές ρυθμίσεις IMO2020, τη χρηματοδότηση των επιλογών αυτών και τους σχετικούς κινδύνους. Τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, οι ασφαλιστικές εταιρείες και οι προμηθευτές καυσίμων θα είναι οι ‘παίκτες-κλειδιά’ που θα οδηγήσουν τη Ναυτιλία σε αυτή τη νέα εποχή.»
Το πάνελ για τους Κινδύνους, τη Χρηματοδότηση και την Ασφάλιση εστίασε στα εξής:
•    Ποιος είναι ο ρόλος των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων εντός του νέου κανονιστικού πλαισίου και πώς η εφαρμογή των κανονιστικών ρυθμίσεων ενδέχεται να επηρεάσει τις αποφάσεις τους;
•    Ποιες είναι οι πρωτοβουλίες της βιομηχανίας για ένα βιώσιμο μέλλον στη ναυτιλία;
•    Ποιες είναι οι νομικές συνέπειες και ασφαλιστικές δυσκολίες εξαιτίας της μη συμμόρφωσης;
•    Πως προετοιμάζονται τα διυλιστήρια και οι πάροχοι καυσίμων για την τροφοδοσία των απαιτούμενων καυσίμων;


Η κα. Danai Kotsia, Business Manager & Director Transportation, Global Transportation & Logistics - ABN AMRO Bank, ανέφερε: «Σε μια ασταθή παγκόσμια αγορά, μια τράπεζα με διεθνή παρουσία και ανθεκτικότητα είναι σπάνιο φαινόμενο. Η ABN AMRO χρηματοδοτεί τον κλάδο από το 1720. Πολλοί πελάτες είναι μαζί μας εδώ και δεκαετίες, και αυτό γιατί η στήριξη μας ξεπερνά το αμιγώς οικονομικό κομμάτι. Μια σταθερή ομάδα εξειδικευμένου προσωπικού με μεγάλη εμπειρία παρέχει συμβουλές για χρηματοδότηση από πολλούς φορείς και στρατηγική διαχείριση κεφαλαίου. Προσφέρουμε πλήρη γκάμα προϊόντων και την απαραίτητη τεχνογνωσία για την ανάπτυξη δημιουργικών λύσεων. Προσθέστε σε αυτά τη γρήγορη λήψη αποφάσεων, την άψογη εφαρμογή τους και τη διαχείριση κινδύνων και χαρτοφυλακίου, και θα καταλάβετε γιατί οι εταιρείες τείνουν να μας εμπιστεύονται μακροπρόθεσμα. Για περισσότερες πληροφορίες για το πώς η ομάδα Μεταφορών και Υλικοτεχνικής Υποστήριξης μπορεί να βοηθήσει την επιχείρηση σας, επισκεφτείτε την ιστοσελίδα abnamro.com/etc.»

Ο κ. Dimitrios Panagopoulos, Managing Director, Shipping Finance Greece – DVB Bank, ανέφερε: «Η εφαρμογή των κανονιστικών ρυθμίσεων στο πλαίσιο IMO2020 έχει δημιουργήσει μια κατάσταση στην οποία οι συμμετέχοντες προσπαθούν να περιορίσουν κάθε κίνδυνο. Η μεγάλη αβεβαιότητα που έχει προκληθεί είναι ορατή στην πληθώρα διαφορετικών απόψεων αναφορικά με το μέλλον. Ο κόσμος έχει εστιάσει στα scrubbers, η εγκατάσταση των οποίων μπορεί να προσφέρει ένα πλεονέκτημα, τουλάχιστον για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Οι χρηματοδότες βρίσκονται και αυτοί σε αχαρτογράφητα ύδατα. Οι οικολογικές πιστοποιήσεις ενδέχεται να ευνοήσουν τη χρηματοδότηση scrubbers ή σκαφών που τα διαθέτουν, αλλά είναι ακόμη νωρίς ώστε να εκτιμηθεί ο συλλογικός τους αντίκτυπος.»

Ο κ. Ilias Tsakiris, CEO – The American Hellenic Hull Insurance Company, σχολίασε τα ασφαλιστικά ζητήματα που προκύπτουν από τις νέες κανονιστικές ρυθμίσεις του IMO για τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής, συμπεριλαμβανομένης της εφαρμογής του ανώτατου ορίου θείου 0,5% για τα ναυτιλιακά καύσιμα από την 1η Ιανουαρίου 2020.
Παρότι οι κανονισμοί είναι μια θετική κίνηση για τη μείωση των ρυπογόνων εκπομπών στη ναυτιλία, ο κ. Τσακίρης υπογράμμισε πως εξακολουθεί να υφίσταται αβεβαιότητα για το κατά πόσο θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μηχανικές βλάβες λόγω χρήσης ασύμβατων ή νοθευμένων καυσίμων.
«Η μια συμμόρφωση με τις κανονιστικές ρυθμίσεις IMO2020 συνεπάγεται πως αν το σκάφος δεν πληροί τις προϋποθέσεις της Σύμβασης MARPOL ενδέχεται να χάσει την πιστοποίηση νηολόγησης. Επομένως, υπάρχει ενδεχόμενη απειλή για την ασφάλιση του σκάφους. Η αγορά της ναυτιλιακής ασφάλισης παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και θα θέλαμε να επιστήσουμε την προσοχή σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη.»

Mr. Cem Saral, CEO – Cockett Marine Oil, ανέφερε: «Υπάρχει μεγάλη ποικιλία στους παρόχους και τους τελικούς χρήστες των υπηρεσιών μας, και ο καθένας έχει μια διαφορετική προσέγγιση αντιμετώπισης των κανονισμών IMO2020. Πολλές φορές οι απόψεις διίστανται, και η απάντηση διαφέρει ανά άτομο, τοποθεσία και φέρουσα ικανότητα. Η τιμή του πετρελαίου αναμένεται να αυξηθεί, επηρεάζοντας την αλυσίδα εφοδιασμού, αλλά περιμένουμε πολλές εναλλαγές στην ισορροπία μεταξύ ζήτησης και προσφοράς.»

www.worldenergynews.gr

Eleni Α