Στην τελική ευθεία ο διαγωνισμός πώλησης του ΔΕΣΦΑ – Εντός της εβδομάδας η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών

Στην τελική ευθεία ο διαγωνισμός πώλησης του ΔΕΣΦΑ – Εντός της εβδομάδας η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών
Ανοιχτό το ενδεχόμενο το ΤΑΙΠΕΔ να ζητήσει βελτιωμένες προσφορές πριν επιλέξει την κοινοπραξία που θα αποκτήσει την εταιρία
Στην τελευταία φάση μπαίνει ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση τους 66% του ΔΕΣΦΑ (31% συμμετοχή του ΤΑΙΠΕΔ και 35% συμμετοχή των ΕΛΠΕ), καθώς έως το τέλος της εβδομάδας θα ανοιχτούν, σύμφωνα με πληροφορίες, από το ΤΑΙΠΕΔ οι οικονομικές προσφορές των δύο διεκδικητών.
Οι φάκελοι των προσφορών υποβλήθηκαν την Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου, ενώ στο διάστημα που μεσολάβησε το Ταμείο έλεγξε τις τεχνικές προδιαγραφές των φακέλων που υπέβαλαν τα δύο σχήματα.
Η πρακτική που έχει κατά κανόνα ακολουθήσει το ΤΑΙΠΕΔ, στις αποκρατικοποιήσεις που έχει «τρέξει» έως σήμερα, είναι να ζητά στη συνέχεια βελτιωμένες προσφορές.
Έτσι, αν δεν υπαγορεύσουν κάτι διαφορετικό οι οικονομικές προτάσεις που υπέβαλαν τα δύο σχήματα, το ίδιο αναμένεται να κάνει και τώρα ζητώντας βελτιωμένη προσφορά είτε μόνο από την κοινοπραξία που έχει προσφέρει το υψηλότερο τίμημα, είτε και από τα δύο σχήματα.
Σε μία τέτοια περίπτωση, θα πάρει παράταση η απάντηση του κρίσιμου ερωτήματος του διαγωνισμού, δηλαδή το κατά πόσο το τίμημα θα διαμορφωθεί πάνω από τα 400 εκατ. ευρώ, το οποίο ήταν το ποσό εξαγοράς στον προηγούμενο διαγωνισμό, που τελικά κηρύχθηκε άγονος.

Ανατροπές και εκπλήξεις

Η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών έκρυβε δύο ανατροπές, με την αποχώρηση της ολλανδικής Gasunie από τη μία κοινοπραξία και τη συμμετοχή - έκπληξη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας για την Ανασυγκρότηση και την Ανάπτυξη (EBRD) στο δεύτερο σχήμα.
Μάλιστα, η παρουσία της  EBRD αυξάνει αισθητά το «ειδικό βάρος» του δεύτερου σχήματος, το οποίο υπό άλλες συνθήκες θα θεωρείτο το απόλυτο αουτσάιντερ.
Πέρα από την EBRD, η συμμετοχή της οποία αποφασίσθηκε από το Δ.Σ. της τράπεζας λίγες ώρες πριν από την εκπνοή υποβολής των δεσμευτικών προσφορών, το παρών στο συγκεκριμένο σχήμα δίνουν επίσης η ισπανική Reganosa και η ρουμάνικη Transgaz.
Η Reganosa είναι διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου της Βορειοδυτικής Ισπανίας, ενώ η Transgaz διαχειρίζεται το ρουμανικό σύστημα μεταφοράς.
Ο έτερος διεκδικητής αποτελείται από μερικές από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές εταιρείες του κλάδου, οι οποίες μετέχουν επίσης και στην κοινοπραξία κατασκευής του ΤΑΡ.
Έτσι, σε αυτόν συμμετέχουν οι Snam και Enagas, διαχειριστές του συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου της Ιταλίας και της Ισπανίας αντίστοιχα, καθώς και η βελγική Fluxys, η οποία δραστηριοποιείται στις ευρωπαϊκές αγορές υποδομών φυσικού αερίου.

Ελπίδες για ικανοποιητικό τίμημα

Η ενίσχυση του ανταγωνισμού, με την παρουσία της  EBRD, έρχεται να προστεθεί σε αρκετές ακόμη θετικές ενδείξεις για τη διαμόρφωση υψηλού τιμήματος εξαγοράς.
Τέτοιες ενδείξεις είναι τα θετικά οικονομικά αποτελέσματα του ΔΕΣΦΑ το 2017, όπου τα κέρδη του εκτιμάται πως άγγιξαν τα 94 εκατ. ευρώ, όπως και τα υψηλά ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας, που αγγίζουν τα 170 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, η αναβάθμιση του τερματικού σταθμού LNG στη Ρεβυθούσα δημιουργεί τις προϋποθέσεις ώστε το ελληνικό σύστημα μεταφοράς να γίνει πύλη εισόδου φυσικού αερίου για την ευρύτερη περιοχή, ενώ επίσης ο ΔΕΣΦΑ αναμένεται να αποκτήσει σύντομα μία νέα πηγή εσόδων, από υπηρεσίες λειτουργίας και συντήρησης εγκαταστάσεων, εντός και εκτός συνόρων.

www.worldenergynews.gr