Τελευταία Νέα
Αναλύσεις

Έξι κρίσιμα ερωτήματα για τον διαγωνισμό πώλησης του ΔΕΣΦΑ

Έξι κρίσιμα ερωτήματα για τον διαγωνισμό πώλησης του ΔΕΣΦΑ
Ο διαγωνισμός καθυστερεί χαρακτηριστικά, αν και έχει μπει στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωσή του
Η πορεία του διαγωνισμού του ΔΕΣΦΑ έχει δημιουργήσει σειρά ερωτημάτων που έχουν να κάνουν με τα εξης:

1. Μπορεί να υπάρξει ουσιαστική βελτίωση των προσφορών αν οι ενδιαφερόμενοι διατηρούν αμφιβολλίες για το πώς θα διαμορφωθεί το ρυθμιζόμενο έσοδο (WACC) μελλοντικά;
2. Τα νούμερα των 480 εκατ ευρώ, μπορεί σε μια τέτοια περίπτωση να απηχούν το όριο για τις βελτιώσεις των προσφορών;
3. Άλλαξε κάτι ουσιαστικό στον β΄ γύρο βελτίωσης των προσφορών, σαν προυπόθεση ή αντίθετα επιδεινώθηκε μετά την μείωση του WACC στον ΑΔΜΗΕ;
4. Το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει μετά και από την προσφορά του επιλαχόντος αναδόχου στην επικύρωση του αποτελέσματος, αρκεί το τελικό νούμερο να είναι καλύτερο από τον προηγούμενο διαγωνισμό;
5. Τα περιθώρια ενστάσεων σε ευρωπαικό επίπεδο μπορεί να ανασχέσουν την ολοκλήρωση του διαγωγνισμού;
6. Γιατί σημειώνονται διαρκείς καθυστερήσεις, αν τα πράγματα είναι τόσο γόνιμα και ρόδινα και οι καθυστερήσεις διαδέχονται η μία την άλλη.

Ας θυμηθούμε όμως το ιστορικό όπως το κατέγραψε το World Energy News:

Η επικείμενη απόφαση της ΡΑΕ για το WACC ενδεχομένως να έχει «φρενάρει» τις δύο κοινοπραξίες από το να προσφέρουν σημαντικά αυξημένο τίμημα από τις αρχικές τους οικονομικές προτάσεις
Στη «σκιά» της αβεβαιότητας που προκαλεί ο επικείμενος καθορισμός του WACC (Μεσοσταθμικού Κόστους Κεφαλαίου) από τη ΡΑΕ, προβληματικά φαίνεται ότι εξελίσσεται η διαδικασία της υποβολής και του ανοίγματος των βελτιωμένων προσφορών των δύο κοινοπραξιών που διεκδικούν το 66% του ΔΕΣΦΑ.
Οι προσφορές σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες υποβλήθηκαν την Τετάρτη (11/4) και αναμενόταν να ανοίξουν σήμερα από το ΤΑΙΠΕΔ.
Ωστόσο, όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν πως το ΤΑΙΠΕΔ έχει ζητήσει επιπλέον διευκρινίσεις με αποτέλεσμα το άνοιγμα των προσφορών να αναβάλλεται για την επόμενη εβδομάδα.
Σύμφωνα με κάποιες πηγές, οι διευκρινίσεις σχετίζονται με τις εγγυητικές επιστολές των υποψηφίων ενώ οι ίδιες οι πηγές ανέφεραν το ενδεχόμενο διαφοροποίησης στη σύνθεση των κοινοπραξιών.
Έτσι, η δεύτερη απόπειρα ιδιωτικοποίησης του Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου θα μπει στην τελική φάση της με κυρίαρχο ερώτημα, όπως είναι φυσικό, το ύψος στο οποίο θα διαμορφωθεί το τίμημα.
Σε ότι αφορά το τίμημα, σύμφωνα με δήλωση που είχε κάνει τότε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γ. Σταθάκης, τα δύο προσφερόμενα ποσά υπερέβαιναν τα 400 εκατ. ευρώ, κάτι που διαμορφώνει τις προϋποθέσεις ώστε, με τις βελτιώσεις, το τελικό τίμημα εξαγοράς να κινηθεί σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα.
Ωστόσο, παρά τους λόγους που θα ωθούσαν τους δύο επενδυτές να αυξήσουν αισθητά τις καινούριες προσφορές τους, είναι πιθανό η ασάφεια σχετικά με τα μελλοντικά έσοδα του Διαχειριστή να τους κάνει τελικά να κινηθούν πιο συντηρητικά.
Η υπέρβαση του πήχη των 400 εκατ., ήδη από την αρχική φάση των δεσμευτικών προσφορών, θεωρείται φυσιολογική εξέλιξη, με βάση τόσο το επενδυτικό πλάνο του ΔΕΣΦΑ, όσο και τον ρόλο που αναμένεται να παίξουν οι ελληνικές υποδομές ως πύλη εισόδου για τις βαλκανικές αγορές και τις χώρες της ανατολικής Ευρώπης. Μάλιστα, αν συνυπολογισθεί ο διευρυμένος κύκλος εργασιών του Διαχειριστή, η αύξηση κατά 140,6% των καθαρών κερδών του το 2017, όπως και το γεγονός ότι τα ταμειακά διαθέσιμα άγγιξαν τα 227,8 εκατ. στο τέλος του 2017, κρίνεται καθ’ όλα βάσιμη η εκτίμηση για σημαντική αύξηση των προσφορών των δύο μνηστήρων.  

Προβληματίζει η διαμόρφωση του WACC

Την ίδια στιγμή, ωστόσο, οι παραπάνω θετικές ενδείξεις είναι πιθανό να μετριασθούν από τον προβληματισμό που προκαλεί και στους δύο «μονομάχους» η εξέλιξη των επιτρεπόμενων εσόδων του ΔΕΣΦΑ, η οποία θα εξαρτηθεί από την απόφαση της ΡΑΕ για το WACC.
Ο προβληματισμός αυτός υπήρχε από την αρχή της διαδικασίας, κάνοντας σύμφωνα με πληροφορίες τους συμμετέχοντες να ζητήσουν 5ετή σταθερή ρυθμιστική περίοδο, ένα αίτημα που όμως δεν έγινε δεκτό.
Ωστόσο, είναι βέβαιο πως εντάθηκε ακόμη περισσότερο με την ανακοίνωση της ΡΑΕ για μείωση του Μεσοσταθμικού Κόστους Κεφαλαίου για την περίοδο 2018 - 2021 στην περίπτωση του ΑΔΜΗΕ - σε τιμές, μάλιστα, που είναι μικρότερες όχι μόνο από την εισήγηση της Διοίκησης του ΑΔΜΗΕ, αλλά και από τα ισχύοντα στην προηγούμενη ρυθμιστική περίοδο.
Μία εξέλιξη που, όπως είναι φυσικό, θα συνεκτίμησαν οι δύο μνηστήρες αποφασίζοντας τις βελτιωμένες προσφορές τους, καθώς θα έλαβαν υπόψη τους το ενδεχόμενο η ΡΑΕ να κινηθεί στο ίδιο μήκος κύματος, κατά τον καθορισμό του WACC και του Διαχειριστή για την επόμενη ρυθμιστική περίοδο.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης