Σε κίνδυνο η συνεργασία ΑΔΜΗΕ – Euroasia Interconnector για τη διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική – Παρέμβαση από ΡΑΕ

Σε κίνδυνο η συνεργασία ΑΔΜΗΕ – Euroasia Interconnector για τη διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική – Παρέμβαση από ΡΑΕ
Καθεμία από τις δύο εταιρίες δηλώνει πως θα επιταχύνει ανεξάρτητα το έργο που προγραμματίζει
Αρνητική τροπή έχει πάρει τον τελευταίο καιρό το ενδεχόμενο συγχρονισμού της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης - Αττικής με το ηλεκτρικό καλώδιο που θα «ενώνει» το Ισραήλ, την Κύπρο και την Ελλάδα, μετά τις εκατέρωθεν βολές του ΑΔΗΜΕ και της κοινοπραξίας Euroasia Interconnector για απροθυμία συνεργασίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, με βάση την ενημέρωση που έχει φτάσει στη ΡΑΕ και από τις δύο πλευρές, καθεμία πλευρά καταλογίζει στην άλλη ότι ουσιαστικά την αγνόησε κατά το προηγούμενο χρονικό διάστημα, όταν κανονικά θα έπρεπε να εξελιχθούν οι διαπραγματεύσεις τους, με σκοπό την υπογραφή της συμφωνίας μετόχων για τη σύσταση ενός κοινού φορέα υλοποίησης της διασύνδεσης.
Έτσι, καθεμία δηλώνει πως θα επιταχύνει ανεξάρτητα το έργο που προγραμματίζει.
Όσον αφορά τον ΑΔΜΗΕ, το έργο αυτό αποτελεί τη δεύτερη φάση της διασύνδεσης της Κρήτης (Κρήτη - Αττική), με την πόντιση ενός διπλού υποβρύχιου καλωδίου μεταφορικής ικανότητας 700MW, η οποία ωστόσο μπορεί να αναθεωρηθεί προς τα πάνω έως και τα 1.000 MW, όπως αναφέρει ο Διαχειριστής στο Σχέδιο του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας για την περίοδο 2019 – 2028.
Στο Σχέδιο αναφέρεται ως χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης το 2023, ωστόσο σύμφωνα με δηλώσεις υψηλόβαθμων στελεχών του Διαχειριστή, είναι πιθανό να αποπερατωθεί 1-2 χρόνια νωρίτερα.

Τα σχέδια του Euroasia Interconnector

Από την άλλη μεριά, η κοινοπραξία Euroasia Interconnector προσβλέπει στη διασύνδεση των συστημάτων ηλεκτρικής ενέργειας της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ.
Γι’ αυτό τον σκοπό, προβλέπει την πόντιση ενός ηλεκτρικού καλωδίου που θα ξεκινά από την πόλη Hadera του Ισραήλ και θα καταλήγει στην Περιφέρεια Αττικής, με ενδιάμεσα σημεία διασύνδεσης στην Κύπρο και την Κρήτη.
Το καλώδιο θα έχει μεταφορική ικανότητα 1000 MW στο πρώτο στάδιο, η οποία θα διπλασιαστεί στο δεύτερο στάδιο.
Το project έχει ενταχθεί στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI), ενώ σύμφωνα με την κοινοπραξία, το κόστος υλοποίησης του πρώτου σταδίου ανέρχεται σε 3,589 δισ. ευρώ, ενώ του δεύτερου σε 2,362 δισ. ευρώ.
Με δεδομένο πως το ελληνικό τμήμα του καλωδίου αφορά τη σύνδεση της Κρήτης με την Αττική, όπως και το καλώδιο Κρήτη - Αττική του ΑΔΜΗΕ, η ΡΑΕ είχε ζητήσει από τον Διαχειριστή να διερευνήσει τις δυνατότητες συνεργιών με την κοινοπραξία.
Σε αυτό το πλαίσιο, τον Οκτώβριο του 2017 υπεγράφη Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του επενδυτή της κοινοπραξίας και του ΑΔΜΗΕ για την από κοινού μελέτη και κατασκευή του έργου της διασύνδεσης Αττική – Κρήτη και τη διεξαγωγή συνομιλιών για τη διαμόρφωση της τελικής συμφωνίας μετόχων.
Συνομιλίες που έχουν οδηγηθεί σε τέλμα, όπως δείχνει η ενημέρωση και των δύο πλευρών προς τη ΡΑΕ.
Ωστόσο, παρά την πρόθεση των δύο πλευρών να δρομολογήσουν ανεξάρτητα τα προβλεπόμενα έργα, αυτό που έχει εγκριθεί από την Αρχή είναι η σύμπραξή τους.
Επομένως, η πιο πιθανή εξέλιξη είναι να κληθούν από τη ΡΑΕ για περαιτέρω εξηγήσεις.

www.worldenergynews.gr