Ομαλή χρηματοδότηση της «μεγάλης» διασύνδεσης Κρήτης υπόσχεται ο ΑΔΜΗΕ, αν αναλάβει μόνος του το έργο

Ομαλή χρηματοδότηση της «μεγάλης» διασύνδεσης Κρήτης υπόσχεται ο ΑΔΜΗΕ, αν αναλάβει μόνος του το έργο

Η εταιρία απορρίπτει οποιαδήποτε περεταίρω συζήτηση με την κοινοπραξία Euroasia Interconnector, η οποία φαίνεται να συνεχίζει να επιδιώκει τη συμμετοχή της στο έργο

Τη διατήρηση σε λειτουργία των μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ στην Κρήτη τουλάχιστον έως το 2030 κρίνει ως αναγκαία για τη διασφάλιση της επάρκειας εφοδιασμού του νησιού η Μελέτη Επάρκειας Ισχύος για το Σύστημα της Κρήτης για την περίοδο 2018 - 2030 που εκπόνησε ο ΑΔΜΗΕ και παρέδωσε πρόσφατα στη ΡΑΕ και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Το θέμα έθεσε προ ολίγων ημερών εμμέσως πλην ασαφώς ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Μανόλης Παναγιωτάκης μιλώντας σε εκδήλωση στην Κρήτη όπου σημείωσε ότι «δεν μπορεί ένα νησί σαν την Κρήτη να βασίζει την ενεργειακή του ασφάλεια μόνο στην καλωδιακή σύνδεση, άρα για τα επόμενα χρόνια – και μετά τις διασυνδέσεις – η θερμική παραγωγή σε κάποιο ποσοστό θα είναι αναγκαία...».
Έτσι το επόμενο βήμα που αναμένεται από τη ΔΕΗ είναι να προωθήσει τα έργα περιβαλλοντικής αναβάθμισης των μονάδων της Κρήτης ώστε να συνεχίσουν να λειτουργούν ανεξαρτήτως των δύο διασυνδέσεων.
Ταυτόχρονα, πάντως, ο ΑΔΜΗΕ προωθεί το έργο της λεγόμενης «μικρής» διασύνδεσης Κρήτης – Πελοποννήσου, διεκδικεί την ανάληψη της «μεγάλης» διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής και είναι έτοιμος να δεσμευτεί έναντι της ΡΑΕ για την υλοποίηση του έργου ένα χρόνο νωρίτερα από τον αρχικό προγραμματισμό, απορρίπτοντας παράλληλα οποιαδήποτε περεταίρω συζήτηση με την εταιρία Euroasia Interconnector, η οποία φαίνεται να συνεχίζει να επιδιώκει τη συμμετοχή της στο έργο.
Όπως είναι γνωστό στις 12 Ιουλίου, παρουσία της ΡΑΕ της ΡΑΕΚ και εκπροσώπων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έγινε προσπάθεια να υπάρξει συμφωνία μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Euroasia Interconnector, καθώς η διασύνδεση Κρήτης - Αττικής έχει ενταχθεί στη διακρατική ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ που αποτελεί έργο κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος.
Η Euroasia Interconnector, παρότι είχε υπογράψει τον περασμένο Οκτώβριο Μνημόνιο Κατανόησης που προέβλεπε τη σύσταση εταιρίας ειδικού σκοπού για τη χρηματοδότηση και κατασκευή του έργου όπου ο ΑΔΜΗΕ θα είχε ποσοστό 51%, στη συνέχεια ήγειρε μια σειρά απαιτήσεων χωρίς να δίνει εχέγγυα χρηματοοικονομικής αξιοπιστίας.
Οι διαπραγματεύσεις οδηγήθηκαν σε ναυάγιο και πλέον η ΡΑΕ καλείται να αποφασίσει το πώς θα υλοποιηθεί το έργο.

Στήριξη από State Grid

Ο ΑΔΜΗΕ διεκδικεί την ανάληψη του έργου με μεγάλη επιμονή, υποστηρίζοντας ότι είναι η πιο ορθολογική επιλογή καθώς διαθέτει εμπειρία, τεχνογνωσία, χρηματοοικονομική επάρκεια και αξιοπιστία για τον σχεδιασμό, την κατασκευή και τη λειτουργία της διασύνδεσης.
Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ υπενθυμίζει με έμφαση ότι η εταιρία έχει κατασκευάσει 11.000 χιλιόμετρα εναέριων, υπόγειων και υποβρύχιων Γραμμών Μεταφοράς Υψηλής και Υπερυψηλής Τάσης, έχει τη στήριξη της State Grid που εγγυάται την περαιτέρω ενίσχυση της τεχνογνωσίας του, ενώ πρόσφατα σύναψε δάνειο 200 εκατ. ευρώ, ποσό που μπορεί να αποτελέσει την βάση χρηματοδότησης του έργου.
Πέραν αυτών, σύμφωνα πάντα με τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, η εταιρία έχει λάβει ήδη όλα τα απαραίτητα μέτρα για να εξασφαλίσει την έγκαιρη υλοποίηση της μεγάλης διασύνδεσης της Κρήτης.
Συγκεκριμένα, έχει καταθέσει τις τεχνικές προδιαγραφές του έργου στη ΡΑΕ από τις αρχές Μαΐου, ενώ πρόσφατα κατατέθηκε και επικαιροποιημένο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2019 – 2028, στο οποίο προβλέπεται με σαφή βήματα η ολοκλήρωση του έργου μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022, δηλαδή νωρίτερα από το προηγούμενο σχέδιο που έκανε λόγο για ολοκλήρωση του έργου το 2023.
Είναι σημαντικό να τονιστεί, ότι ο ΑΔΜΗΕ στα πλαίσια των υποχρεώσεων του προς τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας δεσμεύεται για την ολοκλήρωση του έργου, με βάση το χρονοδιάγραμμα που περιλαμβάνεται εντός του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης.

www.worldenergynews.gr