Tα πέντε προαπαιτούμενα της δεύτερης αξιολόγησης για τον τομέα της ενέργειας

Tα πέντε προαπαιτούμενα της δεύτερης αξιολόγησης για τον τομέα της ενέργειας
Η πώληση του 24% του ΑΔΜΗΕ και η πραγματοποίηση της πρώτης δημοπρασίας ηλεκτρικής ενέργειας, είναι τα καυτά θέματα του ενεργειακού τομέα στο πλάσιο της δεύτερης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος 
Αρχίζουν αύριο Τρίτη 18 Οκτωβρίου οι διαπραγματεύσεις της ελληνικής κυβέρνησης με τους δανειστές για την δεύτερη αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος. 
Πέντε από το σύνολο των 50 προαπαιτούμενων της δεύτερης αξιολόγησης αφορούν τον τομέα της ενέργειας και συγκεκριμένα αφορούν την πορεία υλοποίησης των μέτρων που νομοθετήθηκαν από τον προηγούμενο Ιούνιο μέχρι και τώρα. 
Έτσι, η επιλογή του στρατηγικού εταίρου που θα εξαγοράσει το 24% του ΑΔΜΗΕ, αλλά και η πραγματοποίηση της πρώτης δημοπρασίας λιγνιτικής και  υδροηλεκτρικής παραγωγής της ΔΕΗ προκειμένου δοθεί η δυνατότητα στους ιδιώτες προμηθευτές να αυξήσουν τα μερίδια τους στη λιανική αγορά είναι τα πλέον «καυτά» από τα θέματα του τομέα ενέργειας. 
Οι πέντε ενότητες θεμάτων που αφορούν την ενέργεια και θα αρχίσουν να συζητούνται από αύριο κατ΄αρχήν σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων είναι οι εξής: 
Πρώτον: Ο διαγωνισμός για την πώληση του ΑΔΜΗΕ, ο οποίος μετά από τρεις παρατάσεις, επί του παρόντος λήγει την Παρασκευή 21 Οκτωβρίου. 
Με βάση τη συμφωνία του Ιουνίου, η επιλογή του προτιμητέου επενδυτή θα πρέπει να έχει γίνει έως το τέλος του μήνα. Σε περίπτωση που αυτό δεν γίνει έως το τέλος Οκτωβρίου είναι βέβαιο ότι οι δανειστές θα ασκήσουν πιέσεις για την πώληση του 100%, όπως άλλωστε προβλέπεται στη συμφωνία του Ιουνίου. 
Δεύτερον: Η πραγματοποίηση της πρώτη δημοπρασίας λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής παραγωγής της ΔΕΗ η οποία είναι προγραμματισμένη για την Τρίτη 25 Οκτωβρίου.
Όλο το προηγούμενο διάστημα η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έχει προχωρήσει στην έκδοση των απαραίτητων κανονιστικών πράξεων για τη διενέργεια της πρώτης δημοπρασίας η οποία θα αφορά 460 MWh/h , ποσότητα που αντιστοιχεί στο 8% της παραγωγής της ΔΕΗ.
Τρίτον: Η εφαρμογή του ευρωπαϊκού πλαισίου λειτουργίας της αγοράς ηλεκτρισμού (Target Model) το οποίο προβλέπει την πλήρη απελευθέρωση μέσω της δημιουργίας τεσσάρων «χρηματιστηρίων» ενεργειακών προϊόντων αλλά και την παροχή της δυνατότητας σύναψης διμερών συμβολαίων.
Το σχετικό θεσμικό πλαίσιο έχει ήδη ψηφιστεί από τη Βουλή και πλέον πρέπει να αρχίσει η εφαρμογή του προκειμένου να φθάσουμε στη λειτουργία του στο τέλος του 2017. 
Τέταρτον: Η αξιολόγηση της απελευθέρωσης της αγοράς φυσικού αερίου και η βελτίωση των συνθηκών πρόσβασης των εναλλακτικών προμηθευτών σε αυτή. Εδώ εντάσσονται μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα όπως η εφαρμογή από τη ΔΕΠΑ της απόφασης για αύξηση της ποσότητας φυσικού αερίου που διατίθεται σε ιδιώτες προμηθευτές μέσω δημοπρασιών. Ο διαχωρισμός των δραστηριοτήτων των τριών ΕΠΑ (Αττικής, Θεσσαλίας και Θεσσαλονίκης) και βεβαίως η τιμολόγηση της χρήσης των δικτύων τόσο του ΔΕΣΦΑ όσο και των ΕΠΑ. Πέμπτον:  Η υιοθέτηση νομοθεσίας για την ενδυνάμωση της οικονομικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας. 

Μεταφορά στο Υπερταμείο και δεύτερης ομάδας ΔΕΚΟ 

Και μπορεί αυτά τα πέντε προαπαιτούμενα να μοιάζουν μάλλον ανώδυνα αν υπολογίσει κανείς ότι οι σχετικές διαδικασίες με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, έχουν πάρει το δρόμο τους, ωστόσο στο πλαίσιο των 50 προαπαιτούμενων εντάσσεται και η μεταφορά ενός ακόμη πακέτου κρατικών εταιριών στο Υπερταμείο. 
Το ερώτημα που τίθεται είναι εάν στο πακέτο αυτό θα ενταχθούν οι συμμετοχές του δημοσίου σε ενεργειακές εταιρίες όπως το 51% του ΑΔΜΗΕ, ή το 34% του ΔΕΣΦΑ, το οποίο προβλέπεται να περιέλθει στον έλεγχο του δημοσίου μετά την πώληση του 31% που κατέχει σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ και του 35% που κατέχουν τα ΕΛΠΕ (σύνολο 66%); 


www.worldenergynews.gr

panagiotis